Luodinnopeusmittari

Aloittaja POM, maaliskuu 26, 2010, 14:29

« edellinen - seuraava »

HJu

Tiedän kyllä, onhan minulla ollut 35P jo 9 vuoden ajan :-)
Terveisin,

HJu

Poikma

Tuli sitten hommattua CED M2, kun sitä on kehuttu lähes joka foorumilla.

Testasin sitä ja 10 v. vanhaa Chrony Alfaa ampumalla peräkkäin olevien mittareiden "yli". Molemmissa oli varjostimet paikallaan. Eka testi oli illalla pilvisenä päivänä ja toinen illalla auringon paistaessa takaoikealta n.  30 ast. kulmassa ampumasuuntaan nähden. Kumpaankin mittaukseen ammuin 10 laukausta. Tulos pilvisenä iltana: Chrony ka. 889, CED ka. 907. Tulos aurinkoisena iltana: Chrony ka. 887, CED ka. 895. Missään tuloksissa ei ollut mukana "kärpäsiä", jotka olisivat vieneet ka:ta merkittävästi johonkin suuntaan. Eli ei niitä CEDin tuloksiakaan (ainakaan ilman IR valoja) voi pitää absoluuttisena totuutena. Valon määrä ja suunta vaikuttanevat siihen siinä missä muihinkin mittareihin.

AMa

Joo, eipä tuo CEDikään mikään jumalan sana näytä olevan. Enemmän järkeenkäyviä tuloksia olen sillä saanut, kun käytän sitä ampumakatoksen lipan alla IR -kennoilla kesät talvet. Helteellä tosin laite lähti laukalle IR -kennoilla. Tuli noin 500 ls muistiin kohtuu nopiasti.

JL

Lainaus käyttäjältä: Poikma
Kumpaankin mittaukseen ammuin 10 laukausta. Tulos pilvisenä iltana: Chrony ka. 889, CED ka. 907. Tulos aurinkoisena iltana: Chrony ka. 887, CED ka. 895. Missään tuloksissa ei ollut mukana "kärpäsiä", jotka olisivat vieneet ka:ta merkittävästi johonkin suuntaan.

Juurikin sama testi tuli kesällä tehtyä, perätysten Oehler 35P ja Chrony Beta Master

10 laukauksen stringillä, keskinopeuksissa eroa 4m/s ,851mps vs. 847mps.  Chrony näytti suurempia nopeuksia säännönmukaisesti. ES ja SD samat molemmissa.

Mittarit auringossa, sää n. 22C. (Todennäköisesti) siis Chronyssä 4mps virhe ko nopeusalueella. Menee valmistajan lupaaman "99,5% tai parempi" tarkkuusrajan sisälle.

Chronyssä on muuten kiusallinen softabugi:

Yksittäisiä laukauksia ei saa poistettua, eikä kokonaisia stringejäkään.

Ainoa keino tyhjäykseen on koko muistin tyhjentäminen kerralla. Lieneekö sitten vika vai ominaisuus, mutta ohjeen mukaan homma ei ainakaan onnistu.

HJu

Niinisalossa pistettiin 2 CEDiä ja Oehler 35P peräkkäin auringossa. CEDit antoi 0-1 m/s eroilla samoja lukuja. Jälkimmäinen näytti hitaampia arvoja mikä oli loogista. 35P antoi 1-2 m/s hitaampia arvoja mutta oli 1,2m kaueampana kuin ensimmäisen CEDin aloituskenno. Patruuna oli itseladattu 6.5x55 ja vauhdit luokkaa 856-860m/s. Luoti taisi olla 139 Scenar.

Eri valaistusoloissa pitäisi ilman lämpötila olla vakio tai lähtönopeus muuttuu  jo pelkästään sen vuoksi.
Terveisin,

HJu

POM

Taisin jo aiemmin mainita, että CED tuli hankittua ja jonkun kerran radallakin käytyä. Aparatti on antanut muuten uskottavia tuloksia, mutta SD:tä se ei jostain syystä osaa laskea oikein. Käytän metriasteikkoa, mutta silmämunamenetelmällä SD:n laite ilmoittaa kaiketi jalkoina (?). Mikrolle siirrettynä standardipoikkeama´on kohdallaan, mutta sen ilmeisesti laskeekin siirto-ohjelma. Onko muilla vastaavia havaintoja eli saatteko stringikohtaiset SD:t metreinä oikein laitteen näytölle vai onko yksilöni viallinen?

Poikma

Kokemuksia CED M2:sta Niinisalo-viikonlopulta....lauantaina CED ei antanut ensimmäistäkään onnistunutta mittausta, ei varjostimilla eikä ilman (pilvinen keli), kun taas perässä ollut 15-v Chrony antoi joka laakilta n. 875 m/s lukemia.

Tänään sitten ammuin ylempää ja CED antoi n. 900 m/s lukemia ja Chrony samoja kuin edellispäivänä eli n. 875.

Osumat tauluissa 300-1300m sekä käytetyt korot osoittavat selkeästi Chronyn antavan sen "oikeamman" lähtönopeuden. Täytyy sanoa että CED on kyllä ollut pettymys....auttaisikohan ne ipuna-valot :?  :?  :?

mika

mulla CED on pääsääntöisesti toiminut. Ainoat ongelmat ovat tulleet:

- alhainen lämpötila (-10 tms)

- IR-valojen patteri alkaa hiipumaan

- IR valot kotona
CHAIRBORNE - USB Troop

Poikma

Mika, oletko testannut samalla sessiolla lukemia ir-valolla sekä ilman, onko eroa?

mika

joo olen yrittänyt. Mun CED ei oikein pelitä ilman sitä IR-valoa. Toisaalta muistini mukaan valo-olosuhteet ovat olleet hankalat kun oon kokeillut.
CHAIRBORNE - USB Troop

POM

Kävin testaamassa pari viikkoa sitten uusia latauksia 6,5x55 SE:lle ja tarkoitus oli tietysti kasojen ohella tsekata lähtönopeudet CEDillä. Kasatesti onnistui ja yksi hyvä yhdistelmä Sierran 140-grainiselle HPBT:lle löytyi, mutta lähtönopeuspuoli meni kohteliaastikin sanottuna w---tuiksi. 50 ammutusta laukauksesta vain muutama satunnainen nopeushavainto. Ei vaikuta kaksiselta, varsinkin jos muillakin on samantapaisia ongelmia. Joku kokeneempi voisi kertoa, miten tarkkaan ja mistä kohdin luodin tulisi kulkea antureiden yli: matalalta, korkealta, antureiden tarkan keskilinjan kohdalta, miten auringon valon tulosuunta ehkä vaikuttaa jne. Käytössäni ei ole infrapunaa enkä taida hankkiakaan, jos sekin on yhtä huteralla pohjalla.

mika

CED ei tunnu olevan kovin tarkka (ainakaan mulla) luodin korkeudesta antureihin nähden. Mutta ilman IR-valoja toimii vähän kehnosti. Nmiiden kanssa ei juur ongelmia ole ollut.
CHAIRBORNE - USB Troop

Poikma

Lauantaina en saanut lukemia kun ammuin öpauttiarallaa kennon yläpinnan ja ylävarjostimen puolivälistä....sunnuntaina taas sain lukemia kun ammuin siten että luodit kulki hieman ylempänä, lähempänä ylävarjostinta....tiedä sitten oliko tuolla merkitystä vai johtuiko lukemien saanti siitä että Jupiter ja Mars olivat  vähän eri asemassa.... :P  :P

Poikma

Lainaus käyttäjältä: askomikoCED M2 tulee kaikissa lähes practical-kisoissa vastaan. Etuja:

1. poimii kuulan hieman kilpailijoita herkemmin, tulee esiin varsinkin kun valaistus alkaa heikentyä ja kuulat on kiväärivauhdeissa.

Lisäksi nopeus on kuulemma lähempänä oikeaa kuin monella muulla edullisen pään mittarilla, mutta tätä en ole itse varmentanut, ei ole kalibrointilaitetta...

:think:  :think: :snooty:  :snooty:

mysteryman

Onko joku hankkinut chronyyn valoja? Onko ollut apua mittausten laatuun?