Eri tehtävät tarkka-ammuntakilpailuissa

Aloittaja Pxt, helmikuu 28, 2010, 20:32

« edellinen - seuraava »

Pxt

Minkälaisia eri tehtäviä on tullut vastaan tarkka-ampujakilpailuissa? Ja onko jotain tehtäviä mitkä olisi hyviä?



PXT

PL

#1
Alla Häyhä 2008 rastikuvaukset. Rastikuvaukset ovat alla tarinankerronnan kronologisessa järjestyksessä.

Kilpailijat joutuivat toimimaan vartiokomppanian-, jääkärikomppanian-, jalkaväkikomppanian- sekä sissikomppanian tarkka-ampujina.

 Kilpailleet kommentoikoon oliko joku rasti hyvä vai huono.



AMMUNTA    STRATEGINEN ISKU

TILANNE

Fortumin Ikaalisten öljynjalostamolla on kehitetty uusi mäntyöljykaava kriisiajan polttoainetuotannon turvaamiseksi. Maanalaisen jalostamon toiminta on alkumetreillä ja prosessi on haavoittuva.

Vihollisen lentotoiminta jalostamon lähialueella on vilkastunut viime aikoina.

Radiotiedustelumme on onnistunut murtamaan vihollisen tiedustelulennokkien datalinkin koodauksen.

Liitteenä datalinkistä kaapattu kuva öljynjalostamon alueesta.

Tehtävänne on torjua mahdollinen erikoisjoukkojen isku öljynjalostamolle.



SUORITUS:

Maastoutettuja maaleja on kahdeksan (8) kappaletta.

Molemmat kilpailijat ampuvat vuorollaan maalit kumoon.

Toisen ampuessa toinen toimii tähystäjänä.

Pisteet lasketaan yhteen.



Toiminta tapahtuu vihollistähystyksen alla.



PATRUUNAMÄÄRÄ

Rastilla tarvittava patruunamäärä         Enintään 16 kpl  / kilpailija

                     

AMMUNTAAN KÄYTETTÄVÄ AIKA      max       25 min / pari



PISTEYTYS

Kaadettu maali                     +20 pist

Tuliasemaan jäänyt esine (ei koske hylsyjä)         -20 pist / esine

Tilanteen vastainen toiminta (tuomari kertoo perusteet )   -20 pist



                        min       0 pistettä

                        max  320 pistettä

_____________________________________________________________________________________________________________________________

AMMUNTA     VIIVYTYS

TILANNE

Jalkaväkikomppaniamme on saanut tehtävän viivyttää Karvian suunnasta lähestyvää vihollisen moottoroidun jalkaväkipataljoonan kärkeä.

Komppaniamme on ryhmittynyt viivytysasemiin Prinkkikylän maastoon.

Komppanian päällikkö on käskenyt tarkka-ampujapartion sivustansuojaustehtävään Korvalan metsäautotien suuntaan.

Samaan aikaan vihollisen panssaritiedustelujoukkue on jalkauttanut ryhmän verran tiedustelijoita selvittämään Korvalan metsäautotien kantavuustiedot.



SUORITUS:

Maastoutettuja maaleja on kahdeksan (8) kappaletta.

Molemmat kilpailijat ampuvat vuorollaan maalit kumoon.

Toisen ampuessa toinen toimii tähystäjänä.

Pisteet lasketaan yhteen.

Toiminta tapahtuu vihollistähystyksen alla.



PATRUUNAMÄÄRÄ

Rastilla tarvittava patruunamäärä         Enintään 16 kpl  / kilpailija

                     

AMMUNTAAN KÄYTETTÄVÄ AIKA      max       25 min / pari



PISTEYTYS

Kaadettu maali                     +20 pist

Tuliasemaan jäänyt esine (ei koske hylsyjä)         -20 pist / esine

Tilanteen vastainen toiminta (tuomari kertoo perusteet )   -20 pist





                        min       0 pistettä

                        max  320 pistettä

__________________________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ   ETÄISYYDEN ARVIOINTI



TILANNE

Korvalan metsäautotien kiivaiden tapahtumien jälkeen tarkka-ampujapartionne on irtautunut ja vienyt tiedon komppanian päällikölle sivustaan kohdistuvasta uhasta.

Komppanian päällikkö käskee teidät sinkopartion matkaan samaiselle metsäautotielle vastaanottopesäkkeeksi.

Lähestyvä BMP-2:n  pärinä ei jätä aikaa perusteellisille tuliaseman valmisteluille.



TEHTÄVÄ

Tarkka-ampujapartion on arvioitava silmämääräisesti etäisyydet määrättyihin maastonkohtiin.

   

PISTEET

Pisteytykseen vaikuttaa arvioitujen etäisyyksien tarkkuus.



Maksimi pistemäärä 100 pistettä.

____________________________________________________________________________________________________________________________

AMMUNTA        SOTAVANKI

TILANNE

Tiedustelutarkka-ampujapartionne on nuuskinut vihollisen toimia syvyydessä jo viidettä päivää.

Havaintojenne perusteella vihollinen näyttää keskittävän saamiaan sotavankeja Parkanon Hesburgerin piha-alueelle.

Vankien kohtelu ei kuitenkaan näytä aivan täyttävän Geneven sopimuksen pykäliä.

Tilanne kehittyy uhkaavaksi erään upseerivangin kohdalla. Vaikuttaa että majuri ei kerro kuulustelijoilleen heidän haluamiaan tietoja ja otteet kovenevat.

Päätätte puuttua peliin jos miehen henkeä uhataan.



SUORITUS:

Ammuttavia maaleja on kaksi (2) kappaletta. Ammuttavat maalit ovat maastoväritettyjä.

EI ammuttavia "NO SHOOT"- maaleja on yksi (1) kappale. "NO SHOOT"-  maali on maalaamaton (kirkas alumiini)

Kilpailijoiden tehtävänä on ampua maalit yhteislaukauksella kumoon.



Ampuminen tapahtuu tuomarin määrittämälä hetkellä ns."timerin" kahden merkkiäänen välissä.



Toiminta tapahtuu vihollistähystyksen alla.



PATRUUNAMÄÄRÄ

Rastilla tarvittava patruunamäärä         1 kpl / kilpailija



AMMUNTAAN KÄYTETTÄVÄ AIKA      Kokonaissuoritukseen aikaa on 30 minuuttia

Tulitoiminta tapahtuu aikaikkunassa, jonka pituus on neljä (4) sekuntia



PISTEYTYS

Kaadettu maali                     +80 pist

Kaadettu "NO SHOOT"- maali               -160 pist

Laukaus yliajalla (yli 4 s)                  - 80 pist / laukaus

Tuliasemaan jäänyt esine (ei koske hylsyjä)         - 20 pist / esine

Tilanteen vastainen toiminta (tuomari kertoo perusteet )   - 20 pist





                     min         0 pistettä

                     max       160 pistettä

_________________________________________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ   EPÄSUORANTULEN MAALIPISTEEN MÄÄRITTÄMINEN



TILANNE

Vihollinen on ryhmittänyt  moottoroidun jalkaväkidivisioonan esikunnan Parkanoon.

Syvyyteen jättäytynyt tiedustelutarkka-ampujapartio saa tehtävän määrittää esikunnan koordinaatit jotta esikunta voidaan lamauttaa raskaan raketinheitinpatterin (MLRS) tulella.

Koordinaatit pitää määrittää tarkasti koska raketit on varustettu konventionaalisilla taistelukärjillä.



TEHTÄVÄ

Aukealla olevan kohteen  koordinaattien määrittäminen (E, N, H)

Esim.   E 7124

   N 6893

   H 450





Pisteytykseen vaikuttaa kilpailijaparin määrittämien koordinaattien tarkkuus.

Maksimi pistemäärä 150 pistettä.

___________________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ  HÄIVETEKNIIKKA



TILANNE

Syvyyteen jättäytynyt tiedustelutarkka-ampujapartio on saanut tehtävänsä suoritetuksi Kihniö - Parkano alueella ja jatkaa seuraavaan tehtävään.

Alueella on runsaasti vihollista joten eteneminen on hankalaa ja partio joutuu usein luottamaan kykyynsä sulautua maastoon.



TEHTÄVÄ

Maastoon sulautuminen ja eteneminen tähystyksen alla.





PISTEYTYS

Pisteytykseen vaikuttavat kilpailijaparin synnyttämät herätteet.



Maksimi pistemäärä 100 pistettä

__________________________________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ SUUNNISTUS JA TULIASEMAKORTTI

TILANNE

Tiedustelutarkka-ampujapartio on irtautunut Parkanon alueelta ja pyrkii Niinisalon Pohjankankaalla

sijaitsevaan sissikomppanian tukikohtaan.

NH-90 kyyti kuitenkin pettää ja partio joutuu jalkapatikkaan. Reitillä ei ole vahvaa viholista, ainoastaan satunnaisesti jalkauttavia

ajoneuvopartioita. Taistelukosketusta on vältettävä.



Matkalla partio laatii komppanian päällikön käskystä tuliasemakortin Vottolan pysäkin alueesta.



TEHTÄVÄ

Tarkka-ampujapartion on suunnistettava määräajassa kohteelle, suoritettava annetut tehtävät ja laadittava tuliasemakortti käsketystä alueesta.



PISTEET

Suunnistuksessa pisteytykseen vaikuttavat:

      -Käsketyn reitin noudattaminen (rastit)

      -Annettujen tehtävien suorittaminen

      -Kilpailijapari ei saa paljastua vihollisen partioille

      -Sissikomppanian tukikohdassa pitää olla määräaikaan mennessä

      

Tuliasemakortin pisteet rakentuvat:

      -Luettavuudesta

      -Sijoitettavuudesta oikeaan maastonkohtaan

      -Käytettävyydestä tarkka-ammunta tehtävään



Maksimi pistemäärä 160 pistettä.

_____________________________________________________________________________________________________________

AMMUNTA   KÄRKIJOUKKUE



TILANNE

3. Jääkärikomppania hyökkää Honkajoki–Karvia tien suunnassa tavoitteenaan Kauraharjun tasa.

Kärjessä etenevä C-joukkue on törmännyt vihollisen liikkeellä olevaan moottoroituun osastoon Saunakylän tasalla.

Joukkueemme johtaja on päättänyt lyödä vihollisen tempaamansa aloitteen turvin.

Tulenjohtajamme ammuttaa käytössämme olevan 155mm patterin iskun tienmutkassa olevaan maalipisteeseen.



Tarkka-ampujapartion jalkautuessa panssariajoneuvostaan, partio joutuu vihollisen kiivaan käsiasetulen alle.  

Liitteenä näkymä panssariajoneuvon sivukamerasta hetkeä ennen jalkautumista.

 

SUORITUS:

Maaleja on kuusi (6) kappaletta. Kilpailijoiden tehtävänä on ampua yhdessä kaikki maalit kumoon mahdollisemman lyhyessä ajassa.

Toiminta tapahtuu vihollistähystyksen alla.



PATRUUNAMÄÄRÄ

Rastilla tarvittava patruunamäärä         Enintään 30 kpl / kilpailija



AMMUNTAAN KÄYTETTÄVÄ AIKA   Ammunta suoritettava mahdollisemman lyhyessä ajassa



PISTEYTYS

Kaadettu maali                     15 pistettä

Pystyyn jäänyt maali                  -40 pistettä

Nopein aika                        110 pistettä

Tuliasemaan jäänyt esine (ei koske hylsyjä)         -20 pist / esine

Tilanteen vastainen toiminta (tuomari kertoo perusteet )   -20 pist



                        

                     min       0 pistettä

                     max      200 pistettä



Parin ammunnasta saamat pisteet määräytyvät kaadettujen maalien ja suoritukseen käytetyn ajan perusteella. Ajasta saadut pisteet suhteutetaan kilpailun nopeimpaan aikaan.



Esim.

Kaadetut maalit 5 kpl       5 x 15 pist

Pystyyn jääneet maalit 1 kpl   1 x -40 pist

Ei virhepisteitä



Nopein aika 100 s

   Oma aika 200 s



   100  / 200 = 0,50

    0,50 x 110 pist = 55 pistettä



Omat pisteet:

5 x 15      =   75 pist

1 x -40   = - 40 pist

0,5 x 110   =   55 pist



Yhteensä    90 pistettä

_______________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ TAISTELIJAPARIN ENSIAPU



TILANNE

Tuhottuaan kohtaamansa alivoimaisen vihollisen Saunakylässä, 3.Jääkärikomppanian C-joukkue jatkaa alkuperäistä tehtäväänsä.

Siirtyessään panssariajoneuvolleen  tarkka-ampujapartio kohtaa haavoittuneen ryhmänjohtajansa.



TEHTÄVÄ

Tarkka-ampujapartion on annettava henkeä pelastava ensiapu  ryhmänjohtajalle.



PISTEET

Pisteytykseen vaikuttaa ensiaputoimenpiteiden oikeellisuus.



Maksimi pistemäärä 140 pistettä.

______________________________________________________________________________________________________________________

TEHTÄVÄ  KOHTEEN LÖYTÄMINEN



TILANNE

3.Jääkärikomppania on päässyt tavoitteeseensa ilman suurempia tappioita.

Komppania on ryhmittynyt lähtöasemaan Kauraharjunkankaalle.

Yllättäen vihollistarkka-ampujan laukaus pudottaa komentojoukkueen taistelulähetin moottoripyöränsä viereen.

Nenä turpeessa yritätte paikallistaa vihollisen tarkka-ampujan sijainnin.



TEHTÄVÄ

3.JK:n tarkka-ampujien on löydettävä hyvin maastoutettu vihollistarkka-ampuja.

   

PISTEET

Pisteytykseen vaikuttaa vihollisen löytymiseen kuluva aika.

Aikaa tehtävän suorittamiseen 20 minuuttia



Maksimi pistemäärä 100 pistettä.

___________________________________________________________________________________________________________________

AMMUNTA      VASTAHYÖKKÄYS

TILANNE

Vahvennetun jääkärijoukkueen muodostaman iskuosaston vastahyökkäys on pysähtynyt lampikannasten tasalle.

Etenemistä haittaa kiusallinen vihollisen konekivääriryhmä. Iskuosaston johtaja on antanut tarkka-ampujapartion tehtäväksi tuhota konekivääripesäke mahdollisimman nopeasti ennen kuin vihollinen ehtii suunnata telahaupitsipatterinsa putket iskuosaston koordinaatteihin.

 

SUORITUS:

Maastoutettuja maaleja on kolme (3) kappaletta.

Molemmat kilpailijat ampuvat vuorollaan maalit kumoon.

Toisen ampuessa toinen toimii tähystäjänä.

Pisteet lasketaan yhteen.



Osoitetut maalit ammutaan ensin kumoon tuliasemasta 1

Kun maalit ovat kaatuneet, kilpailijat siirtyvät juosten tuliasemaan 2

Tuliasemasta 2 ammutaan osoitetut maalit kumoon.

Suoritus päättyy tuliasemaan 2 tai kun aika loppuu.



PATRUUNAMÄÄRÄ

Rastilla tarvittava patruunamäärä         Enintään 30 kpl / kilpailija



AMMUNTAAN KÄYTETTÄVÄ AIKA      Rajoitettu



PISTEYTYS

Kaadettu maali                     +50 pist

Tuliasemaan jäänyt esine (ei koske hylsyjä)         -20 pist / esine

Tilanteen vastainen toiminta (tuomari kertoo perusteet )   -20 pist





                        min       0 pistettä

                        max  300 pistettä