Vastavalosuojaputki

Aloittaja pyrjovuo, maaliskuu 27, 2008, 12:32

« edellinen - seuraava »

pyrjovuo

Osaako joku kertoa, mistä mahdollisesti löytyy vastavalosuoja putkea? Siis sellainen jonka saisi kierrettyä  Objektiivipään reunassa olseviin kierteisiin? Mulla on IORiin jo sellainen n.60mm pitkä, mutta hankkisin mielellään paljon pidemmän, estäisi samalla lämpöväreilyt. Vai onko ainoa tapa teettää sellainen?
Белая смерть

hasaki

Suosittelen lämpimästi vastavalosuojana hunajakennomallia ja väreilyn torjuntaan väreilynauhaa.

Ainakin näin TA-hommiin, kasajutut on sitten ihan erikseen. :wink:

pyrjovuo

Juu, mutta myykö joku niitä, hyviä sellaisia kuten tossa kuvassa. Itselläni ei välttämättä ole aikaa ruveta rakentamaan sellaisia.
Белая смерть

hasaki

Itse kysyisin varmaan nimimerkiltä MaK, kun sehän värkkäili pojille rahasta nuo TA-08 liivitkin, ja muistaakseeni on jotain vaimentimen väreilysuojiakin tehnyt, eli tontapasia, kun tossa kuvassa on.

En tietenkään lupaa että tekee ja voi olla ruuhkaakin aikatauluissa, mutta siltä se ainakin onnistuis.

edit: http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=1900&hilit=suoja">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewto ... ilit=suoja">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=13&t=1900&hilit=suoja.

Tuolla on juttua, eli Sakon kautta saa AU:n tekemiä suojia.T.A.B. gear näyttää myös tekevän noita.

hasaki

Niille, jotka ei tiedä minkä näköinen hunajakenno-vastavalosuoja on, niin tässä kuvatus:

Tulee esim. butlerin alle, tai kierteillä kiinni itse putkeen.

MaK

Mulle on tulossa paksua Kevlar-kangasta ja Nomex-lankaa juurikin tuollaista vaimenninpöntön suojusta varten. Yksinkertainen tekelehän se on, eli voitte vapaasti ilmaista mitä parannusta siihen voisi kehitellä. Kuinka hyvin ne ihan oikeasti heikentävät lämpöväreilyä, ja auttavatko vähääkään lämpöherätteen vaimentamisessa?

JTa

Lainaus käyttäjältä: MaKMulle on tulossa paksua Kevlar-kangasta ja Nomex-lankaa juurikin tuollaista vaimenninpöntön suojusta varten. Yksinkertainen tekelehän se on, eli voitte vapaasti ilmaista mitä parannusta siihen voisi kehitellä. Kuinka hyvin ne ihan oikeasti heikentävät lämpöväreilyä, ja auttavatko vähääkään lämpöherätteen vaimentamisessa?

Mulle heti yksi tänne nyt! :D Ei vaan, jos olet tekemässä niin BR-T8:n sopivan ostan heti pois kuleksimasta kun vaan saat valmista aikaan. :)

Ja ehdottomasti tuo väreilynauha tarvii olla kans, riittävän leveä sellainen, jonka saa tarrakiinnityksellä kiinni itse suojukseen ja myös ilman vaimenninta (ja suojaa) käytettäväksi. Suojuksen asiakaspuolella soisi myös olevan jonniinmoisen esteen jottei se luiskahda pois. Ehkä jopa molemminpuolin jonkinlainen reunus?

hasaki

Mullakin olis ehdottomasti tarvetta Br-T8 pöntön suojukselle väreilynauhalla, värinä oliivi tai joku maastokuosi.

Eli sitten kun valmistuvat, niin laita yv:tä tai ilmoita täällä sivuilla niin laittaan tilausta sisään.

MSa

Hunajakenno on ok sotakampe ja varauksin myös filtteröi myös vähän roskan joutumista objektiiviin. Oman kokemuksen mukaan hunajakennot vievät kyllä merkittävän osan "laatuoptiikasta" kuvanlaadusta mennessään.

MSA
[url=https]

hasaki

Niinkus MSa tiedät, tarkoitin että hunajakenno on näihin hommiin melkoisen paljon käyttökelpoisempi, kuin metrinen viemäriputki kiikarin jatkona. :wink:

MSa

Lainaus käyttäjältä: hasakiNiinkus MSa tiedät, tarkoitin että hunajakenno on näihin hommiin melkoisen paljon käyttökelpoisempi, kuin metrinen viemäriputki kiikarin jatkona. :wink:

Joo, toki ymmärsin. Samasta asiasta tässä puhutaan hieman eri vinkkelistä.

Musta hunajakenno vain ei ole oikein järkevä vekotin rauhan-aikana juuri sen vuoksi että se heikentää optikkan suorituskykyä. Molemminpuolisissa TA-kovapanosammunnoissa naapurin kanssa tehokas hunajakenno on must - objektiivi paljastaa uskomattoman helposti kiikarin  ja siten tuliaseman. Vekottimen englanninkielinen nimi Kill Flash ja ARD-Anti reflection device viittaavat myös primääritarkoitukseen eli heijastusten eliminointiin. Toki se toimii vastavalosuojanakin, mutta pelkkä 10cm tuubi ajaa saman asian kuin esim Tenaraexin ARD:t. Oma lukunsa on esim NF:n 45cm mittainen viemäriputki jota näkee kasamiehillä. Poistaa hajavalon sekä väreilyn. :lol:

Mulla on kisassa 10cm vastavalosuoja jonka nokassa hunajakenno + tarpeen vaatiessa saa kumitutti okulaariin, jolloin aseella on käytännössä todettu voitavan ampua aurinkoa melkein vastapalloon.
[url=https]

er

Ensi kisaan 600mm pitkä pvc putki zeissin nokkaan, niin kyllä se siitä :D . Itsellä moinen Kill Flash on, mutta en sitä juurikaan käytä vallankaan talvella. Koska.

1.Kuten MSa sanoi Kill Flash tappaa/heikentää optiikan todellista suorituskykyä. Talvella ja syksyllä on muutoinkin vähän valoa.

2. Kiinnitysysteemi omassani on hiukan kenttäkelvoton, vaikka PV:kin on saman sotavarusteeksi hyväksynyt.

Itse käytänkin vekotinta lähinnä kirkkaan valon aikana. Tosikahinassa tuo varmaan olisi vastaavasti nokassa, aina auringon paistessa voimakkaammin. Pilvisellä säällä on muutoinkin kosteutta ilmassa, joten itse pitäisin kill flashin lähinnä tähystysoptiikan päällä ja aseen optiikka saa olla butlerien alla suojassa kosteudelta ja paskalta ennen H hetkeä. Tilanteen ollessa päällä butlerit tietysti auki.

Optiikaan on käytetty 1500-2500€ ja sitten tapetaan kaikki hienot hionnat lykkäämällä halpa grilli nokkaan. Reppuun muutama kaljapullo tai pieni hillopurkki(tyhjänä) ja ne maastoon erilleen omasta sijainnista.  :shock: Saa pelattua aikaa jos ei muuta.
Train hard--->Fight easy

tverho

Lainaus käyttäjältä: MSa Toki se toimii vastavalosuojanakin, mutta pelkkä 10cm tuubi ajaa saman asian kuin esim Tenaraexin ARD:t. .

Kyllä Tenebraexin ARD toimii huomattavasti 10cm pitkää tuubia paremmin vastavalosuojana. Ulkomuistista sen hunajakennot ovat noin 4mm halkaisijaltaan ja 3 tai 4cm syviä. Eli syvyyden suhde halkaisijaan on ainakin 8/1. Jotta viemäriputki pääsisi samaan suhdelukuun olisi sen oltava esim. 50mm halkaisijaltaan ja 400mm pituudeltaan.

Mulla on Tenebraexin ARD:t Fujinonin 7X50 kiikaria varten. Ostin kun hinta oli inhimillinen ja yhden tällaisen saanee jossain tulevaisuudessa sovitettua spotterin päälle. Lisäksi nää on tosi räyhän näköiset, kun kiikareita käyttää meloessa:)

t tommi

LSa

Onko joku törmännyt noissa vastavalosuojissa käytettävään hunajakennomateriaaliin. Bulkkitavarana?

SO

Huonossa itäoptiikassa voi käyttää huoleti vastavalosuojaa kun tähtäin on tehty ampumista varten joten kuvan huononeminen ei haittaa käyttäjää... Eli tähtäimessä on 70mm vastavalosuoja putki sekä WWII mallinen lisäsuoja estämässä linssistä tulevaa heijastusta (siis piipun etupuolelle näkyvää). Muovilätkä on kiinni läpän ja putken välissä ja sen saa tarvittaessa pois. Valoisan aikaan pystyy ihan hyvin ampumaan, joskin kuva on selkeästi himmeämpi. Hämärässä eron huomaa vielä selkeämmin ja silloin voi lisäläpän ottaa pois. Lisäläpällä ja vastavalosuojaputkella auringon täytyy heijastua lähestulkoon kohtisuoraan että linssi heijastaa sen takaisin niin että se on mahdollista havaita edestäpäin. Sateella se suojaa myös hyvin ettei "jamppaa" mene linssiin. Vastavalosuojaputken kanssa linssi on hieman hitaampi puhdistaa jos se täyttyy lumella, mutta sekin onnistuu kun ruuvaa vastavalosuojaputken pois. Sopivan kokoisen aukon löytää parhaiten kokeilemalla.