Bergeriltä tulossa .338 luoteja

Aloittaja HJu, toukokuu 01, 2006, 21:29

« edellinen - seuraava »

HJu

Olen ollut sähköpostikirjeenvaihdossa Bergerin kanssa ja heidän mukaansa heiltä on tulossa ehkä tammikuu 2007 paikkeilla ei yhtä vaan peräti neljä erilaista .338 luotia. Kaksi tavanomaista ja kaksi hyvin virtaviivaista VLD-luotia.

Mielenkiintoista nähdä pystyvätkö parempaan kuin Sierra ja Lapua. Aiemmin ovat useinkin pystyneet.
Terveisin,

HJu

ta-metkuvja

onko tietoa milloin tulee 6,5 millinen yleiseen jakoon.

http://www.reloadersnest.com/unverified_detail.asp?CaliberID=365&ID=2470">http://www.reloadersnest.com/unverified ... 65&ID=2470">http://www.reloadersnest.com/unverified_detail.asp?CaliberID=365&ID=2470

SJ

Lainaus käyttäjältä: HJu
Mielenkiintoista nähdä pystyvätkö parempaan kuin Sierra ja Lapua. Aiemmin ovat useinkin pystyneet.

Tuosta olenkin aikonut kysyä, kun olen kuullut, että Sierra valmistaisi "Maailman Tarkimpia" patruunoita. (mainittu artikkelissa, jossa päivitellään moisien ammusten laittomuutta tai sitten jutussa, jossa todetaan, että ne eivät ole laajenevia luoteja, joten ovat sallittuja)

Olen myöskin tietoinen, että näissä kotimaisissa TA-kisoissa kaikki käyttäisivät Lapuan luoteja, vaikkakin taitavat useimmat ladata itse omansa.

Joten kysymys kuuluu: kuka valmistaa "Parhaimmat" ampuma tarvikkeet?

(ja vastaus: "Minä" sallitaan, vain jos tekee sitä työkseen... )

espo

Tuosta maailman tarkimmuudesta se verran, että miten sitä voisi mitata ja todentaa? Luontevaa on väittää jotain jotenkin parhaaksi omana mielipiteenään, mutta sen enempää todistusvoimaa kuin uskottavuutta ei yksittäisellä väitteellä yleisemmin ole. Luodit on itse testattava jos halua selvittää mikä sopii omaan käyttötarkoitukseen.

Yksi tapa on tietysti katsoa millä parhaiten menestyvät ampujat ampuvat, mutta kun sielläkin voi taustalla vaikuttaa sponsorointi lajissa kuin lajissa. Varmastikaan huiput eivät suostu käyttämään huonoja tuotteita, se on selvä, joten heitä matkimalla ollaan aika varmoilla. Toisaalta teollisesti valmistetuissa tuotteissa voi olla eri valmistajilla erilaisia laatuvaatimuksia tuoteidensa tasalaatuisuudelle, joten lienee aika vaikeaa esimerkiksi yhden luotierän perusteella kohottaa tai tuomita jotakin valmistajaa totaalisesti muita paremmaksi tai huonommaksi. Ja kaikki asiakkaat eivät välttämättä ole samassa asemassa kauppiaan edessä jos kauppias tietää jotain tuote-erien keskinäisestä paremmuudesta..

Luotien tarkka mittaaminen olisi yksi keino selvitellä hyvyyttä koska mittatarkkuudella ja tasalaatuisuudella on ilmeinen yhteys ampumatuloksiin. Onko joku mielellään puolueeton taho  mitannut eri valmistajien lukuisia tarkkuusammuntaan tarkoitettuja luotieriä ja julkistanut mittaustulokset? Ja sen päälle vielä koeampunut tuotteet ja julkistanut ampumatulokset? Oma käsitykseni on, että huippuvalmistajíen onnistuneissa luotikonstruktioissa, joihin toki kuuluu  em. Bergerinkin luoteja, voi olla eroja eri valmistuserien välillä tasalaatuisuudessa. Onko paras silloin se, jolla on joku huippuerä tarjolla silloin tällöin valikoiduille asiakkaille, vai se jonka keskimääräinen tuote on keskimäärin tasalaatuisinta.

Soppaan kun lisää vielä sen, että erilaisissa käyttöolosuhteissa saattavat koeammuntatulokset tuottaa erilaisia keskinäisiä paremmuusjärjestyksiä eri luotien välillä, esimerkiksi tarkoiksi mainitut bergerin jotkin luotityypit eivät kestä läheskään niin kovia lähtönopeuksia ja hyrrävoimia kuin jotkin muut vastaavat, esimerkiksi  lapuan luodit 6,5 mm:n kaliiperissa. (Usea kasa-ampuja on nettipalstoilla valitellut bergereiden hajoamista ennen maalia olosuhteissa joissa scenarit ovat kestäneet hajoamatta suurempiakin lähtönopeuksia samoista piipuista samoissa olosuhteissa). Jos tällainen luoti olisi tarkempi jollain lähtönopeusalueella kuin kilpailijansa, se olisi silloin hyvä johonkin käyttötarkoitukseen. Mutta jos tarkoitus olisikin ampua tuulisessa kelissä kauas, ja luodille halutaan suuri nopeus, luoti joka ei kestäisi haluttuja lähtönopeuksia, olisi  huonompi kuin kilpailijansa.

HJu

LainaaJos tällainen luoti olisi tarkempi jollain lähtönopeusalueella kuin kilpailijansa, se olisi silloin hyvä johonkin käyttötarkoitukseen. Mutta jos tarkoitus olisikin ampua tuulisessa kelissä kauas, ja luodille halutaan suuri nopeus, luoti joka ei kestäisi haluttuja lähtönopeuksia, olisi  huonompi kuin kilpailijansa.

Tottakai tarkkuusluoti pitää valita sen mukaan mikä omassa aseessa valitulla nopeusalueella käy parhaiten. Se että esim. Lost River Bulletsin luodissa on BC +1.0 mutta sillä ei osu mihinkään ei paljon lämmitä. (Ei kokemusta mutta noin hypoteettisena ajatuksena)

Pointti tässä Bergerin .338 luotiasiassa on se, että heidän ei kannata lähteä tekemään sellaista mitä saa jo kaupasta. Itse lobbasin ajatusta luodista joka vakautuu 12" nousussa ja jossa on vähintään Sierran 300 Match Kingin BC (0.7) mutta mielellään vähemmän painoa. Eivät sanoneet pystyvätkö siihen mutta aika näyttää. Jos pystyvät ja luodit pysyy kasassa ja ovat tarkkoja +1000m saakka niin hyvä homma. Jos eivät pysty niin jatkan 250 Scenareilla.

En väitä Bergerin .338 luodeista tässä vaiheessa mitään mutta aion kokeilla niitä kun niitä tulee tarjolle.
Terveisin,

HJu

MikaS

Ase 6.5-284 140 grainiset bergerit + lapualaiset Vo noin 910m/s ei ainakaan esiinny hajoamista ja huojuntaa ( ainakaan minulla ). Itse en lyhyestä 26"piipusta enempää lähtöjä koitakkaan. Siihen hajoamiseen voi osasyynä kyllä olla rihlannousu.

Bergereillä tänään yhdestä laukaisuvirheestä huolimatta, pystyi 5 laukausta peittämään 150m matkalta yhdellä paikkalapulla. Ase käy valitettavasti paremmin, mihin ampujan kyvyt riittävät :oops: Lapualainen käy vähän huonommin, mutta ei välttämättä niin huonosti mikä on hintaero.

Parin viikon päästä pitäisi kokeilla 140grainisten Hornadyn A-maxejen ja BTHP luotien käyntiä. Onko joku kokeillut tuon Hornadyn 140grainisen käyntiä, ei ole enää valmistajan listoilla :?:

Mike

LainaaHi guy,

do you know if the berger bullet will be usable with the 1/12" barrel twist ?

Thats what I suggested them but they will offer four different bullets in 338" and therefore they may be offered for different twists. I was told to wait until January 2007. They need to design new machinery, test the bullets etc. before that.

Eli Bergerin .338 luodeista ei tiedetä vielä sen enempää kuin että niitä on tulossa. Euroopassa 12" nousua sietäville luodeille olisi kysyntää, USAssa 10" nousu on yleisempi.

kampsa

itsellä on vain hyviä kokemuksia bergereistä,,tosin 7mm cal mutta kuitenkin,,

käynti on ollut erinomaista kautta linjan,,eikä mitään hajoamista ole esiintynyt milloinkaan,,ja on on kokeiltu ja ammuttu 1200m matkoillekin.

sierrat olis varmaan ihan ok muuten, mutta heikkojen bc arvojen vuoksi jätän ne rauhaan,,joka näkyy sitten lentoradoissa ja tuuliherkkyydessä.
\"asialliset hommat aina hoirethan,vaikka muuten eletäänkin kuin siat pellos\"

HJu

Onko muuten omakohtaisia kokemuksia Sierrojen "heikoista" BC:stä ? Oma näkemys on että heidän ilmoittamat arvot ovat konservatiivisempia kuin Lapuan mutta Lapuan arvot taas on korkeammat kuin mitä pidemmillä matkoilla todellisuudessa voi käyttää laskennassa. Todelliset  erot ei välttämättä ole suuren suuret mutta varmasti riippuu kaliperista ja 7 milliin ei Sierralla tainnut juuri olla tarjontaa korkean BC:n luotien osalta.
Terveisin,

HJu

MikaS

Taitaa muuten monen muunkin valmistajan bc:t olla yläkanttin ilmoitettua. Muistaakseni sierran ballistisessa ohjelmassa oli 3 eri bc:tä, annettu eri etäisyyksien ja nopeuden mukaan.

Itse ainakin epäilyttää eritoten noi Lost Riverin bc:t.