Tikka T3x ja T1x Ace Target

Aloittaja Jokke Espoosta, tammikuu 13, 2025, 08:43

« edellinen - seuraava »

JEPN

Lainaus käyttäjältä: KRG - huhtikuu 24, 2025, 13:49Tästä kaasun ohivuodosta liekkä johtuu se, että Tikan piiput on jo uutena paljon hitaampia, kuin esim
jenkki rosterit jotka on tehty joko napilla, kuten otetaan vaikka Carbon Six ja Krieger joka lastuamalla.
Kylmätakomalla on tottakai reikä porattu, mutta kun se rihlaus tehdään takomalla, niin se ei ole ikinä niin
tiukka kuin nämä 2 muuta rihlantekoa, jossa reikä on vakio, se voidaan päättä millin tuhannesosilla, ja rihlaus tehdään erittäin hellävaroen, jos mietitään lastuamista.
Nappikin on melkoisen väkivaltainen menetelmä myös, mutta siinäkin se piipun reiän halkaisija ei muutu, vain rihlapalkit napilla vedetään.

Mistä tieto, että kylmätakomalla ei saa isokaliberiltaan yhtä mittatarkkoja piippuja kuin lastuamalla tai napilla vetämällä tehdyt piiput?

KRG

Liekkö kuului kirjoitukseni, joku syyhän näihin Tikan ja Sakon piippuihin on, kun ne on hitaampia kuin piippu, jonka rihlaus on tehty napilla tai lastuamalla.
Tarkkuushan on kuitenkin erittäin hyvä näillä piipuilla, se kuitenkin on se pääasia aseessa.
Jenkit vain kun ostaa Tikan, niin melko usein lukenut foorumilla, että sillä vakiolla ammutaan jonkinaikaa ja sitten siihen vaihdetaan joku kustom piippu.
Jenkeissähän on näitä prefit piippuja monella valmistajalla, ei ole kuin tilata ja asentaa.
Mitenkähän ne nuissa muuten sen headscpacen mittaa, tai no go ja go go tulkilla toki, mutta että
riittääkö siinä se, että se piippu tiettyyn momenttiin kiristetään, ja tulkilla vain tsekkaus.
Itellä on helppo, kun piipussa on merkki ja aktion pohjassa, viivan kohilleen ja se on siinä.
Headspace on Ensiolla mitattu ja stanssit lyöty, niin ei tarvitse tulkkeja itellä olla.

jpniemi

Otsikon ase ja nimenomaan PRS ammuntaan soveltuva alumiininen tukki on parasta mitä Riihimäeltä on tullut ulos pitkään aikaan. Tukissa paljon hyviä ominaisuuksia vakiona. Kokopitkä arcarail, Barrikadi stoppi, vaihdettava lipaskuilu ynm. Mutta!!! Mielestäni kaikista tärkein ominaisuus on jäänyt toteutumatta. Miksi ihmeessä tukissa ei ole perän vetopituuden pikasäätöä eikä myöskään korkeussäätöä. Kaikki jotka ovat ampumaradalla ampuneen muistakin asennosta kun pöydältä tietävät mitä tarkoitan. Perän vetopituus/korkeus pikasäätöiseksi niin voidaan puhua maailmanluokan huipputuotteesta PRS ammuntaan. 

p00kaju

Samaa mieltä näin pelkkien nettisurffailujen perusteella. Joskin perä saattaa olla tukevampi, ainakin jos vaihtoehtona on tehdä rimpuloita pikasäätösysteemejä.

Itse tykkään nostaa perälevyä jonkin verran ylöspäin niin siinä voi tulla se ongelma että kun alat puhdistuspuikon kanssa heilumaan niin perälevy on tiellä.
Jotenkin hassulta tuntuu että kehitetään poskipakan pikasäätö "muistilla" helpottamaan huoltoa, mutta sitten perälevy on kuitenkin huoltamisen tiellä :D

No todennäköisesti tulen silti tämän ostamaan kunhan pääsis jossain vähän käpistelemään ennen tilausta

KRG

Kuka oli Sakolla se, joka tuon ACE:n suunnitteli?
Kulmala olisi ollut tehtaan mies, mies joka on PRS ammunnan suomenmestari.
Kysyttiinkö Akilta neuvoja, miten tehdä kerralla oikea ja toimiva PRS ase?
Nähtävästi ei.

rum

Lainaus käyttäjältä: KRG - huhtikuu 24, 2025, 17:27Liekkö kuului kirjoitukseni, joku syyhän näihin Tikan ja Sakon piippuihin on, kun ne on hitaampia kuin piippu, jonka rihlaus on tehty napilla tai lastuamalla.
Tarkkuushan on kuitenkin erittäin hyvä näillä piipuilla, se kuitenkin on se pääasia aseessa.
Jenkit vain kun ostaa Tikan, niin melko usein lukenut foorumilla, että sillä vakiolla ammutaan jonkinaikaa ja sitten siihen vaihdetaan joku kustom piippu.
Jenkeissähän on näitä prefit piippuja monella valmistajalla, ei ole kuin tilata ja asentaa.
Mitenkähän ne nuissa muuten sen headscpacen mittaa, tai no go ja go go tulkilla toki, mutta että
riittääkö siinä se, että se piippu tiettyyn momenttiin kiristetään, ja tulkilla vain tsekkaus.
Itellä on helppo, kun piipussa on merkki ja aktion pohjassa, viivan kohilleen ja se on siinä.
Headspace on Ensiolla mitattu ja stanssit lyöty, niin ei tarvitse tulkkeja itellä olla.

En tiijä miten rihalausmenetelmä vaikuttaa nopeuteen? aikoinaan testattiin Shilen/Bartlein 307 samoilla pateilla kaveri ihmetteli miten Bartlein 307 oli hitaampi kuin Shilen, toki 15-30 M/S oli ero.

Piippujen eroja kun testataan niin ite ajattelen että ne on Ammuttava kasapenkistä eikä Pipotilta, jos sen 5+5:senkin pätkii ne on kuitenkin milleistä kiinni.

Sakon piipu on hyvä jos semmonen yksilö tulee kohalle,niillä on aikoinaan pärjätty kasa-kisoissakin.

Naapuripalstalla oli joskus 08:lla 10lk kasa 300M Sako varmintilla ammuttu liekkö vähä yli 30mm, Riikerilläkin pitää onnistua.

Koheltaja

Nopeuksiin vaikuttaa moni muukin asia kun piipun materiaali tai valmistusmenetelmä jos ammutaan samaa patruunaa tai latausta kaikissa piipuissa. Patruunapesissä on eroja, ylimenoissa, piippukitkassa ja monessa muussa joten piiput on aina enemmän tai vähemmän yksilöitä eikä niihin voi soveltaa päätelmiä että tuo tekee sitä ja tuo tekee tätä.

Se että joku piippu ampuu 10-30m/s pienempää tai suurempaa lähtönopeutta, ei tee siitä hyvää tai huonoa piippua. Aina voi vaihtaa nopeampaan kaliberiin jos kokee noin pienen lähtönopeus eron olevan ongelma, ja kuitenkin eroja tulee olemaan koska...

Olen ottanut aikoja sitten sen kannan että kulkee minkä kulkee, käynti menee nopeuksien edelle. Jos lentorata ei riitä niin sitten tuplataan hylsyn koko niin alkaa vauhdit riittämään pitkille matkoille.
Kylätason ampuja

rum

Ennyt tarkkaan muista oliko ihan 30m/s se nopeus ero mutta vähä kuintenki,samalla kalvaimella kuitenki tehty.

En itekkään välitä tuosta nopeudesta mitään, kaveri vaan ihmetteli kun kun oli 307 piippu että olis nopeampi.

KRG

Kuten itsekkin kirjoitin aikaisemmin, Tikan piipun on tarkkoja.
Wyatt Earp on sanonut joskus näin.
"Fast is fine, but accuracy is everything"

metsienmies

Lainaus käyttäjältä: KRG - huhtikuu 25, 2025, 21:51Kuka oli Sakolla se, joka tuon ACE:n suunnitteli?
Kulmala olisi ollut tehtaan mies, mies joka on PRS ammunnan suomenmestari.
Kysyttiinkö Akilta neuvoja, miten tehdä kerralla oikea ja toimiva PRS ase?
Nähtävästi ei.

Pitää sen verran pitää omia puolia vaikken muuten halua enkä tykkää omaa torvea töötöttää mutta Kulmala jäi 1 pisteen päähän suomenmestaruudesta Oulussa minulle 😀 varmasti Kulmalaa konsultoitiin, mutta tuskinpa kaikkea toteutettiin mitä neuvottiin, olkoot tuotantoteknisiä, budjetti tai ihan vaan visiosyystä. Kuitenkin asetta näprätessä siinä on tehty paljon oikeita asioita ja erinomainen alotusase mutta täysiveriselle open vehkeelle tietenkin jää.

JPNiemi, ainoastaan Spuhr sics tukissa vetopituus on toteutettu niin että teoriassa sitä voisi kesken rastin käyttää, mutta esim Ruotsin Purvins joka sen suunnittelussa on ollut mukana ei sitä taida hirveesti näprätä. MDTllä on hyvä video kiväärin oikeaoppisesta kiväärin säätämisestä PRS ammuntaa varten. Monella rastilla ammutaan kuitenkin makuu, polvi, pysty ja jos rupeat aina paikan vaihdon yhteydessä säätämään perää niin todennäköisesti loppuu suoritusaika kesken. ACC eliten tukissakin sitä voisi teoriassa säätää, mutta riskinä on että laitat väärän vetopituusasetuksen (esim makuupituus pystyrastille) ja homma menee erityisen vaikeaksi. Eikä esim Foundation tukissakaan oo pikasäätöjä vaan shimmilevyjä ja tukit joissa se löytyy (Vision, MPA, MDT) ne on lähinnä tarkotettu siihen että sen kiväärin mitotus on helpompaa ja yksinkertaisempaa, muttei ole tarkoitettu näprättäväksi kesken rastin. Sama koskee perän korkeuden pikasäätöä, itse laitan sen sopivalle korkeudelle niin että toimii kaikissa asennoissa enkä siihen enää koske. Spuhrissa se pikasäätö aiheuttaa itselle häiritsevää klappia ja sen vuoksi tykkään enemmän acc eliten säädöstä, joka on sormiruuvi ja sen voi lukita kuusiokoloruuvilla.

mattix

En ammu PRS:ää enkä kovin paljon mitään aikapaineessa tehtävää ammuntaa. Vähäisellä kokemuksellani en koe monipuolisen ammunnan osalta vetopituutta ongelmana vaan hyväksi hierottu vakiomitta toiminee aika hyvin kaikissa tilanteissa niin radalla kuin metsällä pl. harvat akrobaattiset asennot. Oleellisempi juttu minulle on perälevyn korkeussäätö, jolla on iso merkitys pysty- ja makuuammunnan välillä. Esimerkiksi Sako TRG:n taittoperässä on minusta hyvä ja nopea säätö perälevyn korkeudelle. Myös GRS:n perän säätö on ok, vaikka on hieman takkuileva vs. TRG.

Itse olisin toivonut Ace-malleihin perälevyn pikasäädön. Vetopituus on ok olla hieman työläämpi säädettävä.

Näkevätkö PRS-ampujat perälevyn korkeussäädön tärkeänä?

metsienmies

Kyllä se on tärkeä, mutta sen pikasäädettävyys ei sillä sitä ei säädetä ennen tai kesken rastia. Yleensähän se nostetaan noin 1-2.5cm ylöspäin ja se on siinä.

Ainut tilanne millon olen tarvinnut perän korkeussäätöä alaspäin on ollut tilanteissa jossa ammutaan vapaalta kädeltä, eli kun oon ampunut hirvenkävelyä/-juoksua, liikkuvaa hirveä tms. Mutta PRSässä kun ei ammuta ilman tukea niin se että levy on säädetty ylös ei ole ongelma. Itse olen omasta perälevystä viistänyt hieman levyn alaosaa kun se oli sellainen kuppimainen, ettei se pystymmissä asennoissa paina/takerru.

saku_s-t

Se riippuu ihan ampujan kropasta miten tärkeä juuri tuo korkeuden säätö on. Yleisesti tukin säätäminen omalle kropalle on todella tärkeää että et joudu turhaa jännittämään mitään lihaksia saadaksesi "hyvän asennon", vaan se pitäisi tulla mahdollisimman luonnollisesti. Tämä onnistuu vain itselle oikein säädetyllä tukilla. Itselläni taitaa olla perälevy säädettynä ehkä sentin-puolitoista ylemmäs vakio paikasta, mutta tämä on ihan täysin kuskin kropasta kiinni.

rkr

Lainaus käyttäjältä: metsienmies - huhtikuu 28, 2025, 10:19Kyllä se on tärkeä, mutta sen pikasäädettävyys ei sillä sitä ei säädetä ennen tai kesken rastia. Yleensähän se nostetaan noin 1-2.5cm ylöspäin ja se on siinä.

Ainut tilanne millon olen tarvinnut perän korkeussäätöä alaspäin on ollut tilanteissa jossa ammutaan vapaalta kädeltä, eli kun oon ampunut hirvenkävelyä/-juoksua, liikkuvaa hirveä tms. Mutta PRSässä kun ei ammuta ilman tukea niin se että levy on säädetty ylös ei ole ongelma. Itse olen omasta perälevystä viistänyt hieman levyn alaosaa kun se oli sellainen kuppimainen, ettei se pystymmissä asennoissa paina/takerru.

Nyt jos joku keksisi tarpeeksi korkean perälevyn ettei tarvisi säädellä eikä viistellä.

MPe

Viikonloppuna pääsin käpistelemään Acea 308 kaliberissa. Antoi kyllä todella positiivisen vaikutelman. Ase oli painotettu 8kg ja varustettu jarrulla. Oli kyllä juurikin niin kuin edellä sanottiin aikas täydellinen aloitus paketti. Oma verrokki on Tikka KRG Xray tukissa joka on kohtuu vaikea saada lihotettua melkein kilolla tuohon painoon. Oma ammunta on latvalinnustusta ja rentoa Prs harjoittelua johon olisi sopinut erinomaisesti. Muutenkin Sakolla kuulosti olevan mielenkiintoisia ajatuksia muistakin Ace malleista.