Main Menu

Bsa / Kronos

Aloittaja ao, kesäkuu 13, 2004, 22:08

« edellinen - seuraava »

ao

Onko kenelläkään kokemuksia Bsa:n 4-16x40MD -kiikarista, tai Veikan myymästä Kronos PPO 5-20x50F -putkesta?

Olen hankkimassa tuon hintaluokan kiikaria (alle 300€), jonka pitäisi soveltua sekä metsästykseen sekä tarkka-ammuntaan. Molemmissa olisi hyvänä puolena etäisyyden mittaamiseen soveltuva ristikko, Kronoksessa se on vielä valaistu.

Mitenköhän noissa riittää säädöt pidemmälle matkalle? Ainakin Bsa:ssa oli muistaakseni 1/8 MOA säätö (kuulostaa aika pieneltä), mutta valmistajan sivuilta ei selvinnyt (tai en ainakaan löytänyt vastausta) että mikä on säätövara. Eli siis jos ase kohdistettu 75m ja kororumpu näyttää nollaa (saakohan sen nollattua?), niin kuinka pitkälle kyseisellä putkella voi ampua säätöjen puitteissa?

Nyfi

Bsa. n säädöt ovat aika rajalliset pitkälle matkalle ammuttaessa. Säätöä on vain 48 Moa laidasta laitaan. Samoin sivusäätöä ei ole juuri lainkaan.  Tuo Venäjän ihme PPO 5-20 toimii kuitenkin TA-harjoitteluun keskipitkille matkoille. Minä hankin ko. tähtäimen, 100 laukausta ja takuuhuoltoon. Toiset 100 laukausta ja taas huoltoon. Optiikan sisällä roiskuu jotain öljyä linsseihin, ja alkaa häiritä tähtäystä. Toinen ongelma on säätötornien mataluus, ja korkorummun edessä oleva patterien säiliö. Sen ongelman korjasin sovittamalla siihen uuden 3cm korkean matkarummun, jolloin lukemat näkyy silmään hyvin ampuma-asentoa siirtämättä. Mielestäni kannattaa kuitenkin ostaa heti astetta parempaa optiikkaa kuin nämä kyseiset mallit, jos aiot TA-ammuntaa harjoittaa. Et silloin joudu siihen kierteeseen kuin minä että kolmas on se kunnon tähtäin. Sillä säästät reilusti rahaa muihin TA-harrastuksessa tarvittaviin tarvikkeisiin.

Säädöistä: BSA 1/8 Moa (3,6mm/100m),  PPO 0,2mrad ( 20mm/100m)

ao

Kiitos vastauksesta. Arvasin, että tulee kommenttia hinnasta, tyyliin että kannattaa ostaa tonnin putki, halvemmilla ei tee mitään.

Mutta kuten jo sanoin ensimmäisessä viestissä, olen etsimässä alle 300 euron hintaista putkea.

Onko kenelläkään muulla kokemuksia tuosta Kronoksen putkesta? Eli onko Nyfin mainitsema vika tyyppivika, vai yksilöllistä?

Onko muita putkiehdotuksia hakemaani hintaluokkaan joita kannattaisi harkita?

ao

Kiitos myös Mikalle vastauksesta. Jotenkin ei ole vakuuttunut olo noiden putkien laadusta, eli taidan hylätä molemmat.

Jos nyt sitten nostaisin hieman budjettia (en kuitenkaan sinne tonniin asti, köyhä opiskelija kun olen) esim. 500€, niin minkälaisia kiikareita tuolla hinnalla mahtaisi löytyä käyttötarkoitukseeni?

Onko kokemuksia Hakko-kiikareista? Tekeekö niillä mitään, minkälaiset säätövarat, saako muualta kuin H.Taipalukselta?

Tässä eräs malli, joka vaikutti mielenkiintoiselta, tosin hinnasta ei ole tietoa: MPZ-4165, säädöt olivat 1/4 Moa

KossiKenguru

Mulla on juurikin tuo Hakon mildot putki, jota tosin olen aika vähäisesti vielä testaillut.

Kuva on terävä ja napsut irrottaa paikat hampaista :lol: Napsut ovat tosiaan todella terävät ja kuuluvat ja hanskat kädessäkin tietää tasan tarkkaan, että nyt napsahti. Säätörummuissa riittää kokoa. Zoomaus ei siirrä osumapistettä, ainakaan niin, että mä olisin sitä vielä havainnut. Zoomi toimii jouheasti. Parrallaksin säätö on jäykkä ja sitä saa tosissaan vääntää, mutta eipä tuo nyt niin kovasti ole vielä haitannut. Silmäetäisyys on ainakin mulle riittävä, pitäis laittaa Tikkaan pidempi perä että saa hyvän ja luontevan asennon makuulta...

Hakon hinta oli jotain 650e muistaakseni. Mukana butler creekin läpät.

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa todella asialliselta peliltä hintaansa nähden, mutta kunhan pääsen vähän tarkemmin testailemaan, niin tiedän enemmän.

Jerkko

Itse kun en paremmasta tiedä..jos ei Bushnelliä lasketa mukaan niin oma BSA 6-24 valaistulla ristikolla on kyllä ollut ihan riittävä. Juuri eilen kävin kohdistamassa 150m kohdistukset uusiksi n. 300m ja 580m tasoille. Tauluun osui ja dotit piti paikkaansa 20x suurennoksella yllättävänkin hyvin. Eli aivan kelpo peli 100€ hintaan.....jenkeistä...;-)

ao

Jerkko: Onko tuo sinun BSA se Platinum Target -malli? Sitäkin mallia olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona.

Jerkko

Ei ole Platinum. Malli on tämä: http://www.midwayusa.com/rewriteaproduct/151051">http://www.midwayusa.com/rewriteaproduct/151051

Jopa mahdollinen tulevaisuuden (tämän kesän?) kisapari oli yllättynyt kuvan laadusta...hintaansa nähden. On kestänyt ohutpiippuisen 30-06:sen päällä ihan hyvin. Toki jos olisin lottovoittaja, ostaisin kalliimman...ehkä moni muukin asia/esine vaihtuisi kalliimpaan... :wink:

john

Lainaus käyttäjältä: aoKiitos vastauksesta. Arvasin, että tulee kommenttia hinnasta, tyyliin että kannattaa ostaa tonnin putki, halvemmilla ei tee mitään.

Mutta kuten jo sanoin ensimmäisessä viestissä, olen etsimässä alle 300 euron hintaista putkea.

Onko kenelläkään muulla kokemuksia tuosta Kronoksen putkesta? Eli onko Nyfin mainitsema vika tyyppivika, vai yksilöllistä?

Onko muita putkiehdotuksia hakemaani hintaluokkaan joita kannattaisi harkita?

Saat multa käytetyn Tasco ss 10 x 42 tohon hintaan. Niin, siinä on muuten parallaksisäätö paskana.

Tosiasia on se, ettei tosi halvalla voi välttämättä saada kestävää tai laaduksta putkea. Kaikki riippuu tietenkin käyttötarpeestasi, enkä usko, että "huippu"-putken omistajatkaan tahallaan putkeaan kolhisivat. Ne kun saattavat mennä rikki ihan puhtaasti rekyylin voimasta (omakohtaisia kokemuksia).

Itse sijoitin juuri uuteen putkeen 650 erkkiä ja jos puheisiin ja kirjalliseen materiaaliin on uskominen niin tämän pitäisi kestää paremmin rynkytystä kuin aiempi. Eli ei sen putken tarvitse olla tonninkaan arvoinen.

Nyfi

Varmaankin tuo TM.n  650egen putki on IOR 10x42. Itsekkin olen jo päätynyt IOR merkkiseen putkeen 4-14x50, jonka toivoisin olevan ennen Lapuan kisoja suomessa. Tässä merkissä käytetään samojen isojen alihankkijoiden valmistamia osia ja linssejä mitä Zeiss-, Pender ym. käyttää. Olen kuullut itse ainakin pelkkää hyvää IOR.n laadusta. Tietoja löytyy myös muista TA-sivuista maailmalla. Takuuta on 30v.

ao

On se kumma, kun täällä aina haukutaan edullisia putkia. Jos jollain (eli tässä tapauksessa minulla) ei ole rahaa ostaa kallista ja laadukasta putkea, niin ei silloin tarvitse tyrkyttää neuvoja, että sijoita enemmän rahaa niin saat paremman ja kestävämmän.

Tarkoituksenani on siis hankkia putki joka soveltuu sekä metsästykseen, että ta-toimintaan. Ja koska olen opiskelija, en aio sijoittaa mielettömiä summia (opiskelijan budjettin mukaan) seuraavaan putkeen. Kyllä pitkän ajan suunnitelmissa olisi hankkia kunnollinen putki, mutta se saa nyt vielä odottaa parisen vuotta kunnes valmistun...

Ehkä hankin nyt sitten Tascon 6-24 x 42, hinta 140€ ja sinnittelen tuolla sen pari vuotta. Sitten kun hommaan tulevaisuudessa laadukkaan putken, niin tonhan voi siirtää vaikka piekkariin...

En siis kiellä etteikö kannattaisi hankkia laadukasta ja kestävää putkea, mutta joidenkin elämäntilanteeseen sellainen hankinta on vain yksinkertaisesti liian suuri sijoitus.

HJu

:On se kumma, kun täällä aina haukutaan edullisia putkia. Jos jollain (eli tässä tapauksessa minulla) ei ole rahaa ostaa kallista ja laadukasta putkea, niin ei silloin tarvitse tyrkyttää neuvoja, että sijoita enemmän rahaa niin saat paremman ja kestävämmän.

Mitä kummaa siinä on. Tällä palstalla on noin joka toisella karvaita kokemuksia halpisputkista. Sen vuoksi monet ei niistä pidä koska tietävät omasta kokemuksesta että huonoa ei kannata ostaa edes halvalla.

:Tarkoituksenani on siis hankkia putki joka soveltuu sekä metsästykseen, että ta-toimintaan. Ja koska olen opiskelija, en aio sijoittaa mielettömiä summia (opiskelijan budjettin mukaan) seuraavaan putkeen. Kyllä pitkän ajan suunnitelmissa olisi hankkia kunnollinen putki, mutta se saa nyt vielä odottaa parisen vuotta kunnes valmistun...

Kunhan tiedostat että 100:n Tascosta et todennäköisesti saa mitään pois myöhemmin koska kukaan ei sitä osta käytettynä.

: Ehkä hankin nyt sitten Tascon 6-24 x 42, hinta 140€ ja sinnittelen tuolla sen pari vuotta. Sitten kun hommaan tulevaisuudessa laadukkaan putken, niin tonhan voi siirtää vaikka piekkariin...

Jos nyt pitää halpiksista jotain suositella niin osta nyt sitten edes Tascon 2.5-10X42 Varmint. Optiikka on laadultaan samaa kuin tuossa toisessa Tascossa mutta pienemmällä suurennoksella sen huono laatu ei niin paljon häiritse. Lisäksi se on vieläkin halvempi eli noin 100 Euroa.

: En siis kiellä etteikö kannattaisi hankkia laadukasta ja kestävää putkea, mutta joidenkin elämäntilanteeseen sellainen hankinta on vain yksinkertaisesti liian suuri sijoitus.

Sitten ostat sen huonon halpisputken eihän siinä mitään. Onhan sekin tyhjää parempi.
Terveisin,

HJu

ao

Lainaus käyttäjältä: HJu:On se kumma, kun täällä aina haukutaan edullisia putkia. Jos jollain (eli tässä tapauksessa minulla) ei ole rahaa ostaa kallista ja laadukasta putkea, niin ei silloin tarvitse tyrkyttää neuvoja, että sijoita enemmän rahaa niin saat paremman ja kestävämmän.

Mitä kummaa siinä on. Tällä palstalla on noin joka toisella karvaita kokemuksia halpisputkista. Sen vuoksi monet ei niistä pidä koska tietävät omasta kokemuksesta että huonoa ei kannata ostaa edes halvalla.

Ei siinä muuta kummaa ole kuin se, että olen tehnyt jo ensimmäisessä viestissä selväksi että paljon suunnilleen aion sijoittaa putkeen. Eli paljon minulla on budjetti. Kuitenkin vastauksissa kehotetaan ostamaan kalliimpaa kuin mikä budjettini on.

(Hieman) kärjistettynä asian voisi esittää esimerkiksi siten, että olen ostamassa asuntoa ja saan lainaa 150 000 euroa. Sitten tiedustelen jossain asiantuntevalla foorumilla tai asuntokaupassa, että millainen asunto kannattaisi hankkia kun rahaa on sen ja sen verran. Vastaukseksi saan, että ota lainaa 2 000 000 euroa ja osta kerralla kunnon lukaali.

Ei tarvitse ottaa herneitä nenään tuosta kommentista  :wink:

Tiedän, että suurin osa (varmaan kaikki) täällä kirjoittelevista ostaisi kerralla kunnollisen putken. Ja koska täällä on asiantuntevaa porukkaa, niin siksi kysyinkin juuri tällä foorumilla noiden kahden putken ominaisuuksista / haitoista / hyvistä puolista. Ajattelin että kyllä noissa ns. halpisputkissakin on pakko olla myös hyviä puolia ja parempia putkimalleja kuin toiset samanhintaluokan putket.

Jos nyt muodostaisin tuon varsinaisen kysymyksen toisella tavalla. Eli jos on pakko ostaa alle 400 euron putki (missä on mildot-ristikko tai vastaava), niin minkä Te ostaisitte?

Koheltaja

No jos kysymys asetellaan noin päin niin tossa hiukan ylempänä TM tarjosi Tascon 10x42 SS:ää sopivaan hintaan. Itsellä oli kyseinen putki ekana tähtäimenä ennenkuin oli varaa hankkia S&B PM II, Mielestäni se on moninkertaisesti parempi hankinta kuin aiemmin mainitut Tascot.
Kylätason ampuja

KossiKenguru

LainaaJos nyt muodostaisin tuon varsinaisen kysymyksen toisella tavalla. Eli jos on pakko ostaa alle 400 euron putki (missä on mildot-ristikko tai vastaava), niin minkä Te ostaisitte?

Hmm, yksi ratkaisu on jättää ostamatta... Miksi mulla ei ole piekkariin kyygaria? Noo, olen vielä pohtinut, että parempi olla ilman kuin huonolla tuhertaa.

Henkilökohtaisesti uskon, että aloittelija (kuten minä) selviää huonollakin optisella laadulla.  Päivällä hyvässä valossa kun katselee ja treenaa, niin pulut erottuu riittävän hyvin Silvan taskukiikareillakin, olkoonkin että saman kokoisissa Leicoissa on mykistävä kuvanlaatu. Hifistelijät ja tosi-ta:t saavat sitten naatiskella laaja-alaisista teräväpiirtoputkistaan...

Tähtäimessä tärkeää on mekaaninen laatu. Saattaa pikkusen ottaa kypärään, kun napsut toimii miten sattuu ja zoomaus siirtää osumapistettä millon minnekkin. Mun ensimmäinen kokemus halvimmasta mahdolisesta kiikarista oli 40 naksua alas ja 40 oikeelle  -> osumat samaan kohtaan kuin ennen siirtoakin :? Well... Tarkka-ampujatoiminnassa tähtäimen kanssa puljaaminen on iso osa onnea (ts naatintoa), josta huonolla vehkeellä ei saa mitään kiksejä. <kärjistys> Mieluummin ampuu sitten avotähtäimillä sataa viittäkymppiä ja kolmee sataa kuin yrittää mitään sovellettua rimpuloilla...</kärjistys> Periaatteessa jos ampuu korot mildoteilla ja tuulet arvioimalla pidon, niin mitään säätöjähän ei tarvita -> halvat putket toimii, kunhan ei zoomaa.

Noh, my thoughts only.