Kirjoittaja Aihe: Kiertopoikkeama  (Luettu 4336 kertaa)

ML

• *
Kiertopoikkeama
« : Heinäkuu 05, 2004, 08:52 »
Onko kukaan ampunut kiertopoikkeama-arvoja 6,5 mm 9g Scenarille 8,5" nousuisesta piipusta. Apua olisi myös muista piipuista ammutuista arvoista esim. 8" tai 9" nousu.

Samoin ampumalla todettu keskiarvo BC tuolle luodille kiinnostaisi.

Kolmantena asiana: Espon röllipuvun valm. ohjeessa puhutaan aineesta, jolla juutin voi käsitellä veden kestäväksi/hylkiväksi. Millähän nimellä/valmistajalla tätä ainetta voisi kysellä ja mistä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut ML »

Poikma

• *
Juutin käsittely vettähylkiväksi
« Vastaus #1 : Heinäkuu 06, 2004, 12:19 »
Tarkoitukseen käyvät varmaan retkeilytekstiilien, telttojen yms. käsittelyyn tarkoitet aineet. Niitä tosiaan löytyy suoraan pullosta suihkutettavia ja pesukonekäyttöön tarkoitettuja. Tuotemerkkejä ainakin Nikwax ja Grangers. Urheiluliikkeistä pitäisi löytyä.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Poikma »

JpL

• *
sama täällä:
« Vastaus #2 : Elokuu 08, 2004, 19:48 »
Onko kellään mitään tietoa, miten paljon 12 gramman max. kiertopoikkeama on 10 tuuman rihlannousulla, kun kuti lähtee 770 m/s????

Tarkkuutin aseen ennen jahteja tasan kolmeensataan, ja kun ammuin sitten 160 metristä luoti on vasemmalla (aseessa on oikeakätiset rihlat). Onko tää niinkuin pitää, vaiko eikö ole?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

kelby

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2004, 20:42 »
piti oikein lukea kahteen kertaan,metsälle kaveri kohdistaa KOLMEENSATAAN onko järkee,varsinkaan kun lähtöjä on mainittu hurja 770.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut kelby »

JpL

• *
Juu, mutta:
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2004, 21:40 »
Kun mulla on Swarovskin PV-S 6-24 X 50 kiikari TDS-4 ristikolla. JOs katsot Swaron sivuilta, näet millainen se on. Ristikon keskiosa on kohdistettu point blanc- etäisyydelle 160 metriin, siitä yhtä viivaa alemmas kivääri ampuu 220 metriin ja siitä kolmanteen 300 metriin ja neljänteen viivaan 400 metriä. Tottakai kohdistan kiväärin kolmeensataan, koska esim. kyyhkysen maali on n. 5x5 senttiä, ja mielummin otan kiertopoikkeamat huomioon nimenomaa lyhyemmillä matkoilla.

J
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

JpL

• *
moro
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2004, 22:27 »
Tein tänään muutamia käytännön havaintoja. Olimme kyyhkysjahdissa vaimon kanssa, ja ammuimme 7 kyyhkystä sadan metrin matkalta (saareke kahden metsänreunan välissä). Alempana olen viitannut, että mielummin otan kiertopoikkeaman huomioon lyhyillä matkoilla, ja ainakin metsästykseen tämä tuntuu toimivan. Sadalta metriltä luoti iskeytyy n. kaksi senttiä maalin keskipisteen vasemmalle puolelle, ja kolmesta sadasta ase käy keskelle taulua. Pitkillä matkoilla on vaikeampaa arvioida tätä tekijää, joskaan se tuskin on mikään tavallisen tyypin, siis ei-kasa-ampujan huolenaihe.

Onko kellään ideaa, mikä voisi ratkaista kiertopoikkeaman? Ilmiöhän johtuu rihlauksesta, mutta olisi mukava joskus esim. nähdä kiikari, jossa tilauksesta voisi saada ominaisuuden, jossa kuvio ei luuku ihan suoraan ylös ja alas, vaan ottaa lukuun tämän hienoisen siirtymän yhdellä liikkeellä. Tämä on tietysti tällaista fantasiaa, kunhan osuu siihen 7x7 senttiä maaliin, ja kaikki hyvä. Ajatuksellisena haasteena se on silti kiintoisa.

J