Main Menu

"260 Rem:stä"

Aloittaja JaRR, tammikuu 06, 2005, 14:48

« edellinen - seuraava »

jartsu

Itse vedätin N:165 650mm putkesta 840m/s 9g scenulla ja 9.3g lapuan FMJBT ja kävin kyllä pitemmälläkin mutta tuon jätin vauhdiksi.

Kasa tai läjä oli silloin 170m alta 3cm reunasta reunaan kuten olen mitannut.

Olen mitannut niin koska musta metsästyksessä on kivä tietää mihin raameihin kuulat mahtuu.

Petausta en ollut vielä kyseiseen tehnyt , enkä kerennyt(oli vaihtopiipu 22-250 kanssa)enkä ollut edes kerennyt leipomaan noitakaan tai hieromaan kunnolla eikä ollut edes pelkkää kaula supistinta joten potentiaalia siitä olis ollut pienempääkin läjään.

Aikaa kun ei ole, eikä ole ratoja enää lähellä. niin myin putken pois 2v vuotta sitten käytön ja muun pulan takia ja koska 22-250remillä, tuulettomalla kelillä variksen hyvällä tuurilla ampui 230metriin(kaikki osa alueet kunnossa tuet ym,)

Eikä ollut edes rata tukki pelkkä M55 sportteri tikkakoski versa podilla.

JpL

Ööh... paljon toi tekee iskuvoimana jouleissa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Luoti  paino:  9.3 g  143.8 gr  nopeus:  840 m/s 2756 fps  energia:  3281.0 J  2419.7 ftlbs  liikemäärä:  7.8 kgm/s  Aseen rekyyli  nopeus:  1.7 m/s 5.7 fps  energia:  6.8 J  5.0 ftlbs  Metsästyskelpoisuus  Luokka 5

Sämpy

Joo, se Jalosen kalvaimen kaulahalkaisija kuulosti olevan 7,57mm eli lienee speksien alarajoilla. Kun Lapualaisen 308:n seinämävahvuus suussa on n. 0,4mm, niin se tuskin menee sorvaamatta pesään, kun laskin, että valmiissa laakissa hylsynsuulle saa jäädä vahvuutta 0,42mm. Joku ohkasempi hylsy vois mennäkin. Aika näyttää.

Jalonen oli juuri sorvaamassa piippua ja soitteli, että ohkanen tulee (tarkkuutta haettaessa pitäisi olla paksumpi!?) kun rautaosille laitoin painorajaksi 2,6kg (tukki 1,2kg) ja piipulle kun tulee mittaa 65cm. Meinasin saada semmoseen aseen, että ei ois mahoton kannettava metsässä.

Puhuuko Jartsu monen laukauksen kasoista ja useista kasoista?

jartsu

Enhän kerennyt ampua kuin 9.3g Lapualla ja 9g Scenulla molemmilla 2 viiden läjää viimeisenä kertana koska ammuttuja patejajakaan en ehtinyt ampua kuin vajaa sata millä tehty nopeus hakuja ja paineita.(ei vielä kunnon sisään ajoa)

Meillä oli siihen aikaan hyvä paikka ampua vanhan navetan luukusta jonne teimme pöydän ja luukun ulko puolelle 5 tynnyrin putken jossa vaahtomuovi  seinillä(äänäri) matka 170 myös 100 ja 50m kun vaan siirsi taulua mitta tikulle.

Mutta kaikki on katoavaista niin kui nämäkin. (ampuma paikka, piippu ja kaveri)

Piippusta sai vähän hynää ja lataus jutuista, silloin sitä taas tarvitsi, piippu oli suusta 22mm.

Sämpy

Aika raskas jötikkä se piippu ollu. Oliko se millä rihlannousulla, musta vai rosteri? Muuta kommentia Lotharin piipusta?

jartsu

Nousu 8" kun siitä oli tarkoitus tehdä myös peura väijy ase raskaalle 10<g kuulalle ja sille myös saada yli 800m/s vauhtia.

Joo olihan se aika kanki sellaiset 4.7kg hattu silmillä, jaa hiukan lisää versa podin kanssa siis pelkkä jalan, kun sorvasin sen adapterin sportterin tukin etupäähä ja poralla reikä ja liimaus.

Sääli on sairautta.

Mitään en myis pois jos ei olis pakko.

Potentiaalia olis voinu olla enemmän kuin mulla taitoa.

Lotharin piipusta ei ole pahaa sanottavaa 4 jotka on ollu(308 on vielä ja 22mm paksu, 4.7kg)  niissä on olu 20-30m/s enemmän vauhtia kuin esim, Sako/tikka piipussa.

Ja tulen jatkossakin hommaamaan samoja putkia, nytkin tarttis parantaa 22-250 käyntiä ja asia on jo lähtenyt käyntiin paremmalla lataus kalustolla, (forster neck dies)

sitten putki ja käynti 1cm/100m, eli puolet pois nykyisestä.

JpL

Pistä sämpy kivääriin hiihtoammuntavaljaat tai leveämpi kiväärinremmi. Mulla kivääri painaa 8 kiloa kiikareineen kaikkineen, ja se tulee mukavasti mukana kun remmi on leveä. Ei paljoa haittaa painot, vaikka aluksi hirvitti ajatus.

Miten Lothar tekee piiput? Vetää vai takoo vai mitä?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Vetää

Sämpy

Nappivedettyjähän ne Lotharit on, en tiedä käyttääkö muita tekniikoita. Kyllä valjaat on tutut eikä paino niinkään selässä kantaessa haittaa, mutta olalla on valjailla huono kantaa ja etenkin käsissä pidellessä ja kahden aseen kanssa ampumahollille ryynätessä paino alkaa olla haittana. Yksi tavoite oli keventää kalustoa, valjaat laitan jollain nopeasti irrotettavalla systeemillä tähänkin. Tuleehan siihen piipun "ohuudesta" huolimatta perusvarmintin verran painoa ja siihen sitte 600g kiikari, jalat ja valjaat, niin ei sitä enää tuuli viekään.

JpL

Joo. Jos olisi rahaa ja mahdollisuus, olisi mukava tietää, miten titaani toimii piippumateriaalina :o) Hinta nousisi älyttömyyksiin, jos koko aseen teettäisi siitä ja lukon jostain kovemman luokan alumiinista. Muistaakseni Remarilla on joku titaanimalli. Tietääkö kukaan siitä enempää? Myykö joku suomessa? Ainakin tähän mennessä näkemäni remarit on ollut halpisversioita. Remingtonin kivääreistä ainakin itse olen pitänyt paljon, tukin muotoilu on ollut ainakin omaan käteen sopiva.

Ps. Katsokaas piruutanne remingtonin saitilta custom shopin puolelta 40XB rangemasteria, jossa on peukalonreikä tukissa. Aika tylyn näköinen kivääri.

HJu

: Joo. Jos olisi rahaa ja mahdollisuus, olisi mukava tietää, miten titaani toimii piippumateriaalina :o)

Olen siinä ymmärryksessä että piippumateriaalina titaani on huono aine. Eli se ei kestä luodin hankaavaa vaikutusta eikä myöskään ruutikaasujen "hiekkapuhallusta". Lisäksi se on työstömielessä äärimmäisen hankala ja työkaluja kuluttava materiaali. Esim. S&W:n , Tauruksen ja muidenkin titaanirunkoisissa revolvereissa on yleensä rosteripiippu käytössä koska titaanista ei oikein tule hyvää. Liittyykö enemmän kustannuksiin vai lopputuotteen laatuun ei ole tiedossani.

: Hinta nousisi älyttömyyksiin, jos koko aseen teettäisi siitä ja lukon jostain kovemman luokan alumiinista.

Lukonkehyksiin ja lukkoihin titaani on toimiva materiaali. Nallipiikin kärkenä se ei kestä.

: Muistaakseni Remarilla on joku titaanimalli. Tietääkö kukaan siitä enempää?

Olen siinä uskossa että lukkoaktio on titaania mutta piippu rosteria. En ole kuitenkaan varma. Hintaa ainakin oli sikana.

: Myykö joku suomessa? Ainakin tähän mennessä näkemäni remarit on ollut halpisversioita.

Normark tuo maahan vain halpisversioita ja paremman luokan versioiden kohdalla myydään ei-oota ja toimitusajaksi luvataan alle vuosi ja hinnasta ei osata sanoa mitään. Tilaaminen suoraan USAsta tuottaa paremman tuloksen mutta Remarit on liukuhihna-aseita vielä enemmän kuin Sakon tai Blaserin pelit.
Terveisin,

HJu

JpL

Joo. Löysin. Toi remarin malli olisi mukava, koska se painaa .308 vain n. 2.4kg. Lukko on tosiaan titaania ja piippu rosteria, hyvin ohuet seinät siinä on - siis piipussa. Hinta jenkeissä on 1341 taalaa, eli jotain 1100 euroa (?). Kun vertaa Sakon finnlightiin, jota vaimoni kuolaa, on hinnassa aika kiva ero. On kyllä painossakin, jos hiuksia halotaan. Tuo remari olisi kyllä kiva ase.

T: JpL

Sämpy

Tänään tuli eka savut vetästyä 260:stä. Ase on siis Jalonen/Lothar/Lauronen kompinaatio, tukki varmint-mallinen, laminaatista petsattuna poskipakan ja perälevyn säädöillä. Olen ulkonäköön hyvin tyytyväinen (ja kehuttiin sitä radallakin  :D ), ainut mikä vähän harmittaa on se, että Lauronen oli urittanut piippukourun myös patruunapesän alta vaikka nimenomaan kielsin niin tekemästä, koska aion pedata aseen siltä kohdin. Lukko on JJ-93 mustana ja piippu rosteria lasikuulapuhallettuna. Piipun pituus on 650mm ja suusta ulkohalkaisija on 16mm. Nousu on 1/220mm neljällä rihlalla, jotka ovat kuurnia leveämmät. Pelkän aseen paino 3,8kg.

Sain eilen Forsterin holkit joten tänään oli sitten sisäänammuntapäivä. Hylsyt tein Lapuan 243:sta. Koska hylsyt oli uusia, niin rasvaa joutui käyttämään kohtalaisesti, kun hylsyaines meinasi ruveta leikkaamaan holkkiin kiinni ja naarmuttamaan hylsyjä. Piippu tuntui keräävän kuparia kohtalaisesti enkä harmittavasti saanut sitä täysin sarjojen välillä poistettu: ilmeisesti Forrestin teho heikkenee pakkasessa ja odotellessa meinasi ruveta päivä loppumaan. Ammuin ekat 5 laakia harjoitusluodilla, jotta sain kiikarin oikealle suunnalle. Puhdistuksen jälkeen jatkoin puolihuolimattomasti 7g Scenarilla ja siihen QL:llä ravistetulla latauksella, mutta kun huomasin, että kaksi ekaa laakia menivät lähes samasta reiästä, niin vähän terästäydyin, että tällähän saattaa osua johonkin. Lopputulos 16mm/150m/5lks tuulisella radalla sai hymynkareen suupielille, että voipi tällä sittenkin päästä parempaan kuin 2-3MOA johon sarjaan eräs aseseppä sanoi rosteriLotharien kuuluvan. Aijai jahka saan aseen pedattua ja lataukset kehiteltyä, pitäisi teeren tippua ja kaukaa... Muut lataukset olivat ilmeisesti liian lussuja, koska niissä tuppasi pystyhajontaa tulemaan. Lähdin hyvin maltillisin latauksin liikkeelle.

Laukaisun on Jalonen säätänyt melko herkäksi ja se on käheän hyvä. Liipasimen jouduin säätämään taka-asentoonsa ja tässä olisi ehkä tukkisepälle pientä modifionnin paikkaa, koska käteni on jotakuinkin normaalikokoinen miehen käsi. Niinikään lukko tökkää tukinharjaan poistettaessa. Pesä on tiukka, luoti ei mene kunnolla ammuttuun hylsyyn siltä kohdin missä hartia on avarruksessa muuttunut kaulaksi. Jos hylsyn tekee 308:sta niin välystä jää vain noin kolme satikkaa eli vaatinee kaulasorvauksen. Kaikenkaikkiaan ase vaikuttaa huolella tehdyltä ja hintansa väärtiltä. Myös kiikariksi hommattu 3-10X50 3000-sarjan Meopta vaikuttaa hyvältä: ristikon hiusosa on todella ohut ja sillä on helppo ampua pilkkaa, reiät näkyi valkoisella selvästi eikä linssit huurru pakkasella helposti. Kaliberissa vaikuttaa olevan tarkkuuspotentiaalia ja kuiva 7g Scenu BC 0,478 ähtee QL:n mukaan tuon mittaisesta piipusta n. 970m/s joten pitäisi olla lentorataa TA-toimintaankin eikä rekyyli haittaa.

JaRR

No niin, asia järjestyi myös minun kohdallani eli Jalonen oli ehtinyt tekemään jo ihan "oikean" .260 Rem.-kalvaimen. Sorvauksia ei siis tarvita.

Mutta mistä löytyisi tähän hätään latausholkit ?

Merkillä ei väliä - eivät tule kilpakäyttöön !

Tietääkö joku vai tilaanko USA:sta ?