Mistä saisi uutta luotidataa qloudin kirjastoihin

Aloittaja JPu, elokuu 28, 2025, 19:19

« edellinen - seuraava »

espo

Oma QL kehitelmä N555:lle, testattu muutama vuosi 260 rem ja 300 WSM, perustuu muutaman henkilön latauksiin ja nopeusmittauksiin. Ittellä toimii hyvin em. kaliipereilla tuo ruutimallinnus.

JPu

Suuret kiitokset Juha, nyt on mullakin tuo ruuti kirjastossa! Vielä kun noita uusia Lapuan luoteja joku laittaisi, vaikka ihan tekstiriveinä, niin saisi niitäkin mukaan. Omat kupariluodit joita Sampsan kanssa viriteltiin on toki jo omissa listoissa, vielä kun saisi niitä teetettyä.. Aika harvoin kellään on luoti, jonka bc on 1 tai jopa joillakin nopeusalueilla yli, yleensä jo 0.65 pidetään aika hyvänä, johon tuo meidän luoti putoaa kun vauhti on luokkaa 600 m/s :)
JPu, TRG-300LM ja pari muuta

JPu

Erikoista sinänsä, että kaksi suomalaista kykeni tuottamaan luodin jolla ei ole millään tasolla kilpailua suorituskyvyssä ja siltikään sitä ei saatu myytyä tai sen taival ei kiinnostanut edes ta-ihmisiä, vaikka aivan ylivertainen. Suorin lentorata alueella 0-1500 m mitä mikään muu luoti tekisi ja silti toimii ihan peruskiväärissä, esim. TAK-85 se vakautuu ja kasvattaa tehokasta käyttöetäisyyttä reilusti 400 m kaikissa olosuhteissa.. Jostain syystä sorvatun luodin korkeampi hinta estää ymmärtämästä kuinka laadukas luoti ihan aikuisten oikeasti on. Lisäksi testeissä se on ollut varsin tarkka ja kestää todella kovia nopeuksia. Itse olen ampunut sitä nopeuksille 1100 m/s lähtönä tarkkuuden huonontumatta, mutta kun ka. BC on 0.78, niin aika suoraan se lentelee :)

psk123

Mistäs näitä saa? vois testata Normassa miten pelittää.

JPu

Toistaiseksi noita luoteja ei ole ollut kaupallisesti tarjolla. Mutta asia saattaa muuttua tulevaisuudessa. Niitä oli tarjolla 20 vuotta sitten, mutta 1,5 x normaaliluodin silloinen hinta esti kysynnän. Ei tajuttu kuinka korkealaatuinen luoti on ja miten erilaiset sen suoritusarvot ovat ilmanvastuksen suhteen.

Tulevaisuus luultavasti on olemassa, testejä ollaan aloittamassa, jotta tuo BC ja käynti saataisiin vahvistettua kunnolla ja millaisen piipun luoti tarvitsee aseeseen jolla sitä olisi hyvä ampua.

Luodin suunnittelun päälähtökohta oli se, että patruuna mahtuu lippaaseen ja olisi silti ylivoimainen tavallisiin luoteihin nähden. Kun luotia suunniteltiin oli olemassa luoti/ase yhdistelmiä, jolla päästiin korkeisiin suoritusarvoihin, mutta esim progressiivisia rihlauksia, 95 cm piippuja ja kertalaukaus aseita. Meidän mielestä toimimattomia konsepteja.

Repe2

Uusimpien vakiorivit, ovat peräisin Necon päivityspaketista huhtikuulta... ymmv:

"Vihtavuori N555 *C*T               ","3700","1.2433","1.620","0.3766","3.3090","0.506","2.3267","0.902","","","","","","","","","","","","28MAR20"
"Vihtavuori N565 *C*T               ","3810","1.2391","1.620","0.3190","3.2690","0.454","2.1330","0.945","","","","","","","","","","","","13.FEB18"
"Vihtavuori N568 *C*T               ","3850","1.2391","1.620","0.3000","2.5430","0.520","2.1996","0.960","","","","","","","","","","","","21MAY21"

JPu

Kiitos ja kumarrus, laitanpa ruudit sellaisenaan kokeiluun!

Repe2

Heat of explosionia olen hieman joutunut säätämään ylöspäin normaalisäätöjen lisänä, kaliiperi 6,5PRC ja ruuti N565. N555 taas oli 30-06ssa hyvin jiirissä 150ttsxllä mitattu vs. Vihtavuoren taulukko, Hornadyn 150GMXllä taas tulostui selkeästi kiperämpää mittariin.

JPu

Raaskitko laittaa tuota luotidataa, vaikka Sako luodeille?

Repe2

Voin katsoa jos jokin tietty luoti löytyy, mutta petyin noihin kyllä itsekin, eli tuon viime keväisen päivityksen *.bul-fileiden päiväykset on Lapualla vuodelta 2017, ja Sakolla 2012. Bladea ja TRX:ää näistä ei siis löydy. Mutta mitään magiikkaa noissa en usko olevan, luodin pituus ja paino riittää, perän mitat on plussaa, ja lähtöpainetasoa joutuu säätämään joka tapauksessa. Itse kokeilemalla olen havainnut, että Blade on karvan tiukempi kuin TRX, siis 6,5mm 120gr Blade tuottaa noin vajaan 10m/s enemmän kyytiä vrt. TRX. Hornadyn CS 120gr taas tulostaa useita kymmeniä m/s enemmän samalla panoksella ja lat.pituudella. Barnesin ttsx edellisellä kaliiperilla arvioiden olisi jossain noiden välimaastossa, ja tällä 6,5llä 127LRX myös, tosin tässä painoero vähän haittaa tarkempaa arvailua.

Minulla tämän mainitun päivityksen hankkiminen liittyi myöhäiseen loikkaan win7-win10, nyt näyttäisi, että toimii win11 myös, mutta en ole rohjennut vielä päästää päivitystä touhuamaan tuhojaan.

JPu

Oh ok! Sitten on vaan elettävä ilman :)
Kiitos joka tapauksessa!