Kirjoittaja Aihe: H&K MR308 ja vaimentimet?  (Luettu 8724 kertaa)

JMa

• *
H&K MR308 ja vaimentimet?
« : Tammikuu 10, 2012, 10:58 »
Törmättyäni tähän palstaan useampaankin otteeseen taustatietoja hakiessani, niin ajattelin kokeilla josko täältä löytyisi asiantuntemusta myös otsikon kysymykseen.

Pohdinnan taustalla on se, että harkinnassa on 308 puoliautomaatti monipuoliseen reserviläisammuntaan ja yksi valintaani vaikuttavista kriteereistä on se, että asetta saa käytettyä myös vaimentimen kanssa. Tällä hetkellä helposti löytyvistä vaihtoehdoista AR-10 ja FAL -tyyppisten kanssa tämän pitäisi käsitykseni mukaan onnistua, mutta miten on H&K MR308:n kanssa?

Kaliberin numerossa 6/2011 oli juttu, jossa H&K MR308:lla oli testatun vaimentimen (Ase Utran SL5) kanssa tullut vikasyöttöjä ja likaantumista.

Jos olen ymmärtänyt oikein (korjatkaa, ellen), niin ongelmana on se, että vaimentimen käyttö nostaa tässä tapauksessa liikaa paineita latauskoneistossa, eikä aseessa ole (saatavilla?) säädettävää kaasuporttia.

Vaimentimissa on kuitenkin ilmeisesti eroja tuon paineenlisäyksen kanssa. BR-tuotteen Reflexiä ainakin mainostetaan sillä, että sen ensimmäinen kammio on suuri, joten paineen lisääntymisen pitäisi jäädä vähäisemmäksi. Mutta miten on käytännössä, onko kenelläkään kokemuksia tästä tai muista vaimentimista MR308:n kanssa ja/tai miten aseen saisi toimimaan vaimentimen kanssa vai saako ollenkaan, jos kustannusten pitäisi kuitenkin pysyä järjellisissä rajoissa?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »

AJJV

• *
Re: H&K MR308 ja vaimentimet?
« Vastaus #1 : Tammikuu 10, 2012, 13:49 »
Tuolla http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=14316" class="bbc_link" target="_blank" rel="noopener noreferrer">http://http://www.toiminta-ampujat.fi/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=14316 on vasta ollut keskustelua mr308 vaimentamisesta. Nähtävästi H&K:n 417, olisi parempi vaihtoehto, koska tässä on kaasuportissä säädin. Mutta toimareissa säikeen lopussa on viisaampien keskustelua tästä, sekä nähtävästi kokemusperäistä tietoa.
\"Ei ole epätoivoisia tilanteita, on vain epätoivoisia ihmisiä.\" Carl Von Clausewitz

Taipuu

JMa

• *
« Vastaus #2 : Tammikuu 10, 2012, 15:23 »
Kiitos AJJV, jatkan kyselyäni sillä palstalla.

Tuukka

• *
« Vastaus #3 : Tammikuu 11, 2012, 00:20 »
HK417 tosiaan toimii kuin junan vessa vaimennettuna, sääli ettei tuohon siviiiversioon ole laitettu samaa säädettävää kaasuporttia.

Tässä on aikomus laittaa tuo meidän jet-Z CQB-BL .30 kaliiperissa testattavaksi MR308 kivääriin, jotta voimme tarkistaa onko se parempi/toimivampi vaihtoehto kuin SL5-BL. Olisimme tämän jo testanneet, mutta meillä ei ole kuin HK417 variantteja.

Tuosta likaantumisesta, vaimentimet yleensäkin likaavat enemmän puoliautomaattiaseissa, mutta myös tosiaan lisäävät painetta taaksepäin, joten ei se lika siellä välttämättä haitta ole kun muistaa pitää aseen sopivasti öljyssä.

Terveisin!

Tuukka Jokinen

Asesepänliike Ase Utra Oy

JMa

• *
« Vastaus #4 : Tammikuu 12, 2012, 22:05 »
Kiitos Tuukka, jään odottamaan mielenkiinnolla kokeilun tulosta.

J0le

• *
« Vastaus #5 : Tammikuu 12, 2012, 22:44 »
pari sataa tehdaslatinkia vaimentimella ampunut, itsellä ei ole tullut yhtään häiriötä northstar vaimentimella mr308 nokassa. norman jaktmatch ja sakon rangen hylsyistä tulee kyllä ihan mustia ja suu menee ruttuun, omia latauksia en ole koittanut.

jason

• *
« Vastaus #6 : Tammikuu 24, 2012, 23:05 »
Terve, ja ekaa postausta viedään...

Mut asiaan, mulla Remarin R-25 eli AR-10 kaliberissä .308win. Ainakin NorthStar vaimentimella Norman jaktmach hylsyt mustuvat rankasti ja "lyövät" lyttyyn kaulastaan. Myös mulla, ilman säädettävää kaasuporttia, osumakohta muuttuu paineen johdosta yli 15cm. Ja ei, ei ota kiinni vaimentimeen  8)

Hylsyt myös lähtee etuviistoon, tosin tuo ei juuri mitään haittaa ;) Mutta se mahdoton aseen likaantuminen!! Mun metsästys "pössykkä" on sisältä ko tupakoijan keuhkot!!

En SIKSI käytä äänenvaimenninta!!

mikko__

• *
« Vastaus #7 : Maaliskuu 08, 2017, 18:57 »
Moi,

vähän vanha aihe, mutta otsikko oikea kysymykselleni. Elikkä onko löytynyt Mr308:lle täydellistä vaimenninta? itsellä 16,53 tuuman piipulla oleva versio, alustavasti olen katsellut Saimaa Still vaimentimia, mutta haluaisin kuulla muiden kokemuksia asiasta.

-Mikko-

HJu

• *
« Vastaus #8 : Maaliskuu 08, 2017, 19:19 »
AseUtran uusi SL5i-BL Low-Pressure vaimennin http://www.aseutra.fi/s-series-sl5i-bl-7.62-low-pressure-suppressor
Terveisin,

HJu

VilleV

• *
« Vastaus #9 : Maaliskuu 08, 2017, 20:08 »
Saimaa still pelittää vaimentimena ja tekee sen minkä lupaa. Ta käytössä suosittelen kuitenkin miettimään, että jos on ajatusksena joskus käyttää ja toisaalla taas ei niin miten vakioi osumapisteen muutokset. Itse päädyin kierteelle kiinnittyvään malliin ja päädyin pitämään vaimenninta aina piipun päässä. Heku ei ole kevyt ase edes 16" piipulla eikä vaimennin nokilla sitä ainakaan helpota. Eli aseen käsittely kyllä vaatii voimaa vaimentimen kanssa.

Arctic Snipers Ry

Facebook Arctic Snipers Public
Instagram @arcticsnipersfinland

mjpaanan

• *
« Vastaus #10 : Maaliskuu 08, 2017, 20:25 »
Lainaus käyttäjältä: "HJu"
AseUtran uusi SL5i-BL Low-Pressure vaimennin http://www.aseutra.fi/s-series-sl5i-bl-7.62-low-pressure-suppressor

Vähän OT, mutta mulla on 14.5" SIG716:ssa tuollainen Low-Pressure ja pelaa kuin junan vessa. Ase ei likaudu sen enempää kuin ilman ja mitään kaasuja ei tule naamalle. MR308:n kanssa ei ole kokemusta ko. pöntöstä.
PAUTAC-asetarvikkeet
http://www.pautac.fi

HJu

• *
« Vastaus #11 : Maaliskuu 08, 2017, 21:11 »
Kiitos tiedosta. Itse olen tuollaista Low Pressure -versiota hankkimassa juuri omaan SIGiini myös jossa 16.6" piippu.
Terveisin,

HJu

mikko__

• *
« Vastaus #12 : Maaliskuu 08, 2017, 21:25 »
Kiitoksia vinkeistä ja kommenteista. Pitää huomenna lähteä kyselemään hintoja vaimentimesta. Minulla tuli aseen mukana Ase Utran liekinsammutin, jonka päälle ilmeisesti tämä vaimenninkin olisi kiinnitettävissä, mutta ei tosin ole tarvetta kun vaimentimessa on ihessään liekinsammutin.

-Mikko-

HJu

• *
« Vastaus #13 : Maaliskuu 09, 2017, 18:32 »
Saimaa Stilliltä on tulossa päivitetty QD-vaimenninversio jossa vaimentimen saa indeksoitua heilumattomasti.

Itse hommaan silti BL Low Pressuren koska 7.62 QD Saimaa Stilliltä on niin törkeän iso. Vähän kuin joku olisi ottanut nuuskatornista ulkomitat ja vähän lyhentännyt parilla purkilla. 5.56 QD-vaimennin on Saimaalla taas ihan järkevän kokoinen.
Terveisin,

HJu

pretorian

• *
« Vastaus #14 : Maaliskuu 10, 2017, 11:02 »
Lainaus käyttäjältä: "HJu"
Saimaa Stilliltä on tulossa päivitetty QD-vaimenninversio jossa vaimentimen saa indeksoitua heilumattomasti.

Itse hommaan silti BL Low Pressuren koska 7.62 QD Saimaa Stilliltä on niin törkeän iso. Vähän kuin joku olisi ottanut nuuskatornista ulkomitat ja vähän lyhentännyt parilla purkilla. 5.56 QD-vaimennin on Saimaalla taas ihan järkevän kokoinen.

On mahdollista tehdä 7.62 vaimennin 5.56 runkoon tilauksesta. Vaimentimet ovat rakenteeltaan täysin samat. 7.62 vaimentimessa on yksi haittalevy enemmän ja se on pidemmässä rungossa tilavuuden lisäämiseksi. 7.62 vaimennin 5.56 rungossa vaimentaa edelleen erittäin hyvin. Vaimennus n. 26-27 dB. Eli voidaan puhua vielä vaimentimesta eikä pelkästäään suupaineen suuntaajasta. Vaimennin puhaltaa kaikki kaasut ja ylimääräiset paineet ulos vaimentimesta. Tämän huomaa hyvin kun vertaa minne hylsyt lentää ammuttaessa. Ylipaineisella vaimentimella hylsyt lentävät etuviistoon joka on merkki siitä että ase saa liikaa kaasua ja siten likaantuu.

Tämän lisäksi QD vaimentimeen on tulossa osumapisteen säätö ja lukitus mitä ei ole tarjolla kierrekiinnitteisissä vaimentimissa. Ajatus on vähän samaan tyyliin kuin B&T:n pistoolivaimentimissa.

Harri

Saimaa Still Oy