TA/UIT-skaba

Aloittaja Kosanderi, elokuu 16, 2010, 18:56

« edellinen - seuraava »

Kosanderi

Moro!

Olen tässä aikani kuluksi ideoinut seuraavanlaista kisaa järjestettäväksi jossain vaiheessa. Ehkäpä järjestyy jossain vaiheessa, jos kannatusta tulee.

Paikkana toimisi tässä kisassa Heinolan 500m siluettirata. Ampujan ainoa tehtävä olisi puhkoa mahdollisimman hyvä pistelukema 3 tauluun kymmenessä minuutissa käyttäen 5 laukausta jokaiseen tauluun. Taulut olisivat: 1 pistoolitaulu(25m) @ 500m, 1 pienoiskivääritaulu(50m) @ 300m ja 1 ilmakivääritaulu(10m) @ 100m. Kisassa ammuttaisiin joko yksi tai kaksi sarjaa, eli 15 tai 30 laukausta yhteensä.

Jotta kilpailun läpivienti saataisiin sujuvaksi mukaan tarvittaisiin ainakin kolme taulunpaikkaajaa, jotka vaivastaan korvauksena saisivat ampua kilpailun ilmaiseksi.

Kertokaapa mielipiteenne ja äänestäkää!

Kosanderi

Jep jep, hyviä huomioita..

Ideana olisi järkätä tosi laiskan miehen skaba, jossa ei kisamaksua vastaan itse tarttis maaleilla käydä. Samalla kisoihin käytettävä aika pienenisi kolmannekseen. Halutaanko itse käydä maaleilla? Tarvitaanko kamerat jokaisen taulun kuvaamiseen ennen paikkausta?

Seuraava vaihtoehto:

Samat maalit, samat etäisyydet, samat laukausmäärät/etäisyys/sarja. Käytettävissä 5min/etäisyys jonka jälkeen seuraava ryhmä ampumaan omaa tulostaan. Tällöin syntyy noin 6-7 minuutin tauot jokaisen etäisyyden välille. Sarjojen välille mahtuu sitten pitempi tauko. Laaki/minuutti on tässä hommassa melkeinpä maksimi, mitä itse laittaisin aikaa käytettäväksi. Järjestys, jossa etäisyydet ammutaan on vapaa.

Ammutaan ainakin 2 sarjaa.

Rajoituksia olen tuossa miettinyt:

Ase: Keskisytytteistä patruunaa ampuva kivääri TT1-TT3(kaliiperin kohdalla radan säännöt rajana), tähtäinlaite vapaa.

Ampumapaikka: betonin päältä.

Ampuma-asento: Vapaa.

Sallitut lisälaitteet/tuet: Makuualusta, bipod, hiekkapussi(vain perän alla), tuulimittari, etäisyysmittari, spotteriputki.

Mites tuollainen? Kommentteja...

HJu

Isommat kaliperit syövät ilmakivääritaulun keskustan vähän huonomallakin osumilla.
Terveisin,

HJu

er

omasta puolesta alkuperäinen esitys käy. Homma on kuitenkin niin nopeasti ohi ennen kuin alkoikaan, että ottaisin saman uudelleen asentoa vaihtaen tai muu stage.

Minuutti per laaki on nähdäkseni liikaa.

Useimmilla on kaapisaan muukin kuin magnum luokan rihlanpolttaja joten hommaa ei ole pakko useimpien sellaisella ampua jos ei treenin takia halua.

Asennot: makuu, polvi, tuettu seisoma-asento
Train hard--->Fight easy

Kosanderi

Idea on nimenomaan käydä kisa TA-kalustolla, vaikkakaan en aio muita pelejä kieltää. Sitä paitsi Isommalla reiällä saa helpommin pisterajan rikki :wink: . Muut ampuma-asennot: Voisi harkita, vaikkakaan en vielä ole siihen kallistumassa...

Ylettömän hieromisen estämiseksi tuo aikaraja. Laukaus/minuutti tulee riittää. Tämän lisäksi alkuvalmisteluihin(himmailuihin) ei tulla käyttämään kuin maksimissaan minuutti tai kaksi(Maton asettaminen, hiekkapussin asettaminen, aseen laskeminen alustalle, patruunalaatikon laskeminen alustalle ja oman taulun ammuttavuuden tarkistus). Mitä tiuhemmassa rytäkässä ryhmät ampuvat, sitä tasapuolisemmat olosuhteet ovat. Spotteriputken voi sijoittaa paikkaan jossa se ei häiritse muita kilpailijoita jo ennen valmistautumisaikaa. Huomioikaa, että kyseessä on yksilölaji ja avustajan käyttö mm. spottaamisessa on kielletty.

http://www.riistamaa.fi/cat/images/ilmakivaaritaulu_0805_4a8.jpg">

Ilmakivääritauluun jokaiseen osaan yksi laukaus - ei tule ongelmia tulkkauksen kanssa.

Olettaen, että jokainen suoritus ammutaan omaan tauluunsa, tulee hintaa(ovh.) sen puolesta noin 1,7€/sarja/kilpailija. Uskoisin, että tämän kanssa pystytään elämään.

Kosanderi

Lainaus käyttäjältä: JPuEn silti usko, että tuo tiukentaminen lisää sotilaallisuutta mitenkään.
Jokainen, joka mut tuntee, tietää, että tätä ei ainakaan olla hakemassa.  :D

Miksi 5 minuuttia? Kuten jo mainitsit, kyse ei ole kasa-ammunta kisasta, eikä tarkoitukseni ole tehdä tästä parikilpailua. Rata-ammunta on hyvinkin lähellä haettua. Jokainen ampuu itse, lukee tuulta itse, tähystää itse ja saa oman tuloksensa. En ole asiantuntija, joten korjatkaa, jos olen väärässä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että edes .338LM kaliiperin kivääri ei kärsi mittavia vaurioita, jos sillä ammutaan 5 laukausta viiden minuutin sisällä. Ampujaa ajatellen tuo tahti on mielestäni täysin toteutettavissa. Tämän lisäksi mielipiteitä on nyt tullut molempiin suuntiin, joten joku kompromissi täytyy löytää. Mitään "raakaa dataa"(kuten joku sanoisi) ei ainakaan itsellä ole käytettävissä siitä, mikä on se täysin oikea vaihtoehto ajankäyttöön.

Ko. kisaformaatti on lyhyen aivoriihen tulosta. Mikäli se ei tällaisenaan herätä kiinnostusta, niin sen jälkeen keksitään jotain muuta. Ja vaikka herättäisikin, niin aina voidaan järjestää toisenlaisiakin skaboja. Näitä ei mielestäni ole liikaa...

Kosanderi

Onhan tuo tähystäjän homma tottakai tärkeää. Sitä ei voi kieltää. Kisan idea vaan ei ole harjoittaa sitä hommaa. Miksi kieltää? Koska kaikilla ei ole spottereita mukana ja homman tulisi pysyä mahdollisimman tasapuolisena. Kaikilla ei välttämättä ole edes spotteriputkea tai tuulimittaria. Näiden käyttö on toki sallittua, mutta vain ampujan itsensä toimesta. Tai saa sitä avustajakin käyttää, mutta pitää sitten mölyt mahassaan.

5 minuuttia. 300 sekuntia. Ase kestää hyvin viisi laukausta tuossa ajassa. Ampuja pystyy hyvin ampumaan viisi laukausta tuossa ajassa. Itse en näe syytä ajan pidentämiseen. Omasta mielestäni 5 minuuttia ei edes ole kovin tiukka aika tuolle suoritukselle. Tuulirakojen kyttääminen on taitolaji, mutta niin on tuulessa ampuminenkin. Miten kukin asian sitten haluaakin ottaa. :wink:

Kyllä mulla on sellanen tunne, että jossain vaiheessa, kun tekemisenpuute taas vaivaa liikaa, niin jotain tämäntyylistä tullaan näkemään(jos osallistujia on?). Seuraavalle kerralle, jos sellaista tulee, otetaan lisää oppia ja katsotaan uudestaan... :shifty:

H5N1

Toivottavasti tämmöinen kisa järjestetään, ei ole noihin oikeisiin TA-kisoihin(parikilpailuihin) oikein asiaa kun ei ole paria jonka kanssa osallistua :violin:

Mielellään ei mitään asentokisoja, niissä on niin suuri vaikutus sillä polvi- ja seisaaltaan ammunnan harjoittelussa. Makuulta ja hyvältä tuelta voi tumpelommatkin ampujat osua joskus :think:
<t></t>