Kirjoittaja Aihe: Vortex  (Luettu 132385 kertaa)

Ippe69

• *
Vs: Vortex
« Vastaus #270 : Lokakuu 09, 2019, 12:59 »
En käytä laseja. Mielestäni näkö on normaali ja se on lääkärinkin toimesta todettu pari vuotta sitten.
Pitää vielä kokeilla silmän kiinni laittoa säätäessä. Mutta en usko, että siitä tulee helpotusta, kun aukipäin vääntäminen on aina selkeästi huonontanut kuvaa.
Täytyy pyytää joku muu katsomaan kiikarin läpi, kunhan löytäisin jonkun asiaan edes hieman perehtyneen joka tietäisi miltä sen pitää näyttää.

jthyttin

• *
« Vastaus #271 : Lokakuu 09, 2019, 13:28 »
Yleisin ongelma dioptria-säädön riittämättömyydessä taitaa olla kaukonäköisyys, eli yleensä iän mukanaan tuoma ongelma kohdistaa katse lyhyelle etäisyydelle. Ainakin meillä länsimaissa.

En tosin tiedä millaisista arvoista puhutaan, kun esim. itse olen huomannut että lähin (helppo) tarkennusetäisyys on venynyt jonnekin 25-30cm tuntumaan kun joskus se on ollut ainakin 20cm jos ei lyhyempi. Kuitenkin käsi- ja tähtäinkiikarit ovat edelleen +- 0 dioptria-säädössä.

Kai niitä lukulaseja ostetaan vasta sitten kun käsissä ei enää pituus riitä...

Ippe69

• *
« Vastaus #272 : Lokakuu 09, 2019, 21:16 »
Tein ihmiskokeen ja pyysin kiikaria testaamaan ihmisen joka ei harrasta ampumista ollenkaan. Väänsin vielä diopteria ensin auki, että on ns. sokkotesti. Tahdoin katsoa taivasta vasten ja säätää ristikon teräväksi. Lopputulos oli sama, eli paras tarkkuus löytyi kun diopterisäätö oli täysin kiinni. Sitten katse kohteeseen ja parallaksilla yritettiin hakea kuvaa teräväksi. Kun annoin verrokiksi falconin, niin tuli samat kommentit, että selvästi terävämpi.
Itse olen 35vee ja koehenkilö alle 30, joten ikänäkö ei pitäisi vielä vaivata.
Pitänee kysellä maahantuojalta kommenttia asiaan.

metsienmies

• *
Vs: Re: Vortex
« Vastaus #273 : Lokakuu 09, 2019, 21:40 »
<t>Multa löytyy kaksi kappaletta 5-25 pst gen2 putkea. Molemmissa on hintaansa nähden todella hyvä kuva. Mulla ei noissa ole ollut "maitomaista" kuvaa maksimisuurennoksella. Kuva on verrattavissa todella hyvin kaverin Steinerin M5xi mallin kanssa. Putkissa oli tosiaan pieniä eroja, mutta pitää sanoa, että kuvan laatu ei enään mielestäni ole syy tämän tason lasilla, jotta voisin perustella itse vaihdon tyyriimpään putkeen.

Aikaisemmassa Pst gen1 putkessa taas oli selkeästi havaittava sumentuminen suurennoksen maksimipuolella.</t>

Itse menin pst 2 5-25 hommaamaan, m5xi 5-25 oli jo entuudestaan - ja ero on putkien välillä kuin yöllä ja päivällä. Jos olisi viitsinyt rahaa laittaa enemmän olisin toisen m5 tai m7 hommannut. Kyllä jo pelkästään kuvanlaadussa ainakin itse huomaan selkeän eron - tosin pst on yllättävän hyvä pitkälle matkalle, näkee myös 22lr reijät valkosessa paperissa. Mutta ei se kuva läheskään niin terävä ole, omaan silmään on sumuinen, sekä pst on paljon tarkempi silmänetäisyyden mukaan - vähän liian kaukana niin varsinkin 20-25 suurennoksella se sumuuntuu kunnolla.

Mutta jo pelkästään putken muu laatu ja käytön helppous on jo itselleni syytä laittaa 1.5k enemmän steineriin, etenkin kun msr 2 ristikko on hankala voittaa. Itsellä pst:ssä on se uusi ebr 7c ja ristikko on kyllä ihan liian täynnä informaatiota, haittaa näkyvyyttä varsinkin maksimisuurennoksilla.