Mitä kaliiperia suosittelette kevyeen aseeseen?

Aloittaja JpL, marraskuu 09, 2004, 17:09

« edellinen - seuraava »

JpL

tervehdys kaikille. Tämä on tällainen asian-sivusta-juttu:

Lyhyt kysymys: Vaimolle pitäisi teettää hirvilaillinen kivääri lyhyellä lukkorungolla (mahd. Sakon) Mikä olisi kaliiperi, jossa olisi mahdollisimman kevyt rekyyli, kun ottaa huomioon, että ase tulee painamaan n. 2.8 kiloa? Pelkästään .308 rankaisee otsalohkoon tuollaista 45 kilosta naista kevyellä kiväärillä ;o)...

ehdottakaa jotain. 7mm08 olisi mukava, mutta patruunoita ei saa helpolla.

JpL
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MJ

Moi Jommi,

Itse kyllä suosittelisin .308.

Syy: Erinomainen patruuna ja patruunakomponettivalikoima, helppo itseladata, latauskomponetteja löytyy lähes kaikilta valmistajilta, myöskin erinomainen kiväärivalikoima, helppo kaliiperi myös teetättää ase, edelleen myöskin laajasti sotilaskäytössä ja tämä aiheuttaa puolestaan sen, että paljon ylijäämää patruunaa saatavilla ja asekomponentteja yms..., after sales market ehkä laajin .308 kaliiperin aseisiin, soveltuu ties mihin (käytännössä miltei kaikkeen metsästykseen Suomessa), ehkä yleisin kiväärikaliiperi maailmassa nykyisin (mukaan kun lasketaan sekä siviili-kiväärit, että sotilaskiväärit) ja lopuksi kaikin puolin hyvä kaliiperi - Ace of None, Jack of All - eli ei ässä missään, mutta kaiken ammunnan yleisjyrä.

Tietysti tuo rekyyli haittaa, etenkin jos vain 2,8kg:n ase. Suujarru tai kevyt vaimennin piipun päässä ratkaisee rekyyliongelman.

Meinaatko saada koko kivääripaketin 2,8kg:oon, tarkoittaen kivääri, tähtäimen jalkoja renkaineen tähtäintä ja suujarrua tai vaimenninta. Kyllähän se lienee juuri ja juuri mahdollista, mutta vaikeaa.

Sinänsä mielenkiintoinen ongelma ratkaistavaksi - saada alle 3kg:oon koko paketti - enpä ole asiaa itse aiemmin miettinytkään, mutta problematiikka aiheessa on kyllä miettimisen arvoinen asia. Hyvä aihe Jommi ja vielä käytännönläheinen, sillä varmasti useat naiset, jotka ampuvat ja/tai metsästävät joutuvat saman ongelman kanssa painimaan.

Jos pelkkä ase painaa 2,8kg, niin tähtäimen, jalkojen ja renkaiden ja suujarrun tai vaimentimen kera tulee jo helposti täyteen 4kg.

Se olisi kyllä aika ideaalia saada koko paketti alle 3kg:n. Enpä ole itse vielä muistaakseni törmännyt noin kevyeen kokonaispakettiin vielä.

Mitä pakettia olet ajatellut?

Carpe Diem,

MJ

JpL

Mitään ei ole vielä rakennettu. Tähän konseptiin päädyttiin vaimon mittojen perusteella :o)

Sakon FinnLight olisi tietysti kova sana, mutta en muiden hankintojen tähden siihen ala 1500 ekkua sijoittamaan.

Itsellekin tuo .308 tuli mieleen, etenkin piipun päähän integroitu suujarru.

Niin, jos vaikka aseen saisi jalkoineen kiikareineen vaikkapa 3.5 kiloon (voi olla utopiaa) niin hyvä. Yritän tässä sommitella kokoonpanoa. Alumiinijalat yms. on tullut mieleen. Kiikari voisi olla vaikkapa Meoptan 6-42 tms.

Mun pitää katsoa tätä uudestaan. Joka tapuaksessa päämääränä on mahdollisimman kevyt/tarkka ase. Lyhyt lukkorunko ja kohtuullinen tähtäimistö. Annoin hovisepälleni speksit, mutta tässähän vielä hiotaan... Ottakaa kantaa, ja ehdottakaa ihmeessä, jos tulee jotain kätsää mieleen.

Yst. T: JpL
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

espo

Itselataajalle ei ole ongelma ladata miltei kaliiperia kuin kaliiperia miedoksi. Hirvilailliset paukut rajoittaa kaliiperit sellaisiin joihin on saatavilla sopivan raskaita luoteja lyhytaktioiseen kivääriin.  308:sta sanottiinkin jo totuudet. Mikäli itselataaminen kiinnostaa, 260 remington olisi myös hyvä vaihtoehto, saahan siihen raskaita metsästysluoteja vaikka kuinka. Pahvinpuhkontaan ja  linnustukseen em. kaliiperissa löytyy hyviä luoteja, ja kevyet luodit verrattuna .30 kaliiperisiin pyssyihin antavat miedomman rekyylituntuman.  Eikös ruottalaiset ammu paljon hirveä ruåtsin mauserilla kun sen pitkät raskaat luodit puskee hyvin lihaan ja luuhun, ja 260 remarista saa irti itselataamalla miltei samat suoritusarvot kuin 6,5*55 kaupan hirvilatauksista, mutta lyhyemmästä aktiosta. 260 remarilla voi sitten olla kiva ampua 6,5 gramman tai 7 gramman scenareita muissa merkeissä, ja 8 grammaisia pitkällekin. Vielä kun Lapualta löytyy 9,3 grammainen FMJ niin kotimainen luotivalikoima riittänee hyvin moneen menoon. Hirviluoteja siten saakin miltei kaikilta valmistajilta.

JpL

kiitos! Tekeekös Lapua 260 Remingtoniin tehdaspaukkuja, tai sako?

Chillie

.260:n ei löydy tällä haavaa kotimaista valmistajaa, mutta komponenetteja on...: 243:sen hylsyistä saa hylsyt kaikkein vaivattomimmin.

Myös .308 soveltuu, mutta siitä pitää sorvata kaulaosa sopivaksi.

Lähtökohtaisesti suosittelen 243:sta sen suuremman hylsytilavuuden ja kaulan käsittelyn takia..

S

JpL

terve & kiitos vinkistä. Mulla ei ole mitään kokemusta tuosta hylsyn muokkaamisesta. Onko se millainen operaatio? Jos .243 win hylsy käy, hylsynsuuta ei tarvitse edes paljoa avartaa, kun .243:sessa luoti on 6.16mm ja 260:sessä 6.5mm. Sinänsä kaliiperi kuulostaa hyvältä. Tuli mieleen: rynkyn kaliiperistahan saa nykyään lataamalla hirveen vaadittavat tehot ulos, mutta on se vähän kiikun kaakun...

Onko kenelläkään tietoa, mikä lukkoaktio olisi sieltä keveimmästä päästä?

Yst.T Jpl

tanni

No mitään pakottavaa tarvetta hylsyn avartamiseen ei ole, jollei halua välttämättä käyttää Lapuan hylsyä: Remari tekee 260 Rem hylsyä.

RK:n kaliiperi on kyllä niin hilkulla hirvelle, että... 300 JHC tai jokin muu PPC:n hylsyn 6,5mm-.30 kaliiperin variaatio olisi tietty mahdollinen, mutta vielä paljon 260:stä hankalampi.

Perinteisiä kevyen kiväärin kaliipereja ovat myös 7x57 eli 7mm Mauser ja 6,5x55 Swedish, mutta vaativat hiukan pidemmän lukkorungon. Näihin saisi tehdaspaukkua kohtuu helposti, ruottalaiseen oikein helposti.

260 ja 308 välissä on vielä 7mm-08, jos tykkää 7mm luodista. Minä pidän kyllä 6,5mm parempana.

Mutta loppujen lopuksi 308 ja itselataus on todella hyvä ja helppo vaihtoehto!

JpL

jep
Joo, tähän kulmaan itsekin olen päätymässä... 7mm -08 olisi kiva, mutta häviämässä oleva, ei hyvä, 260 sekin mainio, mutta en jaksaisi ruveta vääntämään noiden remarin hylsyjen kanssa. Taitaa kiskoa .308:n puolelle ja sitten piipunnokkaan kunnon suujarru.

Miten ton lukon kanssa? Jos löytyy ehdotuksia kevyelle pidemmälle lukolle, sitten otan 6.5x55:sen, tietenkin.

Ps. Mikä on keveintä tukkimateriaalia: puu, lasikuitu, vai muovi?

MJ

Moi,

Mihin tahansa kaliiperiin päädytkin, niin edellä on esitetty useita hyviä kaliipereita.

Haaste on joka tapauksessa melkoinen saada kaikki releet mahtumaan 3 kiloon, muttei mahdoton.

Mitä kaikkia kiväärivaihtoehtoja olet tutkinut ja mitä vaihtoehtoja on ylipäätänsä kaiken kaikkiaan tarjolla kiväärien osalta?

Entäpä mitä olet ajatellut tähtäimeksi?

Carpe Diem,

MJ

JpL

Lukko on nyt tällä haavaa keskeinen kysymys... Immoselle vinkkasin mäkisen uritetun piipun, lukko on auki, tukki odottaa ratkaisuaan. Yksi hyvä tähtäin olisi Swaron alumiinirunkoinen 6X42. Painoa n. 340 grammaa. Meopta on toinen, mutta pitää katsoa. Mielummin Swaro, painon tähden. En laatua välttämättä menisi vertailemaan. Meoptassa on nimittäin kumman hyvä lasin laatu eikä säädöissä ainakaan itse sanottavaa löydä. Kuti meni minne ristikko viisasi :o) Lisäksi kiikarin renkaat olisi parempi olla alumiinia, josko käy.  Sakon lukko on hieman heppoinen, Remari myös kiinnostaa ominaisuuksien puolesta. Suujarrun täytyy olla melkeinpä tuo integroitu. Piipusta sinänsä tulee kyllä tosi mehupilli, luultavasti luokkaa 13-16mm piipunsuusta, mutta kyllä sekin toimii omaan tarkoitukseensa suunnatuissa tehtävissä... ;o)

Koheltaja

Tuli tässä mehupilleistä mieleen että Kirkkonummen Erävarusteessa oli myynnisää jotain "mehupillejä" jotka oli hinnaltaan mielestäni edullisia, kaliiberia en muista mutta kannattaa soittaa ja kysyä mitä Matilla olisi tarjolla ja millä hintaa.
Kylätason ampuja

JpL

7X57 olisi kanssa hyvä, mutta aktion pituus ei riitä. Pitäisikö tässä alkaa väsätä villikissaa? Ihan vakavissaan? Siis päämääränä nippanappa hirvilaillinen patruuna, joka käyttää 6.5 tai 7 mm luotia, ja hylsy on "läski"? JOs vaikka hylsyn saisi 45mm. pitkäksi. Voisi olla aika mukava paketti.

HJu

Rem 700 Titanium painaa 2,38 kiloa. HS-Precision PHL painaa 2,50 kiloa. Browning A-Bolt Titanium (300 WSM :-)  painaa 2,50 kiloa. Steyr Ultra Light 2,7 kiloa puutukilla. Hintaa on kaikilla jonkin verran.

Ongelmaksi näissä kevyissä peleissä tulee käytännössä se että jos ampuja ampuu hirvilatinkeja alle 3 kiloa painavasta aseesta niin rekyyliä alkaa tulla ihan kiitettävästi 308:llakin.
Terveisin,

HJu

JpL

Nin juuri. tämä on viittaus jossain alempanakin. Pitäisi vaikka integroida suujarru kiinni. Vaimentimesta viis.