Main Menu

ISO BENDERI

Aloittaja PYSSY, tammikuu 17, 2007, 11:38

« edellinen - seuraava »

PYSSY

Terve!

Onko porukalla miten paljon kokemuksia 5-25x56 benderistä? Miten hämärä ominaisuudet esim zeissiin verrattuna oikeassa käytössä eli ei vain paperilla.... Onko käytännön eroja esim p4 ja p4fine ristikoiden välillä,vai onko vielä kokemuksia finesta...

JpL

Eiköhän Zeiss, Bender, Swarovski ja Kahles kuulu optiikassaan samaan sarjaan mallista riippumatta - paitsi Zeissin Classic vs. Victory-sarjat. Victory on lyhyempi ja optiikaltaan asteen parempi kuin Zeiss Classic. Luonnollisesti myös hintaa on pari sataa enemmän.

Tietysti kiinteäsuurennoksisen (Esim. 8X56, joka on hämäräominaisuuksiltaan laatumerkeissä erinomainen esim. kyttäykseen) tähtäimen sisällä on vähemmän linssejä kuin variaabelin, ja täten valonläpäisyn pitäisi olla siten kiinteässä parempi. Tosin faktatietoa tästä ilmiöstä minulla ei ole. MSa on näiden asioiden ammattilainen, häneltä kannattaa kysyä.

Itse pidän IOR:sta - etenkin noi uudet IOR:n mallit kiinnostaa paljon. Kohtuuhintainen tähtäin ja on toiminut ainakin mulla ihan virheettä. MP8-Ristikko on toisessa tasossa, se on valaistu ja erikseen minulla on lasermittari, joten osuminen on tehty aika helpoksi. (Vaikka jahka tässä isoäiti vaihtaa hiippakuntaa, kiväärin päälle ilmestyy Hensoldt 6-24X56 :wink: ja eukolla vanha IOR)Leupold on kanssa hyvä, etenkin M4-mallit, mutta niissä ei ole kovinkaan hyvä valovoima.

Kuitenkin faktaa on se, että ko. 5-25X56 on aivan huippuputki ja jos sen ostaa, tuskin katua tarvitsee. Noissa huippuputkissa on vain vähän eroja, nekin ovat lähinnä säädöissä, toiset ovat MOA-asteikolla, toiset MRadeina, ristikot ovat ensimmäisessä tai toisessa tasossa (eli ensimmäisessä ristikon koko laajenee ja pienenee suurennoksen mukaan, eli ristikon mittasuhteet ovat aina samat etäisyydestä riippumatta. Toisen tason ristikko pysyy jatkuvasti samankokoisena suurennoksesta riippumatta, jne.)

Tarkka-ampujat käyttävät nimenomaa ensimmäisen tason ristikoita ja MRad-säätöjä: Eli yksi tähtäimen siirtonapsu on 1cm/100metriä, mikä lienee varmasti paras myös metsästyskäyttöönkin. Iso Benderi - näin näppituntumalta, olisi varmaan todella hyvä vähän pidemmänkin matkan kyttäykseen, siinä kun on valo, ja ristikon paksuus tekee sen, ettei se kovin helposti katoa maaston sekaan. Tässä suhteessa ns. ohut hiusristikko - eli se ristikkomalli, jota kasa-ampujat käyttävät, jossa on ristikko kahdesta hyvin hyvin ohuesta langasta, on suorastaan hirveä metsästyskäyttöön. Ei tarvitse olla kummoinenkaan hämärä, kun sitä ei enää näe. Benderin P4 ristikko on sen sijaan ensimmäisessä tasossa ja siten suurenee suurennoksen mukaan. Itse vähän vierastan Benderin P4 ristikkoa, kun X25 suurennoksella ristikko on tosi paksu - tosin muistaakseni MSa ampui ko. tähtäimellä peräti 0.4Moa kasoja, että kun tähtäintä osaa käyttää, kyllä sillä tekee varsin pientäkin kasaa. Nää on vähän tälläisiä maku- ja tottumiskysymyksiä. Toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Lainaus käyttäjältä: PYSSYTerve!

Onko porukalla miten paljon kokemuksia 5-25x56 benderistä? Miten hämärä ominaisuudet esim zeissiin verrattuna oikeassa käytössä eli ei vain paperilla.... Onko käytännön eroja esim p4 ja p4fine ristikoiden välillä,vai onko vielä kokemuksia finesta...

8x suurennoksella SB5-25x56 ja Hensoldt6-24x72 verrattuna en itse pysty sanomaan valovoimassa kumpi on parempi.

P4 paksumpi ja kruovimpi - sotilaskäyttöön sopiva. P4F harrastajalle ja rata-ammuntaan.

MSa
[url=https]

PYSSY

LainaaTietysti olisi vielä tuo hensun 4-16x56,mutta sen saatavuudesta ei tietoa?Vai olikahan sekin 5mm napsuilla...

Taitaa olla 1cm/100m napsuilla mutta 34mm runkoputkella.

LainaaTäytyy alkaa soitella edullista tarjousta.

Veikkaan että 6-24X72 Hensoldt tulee halvemmaksi. Edullista tuosta ei saa tekemälläkään.

MSa

Lainaus käyttäjältä: PYSSY
LainaaTietysti olisi vielä tuo hensun 4-16x56,mutta sen saatavuudesta ei tietoa?Vai olikahan sekin 5mm napsuilla...

Taitaa olla 1cm/100m napsuilla mutta 34mm runkoputkella.

LainaaTäytyy alkaa soitella edullista tarjousta.

Veikkaan että 6-24X72 Hensoldt tulee halvemmaksi. Edullista tuosta ei saa tekemälläkään.

Hensuja on saatavilla on kaikkia malleja "suoraan varastosta".

http://www.finnaccuracy.com/hensoldt.html">Hensoldteista lisää tietoa täällä

MSa
[url=https]

PYSSY

Joo siis tuota benderiä tarkoitus ruveta kyselemään edullista. Kun se vaikuttaa aika sopivalta kaikin puolin,jos vain mahtaa sopia 34mm TRG tactical jalustaan(3renkainen) matala...

Homer

Benderin säätötornien etupuolella ei ole liikaa tilaa renkaille, 38,5mm esitteen mukaan. Mahtuukohan siihen tuo Tactical Scope Mountin tuplarengas? Tornien toisella puolella kiusaa tekee tuo valokatkaisja mistä Jpu jo mainitsikin.

MSa

Lainaus käyttäjältä: HomerBenderin säätötornien etupuolella ei ole liikaa tilaa renkaille, 38,5mm esitteen mukaan. Mahtuukohan siihen tuo Tactical Scope Mountin tuplarengas? Tornien toisella puolella kiusaa tekee tuo valokatkaisja mistä Jpu jo mainitsikin.

Benderi putoaa hyvin paikkaansa Sakon "TRG Tactical Mount" jalustaan jossa on kolme rengasta. Voisi jopa kuvitella että joku on oikein ajatellut asiaa, sen verran hyvin bender istuu ko. jalustalla TRG:n päällä - mutta realistina uskon enemmän sattumaan.  :lol:

Mitä tulee benderin PMII suunnittelijoihin, niin veikkaan että heitä ei juurikaan kiinnosta muut tavat kiinnittää putki kivääriin kuin picatinny, picatinnyrenkaat taas sopivat vaivatt putkeen ja silmänetäisyyden voi säätää valitsemalla jaloille sopivat kohdat kiskosta.

MSa
[url=https]

JpL

Mun tikkaani taas ei kokopitkä picatinny käy kun muuten hylsy ei tule ulos. Mistä saisi tikan kiskoon kuuluvat picatinnyadapterit? Kaksi lyhyttä picatinnykiskoa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Lainaus käyttäjältä: JpLMun tikkaani taas ei kokopitkä picatinny käy kun muuten hylsy ei tule ulos. Mistä saisi tikan kiskoon kuuluvat picatinnyadapterit? Kaksi lyhyttä picatinnykiskoa.

Koineistaa palan pois?

Lahtis

Ei tossa kiskon pätkimisessä ole mielestäni mitään järkeä. Valmiita kaks-osasia (pitäis) löytyy, ja tulee tod näk halvemmaks ostaa sellaset kun kokopitkä kisko. Luulis et noita pätkiä löytyy asesepiltä.

Tai no ainakin noita kaks-osasia löytyy weawerina, picatinnystä en mene vannomaan.

/Antti

Edit. Ei pitäs lukea väsyneenä.. Eihän tossa kukaan pätkimisestä puhunutkaan
Invisible souls..........leave .308 holes.

JpL

MSa: satutko muuten tietämään, saako siihen Zeissin uuteen laseretäisyysmittarilla varustettuun malliin myös samat BDC-potikat, joita saa tavalliseen Zeissiin? Olisi jotenkin nurinkurista, ellei, koska siinä, jos missä, niitä tarvittaisiin.

HJu

Zeissiin saa ne BDC:t.
Terveisin,

HJu

john

Lainaus käyttäjältä: LahtisEi tossa kiskon pätkimisessä ole mielestäni mitään järkeä. Valmiita kaks-osasia (pitäis) löytyy, ja tulee tod näk halvemmaks ostaa sellaset kun kokopitkä kisko. Luulis et noita pätkiä löytyy asesepiltä.

Tai no ainakin noita kaks-osasia löytyy weawerina, picatinnystä en mene vannomaan.

/Antti

Edit. Ei pitäs lukea väsyneenä.. Eihän tossa kukaan pätkimisestä puhunutkaan

Saattaa löytää pätkiä. Meinasin, että jos ei löydä, koneistaa palan pois.

Jää ikään kuin jäykempi picatinny jäljelle kuin 2 pätkää.

Sipa

Tässä ISO Benderi ja BDC:t ja herkut mukana.

http://www.shotshow.german-pavilion.com/pdf_docs/exhibitor_8893.pdf">//http://www.shotshow.german-pavilion.com/pdf_docs/exhibitor_8893.pdf