QL:n ruuti N160, fast lot

Aloittaja Sämpy, heinäkuu 29, 2005, 09:11

« edellinen - seuraava »

Sämpy

Mitä se tämä on, tietääkö kukaan? Löytyy ainakin mulla QL:n ruutivalikoimasta.

HJu

QL:n tekijä on testiammunnoissa todennut että eräillä ruutilaaduilla ruutierien (= lot)  palonopeus ja sitä myöten paineet vaihtelee selvästi.

Jos käyttää ruutina N160 niin kannattaa painearvoja arvioidessa käyttää niitä "fast lot" ruudin arvoja joilla paineetkin on kovemmat kuin normaalierillä.

Latauskehittelyssä kannattaa aloittaa QL:n käyttö noilla "fast lot"-ruutien arvoilla. Tämä on kyllä lievää hienostelua koska ei QL muutenkaan osaa oikeasti painetasoja arvioida asekohtaisesti mutta suuntaa-antavasti se kyllä toimii. Fast lot N160:n arvojen käyttö antaa vähän lisää turvamarginaalia.

Jos jäi epäselväksi niin kokeille QL:ssä saman ruutimäärän käyttöä sekä N160:llä että "fast lot" N160:llä. Jälkimmäinen antaa kovemmat paineet.
Terveisin,

HJu

Sämpy

No minähän kokeilin kumpaakin versiota, samalle hirvipanoksen latingille tavallinen N160 antoi painetta 3776 ja fast lot 4982! Eli ero on hirmuinen. Olen oppinut aika vahvasti luottamaan QL:ään, eli olen käynyt laskennalisesti liki maksimipaineissa ja nämä ovat elävässä elämässä pitäneet painemerkkien mukaan kutinsa. Kun noita hirviluoteja ei ole ylimäärin ja kerkesin jo lataamaan tuon normaali N160:n mukaan, niin en nyt tiedä, että pitäisikö ne purkaa vai tohtiiko ampua (tuli tämä fast lot-versio vasta jälkeenpäin mieleen). Sen verran on tuosta luodista kokemusta, että N560:lla 1,5grs kovempi lataus ei antanut mitään ylipainemerkkejä.

Sämpy

No ainakaan tämä purkki ei tainnut olla fast lotia, elikkä ammuin kolme hirvilaakia, joille tavallisella N160:llä tuli tuo 3776 baria arvoksi. Hienoista naheutta oli lukonkammen avauksessa, mutta ei muita painemerkkejä.