Vortex Viper PST 6-24x50 FFP

Aloittaja Tipe87, marraskuu 17, 2013, 14:08

« edellinen - seuraava »

JL

Lainaus käyttäjältä: Sampsain
- Kiikari on TODELLA tarkka silmän keskittämisestä. Ei meinaa millään saada yli 12X suurennoksella tasaista kuvaa. Eli ilman "mustia reunoja" ei tahdo onnistua, kun seisaaltaan yrittää ampua.

Ymmärsinkö oikein- haluaisit ampua riistalaukausia seisaaltaan yli 12x suurennoksella?

Metsästysammuntaan seisaaltaan liittyen: Vortex PST 6-24 näkökenttä on kapea esim Saksalaisiin premiumeihin verrattuna- mutta tiedän että suurennoksella 6x on silti tapettu useampikin hirvi kuoliaaksi ilman suurempia ongelmia.

john

Ymmärsit väärin - osittain :)

Hirviammunnoissa ammuskelen noihin seisoviin yleensä 12X suurrennoksella. Juoksut sitten pienemmällä. Eli pahvihirvistä oli kyse.

Mettällä tulee muuten hämmentävän usein koskettua tuohon suurennokseen kun tilanne tulee eteen. Aluksi on aina veivattuna pienimmälle, mutta kun on hylsyt kentällä niin huomaa että suurennos onkin tilanteen aikana muuttunut.

Vortexissa tämä ei ole ongelma sillä tosiaan harvemmin tuota suurennosta yli kuutosen tulee käytettyä. Lisäksi säätörengas on jenkkitiukkudessa eli ei hevillä liiku parilla sormella.

Jambo

Mitä olen omalla PST:lläni (just 6-24×50FFP/MRAD), niin kuutosesta kun ruuvaa aavistuksen (noin 6,5 - 7 on suurennos), helpottuu silmän asemointi, sama juttu kun ottaa 24:stä aivastuksen takaisin päin. Ei sinällänsä vika, liekkö liiemmin ominaisuuskaan? Onko kuitenkin jokin selitys tälle, vähän kuin tunneloisi molemmissa päissä suurennosaluetta. Paha selittää. Minua ei haittaa...

Toisellaan sitten lisää jo miljuunaan kertaan sanottuja asioita:

Napsut on loistavat, neliötesti piti kutinsa.

Kuva on jees, ristikko on loistava ja yksinkertainen korjauksien, etäisyyksien käyttöön.

Valaisu on hyvä.

Optiikka jää hämärässä jälkeen.

Jos on pahasti kaukosokea (eli siis huono kaukonäkö, kuten mulla), alkaa olla kinthaalla että riittääkö diopterisäätö.

Kestää ihan kivasti (heitin selälleni viime ratareissulla kun tallustin portaita ylöspäin  :D, oli pussissa tietenkin, mutta alleni jäivät kumminkin).

Vortexin omat läpät on mahtavat verraten johkii Butlereihin...

FA:lle vaan kiitosta hyvästä opastuksesta  :wink:

john

Samat sanat. Hintaluokassaan täysin lyömätön putki. Alle tonnin putkista ei löydy haastajaa näillä spekseillä.

Jos haluaa hämäräkytistä ja alle tonnin putken niin jostakin näistä joutuu tinkimään:

Taktiset MRAD napsut, parallaksin säätö, MRAD-ristikko, Zero-stop, riittävästi naksuja, toimiva valo (OFF jokaisen voimakkuuden välissä) jne.

Kaikki löytyy Vortexista.

Ja se takuu  :dance:

mysteryman

Onko joku tehnyt Vortex PST:hen matkarumpuja? Saako kuvassa näkyvän tornin ympärillä olevan renkaan irti kiikaria hajottamatta?

http://www.jonaadland.com/Hunting/Vortex/4-16X50PST/DSC00395.JPG">

MickeA

Millä porukka on toteuttanut noita offset punapisteitä?

Lämäri

Lainaus käyttäjältä: mysterymanOnko joku tehnyt Vortex PST:hen matkarumpuja?

Pauli Salo myy balistiikkateippejä ja luulisi löytyvän Vortexiin sopivat.

http://paulisalo.netanvia.fi/myytavat-tuotteet/tahtainkaukoputken-raataloidyt-ballistiikkateipit/">//http://paulisalo.netanvia.fi/myytavat-tuotteet/tahtainkaukoputken-raataloidyt-ballistiikkateipit/

[size=150]Tähtäinkaukoputken räätälöidyt ballistiikkateipit[/size]

Tähtäinkaukoputken koro ja matkarummuille voidaan valmistaa räätälöidyt teipit. Kororummulla voidaan ilmoittaa ampumaetäisyys, korotus milliradiaaneissa tai kulmaminuutteina ja vaikkapa vakiokokoisen kohteen etäisyys milliradiaaneina. Sivurummulla voidaan ilmoittaa tuulikorjaus eri voimakkuuksille ja ampumaetäisyyksille. Sivurummulla voidaan huomioida myös kiertopoikkeamakorjaus. Ilmoitettavien tietojen määrä riippuu rumpujen korkeudesta.

Paras tulos saavutetaan, kun matkarummut lähetetään teipattaviksi. Mikäli rumpu on aikaisemmin tuntematonta mallia, niin lähettäminen on välttämätöntä.

Teipit voidaan valmistaa samoilla spekseillä kuin laskutiku, jolloin ne toimivat parhaiten yhteen. Tarvittavat tiedot: optiikan malli, luodin malli ja lähtönopeus, ilman lämpötila, optiikan keskipisteen korkeus piippulinjasta ja rihlan nousu.

Teipit maksavat 60 – 50 € riippuen tietosisällön määrästä.

mysteryman

Taisin kysyä hiukan epäselvästi. Matkarumpujen tekemisessä itsessään ei ole mitään ongelmaa. Minulla on omatekoinen ohjelma siihen tarkoitukseen. Matkarummuista saisi vain selkeämmät jos tornin ympärillä olevan renkaan saisi pois edestä peittämästä lukemia. Eli jos joku tietää miten sen saa pois niin olen kiitollinen vinkistä. Minulla ei ole nyt kyseistä kiikaria käsillä niin en voi tutkia asiaa itse.

jsr85

Lainaus käyttäjältä: mysteryman Minulla on omatekoinen ohjelma siihen tarkoitukseen.

Onko tämä ohjelma kovinkin salainen? Olisin kiinnostunut tekemään itselleni myös tuollaiset teipit rumpujen päälle.
<t></t>