Kirjoittaja Aihe: Puukko yleiskäyttöön  (Luettu 82357 kertaa)

Koheltaja

• *
Re: Puukko yleiskäyttöön
« Vastaus #45 : Helmikuu 13, 2015, 07:12 »
Sissipuukko on täällä käytössä kun siirrytään luonnon helmoihin, se ei ominaisuuksiltaan loista oikein missään mutta kaiken sillä tekee. Sama keklu oli pojalla mukana palveluksessa ja sillä reissulla puukko koki kovia koska se oli työkaluna eikä koristeena, mutta tupen korjauksen ja teroituksen jälkeen on taas valmiina uusiin "taisteluihin".

Sissipuukon kakkosvaihtoehtona on leuku, varsinkin jos on tiedossa saaliin käsittelyä. Pikku näpertelyyn on sitten Leathermanin taittoveitsi joka kulkee näppärästi taskussa mukana.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Guest »
Kylätason ampuja

Klasu71

• *
« Vastaus #46 : Maaliskuu 20, 2015, 05:52 »
Muutama veitsi on mulla kotiutunut käyttöön. Enimmäkseen kun lyhyempiä reissuja teen ja riistan käsittelyä en juuri lainkaan niin pisimpään on matkassa kulkenut Spyderco Delica. Aukoo pakkaukset, katkoo narut ja tekee kiehiset (välttävästi, mutta paljon helpommin kuin hampailla nakertamalla ;) ). Terässä eikä kiinnityksessä oikeastaan mitään kulumisen merkkejä vaikka on ollut oikeasti päivittäisessä käytössä varmaan lähes 15v. Pitää teränkin yllättävän hyvin. Kaiken kaikkiaan ollut aivan loistava yleislinkkari ja yhden käden avaus systeemi Spydereissä istuu mulle hyvin. Miinusta metallikahvasta (saa tosin muovillakin), pakkasella ei tee mieli hypistellä kovin pitkään.

Glock M78 (olikohan toi se malli, no kuiteski se glockin puukko jossa ei oo sahalaitaa). Varmaan jostain -90 luvulta asti kulkenut matkassa kun tarttee isompaa veistä. Tekee oikeastaan kaikkea ,mutta ei mitään hyvin. Tuppeen suhtaudun hyvin kaksijakoisesti. Pysyy kyllä taatusti puukko tallessa mutta käytännössä puukon saaminen ulos tupesta vaatii kaksi kättä ja on hanskat kädessä lähes mission impossible. En oikeastaan edes tiedä miksi olen tätä kanniskellut. Liian iso suurinpaan osaan jutuista, liian paksu terä vuolemiseen, liian pieni vesuriksi. Ainoa boonus veitsessä on, että saa aika teräväksi ja kestää lähes mitä vain. Nykyään pienin sillä isoja koirien pakasteruokapötköjä vasaran kanssa. Sanoisinko näin että huono veitsi lähes kaikkeen mutta niin kestävä ettei sitä saa edes hajalle että kehtais ostaa uuden  :lol:

Victorinox climber. Lähes täydellinen linkkari mulle koon ja ominaisuuksien puolesta. Erityisesti pinsetit ja sakset on pelastaneet monesti pinteestä tai ainakin helpottaneet elämää huomattavasti. Aina kassin pohjalla ja jos joskus unohtuu niin luultavasti tarttisin sitä ja mua ketuttaa. Pitäs varmaan ostaa oikeastaan joka kassiin tollanen. Hintakaan ei päätä huimaa, monipuolisuus ja käyttökelpoisuus kyllä.

Nykyään pöpelikössä veitsenä matkassa Fällkniven VM-1. Ei kovin swat (mikä mulle on nykyään vain bonus), mutta näppärä pieni veitsi. Kydex tupesta en hirmuisesti tykkää (kolisee ja tuppeen palautus hankala ja kaksikätinen homma) mutta veitsi itsessään istuu noin pieneksi mun suht isoon käteen tosi hyvin. VG-10 teräs pitää terän hyvin ja saa varsin teräväksi. Terän muotoilu hyvin leikkaava, vuolemisessa tosin ei ihan parhammillaan mutta menettelee. Helppo pitää puhtaana ja tekee varsin hyvin just niitä juttuja mitä mä haluan veitsen tekevän. Nyt pari vuotta kulkenut repun kyljessä ja arvosanaksi antaisin muutamista edellä mainituista miinuksista huolimatta kiitettävän. Ollut mulle paras kompromissi tähän asti.

Ehkä tähän voisi pari kuriositeettia laittaa myös. Nykyään ison veitsen virkaa hoitaa Cold Steelin Master Tanto. käsittämättömän hieno veitsi ihan jo työn jäljeltään. San Mai teräs varsin terävä (veistelee siivua paperiarkista helposti), kraton kahva suorastaan imaisee käteen kiinni ja paksu ja jämäkkä nahkatuppi parasta a-luokkaa. Aivan liian hieno veitsi koviin töihin vaikka näkyy niissä hyvin pärjäävän. Noita veitsi hommia tuli joskus enempikin treenattua niin mun silmissä hyvä Tanto on vaan kaunis katsella ja ilo käsitellä. Rehellisiä jos ollaan niin ei tämä silti mikään eräpuukko todellakaan ole, ihan rakennettu ja suunniteltu muihin hommiin mutta silti. Joka kerta vaan vielä vuosienkin jälkeen kun tätä johonkin käyttää ei raaskisi takaisin tuppeen laittaa. Tekisi mieli vaan hypistellä ja pyöritellä sitä. (Dääm... sanoinkohan mä ton ääneen... ).

Yksi veitsi vielä jota en malta jättää mainitsematta on Spyderco Co-Pilot. Pieni, leveäteräinen pikkulinkkari joka on palvellut mua jo yli 20v. Sääli ettei enää valmisteta. Todella hyvä pikku veitsi. Toivottavasti en omaani koskaan kadota.
*************************************************************************************************

Peränkävijä

• *
« Vastaus #47 : Maaliskuu 06, 2016, 19:01 »
Kaiken maailman nylky- ja avauspuukkoja on tullut hommatua vuosien varrella hirvihommiin. Nykyään ne on jossain kaapeissa ja mukana kulkee roselli. On muuten ainoa vehe jolla nylkee yksin aikuisen elukan välillä teroittamatta. Väänöähän nuo ei kestä, mutta ei sitä puukolla tai edes kirveelläkään kuulu tehdäkkään.
<t></t>

Antero H

• *
« Vastaus #48 : Maaliskuu 07, 2016, 19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Peränkävijä"
Kaiken maailman nylky- ja avauspuukkoja on tullut hommatua vuosien varrella hirvihommiin. Nykyään ne on jossain kaapeissa ja mukana kulkee roselli. On muuten ainoa vehe jolla nylkee yksin aikuisen elukan välillä teroittamatta. Väänöähän nuo ei kestä, mutta ei sitä puukolla tai edes kirveelläkään kuulu tehdäkkään.

Ilmeisesti UHC-terästä oleva kapine kyseessä? Itellä samaisesta materiaalista ns. nikkarin puukko mehtuu hommissa.
Ite kun tekee, niin saa sellasen kun sattuu tulemaan

Peränkävijä

• *
« Vastaus #49 : Maaliskuu 08, 2016, 16:33 »
Aitoa ruostuvaa rautaa on. Taitaa kaikki rosellit olla enemmän tai vähemmän ylihiiliterästä. Timanttilätkällä hoidan teroituksen mettähommissa. Huonona puolena sitten on että sama terotus ei ole vuoluhommiin kovin hyvä.

Kärjestä millin palan lohkasin ihan hölmöyttäni melkein uutena, varovasti dremelillä pikkusen kerrassaan laskin uuden muodon terään varoen liikaa kuumentamasta tuota.
<t></t>