Bipodin sijainnin merkitys

Aloittaja Pyyttoni, lokakuu 07, 2008, 23:07

« edellinen - seuraava »

Pyyttoni

Miksi bipodi on useimmissa aseissa melko takana? Eikö olisi järkevämpää sijoittaa se melko eteen. Silloin ampujan heilumiset ei vaikuttaisi niin paljon tähtäykseen, tukipisteet (perälevy ja bipodin jalat) kun olisi mahdollisimman kaukana toisistaan. Olen myös ymmärtänyt että aseen painopisteen lähellä oleva bipodi täräyttää helpommin osumat ylös kun ammutaan kovalta alustalta. Meneekö sivusuuntaus vaikeaksi, tai korkeus, jos bipodi on ihan edessä? Hankala käsitellä tms? Onkohan näillä asioilla merkitystä vain taistelutilanteessa eikä niinkään tarkkuusammunnassa tai metsästyksessä.

Aattelin vähän sepittää spesiaali-kiinnikettä bipodille jos ei löydy mitään tyrmäävää syytä luopua hommasta. Ei olis vaikea homma, latanpätkään hihnalenkki ja toiseen päähän UIT-kiskoon sopiva kiinnike. Vähän taivutusta ja siinähän se.

LSa

Normaalilla etutuen kiinnitystavalla ampumavalmiina oleva ampuja kykenee siirtymään maalista/sektorista/tuhoamisalueesta toiseen ilman, että liikkuu itse tai joutuu siirtämään kivääriä.

Tuliasemassa ei yleensä ole liikoja tiloja liikkumiselle.

Liikkuvalle maalille normaalitkin tukijalat ovat helposti jo liian edessä.

Toinen juttu on aseen kuljettamisen ergonomia. Rata-ase voi painaa ja olla reilustikin etupainoinen, mutta tarkka-ammunta- tai metsästysasetta pitäisi pystyä käsittelemään liikuttaessa hankalassakin maastossa. Etupainoinen ase on epäergonominen kuljettaa.

AmiP

Mitä taaempana bipodi on, sitä korkeammalle voi ampua tuelta. Tästä hyötyä metsästyksessä, esim. lintumetsällä.

LSa

Lainaus käyttäjältä: AmiPMitä taaempana bipodi on, sitä korkeammalle voi ampua tuelta.

Hyvä pointti!

PL

Lainaus käyttäjältä: AmiPMitä taaempana bipodi on, sitä korkeammalle voi ampua tuelta. Tästä hyötyä metsästyksessä, esim. lintumetsällä.

Tai AKE ympäristössä

http://club.guns.ru/images/convention/5-sm.jpg">http://club.guns.ru/images/convention/5-sm.jpg

AmiP

Entäs jos...

...asentaisi bipodin UIT kiskoon pikakiinnitteisesti siten, että sen paikka olisi säädettävissä nopeasti? Kokemuksia?

Oma harris on hihnalenkin kiinnitysruuvissa kiinni,  mutta Stabi- merkkisellä (ei kiinteä laite) tuella on tullu ammuttua aika paljon. Siinä hyvänä puolena on paikan vaihdettavuus.

Homer

Lainaus käyttäjältä: AmiP...asentaisi bipodin UIT kiskoon pikakiinnitteisesti siten, että sen paikka olisi säädettävissä nopeasti?

Ei kokemuksia, mutta siitä vaan. Tuleepa ainakin samalla selville eri kohtien hyvät ja huonot puolet, sekä se miten hyvin jalat pysyvät rekyylissä paikallaan.

Pyyttoni

Jos jättäisi sen lattaraudan taivuttamatta , mitä tuolla yllä selitin, tulisi siitä laajemmin säädettävä. Eli pystyisi laittamaan pitkälle etutukin etupuolelle toisinpäin, ja kääntämällä latta toisinpäin, saisi jalat hyvin taakse. Pitäis vaan kääntää samalla bipodi siihen lattaan nähden ettei tule väärinpäin "kippaava" siitä.

Taivutusta meinasin siksi että saisin jalat vähän ylempää, läheltä piippulinjaa, kiinnitettyä, eli kokonaisuutena ase matalammalle. Etutukki on nyt turhan korkea siis. Jaloissa riittä kyllä säätövaraa ylöspäin.

Pitää hitsailla kasaan ja laittaa vaikka kuva niin saa ainakin joku tosikko taas ihmeteltävää  :lol:

PL

TAK-85:ssa bipodi on pikakiinnitteisesti UIT-kiskossa kiinni. Aseella ammuttaessa jalka luistaa eteenpäin pikkuhiljaa. Sama juttu Versa-podin UIT-adapterilla.

Mielestäni UIT-kisko ei ole hyvä kiinnitys koska rekyylistoppari puuttuu.

Picatinny kisko onkin jo eri juttu.

http://www.knightarmco.com/images/sr25.html">http://www.knightarmco.com/images/sr25.html

JPa

Ainakin minun Tikka M65 Sporterin UIT-kiskon etupää on umpinainen, eli kiinnikkeen ollessa etuasennossa ei kyllä luista yhtään mihinkään. Mutta pitääpä kokeilla joskus ihan mielenkiinnosta että miten pysyy kiskokiinnitteinen hihnatappi paikoillaan Harriksen bipodin kanssa. Tukin alapintahan on karhea ja painaa jälkensä Harriksen yläpinnassa olevaan pehmusteeseen, joten voisi olettaa että ei ihan puhaltamalla liikahda. Siis kun ruuvit on kiristetty.. Samalla voisi tutkia vaimentimen vaikutusta samaan asiaan, sehän kun muuttaa rekyylikäyttäytymistä aika paljon.

Monipuolisuutta ja muunneltavuutta tulisi aika hyvin lisää, jos esim. yhtä sormiruuvia hieman löysäämällä saisi bipodia siirrettyä pituussuunnassa kiskon mitan verran. Mutta kiinni- ja paikallapysyvyys pitäisi kyllä olla satavarma että osunta ei huonone. Se, miten osumapiste siirtyy bipodin kiinnityskohtaa muutettaessa, selviää vain kokeilemalla. Tulee asekorttiin yksi sarake lisää!  :wink:

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

ao

Mulla on ollut nyt parin vuoden ajan UIT-kiskoon kiinnitetty hihnalenkintappi, jossa on kiinni Harrisin kopio bipodi. Paikallaan on pysynyt, kun on kiristänyt riittävän tiukkaan.

Kiinnike:

http://www.riistamaa.fi/cat/images/harris_adapter_no6_UIT_0803_625.jpg">

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=326">http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=326

pekkala

Edelliseen  kisko kiinnitykseen sen verran kommentoisin. Itselleni tuli vaihdossa Tikka M 65 Sporter, jossa oli valjaat liuku kiinnikkeellä kiskoon kiristettävissä. Siihen kiskoon oli porattu kiristysruuvin suuruinen lovi, johon ruuvi kiristettiin. Tuntui aika jämäkältä. Ostin aikoinaan J-P Laineelta kevyen konekiväärin etujalat ja olen ollut niiden toimivuuteen tyytyväinen, vaikka piti sepällä teettää adapteri etutukin etuosaan. Ne jalat lukitaan paikoilleen noin 20mm lukkoprikalla. Ei ole koskaan irronnut, eikä tarvis kiristellä kesken ampumisen. Alkuperäinen kiinnitys on jonkin muotoinen bajonetti joten laitoin ruuvit jotka rajoittavat aseen kallistusta sivuille. Toimii.  Ampumaradalla karhukokeessa käytän etutukena itsetäyttyvää makuualustaa. Pöydälle ensin 20mm routaeriste/makuualusta,sitten itsetäyttyvä makuualusta rullalla pussissaan ja sen päälle nahkainen asepussi avattuna pitämään itsetäyttyvää makuualustaa paikoillaan. Toimii...  4 kymppiä 12 sekuntia ja pienessä kasassa. Ehkä minua auttaa ajanhallinnassa se, että aseessani on vasuritukki ja oikeakätiset Tikka M65 raudat. Takatukena eräänlainen villalla täytetty pussi, joka on eripaksuinen, kun sitä kääntelee. Siis, kun ammun vasemmalta puolelta , pidän vasenta kättä pistoolikahvalla ja painan takatukeen ja säädän koron samalla sitä pyörittäen. Säädän aseen osumaan kymppiin ja ammun,,, sitten vasenkäsi pitää aseen paikoillaan ja huom. vain oikea käsi liikkuu ja lataa aseen , seuraava laukaus pienellä tähtäysajalla jne 4 kertaa. Tämä nyt lipsahti vähän kauas aiheesta.

Mutta olen varma, että oikeakätisen ampujan kannattaisi hommata vasuri raudat ja ladata vasemmalla, niin ei tarvis turhaa aikaa käyttää käden siirtelyyn ladatessa. Ja jos osaa laitaa etutuet jne. riittävän eteen pöydälle, niin voi tukea molemmat kyynärpäät alustaan tukevasti ja ampua ilman jakkaraa tai tuolia. No ehkä kannattaa harjoittaa myös vasenta kättään lataamiseen. Huom,,,,. Itse ammun makuultani tarkemmin oikealta puolelta vaikka olenkin suurimman osan laukauksistani ampunut vasemmalta puolelta. Kokeilkaa tekin..... vaikka vain huomataksenne olevanne kaksikätisiä. ,,,,, joo meni ohi aiheesta,, mutta mun vaan täytyi,,,,,

Lahtis

Lainaus käyttäjältä: pekkalaMutta olen varma, että oikeakätisen ampujan kannattaisi hommata vasuri raudat ja ladata vasemmalla, niin ei tarvis turhaa aikaa käyttää käden siirtelyyn ladatessa. Ja jos osaa laitaa etutuet jne. riittävän eteen pöydälle, niin voi tukea molemmat kyynärpäät alustaan tukevasti ja ampua ilman jakkaraa tai tuolia. No ehkä kannattaa harjoittaa myös vasenta kättään lataamiseen. Huom,,,,. Itse ammun makuultani tarkemmin oikealta puolelta vaikka olenkin suurimman osan laukauksistani ampunut vasemmalta puolelta. Kokeilkaa tekin..... vaikka vain huomataksenne olevanne kaksikätisiä. ,,,,, joo meni ohi aiheesta,, mutta mun vaan täytyi,,,,,

Pystyasennosta ammunta voi olla aika koomisen näköistä.. :D

/Antti
Invisible souls..........leave .308 holes.