Latauslaitteista

Aloittaja OOK, marraskuu 09, 2005, 18:27

« edellinen - seuraava »

JRu

Lainaaeikö olisi viisasta kaulasupistaa ne hylsyt ja etsiä siihen Reddingin runkoholkkiin sellainen säätö, jolla varmistetaan, että patruunat jokatapauksessa juuri ja juuri mahtuvat pesään ahdistamatta, sekä (toivon mukaan) tulevat uloskin sieltä.

Jokaisella varmaan on oma näkemyksensä siitä mikä on viisasta ja niin kauan kun kyse on harrastuksesta niin saa sitä myös itse toteuttaa. Itse en kelpuuttaisi missään tapauksessa metsästys- tai TA- käyttöön sellaista patruunaa joka "juuri ja juuri" menee pesään ja "toivon mukaan" tulee sieltä ulos. Jos ampuu 60kg aseella 600kg pöydältä katoksesta niin sitten on varmaan ihan sama miten tiukat toleranssit on mutta maasto-olosuhteissa kannattaa varautua hiekanjyvään tai tulee harmi kun se vuosikymmenen ukkometso tai TA- kisan voitto menee sivu suun kun operaattori tappelee lukonkammen kanssa.

GRinda

.338 Lapua ja ukkometso :) Ja juuri ja juuri ahdistamatta ei juuri ja juuri hydraulipuristimella puristamalla. Ainakin toistaiseksi .308 Win hylsyt on tullu myös metsästyskiväärien pesistä pois vaikka selkeästi ahdistaa lukkoa kiinni laittaessa. Pitäisi myös olla itsestäänselvyys, että patruunat pyritään pitämään puhtaina, hiekanjyvät hyvin nopeasti estävät aseen toiminnan oli sitten kokosupistetut tai vain kaulasupistetut hylsyt.

Minä en viilaa pilkkua enempää/viisastele vaan palaan alkuperäiseen ajatukseen. Esitin ratkaisun, jolla voisi varmistaa kaulasupistetun hylsyn toimivuuden hukkaamatta kokonaan saavutettavaa marginaalista hyötyä. Voi TA-kisan voitto ratketa myös siihen, että jantterista ampuu huonommin käyvällä paukulla sentin ohi. Se on tosiaan jokaisen oma asia mitä pitää parhaana ja toimii sen mukaan. Todennäköisesti HJu:n mainitsema oikein tehty kokosupistus tarkoittaa hyvin pitkälle tätä samaa, että hylsyä supistetaan vain juuri sen verran, että se pesittyy kunnolla.

tt

Lainaus käyttäjältä: GRinda.338 Lapua ja ukkometso :) Ja juuri ja juuri ahdistamatta ei juuri ja juuri hydraulipuristimella puristamalla. Ainakin toistaiseksi .308 Win hylsyt on tullu myös metsästyskiväärien pesistä pois vaikka selkeästi ahdistaa lukkoa kiinni laittaessa. Pitäisi myös olla itsestäänselvyys, että patruunat pyritään pitämään puhtaina, hiekanjyvät hyvin nopeasti estävät aseen toiminnan oli sitten kokosupistetut tai vain kaulasupistetut hylsyt.

Minä en viilaa pilkkua enempää/viisastele vaan palaan alkuperäiseen ajatukseen. Esitin ratkaisun, jolla voisi varmistaa kaulasupistetun hylsyn toimivuuden hukkaamatta kokonaan saavutettavaa marginaalista hyötyä. Voi TA-kisan voitto ratketa myös siihen, että jantterista ampuu huonommin käyvällä paukulla sentin ohi. Se on tosiaan jokaisen oma asia mitä pitää parhaana ja toimii sen mukaan. Todennäköisesti HJu:n mainitsema oikein tehty kokosupistus tarkoittaa hyvin pitkälle tätä samaa, että hylsyä supistetaan vain juuri sen verran, että se pesittyy kunnolla.

Olen ymmärtänyt kirjoituksesi niin, että kaulasupistus tehdään normaalisti eli 1/3 - 1/5 kaulasta jätetään supistamatta ja tämä jää "ohjuriksi". Hylsyn runko supistetaan erillisellä holkilla hieman patruunapesää pienemmäksi ainakin hylsyn yläosasta.