mielenkiinnosta TA.n

Aloittaja tavan ampuja, helmikuu 10, 2005, 22:52

« edellinen - seuraava »

tavan ampuja

Moi

Olen tuossa lueskellut mielenkiinnosta TA hommia ja ajattelin kysyä. mille matkalle esim itse kukin voisi kuvitellä ampuvansa teeren (n 10 cm halk)

puun latvaan. Tilanne alkaisi 1km ennen lintua avomaasto ja kohdetta pitäisi lähestyä ryömien, keli olisi tyyni miinus 5 astetta pakkasta.

Tämä kysymyksen pointti on pelkästään oman harrastukseni kehittäminen ja vaikeuttaminen (ei tule saalista kun ampuu ohi :lol: )

PS TA vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, tiedä vaikka innostus kun viimeviikolla sakolta  tuli tuo T3 varmint, cal 308

john

300 metriä ja alle sen.

vaikka 30 kappaletta :lol:

ML

Minä yrittäisin n. 900 metristä, koska ei taatusti huvittaisi ryömiä lumihangessa yli 100 metriä :)

Koheltaja

Jos ampuma matkat alkaa teerimetällä menemään parinsadan metrin yläpuolelle niin silloin on etäisyysmittari lähes ehdoton varuste ja silloinkin ampujan pitää tietää tarkalleen oman kaliiberin ballistiikka.

Itse en ole koskaan ollut pitkältä ampumisen kannattaja vaikka muutama lintu on hiukan pitemmältäkin ammuttu, varman pudotuksen kannalta on tärkeää se että ammutaan sellaiselta etäisyydeltä että osumatodennäköisyys on 100%.

Kiväärillä tapahtuvan linnustuksen suola ei ole siinä miten pitkältä saa teeren tippumaan vaan siinä miten läheltä sen saa ammuttua...
Kylätason ampuja

tavan ampuja

Eli voisiko päätellä että kunnon varusteilla 100 metriä olisi 100% osuma ja 200 metriä täysin realistinen ampumamatka ja 300 metriä voi osua hyvänä päivänä. (Tämä kaavio edellyttäisi ilmeisesti etäisyysmittarin

hankinnan meikäläisellä?)

Kiikarin hankinnasta, olen päätynyt meopta tai IOR ja päädyin IOR.n 2.5X10-42MP8 ristikolla meoptalta ei löydy vastaavaa säätötorneilla.

Menikö metsään vai osuiko? :lol:  

PS Nykyisillä saaliskiintiöillä linnustus loppuu yleensä 1vrk aamun ensitunteina ja 3vrk.n luvilla tuntuu niin hullulta ruveta huutamaan loppuaikaa laukaus...laukaus jne.. :lol: Eli nyt kun ammuskellee kiväärillä välilä pitkille matkoille ohi niin riittää puhaa..

keitsu

Kyllä tuo 200m alkaa oleen jo aika pitkä matka teerelle. Itse kokeilin syksyllä tuohon matkaan, ja tipahti vasta toisella. Onneksi oli sen verran kesy lintu että kesti toisen laukauksen.

Ja mitä siinä sitten tapahtui. Maastona oli tosiaan avonainen pelto. Ensimmäinen laukaus, ja raps, oksat vain pölähti teeren alla. Seuraavaan pikkasen yli (mulla kun ei ole mitään miltotteja eikä koroa saa säädettyä ilman suojakuvun poistoa) ja tuloksena mahtava höyhenpöläys. Teeri tuli alas jonkinmatkan päähän, koska osuma oli vieläkin alla (suolilla, eikä puukolle ollut suolistushommissa käyttöä), mutta kuolettava kuitenkin.

Jälkeenpäin gps:llä mitattuani matkaa noin 200-210m. Käytettynä luotina oli 8g lapua trainer, paremmalla ballistiikalla olevia kuteja kun ei ollut mukana/ladattuna. No, onneksi teeri tuli pataan asti. Yllätyin vain itsekin kuinka paljon kyseinen luoti menettää nopeuttaan.

Eli kyllä tuo 200 vielä realistinen on, mutta lähemmäs jos pääsen niin menen. Tosin mulla kävi tuuria ton kanssa.

Sämpy

Aika paljon on tullut teeriä ammuttua ja sen nyt haluan ensinnäkin korjata, että puun alle tipauttava osuma-alue on pienempi kuin 10cm halkaisijaltaan. Oma tavoite on saada joka laukauksella lintu tippumaan puun juurelle. Näin ollen pyrin pitämään maksimina 150 metriä, hyvissä olosuhteissa ammun kuitenkin vielä 200m. Suurimmaksi ongelmaksi pyrkii muodostumaan aseen osumatarkkuus ja etenkin matkanarviointivirheet. Sankaritarinoista huolimatta, kukaan ei pudottele jatkuvasti teeriä 300:sta metristä, tyypillisesti ihmiset tekee tuolta matkalta hyvissäkin olosuhteissa +50 metrin arviontivirheitä.

Huvitti tässä joku aika sitten kuunnella erään ensimmäistä syksyä kiväärillä metsästävän miekkosen kehua siitä, että oli pitimmällään saanut 340 metrin päästä teeren pudotettua. Syksyn aikana oli kuitenkin 15 kertaa päässyt ampumaan ja vain 7 lintua saanut. Aika surkeasti siis. Ehkä kannattaisi ensin keskittyä semmosiin matkoihin, että saa varmasti alas ja jättää pitkän matkan sankarilaukaukset ampumaradalle. Elävä olento kun ei ole mikään harjoitusmaali.

keitsu

Noinhan tuossa minullekin kävi. Luoti ei osunut heti tappavalle alueelle ja arvioin matkan liian lyhyeksi vaikka matka ei ollut kuin 200m. :oops:

tavan ampuja

No ettei menisi ihan metsästykseksi TA-killan sivuilla vaihdetaanko tuo alkuperäisen kysymykseni  teeri 10 cm halkaisijaltaan pyöreään tauluun.