kenttäkelpoinen ballistiikka (kortti tms.)

Aloittaja LSa, helmikuu 15, 2010, 21:53

« edellinen - seuraava »

HJu

Lainaus käyttäjältä: Poikma
Lainaus käyttäjältä: HJuAvoin kysymys: Onko ilmanpaineella Suomen olosuhteissa loppujen lopuksi alle kilometrin matkoilla mitään merkitystä. Joskus TAK-85:lle laskin arvoja ja ei sillä ollut mitään merkitystä.

Tietenkin jos laskee kortteja Afganistanin vuorille niin varmaan merkitys kasvaa mutta luulenpa että työn alla oleva .284 Win ei sinne koskaan päädy joten ajattelin tuolta osin yksinkertaistaa korttia ja jättää väliin ilmanpaineet.

Omassa korjaustaulukossani (6,5mm 9g Scenar QTU:lla laskettu) 1 naksun (1/4MOA) koron muutostarve syntyy 800m:n paikkeilla kun p muuttuu 20 hPa:a, 1100m:ssä tarve jo 2 naksua samalla p:n muutoksella.

1 napsu alle tonnin matkoilla ei ole merkityksellinen sinänsä, voi sen toki laskea jos on ilmanpainemittari mukana.

Pitää tehdä kortit varmaan 1012 hPa:n mukaan. Siihen sitten muutokset +20 hPa ja -20 hPa.
Terveisin,

HJu

LSa

Lainaus käyttäjältä: JTaKyllähän tämmöset tulostetaan kunnon glossy paperille kunnon värilaserilla..  :naughty:

Tota. Mä olen itse funtsinut, että "kortit" kannattaisi kyllä tulostuttaa ammattifirmassa, kulutusta kestävälle muoville.

Esim. http://www.eskootava.fi">http://www.eskootava.fi tekee ainakin messuilla tsekattujen työnäytteiden mukaan todella hyvää jälkeä. Muoville tulostavia firmoja on lähes jokaisella paikkakunnalla. Hakee firmasta speksit ja tekee materiaalit niiden mukaan - ja tulostukseen.

Muovikortti kestää käyttöä ja säätä, sille voi tulostuttaa todella selkeää jälkeä (myös eri väreillä). Korttiin läpireikä ja varmistusnaru kiinni taskun pohjalle. Tai sitten kiinnittää kortin suoraan aseeseen.  Noi paperille tulostamiset ja laminoimiset/kontaktilla päällystämiset on vähän vanhan liiton metodeja. Toki testilaput voi tehdä miten vaan.

Jos jälki mietityttää, niin omasta lompakosta löytyy kyllä printtinäytteitä. Koko ei rajoitu kuitenkaan luottokorttiin. Muovi voi olla myös ohuempaa ja siihen voi tehdä vaikka taitokset, jos isompaa tietomäärää haluaa metsälle mukaan. :D

Mutta jatketaan vielä hyvien ideoiden ja erilaisten lähestymistapojen tarkastelua. Lisää ideoita kehiin!

Mikä on oleellista? MIllä tarkkuudella tieto pitää olla? Häyhä-konkarit, osaaminen esiin! Havaitut hankaluudet, hyvää tarinaa siitä, mikä ei ole käytännössä sitten toiminutkaan? MSa, tuulitornin kuvat ja käyttö?

er

Itse harkitsi jossakin välissä tätä: http://www.mapline24.com/maps.php?id=jk">http://www.mapline24.com/maps.php?id=jk

eli painatusta säänkestävälle kankaalle. Päädyin kuitenkin kuumalaminoimaan kortit mattapinta taskuihin.

Etuna kankaassa on että se kestää lähes rajatta taivutuksia, pakkasta ym. On suhteellisen hiljainen jne. Kuitenkin edut verrattuna laminoituihin kortteihin ei ole niin konkreettiset että homma välttämättä mielestäni kannattasi. Eli menee ehkä hiukan "hypetyksen" puolelle. Laminoitu paperi on kustanustehokas, näin ollen kortteja voi tehdä lähes rajattoman määrän.

Jos oikein hifistetelemään alkaa, niin voihan tuosta kankaasta tehdä vaikka suojan optiikalle jossa ballistiikadata on painettuna sopivaan kohtaan, tai ompelee kiinni takin hihaan kuin merkin, jolloin data on aina käden ulottuvilla.
Train hard--->Fight easy

LSa

Itsellä on metsästysalueesta käytössä "kankainen" säänkestävä kartta. Taittelua kestää erittäin hyvin ja toimii tosiaan pakkasellakin, mutta hankauskulumat oli pelkän taskusta käteen ja takaisin taskuun -käytön + normaalin taskun sisällä aiheutuvan hinkkauksen aiheuttamana jo ekana syksynä näkyvissä kartan taitteissa. Huippukartta silti. Pinnoittamattomassa muovikortissa voi olla samoja haasteita.

Kankaan tulostusjäljen tarkkuus on oma ongelmansa. Esim. kankaisesta ballistiikkakortista tulee epätasaisen pinnan ja alhaisen printtaustarkkuuden vuoksi kooltaan suurempi, mitä tasaiselle alustalle tehtäessä.

Noi muovitulosteet on kohtuuhintaisia (ja aina voi tingata, jos pyyntö on liian kova). Itse en ainakaan montaa korttia tarvi, joten ajattelen ballistiikkatietojen helpon käytettävyyden olevan sijoitus kenttäkelpoisuuteen. "Jäykässä" muovissa on omat huonot puolensa, mutta kangaskartan käyttökokemusten perusteella itse alan taipumaan muovin puoleen tässä käyttötarkoituksessa. Ampuessa ei ole kiva sählätä tiedon etsinnässä ja jäykkä materiaali on silloin helpompi käyttää. Tosin nää on makuasioita. Kuumalaminoidut kortit mulla on aina jossain välissä hajonneet, kylmälaminoidun reunat aukeaa jo kevyessäkin käytössä. Tosin testaamani kortit on voineet (brändeistä huolimatta) olla huonolaatuisia. :!:

JTa

Lainaus käyttäjältä: LSa
Lainaus käyttäjältä: JTaKyllähän tämmöset tulostetaan kunnon glossy paperille kunnon värilaserilla..  :naughty:

Tota. Mä olen itse funtsinut, että "kortit" kannattaisi kyllä tulostuttaa ammattifirmassa, kulutusta kestävälle muoville.

Nojoo, jos oikein lähtee mopo händystä ja on paljo ylimäärästä fyffee. Tommonen glossy paperi + värilaser + laminointimasiina löytyy kyllä aika monesta firmasta jo..säästää kato pitkän pennin kun tulostelee firman piikkiin ja laminoi samalla.  :dance:

LSa

Lainaus käyttäjältä: JTaNojoo, jos oikein lähtee mopo händystä ja on paljo ylimäärästä fyffee. Tommonen glossy paperi + värilaser + laminointimasiina löytyy kyllä aika monesta firmasta jo..säästää kato pitkän pennin kun tulostelee firman piikkiin ja laminoi samalla.  :dance:

Toisten piikkiin tulostaminen on varastamista. Kovin yleistä ja suosittua, mutta kuitenkin.   :wink:  :D

HJu

:o Tosielämän Pro TM tatuoi kortin ampumakäden kämmenselkään :)
Terveisin,

HJu

JTa

Mites se laminaattipinta, sehän on kiiltävä? Heijastuksia tiedossa!  :D

HJu

Itselataavissa kivääreissä vaimennin auttaa mustaamaan hylsyt ennen aseesta poistumista. G3 ei tarvitse edes vaimenninta.

Näin ei auringon kimallus paljasta puolimoottoriampujaa kiiltävistä hylsyistä :-)
Terveisin,

HJu

JRu

Tällä hetkellä ei ole laminointikoneita Lidlin valikoimassa. Motonetissä muistaakseni on tullut kanssa vastaan mutta olisiko hinta ollut likemmäs 50€, jätin ostamatta kun ei kiinnostanut asekortit sillä hetkellä tarpeeksi. Jos kahteen kymppiin tulee vastaan niin voisihan laminointikoneen mukaan ottaa, tarvii niitä muita sivuja kuitenkin ( jantterien koot, maastokulma- ja liike-ennakkotaulukot jne. ) vaikka BDC käytettävissä olisikin. Kaikkein näppärimmin ne menee kuitenkin suojassa keleiltä laminoituna ja rei'itettynä A5 mappiin. Olisko SO/ao taistelijaparilla ollut juuri tälläiset kun joku vuosi sitten Häyhässä näin.

JTa

Justiinsa eilen ihmettelin Clas Ohlsonilla tommosta laminointivehjettä, hinta 27.90e :)

http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147027224">http://www.clasohlson.fi/Product/Produc ... =147027224">http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=147027224

mysteryman

Kestääkö laminoitu kortti taitoksen kaksinkerroin vai onko niin haurasta että menee poikki?

HJu

Mistä hankit sen tulostusmuovin ?
Terveisin,

HJu

ao

Lainaus käyttäjältä: JRuKaikkein näppärimmin ne menee kuitenkin suojassa keleiltä laminoituna ja rei'itettynä A5 mappiin. Olisko SO/ao taistelijaparilla ollut juuri tälläiset kun joku vuosi sitten Häyhässä näin.

Kyllä, eli meillä on kortit laminoitu (Clas Ohlsonin laminointikone, halpa ja on toiminut hyvin jo about 3-4 vuotta) ja rei'itetty A5-kokoiseen tuliasemakansioon. Kansio on siis samanlainen kuin ne Retki-kansiot mitä aika monella on käytössä. Modifikaationa on lisätty ne mappirinkulat, jotta kortit pysyy paikoillaan ja on nopea selata.

SO

Ja ennen laminaattikonetta käytettiin kirjojenpäälystysmuovia. Taskukortti on vieläkin päälystetty kontakimuovilla.