Nopeusmittarivertailua..

Aloittaja Y-P, huhtikuu 18, 2011, 21:31

« edellinen - seuraava »

Y-P

Oltiinpa taas Nixulan laakaradalla. Laitettiin mittarit (ProChrony, Chrony, CED) jonoon, ammutiin ja katsottiin tuloksia. Saatiin seuraavanlaisia havaintoja:

http://lolled.net/kuvaus2/out.php?i=9859_Taulukko2.jpg">

Eipä siis kummoisia eroja ainakaan tällä otannalla, muutamia 5-7sekuntimetrin heittoja tuli. ProChrony ja CED ovat lähes samoissa ja tuo keskiarvojen erokin on oikeinpäin kun CED kerran oli kauempana. Aika levollisin mielin voinee siis tavan ampuja näihin luottaa, mittarivirheet hukkuvat pääosin kohinaan.

Testijärjestely:

http://lolled.net/kuvaus2/out.php?i=9858_Mittarit.jpg">
-Y-P-

MSa

Erinomainen testi. Pitänee mainita vielä, että sää oli erinomainen tälle testaukselle eli pilvinen keli ilman suoraa auringonvaloa laitteisiin.

Aiemmin olen käyttänyt Chronyä ja KWu CEDiä vertaillen. Molemmat antavat linjassa olevia tuloksia, mutta Chronyllä on karvan enemmän satunnaisia virhelukemia jotka pitää osata poimia pois. Ja Chrony tuntuu olevan karvan herkempi olosuhteille...

Voitko YP laittaa tuleen mulle ton excelfilen?
[url=https]

PL

Hyvä testi. Olen itse havainnut että karvalakkichrony (se punainen) on herkkä suupaineen, ruutikaasujen tms.  aiheuttamille pöllähdyksille. Pidän nykyisin lämärillä 5 m etäisyyttä mittariin. Voipi olla että virallisen testiorganisaation n. 3 m etäisyys ei ollut chronylle paras mahdollinen, tiedä häntä. Mites muuten jarrut & änkkärit ? Millaiset pöntöt olivat käytössä ?

Muuten, KWu:n ja MSa:n lähtönopeushajonnoista voi päätellä että piipuista rupeaa käynti romahtamaan. Ei taida olla Häyhässä asiaa mitaleille :wink:

mika

hyvän näköinen setti. Pari vuotta sitten testailtiin lapualla vähän samoja juttuja, joissa tuloksissa enemmän hammastusta. Syyksi huomattiin valaistus olosuhteet. Kun chronyn toinen kennoista saa enemmän valoa niin tulokset vaihtelee merkttävästi. CEDillä sitä ei vielä ole tullut vastaan.
CHAIRBORNE - USB Troop

er

Hyvä testi. Itsekkin on tullut testattua Ced vs Ohler 35p. ---->Ei suurta eroa.

Kuitenkin havaintojen perusteella toinen mittarini Shooting Chrony Beta master on herkempi valon/lämpötilan vaikutuksille kuin Ohler 35P. Ohler sen sijaan ei pidä pakkasesta. Mikäli laitteen "keskusyksikköä ei eristä esim kylmästä betonista, niin laite lakaa antamasta lukemia top tykkänään. Beta master taas saattaa antaa lukemia, mutta ne eivät ole aina olleet täysin loogisia. Beta master ei siis nähdäkseni anna systemaattisesti oikeita lukemia toisin kuin Ohler 35P, jonka arvot ovat olleet koko ajan jiirissä käytetyn koron kanssa(vs QTU).Pääsääntöisesti beta masterin "epälogiikkaa" on sattunut siten että kylmän kelin nopeudet ovat olleet liiaan suuret. Toimittaessa + astein Beta masterkin on antanut pääsääntöisesti järkeviä lukemia. Heikolla tai ylikirkkaalla valolla Beta master saattaa antaa tuloksia. Ohler:in proof channel samassa tilanteessa selkeyttää onko tulos luotettava. Valo-olojen ääripäissä Ohler ei joko anna lukemaa tai proof channelin eroavaisuus varsinaisesta käyttökanavasta on niin selkeästi eri että käyttäjä tietää hylätä tuloksen.

Jotta asiasta saisi varmuuden pitäisi YP:n, KWu, ja MSa:n testi tehdä useassa eri lämpötilassa ja valo-olosuhteessa.
Train hard--->Fight easy

MSa

Lainaus käyttäjältä: PLMuuten, KWu:n ja MSa:n lähtönopeushajonnoista voi päätellä että piipuista rupeaa käynti romahtamaan. Ei taida olla Häyhässä asiaa mitaleille :wink:

Eiks tän vuoden AKE teemalla oo hyvä että tulee hajontaa lyhyille matkoille?  :lol:
[url=https]

MSa

Lainaus käyttäjältä: erJotta asiasta saisi varmuuden pitäisi YP:n, KWu, ja MSa:n testi tehdä useassa eri lämpötilassa ja valo-olosuhteessa.

Tässä oli JHa:n Chrony YP:n Pron ja KWu:n CED välissä. Jarin mittari kun haluttiin kalibroida ja varmistaa muun porukan kanssa. Mä oon jo aiemmin kymmenen kertaa verifioiunu oman Chronyn KWu:n CED vastaan ja todennut että ero on luokkaa 2m/s @900m/s nopeuksissa. Samaten oon verrannu omia tuloksia ER:n Ohleriin, joten voidaan aika varmalla tietää näiden mittarien olevan linjassa.
[url=https]

er

Off topic: Kuka sanoi että AKE toiminta on vain lähisomoa???

Siinä missä ennen on ammuttu jasterin kokoisiin maalehin kauas, voi maali nyt olla hiukkaste hankalampi vaikka olisikin lähempänä tai kauempana. :?  :twisted:

On topic: Kuten MSa sanoi Beta masterin ja Ohlerin välillä ei ole ollut pääsääntöisesti eroa. Erot tulee äärioloissa, joissa Ohler kylmästi varmistaa ettet saa "väärää" dataa. Normaalioloissa (normaali valo ja + puolella oleva lämpöä) ei eroa juuri ole. Ohlerin laitapuolena laskettakoon hankala asennettavuus Beta masteriin ja Pro Chrono digitaliin verrattuna.(Omistin aiemmin digitalin ja myin pois)
Train hard--->Fight easy

Y-P

Lainaus käyttäjältä: PLMites muuten jarrut & änkkärit ? Millaiset pöntöt olivat käytössä ?

Kaikki kolme asetta olivat siis TRG-42 / .338LM. KWu ja MSa ampuivat suujarrulla (TRG:n oma), meikäläisellä on BR:n pönttö. Itse oon ampunut tohon ProChronyyni lähes aina noin 2-3m:n päästä, enkä ole ongelmiin törmännyt. Sen verran vakaa ja hyvällä kitkapinnalla varustettu alustan tulee toki olla, ettei suupaine siirrä kevyttä mittaria pois linjalta.
-Y-P-

mika

Lainaus käyttäjältä: MSa
Lainaus käyttäjältä: erJotta asiasta saisi varmuuden pitäisi YP:n, KWu, ja MSa:n testi tehdä useassa eri lämpötilassa ja valo-olosuhteessa.

Tässä oli JHa:n Chrony YP:n Pron ja KWu:n CED välissä. Jarin mittari kun haluttiin kalibroida ja varmistaa muun porukan kanssa. Mä oon jo aiemmin kymmenen kertaa verifioiunu oman Chronyn KWu:n CED vastaan ja todennut että ero on luokkaa 2m/s @900m/s nopeuksissa. Samaten oon verrannu omia tuloksia ER:n Ohleriin, joten voidaan aika varmalla tietää näiden mittarien olevan linjassa.

Mulla on samanlaisia huomioita kun er:llä. Lämpötila kun painuu miinukselle niin mittarit, ainakin CED, chrony, pro digital, on antanut melko epäluotettavia tuloksia. Tosin oman arvion mukaan mittatulokset on liian suuria luokkaa +30-40m/s. Alkaa tulemaan muutakin häsmäkkää kuten näytön jäätymistä jne.. Ehkä MSa oot niitä bermudamiehiä tai sitten mannelavetti ei jaksanut vetää lumihangessa radalle saakka...  :lol:  :lol:  :lol:  :whistle:
CHAIRBORNE - USB Troop

Y-P

Meikäläinen ei ole kyllä ainakaan noin -20C pakkasiin (mm. winter sniper) asti huomannut ProChronyn antavan vääriä lukuja. Sen verran kauniisti pysyvät havainnot omalla dv/dt käyrällä ja Vikingin antamat lukemat täsmäävät iskemiin eri etäisyyksille.
-Y-P-

MSa

Lainaus käyttäjältä: mika
Mulla on samanlaisia huomioita kun er:llä. Lämpötila kun painuu miinukselle niin mittarit, ainakin CED, chrony, pro digital, on antanut melko epäluotettavia tuloksia. Tosin oman arvion mukaan mittatulokset on liian suuria luokkaa +30-40m/s. Alkaa tulemaan muutakin häsmäkkää kuten näytön jäätymistä jne.. Ehkä MSa oot niitä bermudamiehiä tai sitten mannelavetti ei jaksanut vetää lumihangessa radalle saakka...  :lol:  :lol:  :lol:  :whistle:

1. Sulla on kökkö Chrony tai käyttäjä niin nuuka ostanu pirkkaparistoja joilla hööki löppuu +5C kelissä.

2. PJ:n volkkarin meno muistaakseni hyyty pikku karheeseen lunta ==> pitää vähä kattoo ketä Bermudamieheksi kutsuu

Asiaan. Mulla on ratapöytäkirjoissa kohtuullinen määrä -5 - -10C lämmöissä ammuttua dataa ja jokunen -15C. Enkä oo merkittävää poikkeamaa havainnu. Voi olla että on sitten hyvä mittari jos muilla on noin paljon ongelmia.  :wink:
[url=https]

PL

Mun krony on myös toiminut oikein -25 pakkasilla. Tosin mittausproseduuri on ollut seuraavanlainen: Radalla mittari ulos lämpöeristetystä kuljetuslaatikosta -> ammutaan -> jossain vaiheeessa näyttö rupeaa kangistumaan mutta lukemat ovat olleet linjassa ensimmäisiin mittauksiin.

Tuo lämpöeristetty laatikko on ollut hyvä myös kesällä kun radalle on pitänyt viedä - 20 cels. asteisia patruunoita :)

KWu

Jos joku ihmettelee valokuvassa näkyvää CED mittarin alla olevaa härpäkettä, niin tässä siitä selostus:

Ced on kiinnitetty jalustaruuvilla alumiinirugostaan suorakaiteen muotoiseen levyyn. Levyn kulmissa on Neodym magneetit. Magneetit mahdollistavat kuvassa näkyvien jalkojen portaattoman säädön ylös-alas ja kääntämisen maaston mukaan  eri kulmiin. Jalka on tavallinen rautakaupasta saatava kalustejalka. Se voidaan kääntää ylösalaisin jolloin jalassa ylhäällä näkyvä levy estää jalan uppoamista pehmeään hiekkaan. Kovalla maalla voi jalka olla kuvassa näkyvässä asennossa. Nyt santa oli pehmeää ja käsillä maastossa oli rikkiammuttu vanerilevy joten jalat tulivat sen päälle.  Mittari  on melko helppo epätasaisessakin maastossa " painaa" paikoilleen niin että jalat liukuvat magneettien kitkaa vasten oikeaan mittaansa.Lyhyet kalustejalat voi tietenkin korvata pitemmillä jos ampumapaikka sitä vaatii. Kuvassa  vielä näkyy levyyn ruuvattu  punainen  10 cm muovinen, muutaman euron vesivaaka, jonka labellien mukaan levyn saa asetettua suoraan.

Ammumme melko usein mittauksia  maastossa. Mielestäni tämä systeemi toimii siellä paremmin kuin tripodi, joka taas on usein  parempi ampumakatoksien edessä.

KWu

PL Kirjoitti:

Muuten, KWu:n ja MSa:n lähtönopeushajonnoista voi päätellä että piipuista rupeaa käynti romahtamaan. Ei taida olla Häyhässä asiaa mitaleille :wink:

Paljastetaan nyt  "valtiosalaisuus" tässä:

Kisa on voitettu täysin loppuun ajetulla piipulla, juuri ennen kangen vaihtoa Sako:lla.

Ei siis ole tuleva  SM riippuva lähtönopeushajonnasta.  :lol: