Sightronia ta miehille mrad napsuilla

Aloittaja J-MS, tammikuu 29, 2011, 21:51

« edellinen - seuraava »

JL

Juurikin noin se menee. Kiikari ei lisää eikä vähennä väreilyä, mutta useimmat ampujat kokevat ilmiön selvästi vähemmän häiritseväksi mikäli suurennuskerrointa kierretään pienemmäksi. Toisin sanoen, väreilyssä 'tanssiva' maalitaulu rauhoittuu kummasti kun zoomataan ulos.

Todellisuudessahan taulun 'lepatus' ei sillä vähene, pienempi suurennos vaan keskiarvoistaa enimmät haamut pois.

HJu

Silti todettava että jopa väreilyssä laatutähtäimellä viitsii tiirailla maalia paremmin kun kuva muutoin on hyvä ja kirkas. Eli reunat eivät vääristä kuvaa tms. Silti se ilma liikkuu ihan samalla tavalla katsoi sen läpi Tascolla tai Benderillä. Benderillä se vaan on kivempaa se katselu :-)
Terveisin,

HJu

kauko tuovinen

Lainaus käyttäjältä: JPa
Lainaus käyttäjältä: ari1977Ok, kyselin kun oli aiemmin puhetta väreilystä ja ihmetellyt kun aika moni siitä kärsii. Minulla on pm 5-25x56 p4 fine ja swaro 5-30x50.

ko putkilla ammun kesät talvet ja -20 asteen pakkasella 20 laukauksen sarjoja ja 150m näki reijät.

Ja zeiss on tullu kokeiltua 2 mallia eikä nekään väreile kovin helposti.

Minä ammuin tänään -6 asteen pakkasessa 6,5x55:lla jossa BR:n vaimennin. Kolmannen laukauksen jälkeen alkoi vaimentimesta nouseva väreily haittaamaan, ja lähes joka laukauksella piti odotella sopivaa hetkeä että sai hyvän tähtäinkuvan. Kiikarina kiinteä 10x42 Kahles ZF95. Kesällä väreily näkyy jo ennen ensimmäistäkään laukausta, enkä jaksa uskoa että se ainakaan helpottaa suurennusta kasvatettaessa. Eihän se kiikari väreile vaan lämmin ilma jonka läpi kohdetta tähystetään..  :think:

-J-

Tuo puuroväreily on ongelma. Jos ampuu kasaan suoraan kun kuva selkiää> varmasti on pois kasasta. Sillä olen huomannut että kuvan siirtymä on pahimmillaan kun on kuva selkeä.Tämän olen testannut Ruotsiassa 500 m radalla. Ammuin muutamia laukauksia, niin että kuva alkoi väreillä putken ja maaston puolesta.Lämmintä 27 astetta. Sitten laukauksien jälkeen asetin ristikon "selkeämmän kuvan mukaan samaan mihin olin tähdännut ampuessani sen sarjan. Annoin aseen olla siten telineissä(kasa)Tutkin kuvaa nykimättä aseeseen. Tulos selvä :Siinä selkeässä kuvassa auringon paahteessa ja piipun ollessa kuuma oli kohdistus tullut 20 cm sivuun!!No minulla oli aikaa ampua sitten ja katsella milloin aloittaa siinä väreilyssä ammunnan testaten. Löysin siinä väreilystä parhaan kohden, milloin taulu on todella samassa kohdassa. Se oli silloin kun 500 m talun punainen "kymppi alkoi just hamottua,silloin pam ja testi kasa 500 m 21 mm 5 lk

Kilpailu seuraavana päivä .Voitin kevysesti kisat edellisen päivän taktiikalla. kasat 62- 70 mm 10 lk x3 kierrosta. Siinä ampuessa kilpaa näin >kun kuva selkesi. Kanssakilpailijat ampui kuin miellettömät. Kasat olivat 140-300 mm välissä. Ihmettelivät miten mahdollista. Siipä vaan ihmettelivät,mutta minä keräsin parhaat mitalit päältä ja suu virneessä. Tuli pitkä kirjoitus,mutta koettakaa lukea ja miettiä,testata,niin kyllä huomatte miten keli muuttaa kuvan sijaintia.

bps

onko kenelläkään kokemusta SII malleista? missä päin maailmaa nämä tehdään? erityisesti kiinostaisi

SII 4-16x42, Mil Dot, Matte   ja  Sightron SII 6-24x42 AO mildot. Minkälainen on optiikan laatu? yleinen kestävyys? hämäräominaisuuksia ei taida paemmin olla? onko parmpi kuin esim.burris fulfield 2 tai busnel elite 4200 leubold vx2?

kauko tuovinen

6-24x42 on kuva tosi kirkas.

bps

onko tämä sirghton sii tehty japanissa? tietoa löytyy kyseisistä tähtäimistä suomessa niukasti...

uolevi

Kyllä se on japanilaisen valmistajan amerikkalaiselle tilaajalle tekemä.

Itse tilasin jenkeistä ( http://www.4scopes.com">www.4scopes.com ) tuon 6...24 x 42:n.

4scopes toimittaa vain Fedexillä , eikä tarvinneet mitään papereita. Hinnaksi tuli vajaat 400 euroa kotiin kannettuna kaikkine kuluineen.( Fine plex ristikko). Kokonaistoimitusaika oli alle viikko.

Olen tähtäimen optiseen laatuun ja säätöihin hyvin tyytyväinen påivänvalossa ratakäytössä hintaluokassaan.

Se on täysin sopimaton pitkän matkan TA-toimintaan. mutta pitää osumapisteen mainiosti ja napsut ovat mekaanisesti hyvät.

Hämäräominaisuudet ovat yhtä kurjat kuin amerikkalaisissa tähtäimissä yleensäkin.

Piiitkä 25,4mm runkoputki menee varmasti mutkalle, jos ase putoaa selälleen.

Hämärässä ja ryynätessä minulla on kiinni Zeiss 6...24 x 56, jolla ei kuitenkaan radalla ammuttaessa saavuta mitään näkyvää etua.

Itselläni olevista kiikareista pitäisin sitä lähinnä Bushnell Elite 3200 ja 4200 sarjaan verrattavissa.