Minkä Benderin valitsen?

Aloittaja Hakkis, marraskuu 03, 2009, 14:59

« edellinen - seuraava »

Hakkis

Päivää kaikille.

Elämä on  nyt siinä vaiheessa, että pitäisi tilata putki 308 AICS-Remariin. Merkki on selvinnyt (toistaiseksi) S&B:ksi, mutta mikä malli? Paketti tulee sekä TA-harjoitteluun ja linnun/majavan pyyntiin. Eli 3-12 vai 4-16vai 5-25? Kaikissa hyvät ja huonot puolet...

Ristikoksi olen ajatellut P4F. Sitten itse kysymyksiin.

Mikä malli teidän mielestä lkannattaisi ottaa? Single vai DoubleTurn-malli? Mitä mieltä ristiko valinnasta?

Hakkis

Homer

En ota varsinaisesti kantaa mihinkään, mutta mielessä kävi sellainen ajatus, että onkohan tuolla ohuemmalla F-ristikolla tarvetta muussa kuin siinä isossa 5-25x  putkessa (eikä mielestäni siinäkään, mutta ehkä nimenomaan metsästyksessä). Noissa pienemmissä malleissa 3-12x ja 4-16x se saattaa olla jopa liian ohut.

:think: kunhan pohdiskelin...

MSa

Ristikosta samaa mieltä. Toisaalta 3x suurennoksen tarve lienee pikatilanteissa lähelle, jolloin harva yrittää ampua keskiristikolla ==> maali paksumpien reunatolppien väliin ja puristus.

Jos on kumpaakin ST ja DT tornia käyttänyt käytännössä, niin ST pesee DT:n selkeydessä ja matalamman profiilin vuoksi. DT:ssä piirtoväli joka naksulle => epäselvä lukea. ST:ssä jokatoiselle ==> selkeä kuin pläkki. Lisäksi harva oikeasti tarvitsee enemmän säätövaraa torniin kuin ST:n tarjoama 13mrad - ja onhan sittenkin ristikolla vielä resevissä 5+mrad otettavissa... Harmi vain että esim 5-25x56mm on vain DT:llä saatavissa.

3-12x50 benderi on siro, sitä voisi kuvitella kantavansa metsällä mukana, missä 5-25x56mm on huomattavasti isompi. 4-16x50mm mallia pidän ehkä vähän turhana sillä se on melkein 5-25x56mm mittainen.

3-12x suurennusalueena lienee TA-puolella monen valinta vaikka itse ammunkin pääosin 5-25x56mm benderillä puhtaissa TA-touhuissa. Yhdistelmäkiväärissä 70%metsää / 30% TA-touhuja mulla on 4-16x, mutta 5-25x putki on ilman muuta siinä liian suuri.

Edellisten perusteella henk koht mielipiteeni on että 3-12x suurennusalueena voisi olla metsästys/TA-käyttöösi soveliaampi kuin 5-25x koon ja suurennusalueen vuoksi.
[url=https]

Homer

Lainaus käyttäjältä: MSaJos on kumpaakin ST ja DT tornia käyttänyt käytännössä, niin ST pesee DT:n selkeydessä ja matalamman profiilin vuoksi.

Tuon allekirjoitan, vaikka kukapa MSa:n asiantuntemusta epäilisikään. Nykyään kun ruuvailee tuota 5-25:n DT tornia niin ikävä on vanhan 4-16:n jääkiekkomaista ja selkeämpää ST tornia.

Hakkis

Kiitoksia vastanneille.

Hyvin pitkälti olen aprikoinut samoja asioita. 3-12:nen on ollyt yhä enemmän "kärkisijalla". Samoin olen ST:n kannalla ollut, ja siihen teiltä nyt sitten sain varmistuksen. 5-25 on liian iso, ja 4-16 jo lähellä edellistä.

Perskutarallaa, olen kuitenkin Fine ristikon kannalla...ei vaan täällä maalla pääse ristikoitten eroa luonnossa katsomaan. No....ei auta...pitää haravoida vielä nettiä, jos sais asiaan selvyyden.

Jos jollain on vielä mielenpäällä jotain asiaan liittyvää, niin kaikki otetaan vastaan. Esim. Minkä putken sinä laittaisit 308:siin jos liikutaan max 2300 euron hujakoilla?

Hakkis

HJu

308:iin riittää ST. Koska 308 menee kuitenkin vaihtoon (usko pois) niin ota DT. Ristikko P4. 3-12x riittää kaikkeen ammuntaan. Mittaamiseen se on vähän mopo.
Terveisin,

HJu

mika

Lainaus käyttäjältä: Hakkis
Jos jollain on vielä mielenpäällä jotain asiaan liittyvää, niin kaikki otetaan vastaan. Esim. Minkä putken sinä laittaisit 308:siin jos liikutaan max 2300 euron hujakoilla?

Hakkis

Minä valitsisin Hensun 3-12*56 FF. Menee pikkusen yli mut ainakin mulla kestänyt pudottamiset ja toilailut... :oops:  :oops:  :ugeek:
CHAIRBORNE - USB Troop

Homer

Lainaus käyttäjältä: HakkisPerskutarallaa, olen kuitenkin Fine ristikon kannalla...ei vaan täällä maalla pääse ristikoitten eroa luonnossa katsomaan. No....ei auta...pitää haravoida vielä nettiä, jos sais asiaan selvyyden.

http://www.finnaccuracy.com/sb_pm2_52556.html">Tämän olet varmasti katsonut.

Hakkis

Lainaus käyttäjältä: mika
Minä valitsisin Hensun 3-12*56 FF. Menee pikkusen yli mut ainakin mulla kestänyt pudottamiset ja toilailut... :oops:  :oops:  :ugeek:

Joo Hensun erinomaisuuden tiedän (velimiehellä 4-16:nen), mutta jos ois vielä pari viikkoa ilman ruokaa ja nostais budjettia niin miten ois Schmidt & Bender PMII 3-12x50 "USMC" -malli? Kannattaako maksaa lisääntytnyttä hintaa MTC torneista ja Generation 2 MilDot-ristikosta?

Hakkis

MSa

Lainaus käyttäjältä: Hakkis
Lainaus käyttäjältä: mika

Joo Hensun erinomaisuuden tiedän (velimiehellä 4-16:nen), mutta jos ois vielä pari viikkoa ilman ruokaa ja nostais budjettia niin miten ois Schmidt & Bender PMII 3-12x50 "USMC" -malli? Kannattaako maksaa lisääntytnyttä hintaa MTC torneista ja Generation 2 MilDot-ristikosta?

Hakkis

- USMC:n MTC torni on vielä korkeampi kuin DT.

- MTC:n joka kymmenennen naksun kuuluvaisuus on fiitseri, jota harva meikäläinen oikeasti tarttee...

- Gen2MD on yksinkertainen ja selkeä ristikko. Vakavamieliseen TA-ammuntaan kenties jopa parempi kuin P4/P4F. Mutta mittaamisessa se jää sitten P4-perheen jälkeen.

Nää on pieniä eroja. Lähinnä makuasioita. Ja omakin makuni on elänyt vuosien varrella. Aiemmin olin sitä mieltä, että mitä enemmän vipstaakia putkessa ja monimutkaisempi ristikko, sen parempi. Nykyään on linjaus enemmän yksikertaiseten ratkaisujen suuntaan, mikäli mahdollista.

Käytännössä yksinkertainen on kaunista - ja yleensä toimivaa.  :roll:
[url=https]

JRu

Omia mietintöjä koska asia on jossain määrin pinnalla täälläkin päin. Alkuperäinen suunnitelma oli swappailla aseesta toiseen tämänhetkistä "ykkösputkea" ( ASV-Zeiss 3-12x56 MD ) mutta kun TRG-S lyö hyvin ja keskelle niin en koske ruuviinkaan ellei ole pakko. Vaikuttaisi siis olevan tarve ostaa oma tuubi 7- millisen pitkän matkan tussarin päälle.

Kokemusta on ( omista putkista, ei mistään satunnaisista ratakokeiluista) asteikon laidasta laitaan, mm. 3-12x ja 5-25x ja eri ristikoista mildotista MP-8:n kautta aina P4F:ään asti. Itse ainakin ammun yhtä tarkasti 12x ja 25x suurennoksella, enemmän vaikuttaa maalin muoto, koko ja kontrasti. Viivanpaksuuskaan ei ole koskaan ollut ongelma. Tyypillisesti radalla teen kohdistukset, lataustestit jne. 16,5 mm valkoiseen paikkalappuun 150 metriltä, sen saa jaettua riittävän tarkasti 0,05 mrad viivanpaksuudella neljään sektoriin.

Näillä eväillä on siis suht helppo mennä tuonne 3-12 tai 4-16 suuntaan koska silloin saa yleensä putken joka on järkevän kokoinen ja painoinen ( ero yläpainoisuudessa tuntuu alle 7 kg, saati alle 6 kg aseiden käsiteltävyydessä ) verrattuna isoihin "rataputkiin". Lisäksi pienemmillä suurennoksilla on yleensä suuremmat korosäätövarat jos sitä kokee tarvitsevansa. Lisäksi laajaa näkökenttää arvostaa niin TA- touhuissa kuin metsällä.

Oman analyysin perusteella sanoisin että kaikenlaiseen kenttäammuntaan kuumin kärki tällä hetkellä on:

* S&B 3-12,

* Hensoldt 3-12 ja

* Hensoldt 4-16.

Nightforcen F1 sarjasta ei ole kokemusta mutta 3.5-15 on samankokoinen ja -painoinen kuin 5.5-22 joten tässä tapauksessa pienempisuurennoksisesta putkesta ei saa vastaavaa hyötyä, ratkaisevaksi tekijäksi jää lähinnä kaipaako 3.5 minimisuurennosta 5.5:n sijaan. Jos ei aio ampua hirveä juoksuun haulikkoholleilta niin ei välttämättä kaipaa. Toiset, kuten MSa, hyödyntää sitä isoa suurennosta aina kun mahdollista joten tämä painaisi valintaa 5.5-22x:n suuntaan.

(  se MSa:n ampuma Nixulan 2km laukaus peltiin piti kuitenkin suorittaa n. 12x suurennoksella että ristikosta sai riittävästi koroviivoja käyttöön joten pitää pohtia miksi hällä on ylipäätään tähtäimessä 12x:ää enemmän suurennosta  ;) )

Tämä putkivalikoima siis omilla edellytyksillä eli putken pitää olla mil/mil/FFP, alle kilon, kestää pahoinpitelyä, naksut ja optiikka priimaa, ristikko mildot tai vastaava. Tuuheita joulukuusiristikoita en itse kaipaa näkökenttää sotkemaan. Gen2MD on mielestäni ampumiseen paras ristikko bar none-- 0.25 mrad, 0.5 mrad, 0.9 ja 1.0 mrad heti keskiristikon ympärillä käytettävissä tulenkorjauksiin ja karkeaan, nopeaan etäisyydenarviointiin. 12 tai 16x ristikoilla ei kyllä juuri mittailla joten ei minusta kannata siitä paljon stressatakaan kyseisen suurennosluokan tähtäimissä. Mä en P4:llä tai P4F:llä koskaan saanut samaa varmuuden tunnetta etäisyydenmittauksessa kuin Leupparin TMR 12-40x spotterilla, yhden vuoden S&B 5-25x kisakokeilujen jälkeen palasin tutulle ja turvalliselle 12x + spotteriputki - linjalle, mutta kokemuksen rintaäänellä, ei MuTuilun tai nettijuttujen perusteella...

Kuten todettu, lähinnä makuasioita. Mutta kannattaa miettiä ne henkilökohtaiset mieltymykset ja tarpeet tarkasti eikä mennä sokeasti jonkun X valtion viranomaisten jalanjäljissä.

USMC 3-12 on itselläkin harkinnassa lähinnä ristikon takia. Mutta korkea korotötterö putken päällä mietityttää. Lisäksi kannattaa huomioida että naksut on käännetty jenkkityyliin => "koro auki ylös, sivu auki oikealle".

P4F 3-12x putkessa menee IMO hukkaan, pikku suurennoksilla hiusristikko on hyödytön ( olen nähnyt, HKR:lle tuli vahingossa ensin P4F 3-12 kun piti tulla P4 ) ja 12x "paksu" P4 ei ole mikään paksu vaan just sopiva.

MSa

Erinomaista pohdintaa ja analyysia JRu:lta. Voin allekirjoittaa lähes kaiken tuosta.

Tuosta suurennoksesta, on totta että olen mieltynyt suurempisuurennoksisiin putkiin TA-hommissa, mutta tällekin lienee syynsä osin opitusssa ja totutussa, osin siinä että käytän tähtäinputkea mittaamiseen - ja annan KWu:n raijata spotteria 3-12x56mm FinnDotin kaverina...  :D

Vielä tuosta P4 vs P4F hommasta. On makuasia. Kiistatta P4F on kuitenkin eniten myyty ristikko. Itsekin käyttäisin sitä, mutta olen hifistelyyn taipuvainen ja kun haluan rutistaa kaiken mittauspotentiaalin optiikasta irti, käytän P4 paksumpaa hiusviivaa vielä puolittaen mittana. Tämä ei ole mahdollista P4F:llä. Mutta hintana tästä maksan P4-käyttäjänä varsin tukkoisen tähtäinkuvan. 0.07mrad paksuinen retikkeli täyttää näkökenttää - tuntui se siltä tai ei - enemmän ja vaikeuttaa huomattavasti lentoradan sekä osuman spottausta... Jos tätä überhifistelyn tarvetta ta-hommissa ei allekirjoittaneella olisi, olisi putkessa ehdottomasti P4F.

MSa
[url=https]

LSa

Vahva veikkaus - korjatkaa, jos on tarve. Maastokäytössä, väsyneellä silmällä ja vaihtelevissa valaistusolosuhteissa fine-ristikko on hieman normaalimallia haastavampi käyttää.

Liikkuvan maalin ampumisessa (esim. hitaahko ajoneuvo, etäisyys satoja metrejä) on pakko käyttää pientä suurennusta, jotta kykenee ottamaan ennakon oikein. Kapealla näkökentällä maalin seuranta edellyttää todella hyvää ampumatukea ja reagointikykyä. Alle parin sadan metrin matkoilla ja useita maaleja ampuessa isolla suurennuksella on erittäin vaikea löytää maali nopeasti, siis muualla, kuin rataolosuhteissa.

Ottaisin valaistun viivapohjaisen ristikon, yhden kierroksen rummun, paksumman ristikon ja mielellään tuon kolmesta lähtevän suurennoksen. Mutta mä en ole pitkän matkan ampuja ollenkaan.

HJu

Armeijat ostavat paljoudessa 3-12X zoomeja. Näin erityisesti 338Lm:n päälle.
Terveisin,

HJu

JKr

10 - 42
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant