Tähystyskiikarit

Aloittaja Jousimies, elokuu 11, 2020, 11:55

« edellinen - seuraava »

LSa

Suomen Lintuvaruste Helsingin Viikissä on ihan käymisen arvoinen paikka. Palvelee erityisesti kovan luokan lintubongareita, joten tähystysoptiikan osaaminen on ihan eri tasolla, mitä on muualla tullut vastaan.

Ja kuten Jokke Espoosta tuossa mainitsi, niin laadukkaampi linssi ei välttämättä korvaa linssin koon tuomaa valovoimaa.

Itse päädyin 30 mm etulinssiin yleiskiikareissa. Se on kaukana optimista hämäräkäytössä, painavammat jää vaan turhan helposti matkasta pois. Taas taskukiikareilla näkee vain hyvässä valaistuksessa, vaikka olisivat Swaron tai Zeissin.

Lähelle tarkentamista ei pitänyt tärkeänä, kunnes kokeilin. Nyt se on omassa ajattelussa yksi kiikarin tärkeimmistä ominaisuuksista.

HxM

Itse hankkisin ehdottomasti kahdet kiikarit. Päiväkäyttöön jotkut pienillä linsseillä ja kytikselle 8x56. Kytiskiikarit on aivan liian isot ollakseen käytännölliset muualla kuin kytiksellä.

Loppuvuonna 2022 Riistalehden vertailussa kehuttiin noita molempia mainittuja Steinereitä nimenomaan hämäräkäytössä. Eroja on näkökentän laajuudessa ja fokuksen säädössä ja siihen liittyen syväterävyysaluuen laajuudessa. Näistä kahdesta kattoprismamalli sopii ehkä hieman paremmin yleiskäyttöön ja porroprisma yksinomaan hämäräkytikselle.

En saa mitään mainostuloja Riistan mainostamisesta, mutta se sattuu olemaan tilauksessa ja ovat kunnostautuneet viime aikoina tekemään ihan fiksuja optiikkavertailuita..

Itse ostaisin ehkä kytikselle jommat kummat Steinerit ja päiväkäyttöön Zeiss Victory Pocketit. Ne on todella hyvät päiväkiikarit...

Miccos

Kiitoksia hyvistä kommenteista.

Lähelle tarkentamista en ollut ajatellut, pitää tutkia sen hyötyjä.
Tuossa Nighthunter mallissa on ns. automaattitarkennus ja se on tarkka 20m eteenpäin.
Mattix:n kommentti siitä, että 8x42 GPO ero on valtava Zeissin V8:in antaa lisää uskoa siihen, että katselukiikari hankinta on oikea suunta. Oletan että GPO:n hyödyksi tuo ero on siis ja itsellä on myös kyttäyskiikarina sama putki.

Vaikka näissä helposti halpuus houkuttaa, tekisi taas mieli ostaa jotain parempaa heti, ettei tarvitsisi kohta ostamassa uutta optiikkaa.
Vortex:ilta löytyy 8x42:sta n. 550€ ja toki halvempaa Diamondback:ia 8x42:sta n. 250€. Näilläkin varmasti pääsisi alkua pidemmälle. Harmi ettei näitä oikein missään pääse helposti vertailemaan vierekkäin, ainakaan kaikkia merkkejä ja malleja.

LSa

Automaattitarkennus pelaa nuorella ja terveellä silmällä. Mutta esim. puskan läpi katsoessa aivot voi tehdä tenän ja näet vaan sen puskan. Tarkennettavalla voi säätää fokuksen puskan toiselle puolelle ja ns. nähdä puskan läpi. Edellyttää toki sitä, että siitä on mahdollista nähdä läpi. :D

LSa

Kaikkia eri malleja ei tartte testailla rinnakkain. Mutta jos testaa edes jonkun valmistajan erikokoisia kiikareita rinnakkain, saa kuitenkin katsottua erilaisten suurennosten, näkökentän, linssin koon jne. vaikutuksia. Eli saa valittua kiikarityypin, jonka jälkeen on enää se mallin haku.

Esim. itsellä oli tosiaan helppo ostaa halvemmat kiikarit, kun oli huomannut kalliimman valmistajan pienemmän kiikarin olevan selvästi heikompi valovoimaltaan.

Testatessa kannattaa säätää kiikari oikein. Ja kuvaa arvioidessa kiikarit on hyvä tukea. Tosin jos käyttää kiikareita välillä liikkuvalla alustalla, niin joku 10-kertainen voi olla yllättävän huono, jos sen on testannut etukäteen vain tuelta.

mattix

Lainaus käyttäjältä: Miccos - helmikuu 22, 2023, 15:54
Kiitoksia hyvistä kommenteista.

Lähelle tarkentamista en ollut ajatellut, pitää tutkia sen hyötyjä.
Tuossa Nighthunter mallissa on ns. automaattitarkennus ja se on tarkka 20m eteenpäin.
Mattix:n kommentti siitä, että 8x42 GPO ero on valtava Zeissin V8:in antaa lisää uskoa siihen, että katselukiikari hankinta on oikea suunta. Oletan että GPO:n hyödyksi tuo ero on siis ja itsellä on myös kyttäyskiikarina sama putki.

Vaikka näissä helposti halpuus houkuttaa, tekisi taas mieli ostaa jotain parempaa heti, ettei tarvitsisi kohta ostamassa uutta optiikkaa.
Vortex:ilta löytyy 8x42:sta n. 550€ ja toki halvempaa Diamondback:ia 8x42:sta n. 250€. Näilläkin varmasti pääsisi alkua pidemmälle. Harmi ettei näitä oikein missään pääse helposti vertailemaan vierekkäin, ainakaan kaikkia merkkejä ja malleja.
Joo, kyllä GPO Passion 8x42 ED on huomattavasti parempi riistapellon ja metsänrajan tiirailuun hämärässä vs. Zeiss 2.8-20x56.

Jos varusteiden kertyminen ei haittaa ja kytismetsästystä harrastaa paljon, niin ostaisin kytis- ja yleiskiikarit erikseen. En niinkään kytiskiikarin paremman valovoiman takia vaan yleiskiikariksi voisi valkata 8x42 sijaan kevyen ja kooltaan pienen 8x32 tai 8x25. Sitä kantaa jo paljon helpommin mukanaan kuin 8x42.

Kun pääjahtimuotoni ei ole kyttäysjahti, niin olen tyytyväinen yhden kiikarin taktiikkaan. Siitä on etua kytiksellä, lintupassissa, satunnaisessa tiirailussa pihapuihin, luontokävelyllä, maaston tutkimisessa/arvioinnissa jne. Missään se ei ole paras, mutta kaikissa toimii. Aseen kanssa kilometritolkulla jahtihommissa liikkuessa kaipaisi taskuun menevää mallia ja siksi 8x42 jääkin usein pois. Muuten se saa kyllä käyttöä.

Edellä on kerrottu jo runsaasti hyviä vinkkejä. Itse vertailuja tehdessäni tunnistin 400-550€ kohdalla sellaisen laatutason, että en kokenut saavani omassa käytössäni rahanarvoista parannusta tuota tasoa kalliimmissa 8x42 kiikareissa. En ole mikään kultasilmä (mm. CA tai reunojen pehmeys ei ole deal-breaker) ja kiikarin käyttö ei ole minulla jatkuvaa.

ssg69

Ja yksi mitä suosittelen kiikareiden kaveriks hankkimaan on valjaat, on todella paljon mukavampi kantaa kiikareita päivä mukana kun ei remeli paina niskaa. Hintakaan ei päätä huimaa. Esim tuommoset zeissit:

https://varuste.net/p63092/zeiss-kiikarivaljaat


Sent from my iPhone using Tapatalk

mattix

Lainaus käyttäjältä: ssg69 - helmikuu 23, 2023, 08:42
Ja yksi mitä suosittelen kiikareiden kaveriks hankkimaan on valjaat, on todella paljon mukavampi kantaa kiikareita päivä mukana kun ei remeli paina niskaa. Hintakaan ei päätä huimaa. Esim tuommoset zeissit:

https://varuste.net/p63092/zeiss-kiikarivaljaat


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä on myös aika edullinen. Taisin tarjouksesta ostaa alta 20€ jokin aika sitten. https://www.xxl.fi/vortex-optics-vortex-harness-strap-kiikarivaljaat/p/1138664_1_style



mattix

Olisiko osaavammilla näkemyksiä, mitä kannattaisi tehdä?

Käyttötarkoitus: Metsästys passittamalla ja kytiksellä sekä latvalinnustus. Lisäksi ratakäyttö ja ressuharjoittelu foorumin teeman mukaisesti sekä sekalainen lintujen sun muiden asioiden tiirailu.

Nykykalusto: GPO Passion ED 8x42 kiikarit ja Vortexin halppis etäisyysmittari. Vortexiin en ole kovin tyytyväinen. GPO on törkyisen hyvä kuvanlaadultaan 450€ kiikareiksi, mutta hieman raskas aina mukaan otettavaksi.

Mitä ajattelin hankkia: Kiinnostaisi kovasti hankkia GPO Rangeguide 8x32, joka kovasti kehuttu niin optiikan kuin etäisyysmittauksen suhteen. Tämän myötä pärjäisi yhdellä mukana kannettavalla kapistuksella ja kokokin pienenisi.

Mikä siis ahdistaa?
Kuvanvakaimella varustetut kiikarit. Ne ovat tulleet ryminällä markkinoille ja ovat kieltämättä todella suorituskykyisiä laitteita. Etäisyysmittausta ei tosin ole järkevän hintaisissa malleissa. Pohdin, että tuleeko vakaamattomasta 8x32 Rangeguidesta vain väliporras, jos sellaisen hankkii. Onko näkemyksiä?

Jullimus

#40
Lainaus käyttäjältä: mattix - toukokuu 30, 2026, 15:55Olisiko osaavammilla näkemyksiä, mitä kannattaisi tehdä?

Käyttötarkoitus: Metsästys passittamalla ja kytiksellä sekä latvalinnustus. Lisäksi ratakäyttö ja ressuharjoittelu foorumin teeman mukaisesti sekä sekalainen lintujen sun muiden asioiden tiirailu.

Nykykalusto: GPO Passion ED 8x42 kiikarit ja Vortexin halppis etäisyysmittari. Vortexiin en ole kovin tyytyväinen. GPO on törkyisen hyvä kuvanlaadultaan 450€ kiikareiksi, mutta hieman raskas aina mukaan otettavaksi.

Mitä ajattelin hankkia: Kiinnostaisi kovasti hankkia GPO Rangeguide 8x32, joka kovasti kehuttu niin optiikan kuin etäisyysmittauksen suhteen. Tämän myötä pärjäisi yhdellä mukana kannettavalla kapistuksella ja kokokin pienenisi.

Mikä siis ahdistaa?
Kuvanvakaimella varustetut kiikarit. Ne ovat tulleet ryminällä markkinoille ja ovat kieltämättä todella suorituskykyisiä laitteita. Etäisyysmittausta ei tosin ole järkevän hintaisissa malleissa. Pohdin, että tuleeko vakaamattomasta 8x32 Rangeguidesta vain väliporras, jos sellaisen hankkii. Onko näkemyksiä?
Mikä vortexin etäisyysmittari sulla on ja mikä siinä tökkii?

Mulla on kans käytössä gpo ed 8x42 ja vortexin iän vanha ranger 500 etäisyysmittari, joka on toimittanut virkansa hienosti vuosikymmenen -30 pakkaset ja kaatosateet. Jonkin verran facebookin puolella on raportoitu GPO etäisyysmittareiden elektroniikan hajoamisia, pienellä varauksella ostaisin koviin keleihin.

Käytännössä saisit 8x32 rangeguidet ostamalla saman painosen, mutta aavistuksen pienemmän katselukiikarin.

Itse jos katselukiikarit ostaisin, valitsisin jotkut taskumallin 8x30. Käsivaralta kuitenkin spottaa linnut 8x suurrennoksella latvapyynnissä talvella < 1km etäisyyksiltä.

mattix

Lainaus käyttäjältä: Jullimus - toukokuu 30, 2026, 17:57Mikä vortexin etäisyysmittari sulla on ja mikä siinä tökkii?

Mulla on kans käytössä gpo ed 8x42 ja vortexin iän vanha ranger 500 etäisyysmittari, joka on toimittanut virkansa hienosti vuosikymmenen -30 pakkaset ja kaatosateet. Jonkin verran facebookin puolella on raportoitu GPO etäisyysmittareiden elektroniikan hajoamisia, pienellä varauksella ostaisin koviin keleihin.

Käytännössä saisit 8x32 rangeguidet ostamalla saman painosen, mutta aavistuksen pienemmän katselukiikarin.

Itse jos katselukiikarit ostaisin, valitsisin jotkut taskumallin 8x30. Käsivaralta kuitenkin spottaa linnut 8x suurrennoksella latvapyynnissä talvella < 1km etäisyyksiltä.
Vortex rangefinder 850y. Heikkous on huono optinen kuvanlaatu ja vaikea kohdistaminen keveyden takia. Toisaalta ajanut asiansa ilman ongelmia.

Itsekin ostaisin nyt mukana kulkeviksi katselukiikareiksi 8x30 tai 8x32, vaikka 8x42 on monikäyttöisempi. Nälkä kasvaa syödessä ja siksi houkuttelisi saada mukaan etäisyysmittaus.

Kun tuli surffailtua netissä, niin vakaimella varustettuja kiikareita saa jo näköjään "kohtuullisella" rahalla. Esim. Canonin 10x30 IS on kehuttu ja hinta alle 500€. Käyköhän niin, että vakaajalliset kiikarit vievät markkinat? Siksi mietityttää laittaa rahaa perinteiseen (hintavaan) etäisyysmittauksella varustettuun optiikkaan.

Tikkatactoes

Täällä käytössä hoyooti optics 10x42 binot lemillä. Toiminut hyvin aina 2.2km saakka ja etäisyys pitää hyvin kutinsa.
Hintaa noille tuli 180e. Täytyy vaan muistaa että Kiinan kiikareissa on ihan tuurista kiinni millaiset pelit lotossa saa. Noissa omissa ei ole kollimaatiovirhettä mikä ilmeisesti aika yleinen...

Jullimus

Joo, noissa etäisyysmittareissa satasen hintaluokassa ei vielä hyvää optista laatua saa. Vortexit on kyllä ollut mielestäni hyviä etäisyysmittareita, mutta hinta/optiikan laatu kulkee niissäkin käsi kädessä.

ttimonen

#44
Itse tutkinut myös RF kiikareita ja niiden ominasuuksia. Päädyin ajatukseen että jos kiikarit näyttää etäisyyden niin haluan myös ballistiikan mukaan. Sehän taas meinaa että pitää laittaa käsiä taskuun syvemmälle.
Leica Geovid pro 8x32 kävi jo hyppysissä mutta pistin palautukseen. Lasi oli kyllä hyvä mutta tekniikan puolesta oli vanha.  Nyt odottelen että Vortex Talonia saapuis näille perukoille niin vois sen ottaa kokeiluun. Sitä ei valitettavasti saa 8x32 koossa ollenkaan, 10x42 vähän epäilyttää koon puolesta mutta itsellä ne kulkee rintavaljaissa niin eiköhän sen kanssa pärjäis.