Petauksesta kysyn:

Aloittaja JpL, lokakuu 10, 2005, 18:58

« edellinen - seuraava »

Sämpy

Lainaus käyttäjältä: JpLOlisi muuten mukava tietää - jos joku on laatimassa uutta latauskäsikirjaa tms. teosta, jossa asiaa voisi sivuta - voisi laskea, miten pitkä piippu ja minkä levyisellä - saavutetaan maksimaalinen pituus & paksuus & rihlannousun välinen suhde, jossa on sekä A/ Prosentuaalisesti mahdollisimman hyvä jäykkyys/pituus suhde jolla saavutetaan ko. olevan kaliiperin maksimilähtönopeudet myös valmistusmenetelmä huomioonottaen.

No kun pistää metrin pituisen ja paksuisen kangen paikoilleen, niin eiköhän sitä ala jäykkyyttä löytymään ja useimpien kalibereitten kohdalla alkaa lähtönopeudetkin olemaan aika hyvät, vaikka vähän hitaammin heräävää öyhettä olisikin.  :lol:

Olen koettanut huumorilla seurata kolmea foorumia missä sinä kirjoitat, mutta nyt vissiin alkaa jo huumorintaju loppua. Hyvin käyvät lataukset pitäisi löytyä aukasemalla asialle topikki, kaliberin pitää olla suoralentoratainen, mutta osumanopeus ei saa olla yli 850, koska muuten linnusta ei jää kuin varpaat ammuitpa sitten lyijykärjellä tai kokovaipalla. Kahdesta piipusta se on jäykempi joka on paksumpi vaikka ne ovat eri rautaa ja erolla näyttää olevan suurikin merkitys vaikka ne laitettaisiin hentoon lukonkehykseen, joka sitten topataan jäykemmäksi juottamalla. Kaliberi voisi olla eksoottinen, mutta hitsi kun siihen ei sitten saa Scenaria ja optimi olisi jos ase olisi sekä kevyt että painava.

Miten tässä alkaa tuntumaan, että konseptit ois hieman sekaisin? Ja hieman vaikea erottaa olennaisia asioita kokonaisuudesta?

jartsu

Sä et Sämpy ymmärrä, kun meillä ei ole kuin Jalosen yksinkertainen tekele eikä mitään moni vivahteista joka radan ja sään metallurkian ihme vempelettä ja me ei sellaista osata keksiä, joten kai vain ihmettelemme katkerina miten joillekkin käy hirveä flaksi.

Hollow Point

En ole mikään asiantuntija vastaamaan, mutta kuvittelisin, että sellainen rakenne, jossa on ohut piippu ja sen päällä mahdollisimman suuri halkaisijainen koko mittainen vaimentimenvaippa, saattaa olla paino/jäykkyys suhteessa sieltä jäykemmästä päästä.

Mikäli rakenne on sellainen, että vaimentimen tyvipää vastaa lukonkehykseen, ja etupää kiinnittyy kierteellä piipunsuuhun, vetäen tavallaan piippua poispäin lukkorungosta, sen pitäisi noin teoriassa vastata jäykkyydeltään miltei vaimentimen vahvuista piippua koska suurin vastus taipumiselle on yleensä kappaleen ulkopinnalla(eli tässä vaimentimen), suuremmasta venymästä johtuen. Tosin vaippa pitäisi olla varsin kireällä, jotta se jäykistäisi myös piipun.

Tulipahan vaan tommonen ajatus mieleen, käytännöstä ei ole hajuakaan, korjatkaa jos olen hakoteillä?!?
\"Jos kynsien alta ei löydy verta, öljyä tai paskaa, homma on näpertelyä...\"

HJu

Tuohon vaipalliseen piippuun vielä kun laittaa vettä sisään lämpökameratähystystä vastaan. Samalla voidaan säätää aseen painoa :-)

Totta puhuen tuollaisia esijännitettyjä piippuja myydään mm. Ruger 10/22 piekkareihin, Dan Wessoneissa kaikki piiput on tuollaisia. Suomessa TAK-85:n isä Toro on omaan Mauserkivääriinsä tehnyt vastaavan ratkaisun ja integroinut siihen vielä vaimentimen.
Terveisin,

HJu

Hollow Point

Ei kai se sitten ihan älytön ajatus ollut.  :)  Näkyvät vielä ainakin tohon Dan Wessonin revolveriin vaihtavan kätevästi erimittaisia piippujakin. Muuttuukohan osumapiste aina kun vaipan irroittaa ja laittaa takaisin...
\"Jos kynsien alta ei löydy verta, öljyä tai paskaa, homma on näpertelyä...\"

Sämpy

Olet oikeassa Jartsu, en minä ymmärrä. Esim. tuosta tekstistä mitä lainasin edellisessä postauksessa en ymmärrä yhtään mitään. Enkä sitä miten voi keskittyä minkään asian miettimiseen jos jatkuvasti kyselee eri foorumeissa uusia asioita. Mulla kait on mennyt jonku latauksen tai petauksen yksityiskohdan miettimiseen päivä- ja yökausia. Samoten aseen yksityiskohtia mietiskelin vuosikaudet vaikka Jaloselta sen sitten tilasin.

Tämä eräs henkilö se kuitenkin aukaisee monta uutta topikkia per päivä suomalaisiin foorumeihin ja miettii piipun optimaalista "pituus & paino & rihlannoususuhteita tekotapa ja lähtönopeus huomioonottaen", mutta ei osaa aseesta mitata rihlannousua. Samoten tuomitsee metsästäjien foorumilla lintupatruunoita joita on kymmeniä vuosia käytetty lihanteossa, vain varminteille sopivaksi!? Pitäisikö JPL välillä hengittää paperipussiin?

john

JpL,

Tulin tuossa lukeneeksi erään aikaisemman viestisi, jossa kerroit saavasi tuon aseen kokeiltavaksi. Tuli sivumennen mieleen, että jos et asetta osta, niin mitäköhän omistaja tykkää fiilaamisesta :P

jartsu

Samoin mulla menee ajatellessa joitain latausta ja muuta yötä ja päivää.

Jos tollaisia aivo virtauksia funtsaa ja vielä rupeaa kokeilemaan niin tulee turattua monta asetta ennenkuin se mielyttävä tekele löytyy (Immoselta)

Kyllä mä Havukkaahon ajattelijaa ymmärrän mutta se vaan ajatteli ja toivon että kyseinen herrakin vaan ajattelee ennenkuin tekee jotain mitä itse katuu tai jos on hilloa niin mikäs siinä.(silti kannattaa luottaa jonkun ammatti taitoon "immosen") :lol:  :lol:

JpL

TM: On mun jo ase. Tosin kyllä kiikari oli sellainen koiranputki, etei sillä tehnyt hevonhumppaa, ainakaan ei sillä saanut oikeaa käyntiä esiin. Vaimolle tulee toinen. Toi on sen verran hyvässä kunnossakin, että tuosta pääsee eroon jos ei jostain syystä miellytä... (siis aseesta)

Täytyy kyllä myöntää, että ei tuo L579 ole niitä kaikkein luotettavamman "tuntuinen" ase... en tiedä, voi toi toimia hyvinkin...kesken on testit.  :wink: Hienon näköinen ainakin on.

Mikäli ontuu jokin, vaihdetaan aluksi vaikka pyssyjä vaimon kanssa :)

Tuossa kyllä akalle vihjasin, että kunhan perintörahat putkahtaa tilille, saattaisi se vihreä & fosfatoitu Sako TRG-22 .308 olla sittenkin aika kovaa valuuttaa, ainakin mitä Sakoihin yleensä tulee... miksei tietysti? Onhan se kova kivääri vaikka vertaisi mihin, ja muuten muilla täällä saatavilla kivääreillä tuntuu olevan "hidas" häikkää takuupuolen kanssa. Rupesin miettimään asiaa uudestaan ns. kuluttajapuolelta.

- Onko saittilaisilla muuten uutta kokemusta TRG-S kivääristä? Mainostivat sitä aikoinaan hyvin tarkkana vehkeenä. Jumalattoman tyyris muuten tuo Kaliberi-lehdenkin esittelemä taittoperäversio TRG:sta! 4500 ekkua! Alkaa hipomaan selvää kipukynnystä aijai, kun siihen tarvitsee vielä hyvän kiikarin a´la Schmidt & Bender 5-25X56.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Ai IORI on nyt siis kakka kasa vai

JpL

Ei, miten niin? En mä tuosta luovu. Onhan niitä muitakin hyviä putkia olemassa.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

jartsu

Jaa mä kun luulin et olet putkea vaihtamassa.

JpL

En mä tuota vaihda mihinkään. Mä tykkään siitä. Jos pitäisi toinen ostaa, varmaan tuon S&B:n ottaisin. Mielestäni teknisesti ja retikkeliltään erittäin monipuolinen paketti & hakkaa siinä mielessä Zeissit mennentullen. DT on hieno keksintö ja extraa tuo vielä tuo S&B:n automaattinen valon sammuttaminen kuuden tunnin jälkeen :wink:

Keskeinen syy, miksi pidän IOR:sta, on tuo MP-8 retikkeli. Paketti toimii ainakin itselläni ihan virheettä, vaikka rääkkään sitä siirtelemällä kaiken aikaa (tuo ikuinen takuu on iso plussa ja siksi kohtelenkin tähtäintä aika rankalla kädellä jatkuvasti :), noi säätötornien suojat voisi siirtää kokonaan vekka ja tuo 10MOA / kierros on vähän minimalistinen,  painoa voisi olla ainakin 100g vähemmän, 1/4 MOA-säätö voisi olla 0.1Mrad:lla, en mä tarvitse edes metsästyskäyttöön noin hienoa säätöä...

Taktista käyttöä ajatellen IOR ei käyttö-ominaisuuksiltaan ole välttämättä se paras vaihtoehto, koska esim. stressaavassa tilanteessa koron säätämisessä saattaa mennä kierrokset sekaisin - itselläni menee konseptit sekasin jo siinä vaiheessa, kun hanhisakki istuu pellolla jollain matkalla 350-650 metriä... IOR on myös painoltaan aika leka - kuin NF:n BR-mallit.

- Kieltämättä kova on stondis tuota uutta Benderiä kohden... on se vain komea putki, ei voi muuta sanoa.

--Make--

Onko tak-85:n petausholkin alla käytetty petausmassaa?

Homer

Lainaus käyttäjältä: --Make--Onko tak-85:n petausholkin alla käytetty petausmassaa?

On