Koulutukseen menossa mikä ase yms?

Aloittaja Pohojalaanen, kesäkuu 09, 2010, 20:46

« edellinen - seuraava »

mysteryman

varmint +1

--> säästyneet rahat herkistimeen, parempaan kiikariin tai uuteen tukkiin.

Alle tonnin kiikariluokassa bushnell elite 3200 - 6500, meopta tactical tai zeiss conquest.

aop

Lainaus käyttäjältä: mysterymanvarmint +1

Alle tonnin kiikariluokassa bushnell elite 3200 - 6500, meopta tactical tai zeiss conquest.[/quo

tuossa ne vaihtoehdot ovat!unohda suosiolla ne kolikolla säädettävät kiikarit=)

JKr

Kannattaa ottaa se Super, et tule katumaan. Ja tietysti mil-dot.

Unohda heti alkuun herkistimet ja uudet tukit.

Noilla jo pärjäät ihan v_tun hyvin.

Ammu aikasi, totu aseeseen ja katso sitten, mitä haluat. Turha lähteä heti tuunaamaan, vaikka joku niin sanoiskin:D

Yksinkertaisuus on kaunista ja toimivaa.
Sniper - Taxi / One Mile Club / Jäykkä Kampi / sPurkuvasara / Sufferfest participant

Pohojalaanen

Lainaus käyttäjältä: aop
Lainaus käyttäjältä: mysterymanvarmint +1

Alle tonnin kiikariluokassa bushnell elite 3200 - 6500, meopta tactical tai zeiss conquest.

tuossa ne vaihtoehdot ovat!unohda suosiolla ne kolikolla säädettävät kiikarit=)

miksi kannattaa hommata herkistin kun super varmintissahan on liipasinpuristuksen säätö, sen saa ruuvattua ittelle sopivaksi... ja miksi uusi tukki uuteen aseeseen? mitä vikaa alkuperäisessä on?? kiikareissa oon katellu just pusnellia ja tota 3200 sarjaa.. meopta... onko se jotain syötävää :D  shassi täytyy tsekata.. mikä on Homerin ja mikan ja JPan mielipide??? kiinnostais kovasti... Varmint ja Super 2-2 tilanne multa superille yksi.... molempiin ei oo varaa :)

mysteryman

Vastaan omalta osaltani kun mielipidettä pyydettiin. Turha näistä on herneitä repiä eikä oikeaa vastausta ole olemassakaan kun on makuasioista kysymys.

Kaikissa T3 aseissa on sama laukaisukoneisto. Sallii laukaisuvastuksen säädön karkeasti välillä 1000 - 2000 g tai jotain sinnepäin.  Herkistimellä laukaisuvastus on luokkaa 250 g. Itse en ottaisi asetta ilman herkistintä mutta ammun usein myös kasaa joten siinä syy siihen. 250 g alkaa jo riittää siihen että pystyy ampumaan vapaalla rekyylillä, 1000 g meinaa olla liian raskas. Ei herkistimestä mitään haittaa ole vaikka sitä juuri käyttäisikään. Maksaa noin 100 - 150 euroa lisää.

Uusi tukki? Tarkoitin vain että minusta säästyneet rahat menee paremmin talteen noissa antamissani vaihtoehtoehdoissa joista yksi oli uusi tukki. Tietenkin vanhallakin tukilla pärjää, ei epäilystäkään. Sitähän se tuunaus on että parannellaan asetta kohta kerrallaan. Jos ei keksi vanhassa mitään vikaa niin silloin ei ole tarvetta vaihtaa. Yksi tuunauskohde on uusi piippu. Tarkkuuden kannalta usein tehokkaampi tuunaus kuin tukki.

Homer

Lainaus käyttäjältä: Pohojalaanenja miksi uusi tukki uuteen aseeseen?

Samaa mieltä. Tikan tukki on vähän sellainen all around - mallinen jokapaikanhöylä. Onhan se tavallaan vähän karumpi, jos sitä vertaa ergonomisiin rata-asetukkeihin, mutta ei se osuminen ainakaan siitä ole kiinni. Eikä se mikään huono tukki ole eikä myöskään niin painava kuin joku muotoiltu vaneritukki tai mcmillani. Jos on pakko ostaa uusi Tikka ja vaihtaa siihen tukki niin sitten kai Varmint...ellei joku kaveri ole luvannut ostaa Superin tukkia hyvällä rahalla.

Oma valinta olisi helppo, jos noista kahdesta pitäisi valita: Super Varmint säädettävän poskipakan ja picatinnykiskon takia. Käytössä kun on vain picatinny-jalkoja.

Pohojalaanen

no joo ei noita osaa ajatellakkaa ku ei oo itellä ollu käsissä ku RK, MP5 ja sit armeijan vanha TA-kivääri joku puutukkinen rohjo M jotain, 308... mutta mitä mahtaa maksaa uus piippu? pidempi vai kuinka? säästäis kyllä rahaaki,vaikka mulla on kyllä "sponsori". Asunto kauppojen jälkeen olis varaa trg malliinki, mutta en ota riskiä jos tuleeki stoppi mielenkiinolle jostain syystä.. mitä ta kisoja on olemassa muita ku SM?? mistä saa tietoa? ens kesänä meen RES järjestämiin ammuntoihin mutta siihen on vielä piiiitkä aika, ehtii kiillottaa aseesta maalit pois :D

Vaikuttaako picatinny kisko jotenkin ampumiseen?? tai siis tarkkuuteen... :think:

Homer

En muista mitä kaikkea tässä keskustelussa on jo ehdotettu enkä jaksa nyt lukea. Olen kuitenkin aina ollut sitä mieltä, että jos budjetti kiristää niin käytetyn laatuaseen ja varsinkin -optiikan ostaminen on myös hyvä vaihtoehto. Käytetyn aseen voi piiputtaakin uudestaan tai hommata uuden tukin ja silti pysyä järkevissä kustannuksissa. Uutta (Super) Varminttia ei ihan heti tarvitse piiputtaa ja tarkkuus riittää ta-hommiin mainiosti.

Picatinnykisko ei vaikuta tarkkuuteen eikä juurikaan ampumiseen. Ampumista se voi jopa huonontaa, koska se saattaa korottaa tähtäintä ja huonontaa pään asentoa. Siihen on toki mahdollista vaikuttaa erikorkuisilla jaloilla ja korkeussäädettävällä poskituella, jos siis tukissa on sellainen.

Koekäpistele ja koeammu ennen valintaa. Mitä enemmän niin sen parempi.

Isot TA-kisat on Häyhä (SM) ja FinnSniper. Pienemmistä ei tietoa.

Pohojalaanen

jahas joo.. kiitos taas sanos vielä että mikä "kerroin" olis hyvä? onko esim 4-15x40 hyvä vai pitääkö olla tyyliin 6-24x50?? mistä päin pohjanmaata oot? ite Kjoelta

Homer

Lainaus käyttäjältä: Pohojalaanen4-15x40 hyvä vai pitääkö olla tyyliin 6-24x50

Molemmilla pärjää. Jos hinta on samaa luokkaa niin valintaperusteet löytyy ennemminkin kuvan laadusta, ristikosta (millainen ja kummalla tasolla), säädöistä (moa vai mrad) jne. Paino- ja kokoeroakin saattaa olla. Ominaisuuksissa ei kannata säästää väärässä paikassa.

...ja kaikki mitä kirjoitan on vain mun mielipiteitä ts. mahdollisesti helevetin kaikana absoluuttisesta totuudesta, jos sellaista onkaan.

Pohojalaanen

joo ymmärrän täysin... mitä tarkoitti toi parallaksi säätö??

JPa

My 2 cents:

Näissä meidän harrastuskamppeissa on minun mielestä AINA hyvä vaihtoehto ne laadukkaat käytetyt. Itse puhun aika usein omista lempilapsistani eli vanhemmista Tikan kivääreistä siihen sävyyn että osalla kuuntelijoista alkaa jo mahaa vääntämään moinen imelyys! Mutta kun vein juuri metsästystä aloittelevan työkaverini paikalliseen aseliikkeeseen ja kehoitin kokeilemaan vuoroin M-55:n laukaisua ja CZ-550:n laukaisua HERKISTIMELLÄ niin noinpa vain hienomekaanikon pätevä sormi todisti oikeaksi sen mitä vanhempi kollega oli jo jonkin aikaa koittanut saada puhumalla läpi. Eli vanhassa vara parempi.. Lisäksi hyvästä käytettynä ostetusta aseesta saa yleensä helposti omansa pois, kun taas uutena ostetusta ei ikinä. Koska kuitenkin on olemassa se SUURI mahdollisuus että ensimmäinen kivääri ei ihan kaikilta osiltaan olekaan se unelmakampe.. Itse ostin toisen .308 M-65:ni paksulla piipulla viime keväänä reilusti alle tonnilla, ja se toimii todistetusti 800m:iin ihan ok. Pidemmälle pitää sitten vaihtaa kaliberia.. Laminaattitukin teetätin, ja toinen on tilauksessa koska rautojakin on kahdet.  Mutta kokeilemalla oppii, ja harjoittelemalla vielä enemmän! Eli siis kun kuitenkin jostain on lähdettävä liikenteeseen niin mieluummin kohtuudella ja "järkevästi" kuin kaikki rahansa yhden kortin varaan laittaen. Itse en edelleenkään ostaisi yhtäkään uutta Tikkaa. Miksikö? No siksi etten halua laittaa rahojani huonompaan kalustoon kuin mitä minulla jo on..

Optiikan kanssa on ihan sama juttu. Itse aloitin 6-24x44 tic tac tascolla, mutta sen rajoitukset tulivat aika nopeasti vastaan. Sitten ostin Kahles ZF 95:n käytettynä tältä foorumilta, ja viimeisenä hankintana on sitten taloon tullut IOR 2,5-10x42 FFP MP8 Il mrad harrastuskaverilta. Eli rahaa on mennyt tämän hetkiseen "pääkäytössä" olevaan kivääriin+kiikariin reilusti alle 2000€ kun laskee mukaan bipodin, vaimentimen ja muut hilut. Ja hyvin toimii kun vain ampuja hoitaa oman tonttinsa. Sehän ei aina ole niinkään itsestäänselvää..

-J-
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

Homer

Olen täysin samaa mieltä kuin JPa. Olen itse monesti (= lähes aina) suositellut täysin samaa lähetysmistapaa, mutta en aina tohdi sotkea pakkaa, kun moni haluaa kuitenkin ostaa uuden. Onhan esim. nuo vanhat Tikat M55 ja M65 kova sana nykyäänkin. Ei niin tyylikkään(?) pyöreäkulmaisia, muotoiltuja ja muovisia kuin nykyiset, mutta ehkä juuri siksi pidänkin niistä enemmän.

Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta olen ostanut kaikki nykyiset aseeni ja tähtäimeni käytettynä ja jos ilmaantuisi tarve ostaa lisää, niin käytettyjen markkinoille suuntaisin ensin. Köyhän on helppo valita, mutta käytettyhän se on uusikin muutaman ratareissun jälkeen.

mysteryman

M65 hunteria käpistelleenä pari pointtia T3:een verrattuna. Lukon toiminta ja lipassyöttö ei M65ssä toimi niin jouhevasti kuin T3:ssa. M65 mallin lukon avauskulma on epämielyttävän suuri ja kätensä teloo helposti kiikarinjalkoihin pultattaessa. M65:ssä on vähemmän muovia kuin T3 joka on positiivista. T3:ssa piiput ovat tasalaatuisempia mutta M65:ssä ainakin osassa aseista ehkä jopa parempia.

Pohojalaanen

Nyt voin jo sanoa että myöhäistä pyllistää ku on paskat housuus :D  Hallussapitolupa on vetämässä T3 6,5x55.... niinku sanoin niin sponsorin "rahoja" tuhlaan, iteltä menee sit joku 300-500eskoa...

Kävin kyttälaitoksella niin yx akka sano että saan ilmeisesti vain väliaikasen luvan joka pitää uusia sitte vuoden päästä ja se taas maksaa sen 68e... kysyin että mitä v****a!! se sano että kun on eka ase ja ei ole muuta ampumakokemusta niin sen takia. No minä siihen että kattoo liitteet että oon yrittäny päästä mutta ku ei niin ei ja sitte sekin vaikuttaa että ku teen reissuhommia ma-to hesas en pääse kjoen res ammuntoihin ku ne on maanantaisin niin se sanoi että voi voi. HIIVEEN IVAA. vaikka samapa toi on kunhan vaan lupa myönnetään ja pääsee harjoitteleen. Mutta on kyllä aika vaikeaksi menny asiat :(

pitäsi olla ampuma kokemusta mutta on niin paljon muuttuvia asioita että itku tulee...