.308 subsonic pienriistalle

Aloittaja J.J, elokuu 19, 2019, 15:50

« edellinen - seuraava »

Tikkatactoes

Lainaus käyttäjältä: Ippe69 - heinäkuu 31, 2026, 20:21Oliko koeammuntakin muokatulla luodilla?
Itse olen käyttänyt ks. luotia metsästykseen +600m/s lähtönopeudella eikä siinä tapahdu normaalisti mitään avautumista/hajoamista muokkaamattomana.
Kuvan kaltaisena varmaan toimii eritavalla.

Oho, onpas kumma jos ei ollenkaan laajene. On se kumminkin jonkinmoinen vauhti jo.

Koeammunta oli muokkaamattomilla. Lähinnä nopeuksien hakua.

MikaS

Aikoinani ammuin muutaman 6.5grammasen märkiin puheliluetteloihin, vauhdit oli maksimipäästä. Osa kuulista hajosi ja osa pysyi oikeastaan laajenematta kasassa. Jäi sellainen epävarma kuva.

Ippe69

Minä olen ampunut niillä lintuja jo kauan. Kaliiperiin nähden lyhyt takavaara ja tuolla reilulla 600m/s nopeudella voi hyvin ampua 100m asti korkoa miettimättä. Tarkkuus ja toistettavuus myös riittävä tuohon, toisin kuin omissa aliäänilatauksissa.
Linnuista ei tietenkään luotia saa talteen mutta jälki on siistiä, kuten hitaalta kokovaipalta voisi odottaa.
Ammuin myös yhden kauriin edestä pitkittäin. Luoti löytyi paistista kärki hieman kääntyneenä.
Tuotahan ei laajenevaksi ole suunniteltu joten ei ihme ettei laajene. Hajota varmaan saattaa kun riittävän kovaa tai kovaan osuu.

KJJ

nii vois kuvitella koska koviin nopeuksiin ja suuriin laukaus määriin tarkotettu reenikuula kyseessä ois hyvä ominaisuus ettei kuparois paljon = "kova" kuula

Tikkatactoes

Nonnis testejä tehty.

Kuvassa ekana normaali 11.3g scenari. Sitten siitä katkaistu malli. Kaksi lyhyttä ovat 6.5g leikkureita joissa kärkiontelo täytetty mehiläisvahalla.

Scenar zippasi muovikipon etuseinästä sisään ja aukesi sisällä. Leikkurit pamauttivat muoviin tulitikkuaskin kokoisen reiän. Lyhyin leikkuri teki isoimman pamauksen veteen.

Kaikki ammuttu 10 metristä 60cm pitkään vesiastiaan vauhdilla n.320m/s

Ippe69

Ihan vaan tiedoksi kun ei tullut aiemmin mainittua, että Hornadyn Sub-x luotia saa mm. Asetarvikkeelta. Se on aliäänikäyttöön suunniteltu laajeneva luoti.
Valmistajan mukaan tarvii vähintään 1:10" rihlannousun.