308 versus 308 palma hylsyt

Aloittaja torrehaa, elokuu 15, 2011, 22:55

« edellinen - seuraava »

torrehaa

Laiska kun vissiin olen niin en viitsi kirjoitella kaikkea uudelleen tälle palstalle..debattia on SALn kasa-ammunta sivuilla käytynnä yllämainittujen hylsyjen ominaisuuksista..olen tehnyt pienimuotoisen tutkimuksen ruutien ja nallien antamista vaihtoehdoista Palma hylsyä käytettäessä..

Käytettämäni ase on laatupeli..hieman harvalla nousulla tosin..mutta muuten kyllä.

Lukekoon ketä kiinnostaa ja tehköön omia päätelmiään datasta..ja  käytäköön asiasta asiallinen kiihkoton sekä syväluotaava keskustelu :lol:

Ystb terv  HW

torrehaa

..kiihkoton keskustelu :angry-argument:  :angry-cussingblack:  :angry-banghead:  :angry-cussingwhite:

HW

SO

Itse en ainakaan saanut mitään irti benchrest.fi keskustelun raportista kun se oli aika epämääräinen kaikenkaikkiaan. Ei kerro yhtään mitään hylsystä jos ammutaan tyyliin: magnumnallilla ladattu kannutäyteenjaylikin scenaria kasataikapieniä.

Kirjoita seuraavalla kerralla ihan perus fyssanlabran raportti jossa on mainittu kaikki oleellinen: lämpötila, latauspituus, paljonko irti rihloista, nopeudet, maksimi-minimi, keskiarvo, keskihajonta, nallin merkki ja erä, hylsyjen tilavuudet, kasan koko, korohajonta, sivuhajonta, käytetty nopeusmittari, v3 vai v5,  jne jne. Jollain halvalla nallilla tulee jo niin paljon hajontaa että hylsyn toiminta on ihan toisarvoinen seikka.

Ohessa muutamia ohjeita:

http://venda.uku.fi/studies/kurssit/FLT2/tyoohjeet/ohjeita.pdf">http://venda.uku.fi/studies/kurssit/FLT ... hjeita.pdf">http://venda.uku.fi/studies/kurssit/FLT2/tyoohjeet/ohjeita.pdf

Tuolla on myös hieman juttua Palma hylsystä.

http://riflemansjournal.blogspot.com/2010/01/cartridges-lapua-small-primer-308.html">http://riflemansjournal.blogspot.com/20 ... r-308.html">http://riflemansjournal.blogspot.com/2010/01/cartridges-lapua-small-primer-308.html

torrehaa

..sorge ihan hirmusti :oops: etten huomannut olla analyyttisempi :(  ja mainita kaikkia niitäkin asioita joilla ei isommin ole muille merkitystä koska aseet ovat erilaisia ja esim ylimenokartio tuppaa olemaan erimittainen muttapamutta..

Lämpötila molempien ammuntojen aikana joista nopeudet on mitattu oli +20C

Latauspituus vaihteli joka eripainoisella luodilla siten että 12g Scenar oli kiinni rihloissa pituudella 75.48 väärällä tavalla tönärillä kuulan kärjestä mitattuna..antanee kuitenkin noin. arvon muillekkin. :dance:  ja parhaan kasan ja käynnin antaneella 10.85 Scenarilla 75.02..monenlaista kokeilleena olen päätynyt rihlakosketukseen kokonaispituudessa tarkkuusaseissa.

totatota..nopeudethan oli ilmottu ja kun mittarini on halpa Crony jossa ei ole keskinopeus ynnämuita toimintoja..vain nopeus..niin jokainen laskekoon itse :whistle:

Mittausetäisyys ..piru kun en huomannut laittaa..on mulla ja vissiin aika monella muullakin :pray:  3m koska johto ei riitä pidemmälle?

Siis mittausetäisyys 3m

Tuuliolosuhteet:n.6m korkeissa koivunlatvoissa näytti käyvän  tuuli  mutta radan pinnassa ei tuntunut minkäänlaista tuulenvirettä

Nalli oli tavallisissa nalleissa Federalin pieni kiväärinalli ja mag nalli CCI pieni kiv mag nalli.

Hylsyjen tilavuuden mittaaminen ei kuulu OMIIN menettelyihini..kun ns. oikea lataus tuntuu löytyneen,raakkaan pois ne hylsyt joilla tuntuu olevan taipumusta "nakella " osumia sinne tänne..ehkä materiaalivahvuudesta kaulassa tai koko hylsyn alueella ja samalla sisätilavuuden vaihtelua aiheuttava ominaisuus :think:

Kaikkien ammuttujen kasojen muoto oli symmetrinen..toisissa vaan suurempi kuin toisissa..vain tänään ampumassani uusintakokeessa ilman nopeusmittausta 10g Scenarilla ammuttu kasa osoitti jotain taipumusta ampua kahta kasaa..ampujan virhe mahdollisesti :o

Hylsyn toimintaa n osaa arvioida sen kummemmin..paitsi jollei toimisi ollenkaan.Paineensietoa tuntuu sitävastoin olevan erilailla kuin tavallisella hylsyllä..huomenna mikäli ilmat ovat suosiolliset ammun vielä pienen kokeen "parhaalla" latauskompinaatiolla siten että sama lataus 46gr VV N150 kruutia Palma hylsyyn,sytytys CCIn pienellä mag kiv nallilla Palma hylsyyn ja samat eväät tavalliseen isoreikäiseen Lapuan hylsyyn kiv mag nallilla sytytettäväksi.

Vertailukohtana pidän saavutetun kasan kokoa matkalta 300m..koska samalla latauksella Palma hylsyyn olen kahtena päivänä ampunut kasa-ammunta tavalla mitattuna 22mm kasan ja 18mm kasan eli ulkopuolelta mitattuna n.30 ja 26mm kasat.

Mikäli tavallinen hylsy samalla latauksella antaa jotain taululta luettavia eroja..hajontaa tms. siirryn käyttämään VAIN JA AINOASTAAN TÄSSÄ KOEASEESSA Palma hylsyjä niiden paremman paineesiedon ja sitämyötä paremman tarkkuuden ainakin tässä aseyksilössä :think:

Paineen sietoa tarvitaan koska käytetyt lataukset ovat olleet taulukkolataukset ylittäviä tai ainakin maksimilatauksia.

Tavallisen hylsyn vastaava lataus samoilla ohjeilla saattaa jäädä ainoaan laukaukseen koska saattaa ilmetä hylsynkannasta arvioituna sellaisia ylipaineen oireita ettei kokeiulun jatkamisessa ole mieltä :think:

Kokeilun anti on ehkä parhaimmillaan siinä että latausyhdistelmä toimii paremmin   :idea: tölkin ollessa änkytäynnä ajoainetta :clap:  ja luodin asetuspituuden ollessa sellainen että kryyni on kevyesti rihlauksessa kiinni eikä hälyttäviä ylipainemerkkejä ole havaittavissa Palma hylsyä käytettäessä.

Monivuotisten ampumaharjoitteiden sekä latauskokeilujen seurauksena olen päätynyt käyttämään CCIn nallia kaikissa mahdollisissa tilanteissa..en kuitenkaan mahdollisesti jotain GoldMedal laatua..en ole tainnut muistaa edes kysyä saatavuutta enkä hintaa :think:

Federalin nallia sattuu sattuneesta syystä olemaan "jonkin " verran ja varsinkin isoa mag nallia joten käytän niitä kun sattuu olemaan.

Toivottavasti pikku liitteestä oli selvennystä lukijoille..pahoittelen epätarkkuutta aiemmissa jutuissa :lol:

:text-worthless:   HW

Kyseessä ei ollut mikään raportti vaan kerroin mittauksien tuloksia..saavutettu hyöty jää jokaisen arvioitavaksi..pahoittelen :?

torrehaa

..ja rifleman jurnaali on tullut kyllä tavattua :violin:

Sama