7mm Rem Mag vai 7mm/300 WSM ?

Aloittaja JRu, joulukuu 18, 2006, 20:02

« edellinen - seuraava »

JRu

Paikallinen poliisipäällikkö sai taas hakemuksia ihmeteltäväkseen ja nyt on kourassa luvat 7mm magnum - piipulle ja lukkopultille (alustavasti 7WSM, mutta jos tarve vaatii niin Winchester muuttunee Remingtoniksi terveen järjen ja asiallisen puhelinsoiton avulla) jotka olisi tarkoitus ruuvata vaihtoehtokaliberiksi vähän tarpeen ja tilanteen mukaan, Jalosen valmistamaan lippaalliseen pitkään aktioon jossa majailee tällä hetkellä 6,5x284 Norma. Raadilta toivottaisiin nyt mielipiteitä 7mm magnum- kaliberin valintaan. Tarkoitus on siis tulevanakin vuonna osallistua TA- kisoihin, mutta myös mm. hyljejahtia on tässä nyt viime viikot suunniteltu ensi vuoden ratoksi...

Piippu tulee siis joka tapauksessa pitkään, lippaalliseen aktioon. Kaikki aseella ammuttavat patruunat on todennäköisesti itseladattuja eli sekään ei oikein ole kriteeri, ehkä pieni epäilys on että Rem Magiin saisi kyllä kaupasta metsästyspaukkua "hätätilanteessa" kun 7mm/300WSM:ään taas ihan varmuudella ei. Toisaalta käykö niin että pääasialliset luodit joiden ympärille piippua ollaan tekemässä (Bergerin VLD:t) tarkoittaa niin pitkää ylimenoa että piippu ei tehdaspatruunoille kuitenkaan oikein sovellu? Rihlannousuksi on näillä näkymin tulossa 9:1.

Ruutia taitaa mahtua kumpaankin hylsyyn aika lailla sama määrä joten siitäkään ei ole ratkaisijaksi. Tavoite on ottaa TA- käytössä 180gr VLD:stä 900m/s ja 168gr VLD:stä vähän enemmän (mielessä 66-70cm piippu suujarrulla ja N560 kuuluu pelaavan ainakin WSM:n kanssa mahtavasti), metsästysluoteihin ei ole tullut vielä tutustuttua mutta kun valikoima on joka tapauksessa sama niin vaakakupit on edelleen lähes vaaterissa.

Lapua ei tehne kumpaankaan hylsyjä? WSM:n tapauksessa tarkoitus on joka tapauksessa tehdä nimenomaan 7mm/300 WSM mutta onko jommassakummassa kaliberissa erityistä syytä epäillä valikoiman heikkenevän -- WSM ei vaikuta ainakaan tähdenlennolta koska se on otettu todella hyvin vastaan ja 7mm Rem Mag lienee 45 vuodessa saavuttanut kriittisen massan että siihen kannattaa valmistaa patruunaa ja hylsyä jatkossakin.

...Vai?

Onko noissa mitään merkittävää eroa tai huomioon otettavaa esim. latauspituuden, kaulan pituuden, luodin asennussyvyyden tms. suhteen jos ollaan vielä siinä pisteessä että ensi vuoden alussa aletaan katsella puhtaalta pöydältä Lotharin piippuaihioita ja Jalosen kalvainvalikoimaa?

HJu

Norma tekee 300 WSM:n hylsyjä ja samoja saa myös Sakon leimoilla (Norman tekemiä). 7mm Remiin ei kisalaatuista hylsyä tee kukaan. Sitä paitsi Winsun omatkin WSM-hylsyt ovat lehtitietojen mukaan olleet varsin tasalaatuisia.

300 WSM on tullut jäädäkseen ja siihen hylsyjä saa jatkossa hyvin. 7mm Rem liene saavuttanut kriittisen massan mutta harva uusia aseiota tuossa kaliperissa enää ostaa. Hylsyjä saanee ainakin parikymmentä vuotta vielä.

Itse ottaisin magnum-vyökannattoman hylsyn jo periaatesyistä eli 300 WSM tai 7mm WSM.

7mm WSM:n hylsyn tilaavuus on vähän suurempi kuin 7mm/300WSM:n mutta hylsyjä ei toistaiseksi tee kuin Winsu joka on vähän nafti tarjonta tulevaisuutta ajatellen.

Veikkaukseni kyllä on että lipassyöttö 6.5X284:n vakiolippaasta voi olla niin 7mm Remillä kuin 7mm/300WSM:llä vähän kyseenalaista. Kannattaa heti lähtöön tarkistaa mahtuuko 300 WSM hylsy edes lippaaseen paksuuden puolesta. Ei ole satavarmaa että mahtuu ainakaan lipasta modifioimatta, hylsy on sen verran pullukka. Ja vaikka mahtuisai niin saako sen lippaasta ulos suosiolla lukonkampea käyttämällä. Varmaankin saa lipasta virittämällä mutta saako ilman virittämistä ?
Terveisin,

HJu

JRu

LainaaSitä paitsi Winsun omatkin WSM-hylsyt ovat lehtitietojen mukaan olleet varsin tasalaatuisia.

Ihan samaa olen kuullut harrastajien suusta.

LainaaKannattaa heti lähtöön tarkistaa mahtuuko 300 WSM hylsy edes lippaaseen paksuuden puolesta.

Ainakaan hylsyn puolesta ongelmaa ei ole, WSM hylsy liikkuu ihan sujuvasti vaikka kyllähän se aika pullukka on.

6,5x284

http://img54.imageshack.us/my.php?image=65284jj90vh9.jpg">

300WSM

http://img233.imageshack.us/my.php?image=300wsmjj90is6.jpg">

LainaaJa vaikka mahtuisi niin saako sen lippaasta ulos suosiolla lukonkampea käyttämällä.

6,5x284 ei ole mikään loivaolkainen sekään ja latauspituudetkin huitelee samoilla korvilla. Itse en usko että erot patruunoiden ulkomitoissa on toimintavarmuuden kannalta merkittäviä, kun kyseessä on kuitenkin pitkä aktio. Ihan hyviä huomioita kyllä.

JpL

Itelläni on Tikka M65 Deluxe 7mm Rem Mag ja itse ainakin olen ollut hyvin tyytyväinen sekä patruunaan että aseeseen. Sakolta saa ko. patruunaa. Viime kesänä ammuin mökillä 310 metristä 3 laukausta 32mm kasaan 168 grainin Sierra MK:lla. En sitten tiedä, millaiset suorituskyvyn erot WSM:llä ja tällä pidemmällä on. Ainakin kuulemma näillä short magnumeilla on huono syötettävyys lippaasta. Jos lukkosi on pitkä, ehkä voit löytää pitkästä hylsystä enemmän pelivaraa ladattaessa kuin short magnumista, en tiedä. Joka tapauksessa sen tiedän, että 7mm Rem Mag on tarkka ja miellyttävä ampua - rekyyli vastaa raskasluotista 30-06 patruunaa. Jenkkilässä 7mm Rem Mag nauttii suurta suosiota eikä varmasti turhaan. Ja vielä hylsyistä - kasa-ampujathan käyttävät usein kymmentä - tai useampaa - ns. luottohylsyä. Lapuaa käytetään paljon, mutta itse en näe syytä sille, etteikö Sakon (Norman) 7mm Rem Mag - hylsyt kävisi kisakäyttöön. Useamman kerran itselläni on Sakon hylsyt käynyt vähintään yhtä hyvin kuin Lapuan. Yritin jokin aika sitten pyytää Lapuaa aloittamaan 7mm Rem Mag hylsyjen tekemisen, mutta turhaan. Kaliiperi on suomessa niin harvinainen, ettei sitä yksinkertaisesti kannata alkaa valmistamaan.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Jerkko

Montakos WSM-papua tuollaiseen Jalos-lippaaseen menee?

Ps. Ota WSM... :wink:

JpL

Mutta onko noilla WSM:illä millainen ero suorituskyvyssä (siis lähtönopeudessa) kun vertaa esim. 300WSM:ää 300WM:ään?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JRu

LainaaMontakos WSM-papua tuollaiseen Jalos-lippaaseen menee?

Enpä tiedä kun kaikki WSM hylsyt lähti kaverille joka supistaa ja tulppaa 7mm luodeilla 300WSM hylsyt mallipatruunoiksi jotka puolestaan määrää ylimenon pituuden. Kunhan mestari tulee talvilomilta niin rumba lähtee käyntiin ja toivottavasti parin kuukauden sisään saadaan jotain tuloksia.

LainaaMutta onko noilla WSM:illä millainen ero suorituskyvyssä

Muistaakseni ainakin 7WSM vs. RemMag ruutitilavuudessa ero on 0,5gr luokkaa ja vaikka se 7mm/300WSM:ssä olisi vähän enemmän niin pitkällä ylimenolla 168 ja 180gr luoteja ei tarvitse piilottaa ihan kokonaan hylsyn sisälle ja todennäköisesti öyhettä mahtuu hylsyyn ihan riittävästi. 300WSM on ollut koko ajan todella houkutteleva mutta kun on tämmöinen tunari sekä tuuli- että etäisyysarviossa niin korkean BC:n perässä tuli mentyä 7mm suuntaan.

JpL

Samma här. Ostin lasermittarin ja vaihdoin IOR 4-14X50 MP8 tähtäimeen kun muutin juuri Siikaisiin. Täällä on muutamia sellaisia nevoja, että ampumamatkaa saattaa olla 450 metriin saakka. .308 Win kaliiperiin kyllästyin kun se 250 metrin jälkeen pudottaa itsensä niin nopeasti. Tuo 7mm Rem Mag on siitä kätevä, että lataan N165 69.0 grainia Sakon hylsyyn ja Federalin Magnumnalliin, päähän tuppaan 168 grainin Sierra MK:n: Ase on kohdistettu 180 metriin, ja siitä 450 metriin asti luoti putoaa 180m osumapisteestä 450 metriin vain n. 110 cm, eli aika suoraan mennään. Tämä vainb siksi, koska olen etäisyydenmittauksessa tosi kämmäri. Ja eihän itse asiassa tälläiset riistalaukaukset - ne ovat todella harvoissa, jolloin täytyy ampua 450 metristä päin, koska taitava metsästäjä osaa aina hiipiä, mutta kun mä olen tälläinen hifistelijä...  :roll:

Mippi

Lainaus käyttäjältä: JpL 7mm Rem Mag on siitä kätevä, että lataan N165 69.0 grainia Sakon hylsyyn ja Federalin Magnumnalliin, päähän tuppaan 168 grainin Sierra MK:n: Ase on kohdistettu 180 metriin, ja siitä 450 metriin asti luoti putoaa 180m osumapisteestä 450 metriin vain n. 110 cm, eli aika suoraan mennään. ..  :roll:

Moro!

Latailin tuossa Ruåttin latvalinnustukseen pakkaslatinkeja 300wsm:ään. Luoti 168 Scenar ja lataus 73grs/N560, nalli cci-200. Antoi -15c asteessa 905 m/s. Kohdistus 175 metriin, kuula tippuu 450 metriin saman 110cm  :lol:

JpL

Siinäpä tuo hyvin laakea lentorata ja tuo 7mm luodin mainio osuus! Sama määrä mullekin on tullut, vaikka olen ampunut -10 celsiuksesta +10 asteeseen. Teoriassa patruunan lämpötila vaikuttaa lähtönopeuteen, mutta ei ainakaan mulla. Olen nimittäin aina hakenut keskikäynnin lähellä nollaa. Viimeksi kun hain käyntiä 7mm Rem Mag kiväärilleni 200 metriin, ulkolämpötila oli jotain luokkaa miinus 9 tai 10. Silti 7mm Rem Mag tuntuu toimivan enemmän kuin otaksutusti.

Tässä suhteessa muuten 7mm Rem Mag on aika ruton kova kaliperi vaikka sitä vertaisi mihin tahansa muuhun - vaikka siis TA-käyttöön topivaan patruunaan. Sillä tykittää takuuvarmasti ainakin 1400 metriin asti, vaikka luoti on kevyempi kuin 338 Lapualla. Ei sinänsä, 338 Lapua alun perin suunniteltiin TA-käyttöön, mutta siitä huolimatta 7mm Rem Mag ei kyllä itseään nolaa.

Jos itseni kuvittelisin tositilanteen tarkka-ampujaksi, kai varmaan luottaisin 50 BMG - patruunaan.

Mippi

No nyt menee jo aivan ohi aiheen. Mutta sillä lämpötilalla on ainakin tappilatauksissa merkitystä. VV: mukaan 100 sarjan ruudeilla nopeus muuttuu 0.2%/ celsius aste. Esim +15 c siirrytään -15 asteeseen , niin nopeus tippuu 54 m/s. No lähelle sillä ei merkitystä ole mutta siellä sinun nevanpäässä (450m) iskeymällä eroa tulee laskennallisesti 22 cm.

JpL

Toi muuten pitäisi ihan kokeellisesti testata, mikä vaikutus lämpötilalla on. Omalla kohdallani (ja muilla) ilmeisesti Federalin nalli sytyttää sen verran hyvin, että pakkasesta/lämmöstä johtuvat koron muutokset ovat aika marginaalisia. Itselläni ainakaan kymmenen astetta puoleen tai toiseen ei näy osunnassa.

HJu

Hitaammilla lähdöillä piippuaika pitenee ja ase kerkiää piippuajan aikana nousemaan enemmän kuin lyhyellä piippuajalla. Tästä syystä ei osumapiste lähelle juuri muutu. Lähellä on tässä mikä tahansa alle 500m matka. 1000m matkalla pienetkin lähtönopeuden alenemat alkaa sitten jo näkymään helposti.

Käytännössä asia pitää testata ase ja latauskohtaisesti. Pitkillä matkoilla alkaa pelkästään ilman kasvanut tiheus vaikuttamaan lentorataan pakkasilla vaikka lähtönopeus pysyisi samana.

300 WSM ei jää 300 Win Magille alle 660mm piipuilla ja alle 180 greinin luodeilla yhtään. Pidemmillä piipuilla ja/tai raskaammilla luodeilla selvää eroa alkaa syntymään. Tämä tosin riippuu vielä aseen lippaan ja ylimenokartion sallimasta suurimmasta latauspituudesta.

Jalosen lyhytlukkoisen konstruktion lippaan sisämitta on 73,6mm. Tämä on hyvä huomioida jos lipaspituisia patruunoita haluaa latailla. Lippaattomassa tämä ei ole niin tarkkaa, ei varsinkaan pitkässä lukkoaktiossa.

7WSM ja 300WSM:n valinnan vaikeuteen auttaa vaihtoppiipu :-) En tosin tiedä onko kellään Suomessa aitoa 7WSM-kalvainta. Ilmeisesti 7mm/300WSM löytyy Jaloselta mutta siihen ei sitten saa tehdaspatruunaa edes teoriassa. Eipä taida tosin 7WSM-patruunoitakaan Suomessa liikaa olla tarjolla :-)
Terveisin,

HJu

kampsa

sori JPL mutta 7 rem magilla ei tasan ammuta 1400m, ellet saa tonnia vauhtia ja käytä luotina bergeriä??

ja luulen että rem,mag:ista ei taida tuhatta saada bergerille vauhtia?

muussa tapauksessa luoti on jo aliääninen hyvänmatkaa ennen sitä.

wsm:llä 7mm voi ampua ehkä jonnekin 1300-1350m etäisyyksille 975m/s lähdöillä,,

mutta tarvittaessa pystyy bergerillä irrottaan 7 wsm:stä 1010M/S keskivauhtia, ja silloin voidaan jo ampua kohtuu kauas,,

niin ja se 500m putoama bergerin 168grs luotia ammuttaessa 975M/S lähdöillä vain noin 88cm,, ihan vertailun vuoksi sierraan,,

sierra on luotina varmaan ok, mutta bc:t on niin paljon heikommat kuin bergerillä, etten ole edes alkanut sen kummemmin kokeileen,,

harjoitusluotina voisi ainostaan tulla kyseeseen?
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

kampsa

aito 7mm wsm kalvain oli kinnusella, kunnes muutettiin sorvikaulaiseksi, kun vakion ongelma oli liian väljä hylsyn kaulan osuus.

sotki hylsyjä aika pahasti,,ja kun mittailtiin ammuttuja hylsyjä ja kalvainta, niin ammuttukin hylsy oli 4kymppiä edelleen pienempi kuin kaulanmitta kalvaimella.

nyt sorvi kaulalla toimii mukavasti eikä sotki hylsyjä,,ja ehkä käyntikin himppasen parempi,,?

omien kokemusteni mukaan en enää teettäisi pesitystä vakio kalvaimella ollenkaan,,se hylsyjen jatkuva putsaaminen oli siksi puuduttavaa puuhaa,,

ja kun sen ajan voi käyttää vaikka patruunoiden lataamiseen,,

tehdas pateja ei tosiaan 7mm saa suomesta ollenkaan.

ja jenkkipatitkin on lähinnä tietääkseni varmint tyylisiä patruunoita, jotka ei sovellu oikein ta käyttöön.

kevehköillä huonohkon bc:n omaavilla luodeilla tulpitettuja ja varsin miedoiksi ladattuja mitä speksejä joskus nähnyt,,
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"