M. Ase Utra SL7iBL .30 cal.vaimennin myyty

Aloittaja marko, tammikuu 06, 2026, 16:57

« edellinen - seuraava »

marko

Ase Utran vaimennin myyntiin. Vaimentimella ammuttu n.350 laukausta pulttilukko kiväärillä. Mukaan BL suujarru kierre 5/8x24. Cole-tac OD. Väreilysuoja. Aselupa esitettävä.
Vaimennin myyty voi poistaa.

JPu

mistä lähtien vaimennin on vaatinut aseen ostoluvan?
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

ViPe

Minusta tuossa lukee aselupa eikä ostolupa!

JPu

Mikä on aselupa? Mulla on monta aseenkantolupaa, ei yhtään aselupaa, kuka vaan voi ostaa vapaasti vaimentimen ihan mihin vaan kaliiberiin.. ja jos kysellään "aselupaa", niin mihin aseeseen? Itselläni on monta .30 kaliiberin asetta, mutta miksi esittelisin mitään niistä kenellekään, jos olisin ostamassa vaimenninta, jonka ostaminen ei vaadi lupia?

MOj

Nykyään vaimenninta ostaessa pitää esittää aseen hallussapitolupa eli aselupa.

Jaz

Poikkeukset luvanvaraisuudesta (ampuma-aselaki):

3)äänenvaimentimen hankkiminen, hallussapito ja luovuttaminen, jos henkilöllä on ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa;

Luulisin, että aseenkantoluvallakin saa ostaa vaimentimen, mutta nykyään ne ovat aselupia.

Lähetetty minun SM-G990B2 laitteesta Tapatalkilla

JPu

heh, kylläpä maailma on muuttunut kummalliseksi.. :)

Huomasin, että olinkin väärässä myös siinä, että ei nuo luvat olleetkaan aseenkantolupia (siis kirjaimellisesti).
Pahviset vanhemmat ovat "Lupatodistus ampuma-aseen hallussapitämiseen" ja muoviset uudemmat "Hallussapitolupa". Aselupa ei lue yhdessäkään kortissa tai pahvissa, lukeeko nykyään vai onko tuo vaan puhekieltä?

HJu

Aselupa on lakitekstiä. Vieläkin poliisilaitokselta saa aseen ostoa varten lomakkeita joissa lukee aseen hankintalupa. Lomakkeita on ilmeisesti hankittu melko paljon ja ne käytetään loppuun. Muovikorteissa sentään lukee selvästi Aselupa.

Aselupa on yleistermi. Se voi tarkoittaa hankintalupaa, rakentamislupaa tai hallussapitolupaa.

Nykyäänhän ei enää erotella hankinta- ja hallussapitolupia koska nykyään joko saa  aseluvan tai ei saa. Jos saa aseluvan jolla saa hankkia aseen, niin ei sen luvittamista hallussapitoluvalle enää erikseen harkita, päätös on tehty jo silloin kun se aselupa myönnettiin.
Terveisin,

HJu

marko

Kommentoin nyt tähän vaikka olen jo vaimentimen myynyt. Kyseinen ostaja esitti minulle tarvittavan aselupa kortin .30kaliiperin aseelle. Itsellä on Poliisin antamissa aseluvissa lukee kortissa aselupa ja parissa vanhemmassa hallussapito lupa. Joten siksi laitoin tuon aselupa esitettävä ostaessa. En tiiä mikä meni vikaan kumminkin mennään lain mukaan myynti ja osto hommissa.

HJu

Terveisin,

HJu

JPu

Lähinnä tämä on ihmettelyä, että mitähän lainlaatijat ovat mielessään miettineet kun tuon metalliputken, jolla ei mitään vaaraa voi kenellekään aiheuttaa ilman sitä asetta, on nykyään luvanvaraista. Meille vanhoille kauan aikaa aseita omistaneille tuo kummastuttaa. Varsinkin kun noita aikanaan tuli monta sorvattua/jyrsittyä ihan itse.

HJu

EUn asedirektiivi on määritellyt äänenvaimentimen luvanvaraiseksi aseenosaksi. Ei tuossa sen kummempaa viisautta tai järkeä ole.

Mainittakoon että pistoolin yli 20ptr lippaat samoin kuin itselataavan kiväärin yli 10 ptr lippaat ovat nekin luvanvaraisia. Niitä varten on keksiitty erva-luvat joilla noita saa hallussapitää ja käyttää. Sekä vanhat grandfather-luvat joiden perusteella niitä saa hallussapitää ilman erva-lupaakin. Ja jos ampuma-ase on suunniteltu 1946 tai ennen sitä niin taas on isot lippaat lupavapaita. Eli Suomi-kp:n 70ptr rumpu tai L-S pikakiväärin 20ptr lippaat ovat lupavapaita mutta UZIn 25ptr lipas on vahvasti luvanvarainen.

Uusimmassa aselakiesityksessä yli 10ptr pulttilukkokiväärin lippaat ovat muuttumassa myös luvanvaraisiksi.

Ei näitä tarvitse millään tasolla ymmärtää tai hyväksyä kunhan noudattaa voimassaolevaa lakia.

Jos pyrkii etsimään EU asedirektiivistä jotain järkeä niin se vaiva menee täysin hukkaan.
Terveisin,

HJu

Homer

Lainaus käyttäjältä: JPu - tammikuu 07, 2026, 22:34Lähinnä tämä on ihmettelyä, että mitähän lainlaatijat ovat mielessään miettineet kun tuon metalliputken, jolla ei mitään vaaraa voi kenellekään aiheuttaa ilman sitä asetta, on nykyään luvanvaraista. Meille vanhoille kauan aikaa aseita omistaneille tuo kummastuttaa. Varsinkin kun noita aikanaan tuli monta sorvattua/jyrsittyä ihan itse.

Eikä siinä vielä kaikki. Vaimentimen saa ostaa henkilö, jolla on aselupa, mutta vaimentimen valmistus vaatii valmistusluvan, vaikka tekisi itselleen ja olisi se aselupakin.

Lähetetty minun XQ-CQ54 laitteesta Tapatalkilla

JPu

Joskus noista isommista lippaista oli aiemminkin puhetta, ellei ole sen jälkeen muuttunut. Silloin oli luvallista omistaa noita suurempia lippaita ilman ERVA-lupaa, jos ase ja lippaat oli hankittu ennen kuin laki muuttui lupia vaatimaksi, mutta samaan yhdistelmään ei ollut luvallista ostaa lisää lippaita lain muutoksen jälkeen, ilman ervaa..
Ajatus kai perustui siihen, ettei lakia voi muuttaa takautuvasti, mutta takautuvastihan sekin muuttaa tilannetta, että tarvitaan nykylaillinen asekaappi, jos aseita on tarpeeksi, vaikka ne olisi ostettu aiemmin.

Enpä tiedä mikä nyt on vaatimus, tietääkö joku?

HJu

Uusimmassa lakiehdotuksesssa kaikki yli 10ptr vetävät keskisytytteisten kiväärien lippaat muuttuvat Ervaksi. Ilman ylimenokautta ja ilman luvitusmenettelymahdollisuuksia tt2-lupien haltijoille.
Terveisin,

HJu