Tikka m65 muokkaus

Aloittaja hyvarinent, huhtikuu 18, 2013, 09:52

« edellinen - seuraava »

rum

Itelläkin vähän kiinnostais ton M65:n modaaminen, muten kohtuu raudat Shilen SM 710mm piippa.

Käyntiäkin vähä näyttänyt että vois tukkiakian suunnitella jos löytys-

Tikanpoika74

Mielenkiintoisia keskusteluja, itseänikin nämä askarruttivat muutama vuosi sitten.
M65 on erinomainen ase metsästys ja ta käyttöön. Omani on .308 piipulla 620mm 1:10 kierteellä. Kyseisen piipun teetätin Erkki Wallilla pari vuotta sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
Alkuperäinen tukki vaihtui 15v sitten itse tehtyyn ase oli tuolloin isäni käytössä. Kun se siirtyi omakseni päätin teettää siihen uuden omilla mitoilla ja tarpeillani, erityismaininta kiertyvästä perälevystä jolla olen kyennyt säätämään ampuma-asentoni täydelliseksi. Tukin kaikilta osin valmisti Lasse Smeds Torniosta. Suosittelen näitä molempia ammattilaisia erityisesti sitten kun alkaa tuntua että 95% hyvä ei riitä!
Bipodi on Oulun työstökeskuksen SAK bipodi. On kestänyt armotonta käsittelyäni jo yli 10v ilman ongelmia.
Nykyinen aseeni on ihan eri minkä isältäni sain. Alkuperäistä siinä on enään alkuperäinen 5ptr lipas, aktio ja laukaisukoneisto.

rum

Raudat on hyvät ,vieläkö olis lukon aukeamiskulma 70astetta niinku T3 ja viri osaa enempi, mutta eipä niitä ole tuon ajan sakoihinkaan.

Kumma kun se pitää olla tuo 90astetta Jaloset sun muut?M55 olen nähnyt molemmilla aukeamiskulmilla tietääkö joku enempi?

HJu

Mitä pienempi avauskulma on niin sitä enemmän tarvitaan voimaa lukon virittämiseen. Avohtäimillä ei mitään ongelmaa. Silloin kun M55 ja M65 suunniteltiin olivat kiikaritähtäimet vasta hiljalleen tulossa siviilimarkkinoille.

Jos haluaa rakennella tehdasosilla jotain omaa ilman asesepän välineitä niin kannattaa jättää vanhemmat konstruktiot väliin. Muutama poikkeus on kuten Rem700 ja Savage 110.
Terveisin,

HJu

Valkoselkätikka

Itellä tuli mieleen ajatus, kuinka härski mahtas tulla kun katkasis puutukin tukin käsikahvan kohdalta ja naittas siihen kiinni jonku AK:n tai vastaavan viri palan jossa taitto/teleperä  8) aika pahoja halkeemia puutukkiin pystyy korjaamana liimoilla ja ruuveilla, kait perään saisi sellasen rautalevynkin istutettua että taittoperä toimis ja pysyis paikallaan

JPK

Ruuvit kannattaa unohtaa tukinkorjauksessa,puristus käy kätevimmin polkupyörän sisuskumista leikatuilla suikaleella.Puristaa hyvin joka suunnasta,ruuvin kohdasta tahtoo haljeta käytössä.

Valkoselkätikka

Kysytään M65 orginelli laukasukoneistosta kun ei tiedetä. Mulla on kaksi 65:sta, toinen enempi ratapyssy ja toinen jahtihommissa. Nyt on kumminki niin että siin mettäpyssys on pirun herkkä liipasin (en oo mitannu mut arviolta vastua 100g) ja vastaavasti ratapyssys jäykempi. Tekis mieli saada ominaiauudet vaihdettua keskenään. Saako tuota koneistoa ite säädettyä (olen käsittäny että on sepäntyötä ja vaatii jousen vaihtoa) ja jos ei saa onkohan kummonen homma irrottaa laukaaukoneistot ja vaihtaa ne keskenään. En oo vielä irrotellyt rautoja puista ja perehtynyt

MikaS

Ainakin m55:ssa liipaisun voimaa saa säädettyä lipasaukon kautta. Näkyy talttaruuvinpää/ilman kantaa. Sisäänpäin kierrettäessä kasvaa ja ulospäin kevenee. Saa säädettyä siten että ei pysy enää vireessä ja/tai siten niin herkälle että lähtee täräyksestä. 

JSR

Onnistuu nättiin tuo säätö. Kaapissa on M55, 2xM65 ja kaikissa sama juttu. Se laukaisukoneiston ruuvi kiristää jousta laukasiukoneistossa, joka siis säätää vastuksen. Ruuvin säätökierre on jyrkkä joten pienelläkin käännöllä tulee muutosta. Olen omani säätänyt järkiään 670g vastauksella digitaalisella kalavaa'alla, jokaisessa sama  joten helppoa ampua millä vaan.

Kierre kannattaa lopuksi lukita, mutta sinne jousen ei saa kukitettavaksi päästää, muuten saa purkaa koko koneiston.  Eihän se vaikeaa ole mutta aika turhaa. Itse laitoin UV-lakkaa tipan siihen suulle sinetiksi, ettei laukaisu pääse löystymään enempää.

Pari kertaa kun kierre ennen tuota toimenpidettä on löystynyt, niin 120-140 g tasossa alkaa tulla laukeamista kun kammen painaa kiinni- Ikävä yllätys.

Valkoselkätikka

Kiitos, tämä oli hyvä uutinen! On laatupelejä selkeesti vanhat tikat kun laukasukoneistokin säädettävä, nykypäivän aseis se on luxusta  8)

Tikanpoika74

No joo ovat laatuaseita. Mutta nykyisten modaus on monta kertaa helpompaa ja viriosaa saa jos jonkinlaista. Ja kyllä niistäkin saa hyviä.