. 223 kettupaukku vinkkejä?

Aloittaja JunnuV, huhtikuu 11, 2026, 00:27

« edellinen - seuraava »

JunnuV

Tervehdys!

Parikymmentä vuotta menny 222 sakolaisen kans ja homma ollut hanskassa. 40gr v-max ja 1,46g N130 = 20mm kasa sataselle ja kettu tippuu aina. Nyt sako tuli tiensä päähän ja ens viikolla kenties tulee tikka t3x super varmint 223 johon pitäis löytää vastaava lataus. Onko kellään reseptiä valmiina vai aloitanko oman satojen laukausten opiskelu projektin? Hauskaa ajanvietettähän se toki on sekin...  :)

Junnu

Jokke Espoosta

Vmaxia lähtisin tarjoamaan, supit totteli sitä erinomaisesti ja oli hyvinkin riittävän tarkka. 53gr vmax on siitä mielenkiintoinen luoti että sillä on tosi hyvä BC, omassa aseessa vaan ei riittänyt rihlannousu sitä kunnolla vakauttamaan. Toimisi varmasti hyvin hiukan kauemmaskin niin radalla kuin pellolla. Sun spekseillä aloittaisin siitä kokeilut ja jos ei se toimi niin sitten 50gr joka toimi itselläni loistavasti vaikka BC onkin paljon huonompi mutta ei sillä nyt kytiksellä juurikaan ole väliä.
Trying is the first step towards failure
-Homer Simpson

MikaS

50graininen vmax menii "p"päreiksi 24" arskalla ammuttaessa jo vedellä täytettyyn juomatölkkiin. Itse kun olen ollut koiralla pintapyytäjä, niin ei ole koskaan tullut testattua, mutta usko on että reilu 1000+ m/s tekee näyttävän vaikutuksen.

JunnuV

Joo kyllä minä v-Maxilla meinasin jatkaa vaikka kaliberi vaihtuu. Se on hyvä käynniltään ja ihan räjähtävän hyvä osuessaan ja hinnaltaan sopiva että sitä voi paukuttaa myös pahviin. Sen verran asiaa tutkin että tuo tikka ilmeisesti kaipaa vähän raskaampaa luotia, mutta kuinka raskasta? Tilasin ens alkuun 53gr rasian kokeeksi. Mutta tarjollahan on vieläkin raskaampia. Mulla vain aina ajatus ollut että varmintti Paukku pitää olla kevyt ja nopea, toki siksikin että 222 ei sietänyt yhtään raskaampaa. Eli siis 53gr v-max ja N130 Ruuti, siitä meinasin alottaa...

MikaS

No jos 50graininen epäilyttää niin 55graininen on myös hyvä. Parissa omassa tuo 50graininen on todella hyväkäyntinen, mutta nousut on 9". Se 53graininen oli omissa hankala, mutta taas 52graininen sillonen a-max oli toodella hyvä.

Valkoselkätikka

Mulla on 223 t3:nen 8" nousulla ja 24" piipulla. 53gr v-max käytössä ja aivan jäätävän tarkka. Vauhtia muistaakaeni 1050m/s. N135 ruudilla tuolla saanut parhaat käynnit oikeestaan kaikista luodeista mitä koittanut. Ei v-maxissa mitään moittimista ole, supi kyllä tokenee sillä mutta seuraavaksi aijon ostaa noslerin ballistiktippiä. Ihan vain mielenkiinnosta miten se kohteessa pelittää. Tiedän ettei se oli disainiltaan ihan samanlainen varmint kuula vaan vähän jäykempi mutta enempi läpäsy ei ole tossakaan pahitteeksi

JunnuV

Ase tuli perjantaina ja latausholkit on vasta vaiheessa tilaus käsitelty. Mutta sen verran ehtinyt tutustua tehdaslatauksiin että SWISS P on ihan susi! Sako range toimii välttävästi, noin 35mm kasa sataselle. Mutta mutta sitten sako gamehead varmint 3,2g ja hornady v-max 55gr ampuu todella kaunista alle 25mm nippua molemmat! Uuden aseen ensimmäinen kaato eilen aamuyön hämärissä, sako gemahead varmint napakymppiä kylkeen eikä kettu ottanut askeltakaan  :)