Voiko kasan muodosta kertoa missä mättää?

Aloittaja crossfire, joulukuu 06, 2006, 15:59

« edellinen - seuraava »

crossfire

Kävin 150 m radalla ampumassa uuden karhealla CZ-550 .308 Win Laminated kiväärillä ja NF Benchrest kiikarilla (mil-dot retikkeli)itseladatuilla patruunoilla lähes "vaakasuoran" kasan.

Lataus: 10,85 Lapuan Scenar Silver Jacket + N140 ruutia 2,80 grammaa.

Viiden laukauksen kasa oli siis "vaakasuora" kasa, jossa 4 osumaa oli 30 mm sisään ja viides reikä oli sitten samalla vaakasuoralla viivalla, mutta levittäen kasaa 60 mm.

Korkeushajontaa kasan osumilla oli tuskin yhtään (alle 10 mm)

Itse epäilen asento-/laukaisu-/parallaksin säätövirhettä, mutta löytyykö jostain teoriatekstiä luulojeni tueksi?

[/img]

LSa

Parempi on kuitenkin tarkastella suurempaa otantaa.

Ammuit varmasti muitakin kasoja? Mites niissä kävi?

Oliko tuuli niin vakio, että oletat sivuhajonnan johtuvan jostain muusta?

crossfire

Juu ammuin muitakin kasoja, mutta ne tulivat eri latauksella (ruutia vähemmän) kasat hajosivat myös pystysuunnassa, näyttäen enemmän normaaleimmilta kasoilta.

Tarkoituksena oli siis kokeilla millä latauksella saan pienimmän näköisen kasan, ja sillä reseptillä sitten vaan pistän RCBS:n laulamaan.

Tuulta ei juurikaan ollut ja Hyrylässä kun on ampunut ei siellä yleensä 150 m radalla tuuletkaan ole kauheasti vaikuttanut.

JpL

Mulla tuli vähän samanlainen ilmiö. Itselläni on Tikka M65 kivääri 7mm Remington Magnumina. Tein kokeilumielessä 3 eri latausta VV N165 ruuti ja  Sierran MK 168 grainiselle luodille. Yksi 3 patruunaa oli 70 grainia, toiset 3 patruunaa latasin 69 grainia, loput 3 patruunaa 68 grainia.

Erikoinen ilmiö oli, kun molemmat, sekä 70 grainisella ruutimäärällä sekä 68 grainisella latauksella tuli jatkuvasti kaksi reikää hyvin lähekkäin, ja yksi lennokki -  ja tämä toistui kun vielä kokeilin uudelleen. 69 grainisella latauksella sen sijaan kaikki kolme laukausta menivät hyvin tiiviiseen kasaan. Tämä saattaa olla kaukaa haettua, mutta olisiko kyse piipun värähtelystä? En tosiaan keksi muuta syytä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

Sori, tuli tuplat
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jasse

Kunnollinen kiikarinjalkojen kiristyksen tarkistus kannattaa aina muistaa. Vielä kiristyksen jälkeenkin jalka saattaa rekyylistä johtuen hakea paikkaa. Itellä kerran 375 H&H:n osuman vaeltelu korjaantui sillä kun radalla tarkistin ruuvien kireyden uudestaan vaikka olin sen jo ennen ampumista tehnyt. Mutta niinpä vaan ruuvit vielä kiristyivät.

kahtto1

Minkälaista tukea käytätte yleensä, kun ammutte "penkistä" kasoja? Itsellä etutukin alla auton tunkki ja välissä pehmuste. Perän alla hiekkapussi.

100 ja 200m on tullut silloin tällöin pari kasaa, joissa pystyhajonta alle 10mm, mutta sivuhajontaa 1,5-2,5MOA. Viimeksi 7,1g TNT:llä ja N135 (308). Olen selittänyt tuon itselleni sillä, että ase on joka laukauksella eri määrän kallellaan. Tuota TNT:tä ammuin vielä toiset viisi 100 metriin ja jälkimmäisessä kiinnitin erityisesti huomiota siihen, että ase on aina samassa asennossa; Neljä osumaa 9 milliin ja viides hajotti 18 milliin :lol:

JL

Lainaus käyttäjältä: kahtto1Minkälaista tukea käytätte yleensä, kun ammutte "penkistä" kasoja? Itsellä etutukin alla auton tunkki ja välissä pehmuste. Perän alla hiekkapussi.

Treenaan kuten ammun, jos bipodeilta/makuulta ei tule tarpeeksi hyvää kasaa niin sitten saa olla tulematta. Harjoitellaan lisää.

JpL

Itselläni on Harrisin bipodi. Ihan hyvä laite, mutta mielestäni SAK:n bipodi on parempi. Johtuu siitä, että SAK:n laite "heiluu sivusuunnassa". Jos meinaa ampua ase oikeassa asennossa, Harrisin bipodin jalkoja täytyy säätää hyvin tarkasti -etenkin kiireessä paskempi homma.

WhoEver

Lainaus käyttäjältä: JpLItselläni on Harrisin bipodi. Ihan hyvä laite, mutta mielestäni SAK:n bipodi on parempi. Johtuu siitä, että SAK:n laite "heiluu sivusuunnassa". Jos meinaa ampua ase oikeassa asennossa, Harrisin bipodin jalkoja täytyy säätää hyvin tarkasti -etenkin kiireessä paskempi homma.

Tai sitten ostaa pikkasen kehittyneemmän mallin Harrisilta, jossa on tuo sivukallistus.

JpL

Ai, tuota en tiennytkään. Ostin bipodin turun ampumakeskuksesta, eikä kyllä missään vaiheessa tullut mieleen, että toisenlainenkin löytyy.