Tähystäjän kiikari?

Aloittaja leke, maaliskuu 23, 2005, 09:15

« edellinen - seuraava »

JHa

Tähystäjän toiminnan harjoittelu ei ole mikään oto homma vaan siihen pitää paneutua tosissaan. Ne jotka panostavat TA osaamisensa kehittämiseen tosissaan ymmärtävät kyllä panostaa myös tähystäjän välineisiin ja harjoitteluun. Menossa on projekteina spotterin hankinta yms. Ongelma perus harrastajalla on, että kunnon välineet maksavat todella paljon ja hyvän kaluston hankkiminen on vuosien ponnistus. Häyhässä kompinaatio kaksi ristiinkoulutettua TA jotka molemmat ampuvat ja toimivat spotterina on koulutuksellisesti ja kilpailuteknisesti hyvin toimiva kompinaatio. Sen tietävät ne jotka ovat kisaan osallistuneet. Tuskin PL lähtisit esim.Niinisaloon pelkästään spotterin kanssa katsomaan kun kaveri ampuu, jos vaihtoehtona on ampua samalla pitkälle ja harjoitella myös tähystämistä kun kaveri ampuu. Olen ehkä väärässä  :roll: . Jos toisen TA aseen korvaa RK:lla ei homma muutu sen paremmaksi. Tositilanteessa toinen TA ase olisi järkevä kyllä jättää tukikohtaan ja RK ottaa tilalle, mutta se ei muuta kuviota tuliasemassa eikä liikkeellä oltaessa (Jenkkien Merijalkaväessä paikallinen RK kulkee purettuuna repussa, jos on TA ase kädessä). Tällöin vain parin lähisuoja on parempi. Molempien pitää kuitenkin pystyä ampumaan TA asella. Tuliasemassa toimimiseen saisi aina olla enemmän aikaa kilpailuissa, jotta tähystäjät pystyisivät käyttämään paremmin spottereita yms. Kilpailu on kuitenkin aina kilpailu aikataulua vastaan eikä sukututkimus.

askomiko

Lainaus käyttäjältä: JL
Ihmettelen muuten että miksi ihmeessa vesitiivis,vähintäänkin kohtuullisella optiikalla varustettu kiikari mrad -ristikolla hintaluokassa 500e

Jaa tuommoisessa hintaluokassa? Muistelin että tuolla toisaalla oli puhe parista tonnista. Luonnollisesti 500e-kiikari houkuttaa enemmän, mutten siltikään lupaudu vielä ennen syksyn saapumista.

PL

Kirjoitin ehkä asiani epäselvästi :? . Olen samaa mieltä kuin HJu ja JHa tähystäjän tehtävän tärkeydestä. Tarkoitin kirjoituksessani lähinnä pareja jotka eivät ole panostaneet tähystäjän rooliin. Toivoisin että kaikki ymmärtäisivät osaavan tähystäjän merkityksen onnistuneelle TA-toiminalle. En tarkoittanut että toisen parista pitäisi olla pelkästään "RK-mies" vaan pointti oli siinä ettei kenekään pitäisi väheksyä tähystäjän roolia. HJu ja JHa, olette varmaan tehneet saman havainnon että kaikki eivät ole sisäistäneet tähystäjän roolia.

PsV-hommissa vaunun johtajan (vrt.tähystäjä) rooli on kullan arvoinen jotta ampuja tuhoaa oikeita maaleja. Hornetti-kuskikin on riippuvainen taistelunjohtokeskuksen maalin osoituksista. Sotilas vaatii johtajan :P .

Oto-hommalla otin lähinnä kantaa kilpailujen tuliasematehtäviin jotka yleensä ajanpuutteen tai ampumatehtävän vuoksi eivät suosi kunnollista roolijakoa.

En lähde Niinisaloon pelkän tähystelyn takia mutta kyseessä onkin puhdas kouluampumaratamainen keikka eikä taistelutilanne, toivottavasti :wink:

Jutellaan siellä lisää :)

JL

Lainaus käyttäjältä: askomiko
Mie olen ajatellut ostaa Meoptan TGA75:n. Kasaan menevä, kumipäällystetty, ja 30x mildot -okulaarilla tai normaalilla 20-60x zoomilla. :

Asiallisen oloinen "näkölasi".

Peijakas vaan kun ristikko on aika karkea, 0.5mrad jaolla.

JHa

Tähystäjän kalustoa hankittaessa on hyvät kiikarit erittäin ylhäällä listassa. Niiden laatun kannattaa kuitenkin panostaa ensisijaisesti ja toissijaisesti tulee milrad/piiru jakoinen apuristikko. Kiikarilla (en puhu nyt siis kiikaritähtäimestä), jossa on 7-10x suurennus ei tee mitään etäisyyden mittauksessa yli 600 m etäisyyksille oli siinä kuinka hieno ristikko tahansa. Kiikariin riittää apuristikoksi sotilaskiikareistakin tuttu harvempi viivoitus. kiirareilla etsitään maali ja se varmennetaan kaukoputkella tai TA:n kikaritähtimellä. Kiikaria voi käyttää myös tulen korjaamiseen. Kiikarille tärkeintä on hyvä erottelukyky ja kompakti koko. Optinen laatu on avainasemassa.

Akomikolle:

Yhteishankinta, josta puhuin on n.2000 € kaukoputki eli ei IOR:n kiikari.

JL

Just tähystelin viikonloppuna jastereita 20x kaukoputkella, ja täytyy sanoa että hankalaa oli.

Saksalaista tekoa oleva kaukoputki oli tukevalla kolmijalalla, sekä "L" customristikko 0.2mrad jaolla. Hommasta ei tullut oikein mitään, koska:

-Tuuli värisytti putkea/tripodia niin että 0.2 tarkkuudella mittaaminen oli käytännössä mahdotonta.

-Näkökenttä on auttamatta liian pieni oikeastaan kaikenlaiseen tähystämiseen. (tähystelin 400-650m matkoille)

-Yhdellä silmällä "tiiraaminen" tympii, on hankalaa, ja stereokuvan puuttuminen rassaa ainakin minua todella etenkin kun näkökenttä on niin kapea muutenkin.

-Tähystyspisteen muuttaminen hankalaa ja aikaavievää koska suuntaus on niin tarkka. Lisäksi "repputuelta" hankalaa löytää tukevaa asentoa kaikille sektorin suunnille nopeasti, ja tripodia ei ole mitään järkeä metsässä raahata mukana.

Eli mielestäni ainoa oikea tapa (minulle) on hoitaa kaikenlainen tähystäminen ja spottaaminen kiikareilla.

(pl osumareikien tähystäminen esim taulusta kauas)

Suurennosta 8x-10x, mutta jos/kun matkaa mitataan ja kiikarissa on hyvä ristikko niin ehkä 12x. Tosin painokin nousee, mutta...

10x kiikarilla jossa on esimerkiksi stadimetri suoraan jantterinleveyteen onnistuu mittaaminen hyväsilmäiseltä ihmiseltä VARMASTI yli 600m.

Ja jos optiikka ja tuki on hyvä niin jopa yli kilometriin saa sellaisia tuloksia että niiden kanssa pärjää.

john

hyvä JL

Kun muutama kisakin lähesyy, niin tarvitseeko mainitsemiasi asioita täällä kuuluttaa?

Jos olet havainnut pärjääväsi tietyllä kalustolla ja onnistutkin vielä hyvin, niin kannattaa olla hiljaa ja antaaa muiden ostella kiikaria toisen perään 8)

Mitä siitäkin tulisi, jos jengi ei enää luottaisiaan uusiin välineisiinsä vaan sen sijaan alkaisivatkin harjoittelemaan jo olemassa olevalla? Ei hyvää ainakaan minun kannalta.

JHa

Jos välineet eivät toimi on vika tietysti välineissä. Olet JL ilmiömäinen lahjakkuus, jos pystyt määrittämään jantterista etäisyyden kiikarilla 600-1000m sillä tarkuudella, että osut myös samaiseen jantteriin.  :wink:

Lahjattomat harjoittelee TM :lol: Olen pitkään pelännyt, että joku oppii liian hyväksi lukemalla näitä keskeusteluita.  :cry: Taktiikkani on, että sen ajan kun jengi istuu netissä voin minä rauhassa opiskella asioita käytännössä.  :twisted:

JL

Lainaus käyttäjältä: JHaJos välineet eivät toimi on vika tietysti välineissä. Olet JL ilmiömäinen lahjakkuus, jos pystyt määrittämään jantterista etäisyyden kiikarilla 600-1000m sillä tarkuudella, että osut myös samaiseen jantteriin.  :wink:

Kiitos! Tosin olen aina pitänyt itseäni ihan tavallisena pulliaisena.  Tosin näkötesteissä olen aina ollut porukan kärkipäätä, niin armeijassa kun siviilissäkin -tiedä sitten tuntuuko siksi muka "helpommalta" kuin esim sinulla tuntuu kiikareiden kanssa olevan tilanne.

Lainaus käyttäjältä: TM
hyvä JL

Kun muutama kisakin lähesyy, niin tarvitseeko mainitsemiasi asioita täällä kuuluttaa?

Jos olet havainnut pärjääväsi tietyllä kalustolla ja onnistutkin vielä hyvin, niin kannattaa olla hiljaa ja antaaa muiden ostella kiikaria toisen perään

Mitä siitäkin tulisi, jos jengi ei enää luottaisiaan uusiin välineisiinsä vaan sen sijaan alkaisivatkin harjoittelemaan jo olemassa olevalla? Ei hyvää ainakaan minun kannalta.

Omia tekstejään kun lukee myöhemmin niin huomaa että ei ole tullut kirjoitettua hirmuisessa kiireessä useinkaan koko totuutta:

Spotteriputken hyvällä mitta-asteikolla ostaisin ilman muuta jos p***e kestäisi.

Em putki isohkoillakin suurennoksilla soveltuu kyllä mielestäni erittäin hyvin kiireettömissä tilanteissa tehtäviin mittauksiin. Tällainen  tilanne voisi olla vaikka tuliasemakortin teko, kun käytössä on kohtuullisesti aikaa ja tupakkia sekä mahdollisuus käyttää putkea todella hyvin tuettuna.

Välillä voi vaikka kiikarilla tähystellä (hukassa olevia) janttereita ja sen jälkeen taas rauhallisesti etsiä niitä mitattavaksi pieninäkökenttäiseen tarkkaan etäisyydenmäärittämiseen.

Eli varmaankin monelle jäi aiemmasta sellainen käsitys että mielestäni spottauspurki soveltuu vain verkonpainoksi ja siihenkin huonosti.

Puolensahan toki on silläkin.

askomiko

Miten tarkasti ja miten pieniä asioita voi mitata sillä stereoetäisyysmittarilla joka on tulenjohtajien hihamerkissä? Olettaen että silmät sellaiselle sopisi. Se on aika vinkeän näköinen laite. Tuskin kyllä mistään sellaista saa, mutta kumminnii.

Sikakakyösti

Onko kenelläkään käytössä "Baigish  BPs 10 x 40" kiikareita?

Ylipäätäänkin, millaisia halvemman luokan kiikareita tai kaukoputkia porukoilta löytyy?

JL

Noniin, koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Tuo IORin minimitilausmäärän ollessa n. 10-15kpl liian suuri tilausta ajatellen on homma taas mietinnässä.

Alustavasti on suunniteltu erään suomalaisen pajan kanssa että tilataan jenkkilästä pelkkä mrad -ristikko "lasilevyllä" ja sovitetaan se täällä johokin Canonin vakautettuun malliin.

Ajatellut mallit ovat roiskesuojattuja, ja suurennos tulisi olemaan 10 tai luultavammin 12.    

Kokemusta kiikarista ei ole, mutta optiikan pitäisi olla kohtuullinen.

15x -mallissa jopa hyväkin, kuulemani mukaan on erittäin suosittu

tähtiharrastajien keskuudessa.

Hintaa tulisi valmiina 500-700e tilausmäärästä ja kiikarimallista riippuen.

Canonissa bonuksena keveys, kompakti koko (vakautetuksi) sekä kestäväksi osoittautunut elektroniikka.

Mallit spekseineen http://www.canon.fi">http://www.canon.fi

Palaillaan asiaan jahka homma etenee.

Lainaus käyttäjältä: JL
Lainaus käyttäjältä: PL
Joka tapauksessa MJ luetteli hyvän listan. Onkos muuten se IOR prismakiikaritilaus custom-ristikolla edennyt mihinkään suuntaan?

Juu ja ei.

Homma olisi muuten paketissa, mutta tilausmäärää pitäisi vielä kasvattaa.

Nyt kasassa olisi "varmoja" 7-9kpl, mutta tarvittaisiin yhteensä 20-25 kappaletta jotta IOR "panisi sorvin pyörimään"

Eli tilanne on hieman  :cry:

Ihmettelen muuten että miksi ihmeessa vesitiivis,vähintäänkin kohtuullisella optiikalla varustettu kiikari mrad -ristikolla hintaluokassa 500e ei saa liikkeelle suurempaa tilaajamäärää.

Vai onko niin että keskimääräinen TA -harrastaja on juuri panostanut/panostamassa ison rahan aseen optiikkaan ja siksi innokkaita on "hintsusti"

Kun lähellekään järkevässä hintaluokassa olevia mrad -katselukiikareita ei yksinkertaisesti ole olemassa. Ainakaan minun tietääkseni.

JpL

Voitaisiin muuten joskus pitää pieni leikkimielinen skaba siitä, kuka arvioi etäisyydet lähimmäs oikein paljain silmin. Paikan pitäisi olla sellainen, jossa ei ennen ole oltu. Ainakaan paljoa. Sen voisi pitää vaikka ampumapäivän jälkeen. Tuli mieleen, kun itse olen yrittänyt opetella arvioimaan etäisyyksiä summassa. Jatkuvasti tulee pettymyksiä siksi miten paljon lammet, metsäsaarekkeet yms. voivat hämätä.
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MSa

Lainaus käyttäjältä: askomikoMiten tarkasti ja miten pieniä asioita voi mitata sillä stereoetäisyysmittarilla joka on tulenjohtajien hihamerkissä? Olettaen että silmät sellaiselle sopisi. Se on aika vinkeän näköinen laite. Tuskin kyllä mistään sellaista saa, mutta kumminnii.

Käsittääkseni hihamerkissä on haarakaukoputki, jolla tähystetään "tulelta suojassa" iskemiä maalialuellaa. Niissä voi olla mallista riippuen jonkin sortin piiruasteikko, mutta etäisyydenmittauslaite se ei ole.

Kannettavat stereoetäisyysmittarit ovat noin merin mittaisia putkia, joiden päissä on objektiivit. Stereoetäisyysmittaus tykistön tarpeisiin riittää nipin napin, mutta se vaatii kuitenkin erittäin harjaantuneen mittaajan jotta päästään esim 1000m päässä <20m tarkkuuteen.

MSA
[url=https]

Sikakakyösti

Ostin viime viikolla PV:n roinamyymälästä Hämeenlinnasta parit 6x30 kiikarit, joissa on piiruasteikko (tai mikä nyt lienee). Hinta 35 hugea, mukaan tulee kantolaukku. Sekä kiikareita että koteloita oli tarjolla runsaasti, niistä sai valita haluamansa. Luonnollisesti roippeet ovat käytettyjä, mutta itse löysin optisilta ja mekaanisilta ominaisuuksiltaan hyvät yksilöt.

Mukaan lähti myös sellainen alumiinirunkoinen kompassi, jolla saa PV:n standardin mukaiset suunnat katsottua näppärästi.