7.62x53R hylsyjen supistaminen

Aloittaja ao, marraskuu 27, 2004, 15:02

« edellinen - seuraava »

ao

Mitenköhän kyseisen kaliiperin hylsyt saisi supistettua vain kaulasta? Itselläni on Leen lataussarja, mutta Leellä ei ole kaulasupistusholkkia kyseiseen kaliiperiin. Katselin netistä muiden valmistajien holkkeja, mutta en löytänyt myöskään muilta valmistajilta tarvittavaa holkkia. (Leeltä voisi tilata erikseen, hinta joku 50$+kulut).

Heräsi kysymys, että poikkeaako 30-06 tai .308 paljonkin 53R:stä kaulan osalta, vai onnistuisikohan supistaminen niillä holkeilla?

Homer

Jotkut suorittavat osasupistuksen kokosupistusholkilla. Itse en ole kokeillut, koska käytössäni on kaulaholkkeja. Siksi en voi, enkä uskallakaan antaa neuvoja siitä miten se tapahtuu, mutta he neuvokoot jotka tietävät  :)

ao

Samanlaista juttua minäkin olen kuullut, mutta mun holkeilla se ei onnistu kun ne supistaa samaan aikaan kaulasta ja "rungosta".

Chillie

Koska käytännössä kaikki hylsyt ovat enemmän tai vähemmän kartioita, niin osasupistus tapahtuu siten, ettei hylsyä supisteta aivan pohjaan saakka...

Oikean syvyyden säätäminen voidaan tehdä mustaamalla hylsy, ja ruuvaamalla supistusholkkia aina kokeilukerran jälkeen hivenen alaspäin puristimessa.

Oman tarpeen mukaan säädetään holkki sille korkeudelle, jolla kaulan supistusaste on sopiva.

Värin/noen avulla näkee helpommin mihin asti kaula on supistunut...

S

ao

Niin, mutta eikös kaulasupistusholkin idea ole, että supistetaan pelkkä kaula? Eli kun omalla holkillani supistan edes millinverran kaulaa, niin samalla se supistaa alaosasta. Kun supistus kaulan osalta olisi riittävä, niin silloin se on jo kokosupistanut hylsyn.

Eli kysymys, johon kaipaisin vastausta:

Poikkeaako 7.62x53R kaulan osalta 3006:sta tai .308:sta?

Homer

Hylsynkaulojen mittoja E. Paanasen kirjan kuvista lainaten:

.308Win - halkaisija 8,72mm ja pituus 7,70mm

.30-06Spr - halkaisija 8,63mm ja pituus 9,79mm

7,62x53R - halkaisija 8,55mm ja pituus 9,45mm

HJu

: Niin, mutta eikös kaulasupistusholkin idea ole, että supistetaan pelkkä kaula? Eli kun omalla holkillani supistan edes millinverran kaulaa, niin samalla se supistaa alaosasta.

Ei supista 7.62X53R:ssä, paitsi jos patruunapesä missä hylsy on ammuttu on todella horo. Hylsyhän on niin kartio että kun kaulaa supistaa muutaman millin matkalta niin alaosassa hylsy ei edes ota holkkiin kiinni.

: Kun supistus kaulan osalta olisi riittävä, niin silloin se on jo kokosupistanut hylsyn.

Jos haluaa kaulasupistusholkin jolla voi supistaa KOKO kaulan pituuden niin sellainen pitää ostaa erikseen.
Terveisin,

HJu

ao

Lainaus käyttäjältä: HJu
Ei supista 7.62X53R:ssä, paitsi jos patruunapesä missä hylsy on ammuttu on todella horo. Hylsyhän on niin kartio että kun kaulaa supistaa muutaman millin matkalta niin alaosassa hylsy ei edes ota holkkiin kiinni.

Minulla ainakin näkyy selvät jäljet sekä kaulassa, että rungossa, kun olen supistanut millinkin pituudelta.

Lainaus käyttäjältä: HJu
Jos haluaa kaulasupistusholkin jolla voi supistaa KOKO kaulan pituuden niin sellainen pitää ostaa erikseen.

Kuinka pitkältä matkalta kaula pitää minimissään supistaa? Eli riittääkö esim. parin millin matka? Kyllähän sekin säästäisi hylsyä minun tapauksessa, että vaikka holkki supistaa samalla hylsyn alaosaa, niin se ei supistaisi koko matkalta asti jos muutaman millin pituinen supistus kaulaan riittää. :roll:

tanni

Et voi supistaa kaulaa .308 tai .30-06 holkeilla. 30-06 hylsy on liian pitkä, rli holkki liian "syvä", 7.62x53R:n hylsy ei uletu kaulasupistusosaan asti. Sekä 308 että 30-06 on liian ohuita, eli 7.62x53R:n hylsy supistuu aivan liikaa runko-osaltaan - ainoastaan Lee Collet Die voisi olla rungoltaan niin väljä, että supistaminen onnistuisi, mutta siinäkin tarvitaan ainakin korotettu hylsynpidin, jotta hartia ei supistuisi myös.

Ja lopuksi hyvä uutinen / kaupallinen tiedote, eli kaulansupistusholkkikin löytyy; http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=897423">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eprodu ... mID=897423">http://www.midwaysuomi.com/suomi/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=897423

Jenkithän puhuu tästä kaliiperista nimellä 7.62x54R.

ao

Kiitos vastauksista. Pitää nyt sitten miettiä, että ostaisiko tuollaisen holkin. On vaan aika kusinen hinta yhdestä holkista, kun sarjoja saa 30-40 €:lla. Mutta kun niissä sarjoissa ei ole sitä kaipaamani kaulansupistusholkkia minun kaliiperiini  :cry:

Jos nyt kuitenkin yrittäisin tuolla omistamallani holkilla supistaa sitä kaulaa (vaikka se supistaa myös runkoa...), niin kuinka pitkältä matkalta se pitäisi supistaa? Eikös se ole niin, että jos supistaa liian lyhyeltä matkaa, nini luoti ei pysy siinä kunnolla paikallaan, ja riski kasvaa että luoti asettuu vinoon?

tanni

Kaulan pituus on noin 9mm, joten nostamalla supistusholkkia pari kolme milliä jää vielä jonkinmoinen "pitoalue" eikä hylsy supistu niin paljoa.

Nyrkkisääntöhän on että kaulaa pitäisi olla n. kaliiperin verran - sillä ohjeella ei kyllä paljoa voi osasupistusta tässä kaliiperissa tehdä.

Koheltaja

Nyrkkisääntönä voi pitää että kaulaa supistetaan "luodin verran" tai maksimissaan 2/3 osa kaulaa jos luoti menee tätä syvemmälle, koko kaulaa ei kannata koko matkaltaan supistaa koska siitä ei ole mitään hyötyä 2/3 osa supistukseen vaan tilanne saattaa mennä jopa huonompaan suuntaan.

Kaulaholkkia valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen että ostaa sellaisen holkin (kaliiberikohtaisen) joka tukee/ohjaa hylsyä alaosastaan siksi ettei kaulasta tule vinoa kuten Hornadyn yleismallisilla kaulaholkeilla.
Kylätason ampuja

ao

Lainaus käyttäjältä: KoheltajaNyrkkisääntönä voi pitää että kaulaa supistetaan "luodin verran" tai maksimissaan 2/3 osa kaulaa jos luoti menee tätä syvemmälle...

Eli siis, kun Paanasen kirjan mukaan kaulanpituus on 9.45mm, ja kun latauksessani luoti menee syvemmälle kuin kaulan pituus, niin supistan kaulaa (2/3)*9.45mm=6,3mm  Käsitinkö oikein?

JpL

Mä supistan vain kaulan tavallisella holkilla. Olen ruuvannut holkin sen verran ylös puristimeen (pituudenhan voi säätää sillä holkin ympärillä olevalla mutterilla) Nyt mun holkkisarjani supistaa vain 5mm kaulasta ja hyvin toimii!
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Koheltaja

Lainaus käyttäjältä: aoEli siis, kun Paanasen kirjan mukaan kaulanpituus on 9.45mm, ja kun latauksessani luoti menee syvemmälle kuin kaulan pituus, niin supistan kaulaa (2/3)*9.45mm=6,3mm  Käsitinkö oikein?

Aivan oikein käsitetty, enempää ei ole syytä kaulaa supistaa hylsyn/luodin keskittymisen varmistamiseksi.
Kylätason ampuja