Sierra Vs. Lapua

Aloittaja JpL, heinäkuu 04, 2005, 14:34

« edellinen - seuraava »

JpL

Terve kaikille.

Mikä merkitys on BC:llä luodin lentorataan, kun vastakkain on 12 gramman Scenar sekä 180...220 grainin Sierra Matchking? Mä en ole löytänyt dataa mistää, jossa olisi verroikkeina nämä kaksi. Toisaalta jonkinlaista osviittaa BC;n vaikutuksesta antaa Lapuan manuaali, jossa 300-400 metriin paremmalla BC:llä varustettu 12 gramman Scenar käy vain hyvin vähän 30m/s nopeammin kulkevaa 10.9 grammaista.

Sierran MatchKingillä tuntuu olevan vain aikasen paljon paremmat BC:t:

Sierran 200 grainiselle BC on n. 560, 240 grainisella se on jo 710(!!!)

Toisin sanoen: Mikäli tuo BC pitää luodin matkalla 0-700 metriä edes 20 sentin jaksolla 12 gramman Scenariin verrattuna (eikös se ole siinä jotain vähän päälle 500?) ja sattuu vielä käymään samoille nurkille, kannattaako vaihtaa, kestääkö tuulta, yms?
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

john

Tuskinpa sellaista dataa edes löydät. QL:lla leikkiminen antaa kuitenkin "suurinpiirtein" vastauksen tuohonkin kysymykseen.

paremmalla BC:llä varustetun luodin tuulipoikkeama on pienempi ja lentorata suorempi jos vastakkain on kaksi saman painoista luotia samoilla lähtönopeuksilla.

Mikäli luodin paino ja lähtönopeus eroavat, ei enää pieni poikkeavuus BC:ssä riitä, vaan painavammalla luodilla on oltava reilusti parempi BC.

Käytännössä ei kannata tuijotella pieniä heittoja BC:ssä. Eron huomaa, kun bc:n ero on muutamia satasia. Todella korkeita BC:tä ei ole kuin erikoisluodeilla ja niistä toiset käyvät ja toiset taas eivät käy.

Sierran ja Lapuan luotien vertailu kannattaa suorittaa tarkkuuslähtökohdista, eli kummalla ampuu tarkemmin.

HJu

Sierran ilmoittamat B.C:t ovat suhteellisen konservatiivisia ja pitävät kohtuullisesti paikkansa.

Se 240 Match King vaatii muistaakseni 8" (vai oliko se 9") rihlannousun vakautuakseen.

300 Win Magissa käyttävätä paljon 190 MK:ta koska sen lentorata on aika suora. Jos etäisyys tunnetaan niin 200 ja 220 Match Kingit ovat myös sivutuulen osalta aika hyviä mutta lentorata on aika roikku pidemmillä matkoilla.
Terveisin,

HJu

HJu

Tuli vielä mieleen että USAssa muutama heppu ovat pidempään jo harrastaneet ammuntaa todella ylipitkille matkoille. Aseena 700Rem ja patruunanan 308 Ackely Improved. Luotina Sierra 220 MK. Pisimmät ampumamatkat muistaakseni 3100 yardia tähän mennessä. Kiikarinkiinnityksessä on kallistusta +100MOA ja tähtäintä on pitänyt nostaa kuvista päätellen noin 20 cm normaalitasosta ylöspäin.

En muista/tiedä mikä rihlannousu tuossa oli mutta taisi olla 10" tai sitten vielä tiukempi. Jokatapauksessa ampuvat ruohoaavikolla lähes krh-kulmilla aika kauas. Mitään erityistä järkeä tuossa ei ole mutta harrastusmielessä varmasti ihan hauskaa. Osumaan pyrkivät isoon metallikongiin koska muuten autolla-ajoon maalille ja takaisin menee liikaa aikaa.
Terveisin,

HJu

john

Kuten HJu kertoi käytetään kolmesatasissa 190-220 grainisia luoteja melko paljon. Itse olen päätynyt sierran 200 grainiseen mk:iin. 10 tuuman nousulla ko. luoti toimii suhteellisen tarkasti.