Häyhä 2006 kisat

Aloittaja MJ, lokakuu 06, 2005, 19:58

« edellinen - seuraava »

MJ

Moi,

vaikka edelliset skabat ovat vasta hiljakkoin jääneet taakse, on jo aika alkaa suunnitella tulevaa koitosta eli ensi vuoden Häyhä SM TA-kisaa.

MVe osuvasti kirjoittikin aiemmin:

Lainaa Ehkäpä jonkinlaisena ohjenuorana tulevaisuudessa voisi pitää yksinkertaiset, vähemmän näyttävät ammuntaosiot, joilla järjestäjät säästävät omia voimavarojaan, eikä kilpailu siitä todennäköisesti kärsi kilpailullisesti. Monasti yksinkertainen on kaunista ja ennenkaikkea selkeää ainakin yksinkertaisille kilpailijoille, kuten minulle.

Olen täysin samaa mieltä MVe:n kanssa, sillä KISS-periaate on kaunista ja toimivaa (Keep It Simple and Small).

Jonkin verran olen ollut jo yhteydessä tuonne ison veden taakse ja näin alustavasti sanottuna sekä USMC:n ta-team(it) eli 1-2 paria, että US Army:n ta-team(it) eli 1-2 paria vastaavasti olisivat todella kiinnostuneita osallistumaan Häyhä-kisaan ensi vuonna ja mahdollisesti jopa joka vuosi.

Amerikkalaisten teamien tänne kisaamaan tulo onkin enemmän kiinni siitä, että saadaanko tarvittava byrokratia hoidettua täällä päässä (jenkit kyllä hoitavat omansa), mikä on pv:n tuki kokonaisuudessaan (rata, ratalaitteet, muonitus yms...), saadaanko sponsoreita lisää ja enemmän sponsoripalkintoja ja tuomareiden/toimitsijoiden haaliminen kokoon ja sitouttaminen.

Mielestäni tämän vuoden kisassa Harrastaja-sarja oli erittäin onnistunut. Olisin mielelläni seurannut Harrastaja-sarjan ammuntaa, sillä he ampuivat todella hyvin, samoin kalusto oli mielenkiintoista. Valitettavasti aikaraja iskee aina pahasti vastaan, eikä itse omalta tohinalta pääse katsomaan kaikkea kivaa.

Ensi vuonna täytyy olla myös Harrastaja-sarja, jotta kaikki pitkän matkan ammunnan kisaamisesta kiinnostuneet pääsevät testaamaan taitojaan, olivat he sitten ta:ta, kasa-ampujia tai muuten vaan ammunnasta pitkälle matkalle kiinnostuneita.

Samoin sponsoreiden esittelyt olivat hyvin mielenkiintoisia, valitettavasti siinäkin pukkasi rajoitettu aika vastaan. Mikäli joskus kisoja pääsisi yleisökin (katsojat) jollain tavalla seuraamaan on varmaa, että he viihtyisivät ja nauttisivat niin kisojen seuraamisesta kuin sponsoreidenkin tuotteiden esittelyistä.

Tässä muutamia ajatuksia jo ensi vuoden kisaa silmälläpitäen.

Kaikki kommentit, ajatukset yms... ovat tervetulleita.

Carpe Diem,

MJ

JaSi

Viitaten Eleinen keskustelu / Killan jäsenyydestä käytävään keskusteluun haluaisin ottaa kantaa!

Keskustelusta olen antanut itseni ymmärtää että Kisasta tulee joka vuosi killalle tappiota jota joudutaan paikkaamaan jäsenmaksuilla!

On hyvä asia että esim jenkkilän TA miehet tulee suomeen kilpailemaan, mutta kannattaisi tarkastaa sekä heidän että muiden killan ulkopuolisten osallistumismaksua jottei maksamisen taakka rasittaisi jäsenmaksu kertymää!
JSi

Kuulet järveltä Amahlin huudon ja katsot sitä kiikarin läpi. Mitä Tunnet?
-Re

HJu

Tarkkaan ottaen SM-kisat ovat historiansa ajalta edelleen lievästi plussalla mutta joka kisassa on riski että tulot jää reippaasti alle kulujen. Eli vielä et ole jäsenmaksueuroillasi sponsoroinut yhtään SM-kisaa millään lailla.

Ulkomaisilta voitaisiin toki vähän enemmän rahastaa mutta ensisijainen idea on saada heidät paikalle.

Syyt: Sekä me että muut paikalliset tahot voivat tällöin arvioida ulkomaalaisten "hypersuper"-snipereiden todellista tasoa. He taas voi itse tulla toteamaan ressujen ja sotilaiden tason jossa ei ole mitään hävettävää. Sotilasasiamiehiä jos saadaan paikalle niin hyvä kello kuuluu yllättävän kauas. Ulkomaalaisista kisaajista taas saamme lisää sponsoroinneista kiinnostuneita yrityksiä. Ulkomaalaiset kisaajat tuppaavat tuomaan mukanaa myös erilaista toimittajaa ja/tai lehtijuttua jotka lisäävät sponsorien kiinnostusta.

Ulkomaalaisilta voi lisäksi oppia ihan käytännön niksejä joita omissa ympyröissämme emme ole osanneet keksiä.

Suomeksi: Jos saamme esim. 4 kpl oikeita USMC-sniperia kisaan niin vaikka he tulisi ilmaiseksi niin kasvaneet sponsoritulot kääntää kisan helposti voitolliseksi. Myös PV:n kiinnostus kisoja ja toimintaa kohtaan kasvaa jos saamme tällaisia vieraita paikalle.

Siitä mihin Kilta resurssinsa (rahat, aika, tekeminen jne.) käyttää keskustellaan mm. syyskokouksessa ja sen yhteydessä valittavassa hallituksessa.

Joka tapauksessa kisoja eikä mitään muutakaan ei ensisijaisesti järjestetä rahanansainta päällimmäisenä ajatuksena. Lievästi plussalla oleva HYVÄ kisa on aina parempi kuin reippaasti voitollinen "mikkihiiri TA-kisa 300m radalla".
Terveisin,

HJu