Suoraseinämäisen hylsyn jälleenlataus

Aloittaja mysteryman, helmikuu 27, 2014, 15:08

« edellinen - seuraava »

mysteryman

Onko foorumilla pistoolin panosten jälleenlataajia? Minulle suoraseinämäiset ovat jälleenlatauksessa uusi valloitus.

Olen rakentamassa taittuvaa kertalaukauskivääriä kaliiperissa 9 mm luger. Katselin valmistajien holkkeja ja kaikki näyttävät olevan kokosuppareita. Näkisin tarkkuuden kannalta paremmaksi jos hylsyn kaulasupistaisi vain 3-4 mm pituudelta kaulasta. Näin ammuttu hylsy keskittyy paremmin pesään kuin kokosupistuksessa. Onko vinkkejä miten onnistuisi? Lugerin hylsyn runko on melko kartio mutta onnistuukohan kokosupparia käyttää osasupistukseen?

Toinen itselle uusi asia on sulkuvälin hallinta suoraseinämäisissä. Patruunan sulkuväli määräytyy hylsyn koko pituuden perusteella mutta miten tuo kannattaisi hoitaa jotta tarkkuus olisi paras mahdollinen? Latauspituuden avullako niin että luoti on kiinni rihloissa? Tarkoitan siis että hylsyä sorvaamalla voi olla vaikea päästä hyvään sulkuvälin hallintaan (hylsy 0,02 -0,05 mm alle pesän) tai jos pääseekin niin pesän täytynee olla alle CIP:n tai hylsyjen tosi pitkiä.

Kosanderi

Voisin kuvitella tuon kaulasupistusholkkien puutteen johtuvan lähinnä käyttötarkoituksesta. Varmaan suurin osa 9x19 jälleenlataajista tekee paukkunsa itselataavaa asetta varten, jolloin kokosupistus on oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto. Vaikea uskoa, että tämän kaliiperin aseissa tuo hylsyn keskittäminen muutenkaan toisi suurta lisäarvoa, kun mistään kasa-aseista ei ole kyse. Tarkkuus on lähelle riittävä ja pidemmälle on paremmat kaliiperit.

Joissain 9x19 holkkiseteissä tuo supistusholkki on melkoisen tiukka. Tällöin - varsinkin kuparoituja luoteja käytettäessä - luoti pullauttaa ladatessa hylsyn suun leveämmäksi, kuin mitä hylsy on keskiosasta -> kokispulloilmiö. Tällaisella holkilla olen testannut tuota osasupistusta ja toimihan se, kunhan nallinpoistopiikissä mitta riittää. Mitään tarkkuuseroja en kuitenkaan ole huomannut, joskaan testipenkki ei ole ollut ihan sitä tasoa, että pieniä eroja huomaisi. Myöhemmin kuparoituja .356"-luoteja varten olen alkanut supistaa 9:n hylsyt .38 superin holkilla, mutta tämä metodi jättää osan hylsymerkeistä liian horoksi .355" vaippaluodeille. Niihin tulee sitten käytettyä toista 38 superin holkkia, joka on pikkusen tiukempi.

Koskaan en ole pistoolihylsyjä lyhennellyt tai sorvaillut(ei ole ollut tarvetta), vaikka osa .38 Super Lapua-hylsyistä on saattanut kulkea aseesta 30-40 kertaa läpi.

mysteryman

Ymmärrän kyllä miksei kaulasuppariholkkeja ole olemassa ja miksi useimmat kyseistä kaliiperia lataavat tyytyvät vähän sinnepäin laatuun. Tästä minun projektista tulee kuitenkin supuase jolla ainakin paperilla voi ampua kohtuullisen tarkasti 150 metriin asti. Siis lähinnä pienoiskivääri hiukan paremmalla tuulen siedolla, paremmalla tarkkuudella ja laillisena luokan 1 riistalle. Lähtönopeusvaihtelu olisi ainakin tärkeä saada minimoitua koska sehän on näissä pidemmiltä matkoilta suurin hajontatekijä. Siinä perusteluja miksi haen latausrutiineja jotka tuottaisivat laadukkaampia patruunoita.

Lähdetään siis supituksessa alussa siitä että osasupistus olisi mahdollista. Jos ei ole niin täytyy sitten vaihtaa holkkeja tai keksiä jotain muuta.

Oletko ladannut kiinni rihloihin? Jos pistoolihylsyjä ei sorvaa ja luodittaa syvälle niin sulkuvälissähän voi olla useita kymppejä välystä. Siitä ei varmasti ole tarkkuudelle hyötyä mutta voi jopa estää patruunan syttymisen? Itse olen ainakin törmännyt syttymisongelmiin hylsyjen paisututusvaiheessa liian suuren sulkuvälin vuoksi.

muu uan

Jos ei ole niin kiire.

http://www.midway.fi/Lee-Classic-Loader-9mm-Luger">http://www.midway.fi/Lee-Classic-Loader-9mm-Luger

Tälläisella tulee itse ladattaua sekä .243 että 45-70 kaliberit, nämä ainakin ovat kaulasupisteisia.

Kosanderi

Jotain tuollaista käyttötarkoitusta veikkasinkin...
Lainaus käyttäjältä: mysterymanLähdetään siis supituksessa alussa siitä että osasupistus olisi mahdollista. Jos ei ole niin täytyy sitten vaihtaa holkkeja tai keksiä jotain muuta.

Oletko ladannut kiinni rihloihin? Jos pistoolihylsyjä ei sorvaa ja luodittaa syvälle niin sulkuvälissähän voi olla useita kymppejä välystä. Siitä ei varmasti ole tarkkuudelle hyötyä mutta voi jopa estää patruunan syttymisen? Itse olen ainakin törmännyt syttymisongelmiin hylsyjen paisututusvaiheessa liian suuren sulkuvälin vuoksi.
Kuten sanottua, näitä patruunoita ladataan lähes yksinomaan itselataaviin aseisiin, jolloin rihlakosketukseen lataaminen ei välttämättä kannata syöttövarmuuden säilyttämiseksi, lippaan rajoitteiden takia tai ruudin tietynlaisen palamisen varmistamiseksi. Itse en koskaan lataa pistoolin patruunoita rihlakosketukseen. En kyllä kivääriinkään, mutta soon toinen juttu se...

Kertaakaan ei ole omalle kohdalle tullut vastaan tilannetta, että nalli ei syttyisi mainitsemastasi syystä, enkä kertaakaan ole enemmän pistoolilla ampuneelta kuullut vastaavasta ongelmasta. Tosin mulla on vaan pyssyjä joihin saa valmiiksi sopivia hylsyjä, eikä niitä tarvitse pullautella. Kisoissa jotkut kilpailijat kyllä tulkkaavat patruunat, mutta vain varmistaakseen, että ne mahtuvat pesään.

Mm. Tuppervaaroissa on niin horot patruunapesät, että niissä varmasti tulisi jotan ongelmia näiden asioiden kanssa, jos sellainen mahdollisuus olisi. Omassa käytän vielä pientä kiväärinallia(fed 205), eikä syttymisongelmia tule vastaan kuin kevyemmän iskurijousen kanssa. Yksipaikkaisessa kiväärissä toleranssit on varmaan vielä pienemmät(toivottavasti ainakin :lol: ), ja piikin iskunkin veikkaisin tehokkaammaksi :think: .

Toisin sanoen - syttymisongelmiin en tuon takia usko, tai sitten on joku mokannut jossain ja pahasti...

HJu

Pistooleissa ulosvetäjä yleensä pitää hylsyä aloillaan. Taittopiipussa urakantahylsy ei välttämättä pysy yhtä hyvin paikoillaan jos pesä on väljä.

Suputarkkuuttaa saa helpoiten pitkillä ja raskailla luodeilla.
Terveisin,

HJu

Kosanderi

Ejektorit varmaan ajaa saman asian taittopiippuisissa. Ilman sitä lienee syytä pidättäytyä jossain laippakantaisessa kaliiperissa(tai muuten mä en näe mitään järkeä tässä hommassa) - Esim. 357 mag toimisi varmasti paremmin, ja luotivalikoimakin olisi huomattavasti laajempi metsästystä ajatellen.

mysteryman

Luodin halkaisija täytyy olla tässä projektissa .355" siitä syystä että minulla on tuollainen piippu ylimääräisenä. .357 mag olisi parempi laippakantaisuutensa vuoksi mutta muuten huonompi. Hylsy on turhan iso eikä sitä saa lapualaisena. 9 mm luger on suht helppo valinta mutta ei toki ainut mahdollinen .355 väljyydessä.

veeteetee

Omien kokemusten pohjalta uskaltaisin väittää, että osasupistus on 9 mm Pb kohdalla turhaa hifistelyä, moni muu asia (ase/piippu, LUOTI, panos) vaikuttaa paljon enemmän eli havaittavaa eroa tuskin saa syntymään supistamistapoja vaihtamalla. Toinen juttu sitten on, että 100 metriä alkaa olla käyttökelpoinen maksimi ampumaetäisyytenä: tarkkuus alkaa hiipua ja subsoniceilla ampumaetäisyyden arvioinnista tulee kriittistä, sen verran lumipallomainen alkaa lentorata olla. Silti, 9 mm Pb on yllättävän tarkka ja etenkin hauska ammuttava.

mysteryman

Kaareva lentorata ei ole etäisyysmittarin kanssa mikään ongelma. Ongelma on saada aikaan panoksia jotka käyvät edelleen riittävän tarkasti 150 metriin. Jotta se onnistuu tulee latausprosessissa tehdä kaikki niin hyvin kuin mahdollista. Esimerkiksi ruudin punnituksessa hyvä milligrammavaaka on ehdoton. Yksi mg 9 mm luger latauksessa muuttaa lähtönopeutta noin 1 m/s. Supistus taas vaikuttaa siihen kuinka hyvin hylsy keskittyy pesään ja edelleen siihen kuinka suoraan luoti lähtee rihloihin. Tällä on suora yhteys tarkkuuteen. Pääosin vain lineaariseen tarkkuuteen kun supulatauksissa pitkälle matkalle suurin osa hajonnasta tulee epälineaarisista hajontatekijöistä. Silti se on yksi lisätekijä heikentämässä tarkkuutta. Jos sellaisesta pääsee helposti eroon niin ei ole syytä olla muuttamatta latausrutiinia.

308w kaliiperissa kokeilin 21 erilaista luoti+ruuti yhdistelmää supu nopeuksilla ja niiden alla lukuisen määrän latauksia ennen kuin löysin sen johon olin tyytyväinen. Sillä pärjää tarkkuuden puolesta 150 metriin asti jos ampuu kylmän piipun laukauksen ensin pois alta. Jos sen asian haluaa saada vaippaluodeilla kuriin niin piipun täytyy olla tosi lyhyt. Niin lyhyt että luoti ei hidastu piipussa. Kaliiperista ja latauksesta riippuen yleensä alle 200 mm.

torrehaa

mulla on kalvain jolla saa tehtyä pesiä ja holkkeja 30 kaliberiin supistetulle 38 357 tai 9para hylsylle.hylsyn pituuden ja kaulan pituuden voi määrittää sillä kuinka pitkälle työntää kalvaimen reikää...tein noilla 357/30 kaliberisia supupyssyjä taittopiippuisiin...357 Max hylsystäkin sai 2200J tehoa 12g luodilla tai vastaavasti hiljaisen supun..vaikka 8g luodilla

mysteryman

Onko jollain uusia lapuan luger hylsyjä tai panoksia? Kuinka pitkiä hylsyt ovat uutena?

Ruutiukko

9mm itselataavaan kivääriin olen tehnyt moninaisia supuja , tarkimmat tulivat aina käyttäen painavia valukuulia .

Kuulat ovat toimineet ylikokoisina parhaiten mutta silloin tulee cokispulloilmiö eivätkä patruunat aina pesity kunnolla . Ratkaisu : käytän valmiit patruunat 357 - holkissa . Vähän kuin Leen LFC .

Jos kalibroin kuulat "sopiviksi" ennen latausta niin käynti on huonompi. En tiedä miksi mutta näin toimii kohtuullisen hyvin . Beretta Storm on kyseessä , sataseen sillä napsuttelee savikiekkoja ihan mielellään .

mysteryman

Valukuulien kaliprointi huonontaa helposti niiden keskeisyyttä ja siten myös tarkkuutta.

Stormissa on ilmeisesti joku reipas 400 mm piippu? Se on liian pitkä vaippaluodeille supuna. Lähtönopeusvaihtelulla on silloin taipumusta kasvaa ja tarkkuus huononee sitä kautta. Eli ei ihme jos tuossa valut käyvät paremmin.

veeteetee

Jumalan kiitos molemmat Cx4 Stormini eivät tiedä olevansa liian pitkäpiippuisia  :twisted:  ja käyvät 147 gr XTP:llä sataseenkin todella hyvin, subsonicina  :lol: