12 vuotta vanhaa ruutia

Aloittaja astalo, huhtikuu 29, 2023, 10:44

« edellinen - seuraava »

astalo

Kaveri on lopettamassa aseharrustustaan ja olis mulle antamassa pönikät 160 ja 130 ruutia,ja ne on ostettu 12 vuotta sitten.Osan aikaa niitä säilytetty kerrostalon kaapissa ja kolme viimeistä vuotta mökillä missä ei ole talvisin lämpöjä päällä laisinkaan.Uskaltaako tuolaista ruutia enää käyttää?

mjpaanan

Jos on avaamattomia purkkeja niin tuskin on mitään tapahtunut. Avattujen kanssa kannattaa haistaa, jos haisee kissankuselle niin ei kannata käyttää.
Lisäksi jos on kokkareista rakenteelta niin ei pidä käyttää. Noi säilyy uskomattoman hyvin kun on purkit ollut kiinni.
PAUTAC-asetarvikkeet

Jappi

Vanha ruutiko lienee syy, mutta itse en ainakaan muuta keksi. Ei haissut kissankusi eikä muutenkaan mitään epäilyttävää. Purkki on saatu useampi vuosi sitten yhdeltä kuolinpesältä, 2004 valmistettu.

Ostin itselleni vielä uutta luotia, Lapuan 9,3g FMJBT, ja latasin koe-erän panoksia. Ko panoksissa lataus 2,91g N560, CCI250 nalli Lapuan hylsyissä, COL 78mm. Hylsyt kaulasupattu trimmattu 54,5mm. Ja tosiaan, noista näkee järjestyksen jossa ammuin, paine nousi joka laukauksella näemmä.

JPK

Pysyikö luodit paikoillaan,(muuttuuko lataus pituus)?

Jappi

Lainaus käyttäjältä: JPK - kesäkuu 11, 2023, 12:54
Pysyikö luodit paikoillaan,(muuttuuko lataus pituus)?

Pysyi. Viides oli vielä lippaassa ja se oli 78mm pitkä edelleen. Purin sen ja ruutiannos oli oikein, vaaka tarkistettu vielä varmuuden vuoksi vaikkei tuollainen puomivaaka omikseen kauheasti muutu.

JPK

Vihtavuoren oppaassa C.O.L on 79.0mm ja trimmaus pituus 54.80mm lieneekö tuolla millainen vaikutus paineisiin?

HxM

Lainaus käyttäjältä: JPK - kesäkuu 11, 2023, 12:59
Vihtavuoren oppaassa C.O.L on 79.0mm ja trimmaus pituus 54.80mm lieneekö tuolla millainen vaikutus paineisiin?

Noin isolla hylsytilavuudella häviävän pieni vaikutus.

Pistoolin patruunassa millin pituusero on jo merkittävä paineen kannalta.

JPK

Aukesiko lukko ilman apuvälineitä viimeisen paukun jälkeen?

kesanto

Lainaus käyttäjältä: Jappi - kesäkuu 10, 2023, 21:23
Vanha ruutiko lienee syy, mutta itse en ainakaan muuta keksi..

..paine nousi joka laukauksella näemmä.

Jos oli purkki vajaa sinulle tullessa niin olisiko mahdollista, että ruuti ei ole 100% sitä mitä purkin kyljessä lukee?
Vaikka aiempi käyttäjä olisi ollutkin huolellinen, joskus kuolinpesissä voivat omasta mielestään avuliaat henkilöt yhdistellä purkin pohjia yhteen purkkiin.
Ei ollenkaan välttämättä kuitenkaan tässä tapauksessa siitä ole kyse.

Lähetetty minun SM-G780F laitteesta Tapatalkilla

JPK

Ihmeesti kyllä paineet nousseet,ensimmäisessä ei nallissa ainakaan näyttäisi olleen näkyvää ylipainetta.

kawatus

Olisin kyllä samaa mieltä ainostaan väärä ruuti vois noin pahan ylipaineen aiheuttaa.
Itse ammuin vanhoja tehdas panoksia 308 joissa ruuti oli tarttunut hylsyn seinämiin ihan kunnolla mutta siltikään ei tullut kuin irronneet nallit ja hieman tahmasi kampea
Lainaus käyttäjältä: kesanto - kesäkuu 11, 2023, 15:19

Jos oli purkki vajaa sinulle tullessa niin olisiko mahdollista, että ruuti ei ole 100% sitä mitä purkin kyljessä lukee?
Vaikka aiempi käyttäjä olisi ollutkin huolellinen, joskus kuolinpesissä voivat omasta mielestään avuliaat henkilöt yhdistellä purkin pohjia yhteen purkkiin.

Jappi

Lainaus käyttäjältä: JPK - kesäkuu 11, 2023, 13:14
Aukesiko lukko ilman apuvälineitä viimeisen paukun jälkeen?

Juu ei. Kumivasaralla auki.

Lainaus käyttäjältä: kawatus - kesäkuu 11, 2023, 17:39
Olisin kyllä samaa mieltä ainostaan väärä ruuti vois noin pahan ylipaineen aiheuttaa.
Itse ammuin vanhoja tehdas panoksia 308 joissa ruuti oli tarttunut hylsyn seinämiin ihan kunnolla mutta siltikään ei tullut kuin irronneet nallit ja hieman tahmasi kampea
Lainaus käyttäjältä: kesanto - kesäkuu 11, 2023, 15:19

Olemukseltaan oikeanlaista karkeutta, ei erikokoista jyvää seassa ja ihan VV mallista ryyniä. Vertailukohtia löytyy N120-N150 ja tuo on niitä karkeampaa jyvää. Eikä sekään väärä ruuti selitä miksi paine nousi joka laukauksella noin rajusti.

HJu

Tässä kohtaa harjoitusta voitaneen todeta että ruuti ei toimi taulukkoarvojen mukaisesti joten turvallisten latausten teko on aivan arpapeliä ja ruuti kannattaa hävittää asianmukaisesti. Seuraavaksi onkin sitten näkö ja sormet pelissä jos jatkaa tuon aineen kanssa latailua. Tai olihan ne jo tähänkin asti pelimerkkeinä mutta onni on riittänyt. Kannattaa lopettaa ajoissa.

Joskus noiden löytöjen kanssa käy näin.
Terveisin,

HJu

Jappi

Lainaus käyttäjältä: HJu - kesäkuu 11, 2023, 22:38
Tässä kohtaa harjoitusta voitaneen todeta että ruuti ei toimi taulukkoarvojen mukaisesti joten turvallisten latausten teko on aivan arpapeliä ja ruuti kannattaa hävittää asianmukaisesti. Seuraavaksi onkin sitten näkö ja sormet pelissä jos jatkaa tuon aineen kanssa latailua. Tai olihan ne jo tähänkin asti pelimerkkeinö mutta onni on riittänyt. Kannattaa lopettaa ajoissa.

Joskus noiden löytöjen kanssa käy näin.

Lataukset on purettu ja odottelen enää Vihtavuoren vastausta kyselyyn että mikä on ko. ilmiön takana. Ruuti on säilössä jos valmistajaa kiinnostaa tutkia sitä, lataa en tuolla enää.

MikaS

Ainoa mikä tuossa tulee mieleen on että ruuti pilkkoutuu rekyylissä pienemmäksi ja palonopeus kasvaa, jos siis kyseessä on ruutivika.