6,5x55 potentiaali??

Aloittaja mksaarel, syyskuu 13, 2005, 22:15

« edellinen - seuraava »

mksaarel

Olen huomannut, että tehdaslataukset 6,5x55 kaliiberile ovat erittäin mietoja. Kuitenkin sitä pidetään erittäin hyvänä pitkänmatkan kaliiberina. Minkälaisiin lähtönopeuksiin olette voineet ladata ilman merkkejä ylipaineesta? Itse aloitan kohta latauskokeilut, mutta olisi kiva tietää mitä suunnilleen on saavutettavissa. Oman aseen piippu 60cm.

MVe

Omasta ja taistelijaparin vastaavasta aseesta 9,0g scenar piipunpituudella 740mm poistuu nopeudella 920m/s, mutta lyhyemmällä piipunpituudella nopeus putoaa jonkinverran.

Piiput ovat yksilöitä ja näissä piipuissa tuo nopeus saavutettiin vasta n. 500ls jälkeen ja alkoi jälleen laskea n. 7000ls jälkeen.  Ennen ja jälkeen nopeus on maksimissaan n. 900m/s.

Lyhyempi piippu laskee nopeutta todennäköisesti tuohon maks. 900m/s tai jopa alle.

MVe

ESu

Lainaus käyttäjältä: "MVe"ja alkoi jälleen laskea n. 7000ls jälkeen.

Eikös ase ole tuossa vaiheessa jo lähempänä .30 -kaliberia...

:shock:
===============

-ESu

MVe

Normaalisti piippu kestää n.10 000 - 15 000ls ei magnum kalipereissa.

Tässä tapauksessa aseella on ammuttu käytännössä kaikki kovia kisalatauksia, joten pohjoismaisten maastoampujien kommenttienkin valossa piipun kestoikä on maksimissaan 10 000ls.

Osunta ei kuitenkaan ole huonontunut vielä, joten sen puolesta todennäköisesti tuo 10 000ls on saavutettavissa.

Omasta puolestani olen ollut enemmän kuin tyytyväinen Sauerin piippujen laatuun.

Jopa .338 L-M kaliperilla pääsee piipun kestoiässä tuonne samoihin yli 8000 ls kinkamiin , kunhan ei käytä rosteripiippuja, joita saa tuhottua alle 1000 ls:n