Main Menu

sako trg-22

Aloittaja finnfolw, marraskuu 28, 2005, 11:22

« edellinen - seuraava »

finnfolw

Mikä se tuuri kasa tarkoitaa. JPL vertasi hyvin zelesnyn keihäänheitoon.vaihdetaapas lajia Tarkkuusammuntaan.Suomesta löytyy tuhansia kasa- ampujia joista oi 100 harrastaa kilpailemista. loput harrastaa omaksi iloksee eikä kilpaile niinkuin minäkin. ja velä niin että yritetään aseesta saada maksimaalinen tarkkuus hyvilla luodeilla latauksilla ja ammutaan vain hyvissä keleissä. palataanpa TRG-22 ampumiseen en väitä että jokainen 300m kasa pysyy 20-40mm kasassa. jos aseen nimike on tarkkuuskivääri ja maksaa yli 2000€ niin pakkohan sieltä on tarkkuus löytyä joka aseesta.

VP

Suurin ihmetyksen aihe on nämä ikuiset "kärpäset" jotka ei kuulema koskaan johdu aseesta/patruunasta vaan vika on aina ampujassa????

Tarkoitin että jos ampuja huomaa että ristikko ei ollut kohdalla kun laukaus lähti,silloin on varmaan perusteltua ottaa se pois laskuista.

Kyllähän ne laukauset näkyy tähtäimen läpi valkoisesta taustasta.

Mutta on ne kasat sitten 10mm tai 100 mm niin ei vaikuta minun ammunta harrastukseen mitenkään,jatkossa paukuu myös.

finnfolw

ammuta on matavaa hommaa  mutta otaa se luonnon päälle kieltämättä kun neljä laukausta samassa reijässä ja yrittää ottaa viimesen laakin varmanpäälle ja tulee kärpänen vaikka laukaus oli omasta mielestä hyvä

Homer

Lukaiskaa joutessanne, jos ette ole vielä lukeneet, Kaliberi 7/2005. Siinä on parin aukeaman juttu otsikolla "Ampuma-aseen tarkkuuden arviointi". Eikä mikään ihan kevyt raapaisu asiasta.

Ei tässä muuta...

VP

Näin on.Sitten kun ammunta ei tunnu enää hauskalta on parempi lopettaa.

Jos kastaa jokasen luodin Raidiin,auttaisko se noihin kärpäsiin?

finnfolw

teetä VP kinnusen joukolla kasa ase niin pääset eroon kärpäsitä

VP

Kyllä jos nyt olisin asetta ostamassa niin teettäisin sen sepällä.Mutta kyllä tehdas aseen tarkkuus riittää minulle,on se ase sitten mikä vaan.

kelby

Lainaus käyttäjältä: finnfolwMikä se tuuri kasa tarkoitaa. JPL vertasi hyvin zelesnyn keihäänheitoon.vaihdetaapas lajia Tarkkuusammuntaan.Suomesta löytyy tuhansia kasa- ampujia joista oi 100 harrastaa kilpailemista. loput harrastaa omaksi iloksee eikä kilpaile niinkuin minäkin. ja velä niin että yritetään aseesta saada maksimaalinen tarkkuus hyvilla luodeilla latauksilla ja ammutaan vain hyvissä keleissä. palataanpa TRG-22 ampumiseen en väitä että jokainen 300m kasa pysyy 20-40mm kasassa. jos aseen nimike on tarkkuuskivääri ja maksaa yli 2000€ niin pakkohan sieltä on tarkkuus löytyä joka aseesta.

Taitaa finnfolwilla olla mersu tai bemari pihassa?Sika hintaisia,niin pakko olla hyviä...totuus monesti toinen.

finnfolw

ei oo bemarii vaan nissan micra  eikä kinnusen asetta.  vaan jalonen tervonen mäkinen.

VP

Kävin tekemässä oman pienimuotoisen tarkkuus kokeen.Ase oli trg 21 rosteripiipulla,päällä swarowski 6-24x50 tds-4.Väreilynauhan tehoa lisäsin laittamalla ympärille foliota.

Matka oli aika tarkasti 295metriä,eli ei mikään 300metrin koeammunta.

Ammuin ensin viisi laukausta,aikaa niihin kului n.5minuuttia.Kävin tauluilla ja kasan koko oli 35mm.Ammuin toiset viisi samaan tahtiin,osumat oli alempana ja kymmenen laukauksen kasa oli nyt 48 mm.Kahdestoista laukaus on tuo ylhäällä oleva "kärpänen",yhdeksän muuta paukkua ei levittänyt 48 millin kasaa."Kärpänen" mukaan lukien kasa levisi 72 milliin.

Jos tolle "kärpäselle" pitäisi joku selitys antaa,niin se voisi olla vaikka ammunnan aikana tullut tunne,että pystyn ampumaan kaikki 48 millin nippuun.En pystynyt,ja se,että ase oli löysästi kiinni olkapäässä.

Korkeushajontaa tuli enemmän kuin sivu suuntaan,se voisi johtua että ase oli toisilla sarjoilla tiukemmin olkapäätä vasten.

Tällaista kasa ammunta tyyppistä ammuntaa en ole ampunut kuin n.200 laukausta,mitä olen latauksia haeskellut.Enempi tykkään pystykorvalla rauhassa naatiskella ja sitten laukaista.

Tämä ei varmaan kaikkea kerro aseen tarkkuudesta,mutta ainakin enemmän kuin ne kolme laukausta.

Trg on ylihinnoiteltu ase,mutta ei sitä voi huonokäyntiseksi sanoa.Ei ainakaan minun taidot riitä siihen mihin ase pystyisi.

Mutta ampuu sitten miten hyvin tahansa niin joku pistää aina paremmaksi.[/url][/img]

VP

Arvasin että jotain unohtuu,lataus.

Luotina oli 10.85 scenar

Ruutina N150

Hylsy Lapua

Nalli CCI

Latauspituus 72.50

Muutama kuukausi sitten hommasin nopeusmittarin,silloin koitin sen toimivuutta näillä paukuilla,ja viidestä laukauksesta nopein oli 807 m/s ja hitain 804 m/s.

Ei taida ketään harrastaa TA-touhua näin hitaalla paukulla.

finnfolw

Hyvin tuntuu osuvan . varmasti kävis paremmin kunnon kasa tukilla. lataapas 10.85 72mm voi käydä vielä paremmin

VP

Olis mielenkiintoista kun  jonku kasa ammuntaan perehtynyt ampuisi samalla aseella.

Mvä

niin kyllähän kai ta hommassa on kuitenkin kyse muusta kun kasan koosta... että osunko keskelle rintaa vai kaksi kolme senttiä sivuun  ja jos osun vaikka viisikin niin luulen että kaveria heikottaa kummasti ja ainakin istahtaa hetkeksi... :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

VP

Itse en ole käynyt ensimmäistäkään ta-kurssia.Tarkka ampuja 2 kirjaa olen lukenut ja tietty näitä sivuja.Olen huomannut että vaikka ampuisi miten pientä kasaa pöydältä,niin vaikeus tulee siinä,kun koitan bibodi tuelta ampua radalle tullessa ensimmäiset laukaukset tarkasti tiettyyn pisteeseen.En sitäkään paljoa ole koittanut,ehkä se parisataa kuulaa.Nyt olen saanut tuota sivu hajontaa vähennettyä aika mukavasti,kun muistaa vaan tarkistaa että asetta ei tarvii väkisin vääntää mihinkään suuntaan kun ottaa kohteen ristikkoon.

Sitten kun on hyvä asento niin siihen vielä hyvä laukaisu,siitä kai se lähtee.

Ja sitten tulee ne tuulikorjaukset vielä pidemmillä matkoilla....ja etäisyyden arviointi....opiskeltavaa riittää.