Vinkki viikonlopuksi -kolumnisarja

Aloittaja MMä, maaliskuu 19, 2021, 13:37

« edellinen - seuraava »

MMä

Lainaus käyttäjältä: A_Vieggi - lokakuu 15, 2021, 19:21
Lainaus käyttäjältä: MMä - lokakuu 15, 2021, 10:16
Taas on vinkattu! Tällä kertaa pohditaan miten pistoolia kannetaan ja millaisessa kotelossa. Tässä ei ole niinkään huomioitu tarkkka-ammunnan erityispiirteitä, mutta ehkä tästä jotain jää myös tarkka-ampujalle käteen.
https://www.reservilainen.fi/uutiset/maenpaan_vinkit_-_pistoolikotelon_kaytto

Hemmetin hyvä kirjoitus taasen.

Tähän vielä vinkki päivittäin asetta autossa kantavalta. Lonkka kotelo on yleensä nopeampi ja helpommin omaksuttavissa, mutta monelle lonkkakotelo aiheuttaa ajoneuvossa istuttaessa alaselkä särkyä. Tämän vuoksi reisikotelo on suosittu autosta operoivilla viranomaisilla. Sen lisäksi että reisikotelo toimii riittävän hyvin kaikissa olosuhteissa ja varusteissa.

Itse olen omassa treenivyössä ottanut käyttöön alaslasketun lonkka kotelon, jonka olen kiinnittänyt vielä reiteen. Tällä saavutetaan se että vyötä voi pitää hiukan löysemmällä, mutta ase löytyy siitä mistä pitääkin.

Lähetetty minun WP9 laitteesta Tapatalkilla

Kiitos!

Ja hiton hyvä pointti tuosta lonkkakotelosta. Tosin nää on aina myös omista mittasuhteista. Mulla on toimii myös tuo alas laskettu lonkkakotelo itseläni. 8v on käyttänyt  tuota, välissä kokeiltu muutakin, mutta aina on palattu tuhon alaslaskettuun lonkkakotelo malliin.

SO

Miten tuo liikkuminen reisikotelon kanssa? Juokseminen? Olen ymmärtänyt että koteloa on aikanaan alettu laskemaan usan poliisilla (mistä kaikki on saanut alun) donitsien ja liivien tuoman paksuuntumisen takia. Mikä on johtanut sitten lopulta että kotelo on laskettu reiteen asti. Nykymuoti on nostanut kotelon tohon puoleenväliin takaisin. Liikkeen kannalta näkisin että vyöllä alhaalla niin ettei mahaläskit häiritse on mukavampi kuin reidessä heilumassa. Liiveissä kanto lienee taas suljettu pois vahinkojen riskiarvion takia. Joskin hyvä ja toimiva menetelmä varsinkin ajoneuvokäytössä.

MMä

Lainaus käyttäjältä: SO - lokakuu 16, 2021, 09:19
Miten tuo liikkuminen reisikotelon kanssa? Juokseminen? Olen ymmärtänyt että koteloa on aikanaan alettu laskemaan usan poliisilla (mistä kaikki on saanut alun) donitsien ja liivien tuoman paksuuntumisen takia. Mikä on johtanut sitten lopulta että kotelo on laskettu reiteen asti. Nykymuoti on nostanut kotelon tohon puoleenväliin takaisin. Liikkeen kannalta näkisin että vyöllä alhaalla niin ettei mahaläskit häiritse on mukavampi kuin reidessä heilumassa. Liiveissä kanto lienee taas suljettu pois vahinkojen riskiarvion takia. Joskin hyvä ja toimiva menetelmä varsinkin ajoneuvokäytössä.
Oma kokemukseni reisikotelosta ja muista reisitelakoista on nimeomaan kyllä on se että ne häiritsevät merkittävästi liikkumista. Varsinkaan pidempään partioidessa jalan ne löystyvät väkisinkin ja alkavat heilumaan. Lisäksi jo urheilufysiologisesti painon lisääminen reisiin on varsin epäedullista varsinkin pidempikestoisesti. Mutta nämähän on tietenkin aika yksilökohtaisia juttuja.

A_Vieggi

Lainaus käyttäjältä: SO - lokakuu 16, 2021, 09:19
Reisikotelo ei ole oikeasti hyvä missään, mutta riittävän hyvä kaikessa. Eli kompromissi kuten todellisessa elämässä joudutaan monesti tekemään.

Mulla on töissä safarilandin reisikotelo just tuolleen yhdellä hihnalla jalassa kiinni, kuten MMÄ esitti artikkelissa, paitsi että kotelo on vedetty niin ylös kuin sen kiinnikkeet antavat myöten.

En ole huomannut sen siirtyvän haittaavasti työvuoron aikana. Välillä vuorossa painitaan välillä kävellään kilometrejä metsässä. TOSIN olen huomannut että alitajuisesti varmistan ja tarvittaessa korjaavani kotelon paikkaa useasti vuoron aikana. Eli tunne varusteesi.

Kuten mmä totesi, urheilu fysiologisesti ei järkeä, mutta kuten todettu töissä joutuu etsimään riittävän hyvää, kaikkeen.

Lähetetty minun WP9 laitteesta Tapatalkilla