Latausta? .308 ja käyttönä tarkka-ammunta ja metsästys

Aloittaja LSa, joulukuu 15, 2013, 20:09

« edellinen - seuraava »

LSa

Uuden lähestymistavan pohdintoja.

Aseena on .308 Tikka T3 Varmint pätkäistyllä piipulla. Pätkäisyn jälkeen latausta ei ole optimoitu uudestaan vaan aseella on ammuttu täysmittaiselle piipulle sopivaksi todettua itseladattua 10 gramman scenaria ja mitä nyt on halvalla sattunut kaupasta saamaan. Suuliekkien koot eivät ole kiinnittäneet omaa tai muiden huomiota,  joten kai se ruuti melko hyvin on piipussa ehtinyt edelleenkin palaa. Hirvipaukkua on ollut paria erilaista.

Eli. Pohdinnassa on kaksi eri vaihtoehtoa.

Vaihtoehto 1. Löytyisikö yksi patruuna, jonka kohtuuhintainen luoti toimisi hirvestyksessä 0,5 - 300 metrin matkalle ja tarkka-ammunnassa vielä esimerkiksi 600 metrin matkalle? Pidemmälle ei ole just väliä, kun pitkiä ta-matkoja tulee harrastettua niin vähän. Toki ei se pidemmän matkan optio huonokaan olisi, mutta piippu on lyhyt ja pesäpaineet saisi jäädä silmäystävälliselle tasolle.

Vaihtoehto 2. Kaksi eri patruunaa. Edellisillä spekseillä ta-lataus ja erillinen hirvilataus. Ta-luodin läpäisy saisi sitten olla jo sotilastasoa, ei silti ERVA. Hirviluodilta taas voisi odottaa vaihtoehto 1:stä parempaa leviämistä. Ta- ja hirvilatauksen lentoratojen tulee olla kohtuullisen lähellä toisiaan 0 - 400 metrin välillä.

-----

Hirvet ammutaan tyyliin max reilu 200 metrin matkoille, mutta omaa tai jonkun muun haavakkoa olisi hyvä kyetä täräyttämään pidemmällekin osunnan ja luodin avautumisen epävarmuus tunnustaen.

Tarkkuuden vaatiminen on suhteellista, mutta patruunakohtainen tarkkuus voisi olla tyyliin; 150 metriä luumu, 350 metriä hunajameloni ja 500 - 600 metriä kohtuullisen suuri kurpitsa. Tarkka-ammuntani on harrastusta, joten sotilaspuolen Haag-kriteerit eivät ole ehdottomia, jotta tuo hirvilaillisuus hoituu.

Patruunoiden tulee sopia heittämällä normaaliin T3:sen .308 -lippaaseen, ei rihlakosketuksia, eikä tosiaan turhia ylipaineita. Luonnollisesti hyvä tuulikäyttäytyminen on plussaa. Mielellään yhdellä ruudilla joka toimii ilman suuria lähtönopeuden muutoksia vaikka patruunoiden lämpötila muuttuisi. Pieni / olematon suuliekki olisi sekin plussaa.

Se, että komponentit olisi saatavilla seuraavan 10 vuotta olisi hieno homma, mutta ennustaminen voi olla vaikeaa.

Rihlan nousu on 11" ja piipun pituus suulta iskupohjaan noin 48 - 49 cm.

Voi ehdottaa myös valmiita, kohtuuhintaisia kaupallisia patruunoita, joilla edelliset täyttyy.

pekkala

Barnesin 180grTSX ja N540 on tarkka yhdistelmä kauaskin, mutta pitkille matkoille tehon riittävyyden takia pitää ladata nopeaksi.  Ehkä joku tipped X tai vastaava soveltuu myös, kokeile.

K.Helin

Pitkälti samalla kannalla tosin itse valitsisin jonkin a´10 gramman Barnesin.

JokiKarhu

Kysyin aikanaan Barnesilta paljonko noi TSX ja TTSX (308win) tarvitsevat nopeutta toimiakseen hirvessä ja sanoivat minimiksi 550m/s. Moni epäilee toimivuutta enää tuossa nopeudessa, eikä minullakaan siitä tarkempaa kokemusta ole, mutta jos pitää vaikka minimi nopeutena 600m/s, niin silloin maksimi matkaksi tulisi TTSX:llä noin 350m ja TSX:llä 300m (TTSX 168gr, V0=815m/s, N140 2,9g ja latauspituus 75mm). Enempää minä en ole uskaltanu ottaa lähtöjä ulos. Toi TTSX ei enää mahdu tolla latauksella Tikan normilippaaseen, mutta kun vaihtaa lukon pysäyttimen ja lippaan pitempään niin johan on tilaa ja hyvin toimii...  :)

AAa

Itse lähtisin kyseistä kompromissia hakemaan Swift scirocco 2 luodilla. Painoksi valitsisin 165gr. Ruudikdi N140 tai N540. Sitten vain kokeilemaan kummalla löytyy parempi käynti max latauksella.

mika

AR-10ssä lataus oli 44gr N140 ja kuulana Scirocco II. Painoa oli 9,7g luodilla. Lähdöt oli jossain 870-880m/s luokassa. Käynti oli vähintäänkin erinomainen ko aseessa.
CHAIRBORNE - USB Troop

LSa

Onhan nuo perheelliselle köyhälle sikakalliita. Nyt ymmärrän, miksi on tullut ammuttua muita. :shock:

Tölväiskää, jos tulkintani menee mäkeen.

Palaan lataamiseen myöhemmin, mutta valmiita paukkuja noilla luodeilla (eri painoisia, mutta...) näytti olevan esim. Sakolla.

Powerhead II:sen luoti on 10,9 grammainen (168gr) Barnes Tipped TSX, BC G1 0,470.

Arrowhead II:sen luoti on 11,7 grammainen (180 gr) Swiftin Scirocco II, BC G1 0,520

10 gramman Scenarin BC G1 on 0,460.

Pienen selaamisen perusteella jäi fiilis, että Barnesin Tipped TSX:llä ja varsinkin TSX:llä (Sakon Powerhead) saisi kaupan päälle military-tasoisen läpäisyn?

Löytyykö kokemusta noiden valmiiden paukkujen toimivuudesta T3:n kanssa? Onko kokemusta Sakon ruutien lämpötilariippuvuuksista?

pekkala

Olisi kiva kuulla myöhemmin millaisia tuloksia noille matkoille saa. Varmaan joku voi kertoa kaadoista pitkille matkoille 308:lla. Itse kyllä valitsisin jonkun tehokkaamman kaliiperin noille matkoille. Onkohan niin, että 1 laukaus riittää, jos osuu ja jos ei osu, niin toinenkaan ei osu.

LSa

Korjataan heti, että oma tarkoitus on metsästää normaalimatkoilta, max 200 m. Useimmiten reilusti alle sata. Täältä löytyy mäkipassitarinaa tilanteesta, jossa oma ampumatta jättämisen harkintakyky oli hitaampi, mitä liipasinsormi. Tuurilla päättyi hyvin. http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=23&t=4782#p34903">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewto ... 782#p34903">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=23&t=4782#p34903

Täällä oli juttua ta-aseen käyttämisestä metsästyksessä ja oma käytännön havainto siitä, miksi paikkolaukauksen tarve voi tulla hyvästäkin tilanteesta huolimatta.

http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=23&t=3072&start=10#p23931">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewto ... =10#p23931">http://www.takilta.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=23&t=3072&start=10#p23931

Meikäläisellä on siis toive hoitaa ta-harrastus ja metsästys samalla patruunalla, jotta metsässä opittu olisi suoraviivaisemmin hyödynnettävissä ta-puolelle. Ja toisinpäin.

Potentiaalinen metsästysongelma voi näillä kokokuparisilla tulla liian hyvästä läpäisystä. Koskaan ei voi tietää aivan varmaksi sitä, mitä eläimen takana on.

mika

Lainaus käyttäjältä: LSaOnhan nuo perheelliselle köyhälle sikakalliita. Nyt ymmärrän, miksi on tullut ammuttua muita. :shock:

Tölväiskää, jos tulkintani menee

Löytyykö kokemusta noiden valmiiden paukkujen toimivuudesta T3:n kanssa? Onko kokemusta Sakon ruutien lämpötilariippuvuuksista?

Aluksi tölväsy. :) toisaalta ei noita nyt satamäärin mene.

Laiskuuttani olen ampunut noita powerheadejä SCII kuulia T3:n kanssa. Toimii.
CHAIRBORNE - USB Troop

Ärmätti

sierra gameking

espo

Tulee vaan mieleen luotien hinta. Metsästysluodit sen verran kalliita, että niitä ei kauheasti kannata ampua harjoittelumielessä. Eli harjoitteluun joutuu kumminkin ostamaan muuta tavaraa kuin alkuperäisiin ajattelemiisi käytttarkoituksiin. Yhdyn aiempiin kommentteihin joissa yksi toimiva ratkaisu on varmaankin Barnesin 150 graininen TTSX solidi muovikärjellä.

MikaS

B-tip, accubond ja SST painossa 150-165grainia. ovat kokeilemisen arvoisia.

MustaSurma

Mä olen paininut ketjun aloittajan kanssa saman ongelman ääressä, eli sitä "hopealuodin", tahi patruunan metsästämistä, ja about samoilla spekseillä.

Mulla on pyssynä T3 Spora .308:na ja oon ladannut sitä 210gr Berger Hunting VLD:llä. Ruutina mulla on Hodgonin bl-c2 ja miltein maksimilatauksilla, +30 asteen lämpötiloissa täytyy olla ja tarkkana mutta onneksi sellaisia lämpöjä meillä harvemmin on. (pl. jos unohdat patruunat vaikka auton kojetaululle...)

Enihau, patruunat olen ladannut niin pitkiksi mitä tuohon lippaaseen mahtuu, lähdöt pyörii +25 asteessa aika tarkkaan 706m/s. Tarkkuutta riittää, 300m täppätarraan ja on vielä 400 metriin siinä ja siinä joulet täyttävä hirveen. Mut tuo luoti on kyllä melkoisen tarkka ylimenosta, ja kaikesta muustakin, oon melkoisen monta latausta tehnyt ennenkuin alkoi käynti ja lähtönopeudet pysymään kasassa.

0.02€

E: etsitkö siis valmista patruunaa vai lataatko itse? Jollei itse pääse lataamaan niin sitten vissiin kaksi eri patruunaa. Ei ne metsästyspatruunatkaan huonoja ole, esim. Norman Oryxillä ampuu vielä 400 metriin ison kaljatölkin, muttei siinä kovin paljoa enää voimaa ole siinä vaiheessa - vaikka eläimeen osuisi hyväänkin kohtaan niin vähän epäilen ettei tuollaisella laajenevalla luodilla tule läpäisyä tarpeeksi. Itse en ainakaan lähtisi ampumaan mitään oravaa isompaa kaupan metsästyspaukuilla neljäänsataan. Eikä siihen oravaankaan osuisi kuin tuurilla.... :D

Ja tuota sotilaspaukkuja .308iin, eiköhän nuo kaikki metsästyspaukut ole ERVOJA, laajenemaan tarkoitettuja siis?

Ärmätti

läpäisyähän siinä on varmasti ja heti metrin enemmän kuin 50m päässä