7.62X53R-käyttäjät: 12g Scenar vai D166?

Aloittaja JpL, heinäkuu 16, 2005, 16:53

« edellinen - seuraava »

JpL

Siis kysymys teille 7.62X53R-kaliiperin kavereille; Kumpi on tarkempi teillä, Scenar vai D166? Lapuan kotisivut mainostaa D166:sta huipputarkkana. Miten on? Mitä piippua käytätte ja miten jompi kumpi luoti käy? D46 kokemukset myös kiinnostaa. Jos joku osaa sanoa TAK-85:n käynnistä D166:lla vs. Scenar, kiinnostaa vielä enemmän.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Veltto_Orava

Kiv 85 käy tuolla D 166 300 metrille normaalisti semmoista 60-80 mm 5 ls kasaa. Hyvällä aseella ja huippu ampuja pystyy ampumaan 30-40 kasoja. Armeijassa kaverille oli sattunu huippu ase ja osasi sillä ampua niin ampui tuollaista kasaa. Mutta tuo 60-80 mm oli itellä ainaki semmonen normaali käynti.
Miten toimin, siten harjoittelen.

JpL

Ok, lisää. Käytettiinkö tuossa Benderin vakiokiikaria 4X36? Suuremmalla päästäisiin varmasti parempaan kasaan. Onko Scenarista tietoja?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

Veltto_Orava

scenarista ei ole tietoa, koska puolustusvoimissahan on käytössä vaan tuo D 166. Kiikarina oli Zeissin 1.5 - 6 x 42
Miten toimin, siten harjoittelen.

JpL

Onko kukaan päässyt testaamaan TAK-85 kivääriä vaikkapa järjestelmällisin käsilatauksin ja ehkä isommalla kiikarilla? Kai se nyt varmasti parempaa niittaa?

HJu

Taitaa noi TAK-85 latauskokeilut olla aika harvassa koska PV:n aseissa ei mitään siviilipatruunoita ja itselatauksia saa käyttää. Itseasiassa TAK-85:ssa saa käyttää VAIN D-166:sta.

No koska joitakin TAK-85:ia on siviileille myyty niin ehkä joku on kokellut. D-166:lle optimoitu ylimenokartio kyllä tarkoittaa sitä että vapaalentoa on muilla luodeilla sitten paljon tai todella paljon :-)
Terveisin,

HJu

JpL

Hmm... kyllä odottaisi, että TAK-85 olisi aika paljon tarkempi.

Eikös se lukkolaite ollut raskaampi kuin tavallisessa Nagantissa? Ellei, ihme juttu. Mä otaksuin heti, että raskaampi/parempi.

Janne

Itselläni sattuu olemaan Tak-85 Proto ,en tiedä kuinka lähellä tai mitä teknistä eroa siinä on myöhempään sarjatuotantomalliin verrattuna kuin takimmainen petausholkin vastin, joka on protomallissa jätetty koneistamatta neliönmuotoiseksi ,vaan on aivan etummaisen kaltainen puolipyöreä, mutta käynti on kyllä ehdottomasti parempi 12g scenarilla ladattuna sakon hylsyyn joka on trimmattu .10 mm lyhyemmäksi ,ajoaineeksi n135 ja sitä tollaset 44grainia jolloin lähdöt on ollu 750+-6m/s ,ainakin tämä ase tikkaa tollasta 45-50mm kasaa 300m edellämainitulla reseptillä. D-166 luodilla 720m/s taas puolestaan kasa leviää 80-120 mm vähän lämpötilasta riippuen.

aseessa on päällä bsa 6-24x mil dotti

minun aseessani lukkorunko on kyllä ihan sama kuin mosin nagantissakin kaikilta mitoiltaan.

JpL

Jep. Eli D-166 jää tarkkuudessa Scenarille. Se lukko näyttää usein raskaammalta kuin sitten onkaan. Minkä mittainen se petausmuhvi on siinä kiväärissäsi? Jos joskus jaksat kokeilla, testaa N150 ruutia ja match-nallia, ja kerro miten käy. Tuolla N150:llä hylsytilan saa ihan täyteen ja se muutenkin on pitkänmatkan ampujien käyttämä ruuti.

Janne

Pitää kokeilla em. ruutia ja nalleja, jos vaikka sais noi nopeusheitot vielä pikkasen pienemmiksi, oon käyttäny ihan cci 200 nalleja tähän asti kun ne on ollu niin edullisia.

Petausmuhvi tai holkki ,ihan miten sitä kutsuu on pituudeltaan 110mm ja halkaisija on 35mm.

JpL

Nalliin kannattaa panostaa :lol:  Jos kivääri muuten käy hyvin (siis oikein hyvin) nallilla alkaa olemaan merkitystä. Tavallisessa metsästyskiväärissä ei eroa välttämättä huomaa. Itse olen siirtyilemässä Magnum-match-nalliin. Etenkin pakkasella pitäisi edut tulla näkyviin. Saa havaita.