Tikka t1x UPR=>Oryx projekti

Aloittaja Zetori, joulukuu 07, 2021, 14:09

« edellinen - seuraava »

MOj

Pakkaskelit ovat haasteellisia pinskalle. Johtuu 22lr patruunan pienestä lämpötilakertoimesta ja äänennopeuden laskusta kelin kylmetessä. Äänennopeus (ISA), +20C˚=343ms, 0C˚=331ms, -20C˚=319ms. Kannattaa odotella plussakelejä, niin saa luotettavampia tuloksia.

jthyttin

En nyt sanoisi että tuossa mitään kovin selkeitä kärpäsiä on, ja varsinkin ekassa pahvissa osumapiste vaeltaa aika reilusti. Siis vaikka noista poistaisi yhden "kärpäsen" per setti ja väsäisi lopuista jonkunlaisen taustakasan, ei ne kärpäset asetu mihinkään suunnalle taikka poikkea kummoisesti taustakasasta (näin silmäilypohjalta). Toki "kylmän ampujan laukaus" voi nakella mihin sattuu.

Semmoista voi myös kokeilla, että ampuu vain laukauksen per tähtäyspiste. Sillä saat ensinnäkin varman tiedon mihin kulloinenkin laukaus menee, ja hiukan ampujaa pois pelistä (tähtäyspiste on aina täydellinen, eikä tule alitajuista halua ampua samaan nippuun ts. ohi tähtäyspisteestä).

metsienmies

X ring tehny hyvän videon jossa testasivat lähtöjä vudoo v22 nrl kisapiekkareilla 18" piipuilla ja aikalailla järestaan kaikkien aseissa ensimmäinen laukaus lähti kovempaa kuin loput. Sama ilmiö kuin vaimentimien first round pop. Kunhan se lähtee toistettavasti, sen voi ottaa huomioon metästettäessä/kisatessa tai kasoja ampuessa rätkäisee ekat pari penkkaan ja alkaa sen jälkeen ampumaan tarkkuutta

iippo777

Itse ammun T1x:llä .22LR 16" aina "kellotaulussa" 10.30 eka laukaus ja sama ilmiö tulee kaverilla 20" putkella.

Myös isompi putki saattaa olla hyvä vaihtoehto ? Itse vaihdoin piekkariin juurikin siksi 16x -> 27,5x Mikäli tolla on tarkoitus vain nakuttaa radalla taulua niin ei tarvii miettiä muuta, kun laadukasta isoa putkea.

jthyttin

Uskoakseni tuommoinen suorakulmainen piirretty ristikko (taulussa siis) ei ole mitenkään kovin hyvä jos haluaa puristaa viimeiset millit (ts. ei mitenkään optimaalinen tähtdätä). Halpa ja helppo se kyllä on. Esim. täppätarrojen laittaminen taustaan ei ole mitenkään yksinkertaista jos haluaa samalla taustakasat talteen (ts. täpät on jokaisessa taulussa samassa kohti ulkomitoista katsottuna).

Toisessa postauksessa mainittu suurennoksen kasvattaminen on myös huono juttu jonkun pisteen jälkeen, kaikennäköiset tutinat ja vapinat alkaa näkyä ja keskittyminen menee epäolennaisuuksiin (esim. pyrkii saamaan aseen liikkumattomaksi ja tinkii ampuma-asennosta). Tämä on toki kehittyvä suure, suuntaan tai toiseen. Ja täytyy muistaa että SFP-kiikarissa osumapiste muuttuu suurennoksen myötä (eri asia muuttuuko se olennaisesti).

Tähtäimelle kuin tähtäimelle löytyy optimaalinen taulu/tähtäyspiste. Itse tykkään riittävän muttei liian pienistä pyöreistä tähtäyspisteistä. Jotenkin siihen tuntuu helpoimmalta tähdätä (tietoisesti JA alitajuisesti?) Aikanaan tuli tulosteltua jos jonkinnäköistä tähtäyskuviota lähinnä perinteiselle eurooppalaiselle metsästysoptiikalle. Neliötä, vinoneliötä, "luurankona" ja erilailla pilkottuna jne. tässäkin kannattaa muistaa "pieni muttei liian pieni" jos vaikka luottaa musta/valko-kontrastiin (eli paljonko valkoista taulua jää näkyviin mustan ristikon ja tähtäyspisteen mustien elementtien väliin).

mattix

Lainaus käyttäjältä: jthyttin - joulukuu 31, 2021, 10:10
...
Toisessa postauksessa mainittu suurennoksen kasvattaminen on myös huono juttu jonkun pisteen jälkeen, kaikennäköiset tutinat ja vapinat alkaa näkyä ja keskittyminen menee epäolennaisuuksiin (esim. pyrkii saamaan aseen liikkumattomaksi ja tinkii ampuma-asennosta). Tämä on toki kehittyvä suure, suuntaan tai toiseen. Ja täytyy muistaa että SFP-kiikarissa osumapiste muuttuu suurennoksen myötä (eri asia muuttuuko se olennaisesti).
...
Mikä olisi piekkarilla sopiva maksimisuurennus (seuraavat lienevät yleisimmät matkat):
1) 50 metrille
2) 100 metrille,

kun ammutaan makuulta tai pöydältä pussien päältä tai bipodilla?

HJu

Olen toistaiseksi ampunut 150 metriä 9x suurennoksella. Seuraavaksi hankin ehkä 3-12x40 mallin mildotilla (2-tason ristikko). Kyse ei ole kasa-aseesta joten isompaa muusinuijaa ei raaski ostaa eikä asentaa.

50m matkalle mielestäni max järkevä suurennos on luokkaa 10x ja 100 metriin noin 20x. Jos ammutaan tauluun kasoja. NRL22-lajeissa varmaan joku 25-30x riittää kaikkeen tarvittavaan mutta matkat voi tällöin olla +300m

Terveisin,

HJu

iippo777

Olen ammunnan ja metsästyksen parissa noviisi, mutta en ole kokenut isoa suurennosta tai painavampaa optiikkaa riesaksi, eli FFP putket löytyy katolta kalustossa ja esim. Nakskakkosella ammun välillä siluettia (siluettisäännöin) omaksi ilokseni seisaaltaan ja ei näillä mun noviisi tekniikoilla ammuta kun vähän päälle 10x vapaalta. Pöydältä tuettuna nakskakkosella taas ei mitään ongelmaa 27x. Näkee osumat ja osaa keskittyä laukaukseen.

Toi ristikko ja se koko threadi oli itseasiassa minua kiehtova ja itse aion ton kanssa treenata radalla. Itse osaan nimittäin ampua tokan patruunan ohi, kun eka on keskellä (noviisin pää ei kestä)

Kukin tyylillään.

jthyttin

Hlökohtaisesti voi ehkä sanoa että 50m 10x ei ole liikaa (siis kunnolla tuettuna) ja 150m 10x on vähän nirkoisesti mutta 16x riittävästi. En koe tarpeelliseksi erotella piekkaria ja muita kivääreitä. Tosin eipä noissa käytössä olevissa tähtäimissä mitään kovin isoja yläpääsuurennoksia ole, 18x varmaan suurin enkä tiedä olenko koskaan sitä käyttänyt (lyhyt arska, toki kohdistettu 150m mutta hiukan haastava ammuttava).

Koheltaja

Vuosia ammuin 10x suurennoksella 50-150m kunnes putki vaihtui 6-24:een. Harvoin tulee ammuttua isoimmalla suurennoksella (vähän utuinen) mutta siitä on apua kun pitää samalla spottailla mihin luoti osuu, piekkarin luoti kun ei kovin kummoista pöllähdystä tee. Melkein aina suurennos on jossain 15-18 haarukassa 50-150m matkalla, laaja näkökenttä mutta erottaa vielä penkan pöllähdykset.
Kylätason ampuja

metsienmies

Itse joskus ammun 28x suurenkoksella ihan 50-300m matkoille eikä mitään ongelmaa. Kun oli 50x putki, ammuin 50x suurennoksella. Makuulla asennon pitäisi olla niin tukeva ettei suuri suurennos heilu häiritsevästi. Jopa moni hirvenjuoksija/hiihtäjä ampuu seisaaltaan 18-24x suurennoksella 100m hirvitauluun.

metsuri

Tuosta ristikkotaulusta vielä, että netistä löytyy semmonen joltain jenkkifoorumilta, jossa neliö kärjellään tähtäyspisteenä. Semmoseen joskus tullut paukuteltua piekkarilla 100 metriin.
Ja äkkiäkös tommosen tekee ja tulostaa.

Perkeleen_Luoma

24x maksimilla itsellä ainakaan 50m mitenkään häiritsevästi heilu. Toki hengitys ja sykekin näkyy. Edellä mainittu on ihan hyväkin havannoida ja syämmen sykkiminen ei suurennosta ruuvamalla häviä.
If you haven't failed, you're not trying hard enough.

Koheltaja

Tuolta voi tulostaa vaikka minkälaisia tauluja http://www.asesivut.net/kehykset.htm?http://www.asesivut.net/taulut.htm

Kirjakaupasta olen ostanut paksua 180-240g kopiopaperia joka pysyy paremmin ryhdissä kun tavallinen 80g kopiopaperi. Nippu ei maksa paljoa ja saa tukevat taulut.

Suurennoksesta sen verran että 10x suurennoksella olen ampunut ihan samoja kasoja kun 16-24 suurennoksilla. Suurin ero tulee siinä että isoilla suurennoksilla näkee mitä taulussa tai penkassa tapahtuu.
Kylätason ampuja