Valinnan vaikeus 260 rem vai 6,5x47

Aloittaja viesko, marraskuu 13, 2014, 14:56

« edellinen - seuraava »

viesko

En näin äkkiseltään löytänyt omaa ketjua niin ajattelin avata oman keskustelun.

55:n tikkaan uutta piippua hommaamassa ja valintaa kumpi kaliperi noista otsikonmukaisista? Itse on tarkoitus ladata ja käyttö radalla (300m rata pisin missä pääsee ampumaan) ja metsällä (lintu, ehkä hirvikin). Lukenut mitä olen, niin hylsyt voi ilmeisesti tehdä 260:een 308 tai 243 hylsyistä. Hylsyt pitänee 6,5x47 hommata sitten ihan omansa Lapualta.

Onko tarkkuudessa eroa noissa. Entä rekyylissä? Millä rihlannousulla kannattaa piiput ottaa?

jussi83

Lainaus käyttäjältä: "viesko"En näin äkkiseltään löytänyt omaa ketjua niin ajattelin avata oman keskustelun.

55:n tikkaan uutta piippua hommaamassa ja valintaa kumpi kaliperi noista otsikonmukaisista? Itse on tarkoitus ladata ja käyttö radalla (300m rata pisin missä pääsee ampumaan) ja metsällä (lintu, ehkä hirvikin). Lukenut mitä olen, niin hylsyt voi ilmeisesti tehdä 260:een 308 tai 243 hylsyistä. Hylsyt pitänee 6,5x47 hommata sitten ihan omansa Lapualta.

Onko tarkkuudessa eroa noissa. Entä rekyylissä? Millä rihlannousulla kannattaa piiput ottaa?

Minä liputan 260rem pulesta. 243 ja 308 saa tehtyä, mutta onhan lapualla valmiinakin. Ei kannata tehdä koska lapuan 243 hylsy maksaa melkein yhtäpaljon kun 260.

Sakon 243 on edullisia mutta nekin melkein yhtä kalliita kun lapuan 308w ja kuitenkin Lapua on se kampe mitä kannattaa käyttää.

M55 syöttää varmasti lippaasta.

Nousuksi 8-9"

Heggis

Itsellä valinta oli (jo 6v sitten) 260:n ja en ole kyllä päivääkään katunut. Hylsyvalinnalla ei kannata päätä vaivata, suoraan vaan lapualta uusia hylsyjä. Hylsyjen tekemisessä on ihan liikaa vaivaa hintaeroon nähtynä (maksoikohan omat 100kpl 85e tms). Omassa 55:ssa on 26" huilu (8" nousulla) ja sillä saa 8g scenarit lähteen 910m/s. Taino maksimit on vielä isommat, mutta tuo on käyttölatinki N165:lla (ei paskanna asetta niin paljon ku 500-sarjalainen). 55:n lippaaseen saa mahtumaan 75mm patruunan, niin saa helposti otettua kaiken hyödyn patruunan pituudesta.

http://heggis.kuvat.fi/kuvat/Guns/Tikka+M55+.260+Rem/IMG_5909-01.jpg/_full.jpg">
Be quick and beat the bullet.

K.Helin

Minäkin tykkään .260:sestä. Osta pelkästään Lapuan uusia hylsyjä. 8g Scenari kirmaa  810 m/s 21" piipusta N160:sellä. Tarviis tosin vaihtaa nopeampaan ruutiin tai raskaampiin luoteihin.

ose

jos hirvee mielii ampua nii 6.5x47 on aika kapeesti laillista luotia

J-MK

Itsellä on kanssa 260 projekti nuijittu pöytään. Aktion metsästys käynnissä.

Mitä mieltä olette tuosta piipun pituudesta? A-tarvikkeena tulen syöttämään 8 ja/tai 9 gramman scenuja ja ampumamatkat on harvemmin enemmän kuin 300m. Ase tulee rata- ja kyttäyskäyttöön, joten toisaalta piipun pituudella ei ole niin suurta merkitystä, mutta jos kovin pitkälle kangelle ei ole perusteita niin...

T3 sport

Lainaus käyttäjältä: "ose"jos hirvee mielii ampua nii 6.5x47 on aika kapeesti laillista luotia

Nii-i. Vaan vajaa kymmene eriplaatua 10-rammasta ja mahdolliset toistakymmentä kipaletetta 9+-rammasia... Ei 6,5:llä hirvimetillä pärjää. Pitää olla 308!

Honkila

Itse liputan 47L puolesta. Ja hirvijoulet yhtä helposti kun 6.5x55. Omasta lähtee 9.1 Woody 880m/s. Ei se 260 kään varmasti huono ole..

T3 sport

Vähän OT, mutta jos itse nyt lähtisin 264-reikästä piiputtaa menisin 6,5*55 AI:llä ja kunnon kiitoradalla.

- Saa repimättä hitaalla ruudilla 9grammasten optimilentovauhdit ja sisäballistiikka ei varmaan huonompi ole kuin noissa em säiliössä.

7 1/2 - 8´lienee ainut oikea rihlannousu noissa kalibereissa. Ei ainakaan yhtään loivempi jos meinaa isompia kokkaroita pidemmälle lingota.

HJu

Miksi tyytyä 260 Remiin kun samaan aktioon voi tunkea 260 AI:n ? Jos välttämättä haluaa pieninallisia hylsyjä niin Lapuan Palma-hylsystä saa supistamalla.
Terveisin,

HJu

viesko

No vielä on piippuprojekti aluillaan ja vastauksia oli tullut. 260 remiin on 308 hylsyjä  jo valmiina että niitä on, mutta tuleeko tuossa supistuksen lisäksi kaulojen sorvausta ym. askartetta.

Paljoa ei näyttänyt uusien hylsyjen hintaero 47 ja 260 välillä olevan (20 e). Minkälaisia holkkeja kannattanee käyttää noissa? Pärjääkäö kokosupparilla vai vaatiiko kaulaholkin myös?

Projekti lähtee käyntiin tässä hetimiten kun saan vaan päätettyä kumman kaliperin valitsen.

ose

6,5x47 suosittelisin heti "bushing" tyyppistä Redding settiä.

kaulasupistuksella pärjää aikansa mutta jossain kohtaa tarvii kokosupistaa, yleensä.

siispä hyllystä löytyy molemman malliset supistusholkit, ja hetken aikaa normivehkeillä mentyäni hyllyyn tuli myös "bushing" holkki.

suosituksista huolimatta en heti ostanut sellaista vaan "säästin" ja alotin tavallisilla...

AMa

Oma mielipide tuli mainittua jo http://old.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=12&t=10018&start=10">tuolla:

torrehaa

offtopiccina...mistälie ois saatavilla kokovartalosupistavaa nallinpoisto ja  luoditusholkkia 308winiin ja 53äRrään

nimim teetänkö vai ostanko valmiina  :think:

capo

Lainaus käyttäjältä: "torrehaa"offtopiccina...mistälie ois saatavilla kokovartalosupistavaa nallinpoisto ja  luoditusholkkia 308winiin ja 53äRrään

nimim teetänkö vai ostanko valmiina  :think:

http://www.r-optic.fi">http://www.r-optic.fi

tuolta juuri ostin redding s-type holkin .308