Kirjoittaja Aihe: Sako 591 vai Tikka M-65?  (Luettu 5322 kertaa)

JPa

• *
Sako 591 vai Tikka M-65?
« : Helmikuu 10, 2005, 13:45 »
Onko otsikossa mainituilla lukkorungoilla olennaisia eroja suuntaan tai toiseen, eli kumpi parempi paksun piipun kanssa? Molemmathan ovat Suomalaisia, ja sehän on jo jonkilainen laadun tae, mutta miten muuten eroavat toisistaan?

Kiitokset jo etukäteen!

-J-
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JPa »
Kuulkaa korpeimme kuiskintaa..

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #1 : Helmikuu 10, 2005, 19:33 »
Paksuun piippuun? Ota Tikka 65 jos jostain saat. Sen toimintakin on sulavempaa kuin Sakon.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #2 : Helmikuu 10, 2005, 19:48 »
Tikan aktio on jäykempi. Eli M65 on näistä parempi ainakin siltä osin. Lisäksi Tikan 17mm kisko on ainakin minun mielestä muutenkin fiksumpi tähtäinten kiinnitystapa kuin Sakon systeemi. Tämä on tietysti osin myös makuasia mutta tuo M65 Tikan lukonkehyksen suurempi jäykkyys ei ole mielipideasia.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,

HJu

JPa

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #3 : Helmikuu 11, 2005, 07:16 »
Lainaus käyttäjältä: "JpL"
Paksuun piippuun? Ota Tikka 65 jos jostain saat. Sen toimintakin on sulavempaa kuin Sakon.

Homman nimi on se, että minulla on jo "tavallinen" Tikka M-65, mutta mietin sen vaihtoa Sako 591 varminttiin. Paksumpi piippu houkuttaisi kovasti..

-J-

JPa

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #4 : Helmikuu 11, 2005, 07:24 »
Lainaus käyttäjältä: "HJu"
Tikan aktio on jäykempi. Eli M65 on näistä parempi ainakin siltä osin.

Näin olen antanut itseni ymmärtää.

Lisäksi Tikan 17mm kisko on ainakin minun mielestä muutenkin fiksumpi tähtäinten kiinnitystapa kuin Sakon systeemi.

Tätä mieltä olen itsekin, mutta Sakonkin systeemiinhän löytyy nykyään myös jo Optilock-jalkaa, eli onko ero enää merkityksellinen??

Tämä on tietysti osin myös makuasia..

Totta sekin! Mutta miksi Sakolla on ns. "herrasmiesaseen" maine, ja Tikka lasketaan jokapojan pyssykäksi? Ainakin hinnassa on eroa aika paljon..

Ainakin Sakon sivuilta löytyvän manuaalin mukaan Sakon piippu on pedattu tukkiin kiinni, eikä piippu saisi irrota tukista vaikka etummaista ruuvia avataan yksi kierros! Kuulostaa vanhanaikaiselta, ja epätarkalta. Voiko tukin piippukourun vain yksinkertaisesti avartaa niin ettei piippu kanna tukkiin, vai onko siitä apua ilman uudelleenpetausta? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta vapaastivärähtelevä piippuhan on tarkkuuden perusedellytys?!

-J-

Koheltaja

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #5 : Helmikuu 11, 2005, 08:29 »
Ainakin nyky Sakoissa on piipun ja tukin välissä rako, joskus aikoinaan piiput oli kiinni tukissa. Jos piippu on tukissa kiinni niin silloin kannattaa piippukourua avartaa sen verran että piipu saadan tukista irti, samalla kannattaa tarkistaa lukkokehyksen petauksen tarve.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason ampuja

JpL

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #6 : Helmikuu 11, 2005, 13:02 »
Jos minulta kysyt, ehdotan sen kuusvitosen muokkauttamista jollain asesepällä, kuin Sakon 591 varminttia. Tuohon lukkoon kun hankit jonkun Shilenin matchgraden tai Hartin tai Kriegerin piipun, on käynti hyvin pedattuna suurella todennäköisyydellä huippuluokkaa. Tikan vanhat lukot on todella haluttua tavaraa aseseppien keskuudessa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut JpL »
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

HJu

• *
(Ei otsikkoa)
« Vastaus #7 : Helmikuu 11, 2005, 22:04 »
: Tätä mieltä olen itsekin, mutta Sakonkin systeemiinhän löytyy nykyään myös jo Optilock-jalkaa, eli onko ero enää merkityksellinen??

Jos tähtäintä irroittelee ja kiinnittelee niin Sakon jalat on edelleen mahdollista asentaa uusintakerralla väärin eli liian eteen. Tikoissa riittää kun työntää jalat niin eteen että rekyylitappi ottaa vastaan ja kiristää jalat niin se on siinä ja joka kerta samalla lailla (huoma tarkista että Optilockin irtokynsi tulee uraan eikä sen päälle. )

:  Totta sekin! Mutta miksi Sakolla on ns. "herrasmiesaseen" maine, ja Tikka lasketaan jokapojan pyssykäksi? Ainakin hinnassa on eroa aika paljon..

Nykyään kun Sako-Berettaa määrää hinnat kummallekin tuotteelle niin ovat katsoneet että maailmanlaajuisesti Sako on tunnetumpi=parempi=kalliimpi. Tikka on sitten profiloitu halvemmaksi. Samat piiput ja Tikoissa jäykempi lukonkehys ja samat laukaisukoneistot tarkoittaa että Tikoissa saa rahalle enemmän vastinetta jos on rautojen tarkkuudesta kiinnostunut. Jos Key-Konceptit, pähkinäpuutukit ja jenkkilehtien kuolaavat artikkelit painavat ostopäätöksenteossa niin silloin asia toki mutkistuu.

: Ainakin Sakon sivuilta löytyvän manuaalin mukaan Sakon piippu on pedattu tukkiin kiinni, eikä piippu saisi irrota tukista vaikka etummaista ruuvia avataan yksi kierros! Kuulostaa vanhanaikaiselta, ja epätarkalta. Voiko tukin piippukourun vain yksinkertaisesti avartaa niin ettei piippu kanna tukkiin, vai onko siitä apua ilman uudelleenpetausta? Korjatkaa jos olen väärässä, mutta vapaastivärähtelevä piippuhan on tarkkuuden perusedellytys?!

Joo ja ei. Raskapiippuisissa aseissa vapaastivärähtelevä piippu varmemmin (=suurempi todennäköisyys keskimäärin) on tarkempi. Kevytiippuisissa aseissa tämä ei ole sanottua. Remarin kevytpiippuisissa aseissa tukin etuosan "pressure pad" usein parantaa tarkkuutta. Ei näin teorian pitäisi olla mutta käytäntöon se mikä määrää. Asekohtaisia eroja on.

En kyllä usko että uusissa Sako 75 Varminteissä ainakaan piippua pedattaisiin puutukkiin kovinkaan innokkaasti.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 01, 1970, 02:00 kirjoittanut HJu »
Terveisin,

HJu