Kaliberirajoitus

Aloittaja rantanen, helmikuu 04, 2005, 19:41

« edellinen - seuraava »

rantanen

Onko TA-killan ammunnoissa määrätty joku kaliberirajoitus?
En mä mitään tiiä

JpL

Varmaan päteäkseni sanon, ettei ole ;o)

Ei, mutta ainakin ennanvanhaan kasa-ammunnassa esim .222 rem ei käynyt, kun luoti ei ollut tarpeeksi "rintava".  :lol:
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

rantanen

meinaan tonne ylös päin .......50BMG
En mä mitään tiiä

SO

Ne on varmaan PVn mukaiset kun PVn "radoilla" ammutaan. Raahaa kuun lopussa viiskymppinen sinkobanalle niin lupaan hiihtää taulun vallille.

:wink:

rantanen

Ei pysty vielä,pitäis keksiä/tehdä jonkunlainen tukki rautojen alle.Elikkä taitaa mennä aika pitkälle kevääseen ennenkuin sinne sinkobaanalle pääsee--->iso on kaunista,valmiina se masiina painaa ehkä joku 15-17kg
En mä mitään tiiä

JpL

Ei varmana. Ne ottaa takuulla avokäsin vastaan raskaamman luokan kaliiperit. 50 BMG on varmasti hyväksyttävä, koska eihän niiltä vallin paksuus lopu kesken :o)....
- \"Olen halunnut tehdä elämässäni vain kolmea asiaa: Kirjoittaa, metsästää, ja rakastaa.\"

MJ

Moi,

en ole varma, muttei kaliiperirajoitusta taida olla, muuta kuin ResUL:n ta-kilpailusäännöissä. Niissä se muistaakseni oli 6.5 - .50 BMG. HJu tietää nämä kaliiperirajoitukset paremmin kuin minä, joten hän vastannee tyhjentävästi.

Työn alla on myös ns. perinne ta-kivääriammunnat/kisat (ovat olleet työn alla jo pitkään), joihin tulee varmaan kaliiperirajoitus ResUL:n sääntöjen puitteissa.

Perinne ta-kivääriammunnat/kisat ovat tarkoitetut n. 1890-1945 vuosien välillä suunnitelluille ta-kiväärikonstruktioille. Siihen aikaväliin mahtuu yhtä sun toista kaliiperia, tunnetuinpien kenties ollessa 7,62x53/54R, 7,92x57, .303 ja .30-06. Ampumamatkat lienevät välillä 0-600 metriä. Tästä sitten lisää tarkemmin kun dokumentit ovat valmiit.

PV:n ratojen määräykset ovat rajanneet harjoituksissa ja kilpailuissa käytettyjen kaliiperien katon; toistaiseksi Häyhässä esim. .338LM, mutta katsotaan, jospa vuoden 2006 Häyhään se saadaan nostetuksi .50 BMG:hen takaisin.

Toinen asia puolestaan on se, että haluaako joku ta-teami roudata .50 BMG:tä mukanaan, jos haluaa, niin mikäs siinä.

Carpe Diem,

MJ

HJu

ResUL:n sääntöjen mukaan TA SM-kisoissa minimikaliperi on 6.5mm ja maksimi .50 BMG/12-7X108.

Muissa ResULin sääntöjen mukaisissa TA-kisoissa kaliperirajat ovat .22Lr-.50BMG/12.7X108.

Kaliperin maksimikokoa on turvallisuussyistä mahdollista rajata pienemmäksi kuin .50BMG/12.7X108. Kilpailukutsussa on mainittava kaikki kaliperirajoitukset.

Jos halutaan järjestää vaikkapa 7.62 Nato puoliautomaattikiväärikisat niin se on mahdollista kun se vaan kilpailukutsussa mainitaan nuo rajaukset.

Vekarajärvellä .50 BMG:n käyttö ei ole turvallisuusmääräysten vuoksi ollut mahdollista viime vuosina kisoissa.

Syndalenin radan varomääräyksistä en tiedä. Pitäisi kysyä saako .50 BMG:llä ampua vai ei. Muistelen että PV:n määräyksenä on .50 BMG ja 12.7X108:n kohdalla että Alueilmavalvonnalle pitää ilmoittaa ammunnoista ja he nostavat ampuma-alueen päällä ja lähialueilla minimilentokorkeuden muistaakseni 1000 metriin kun se normaalisti on 300m. Sääntö on voinut muuttua mutta jotain tällaista muistelen joskus kuulleeni.
Terveisin,

HJu

leke

:arrow:

leke

Löytyisikö tältävuodelta ta-kisoja joihin voisi rehata .50 BMG?

Tuollainen kivääri "pikkuinen" äänen vaimentimella varustettu olisi käytössä! :D Kiikari on tosin vielä asentamatta ja testaamatta.

http://i3.photobucket.com/albums/y96/leke76/Img_0287.jpg">

MJ

Moi,

kannattaa tiedustella Eki Monnilta tai HJulta, mikäli tämän vuoden Häyhässä sallitaan .50 BMG. Kuten edellä HJu totesi ResUL:n säännöt sallivat .50 BMG:n käytön, mutta niiden salliminen käytännössä kilpailuissa riippuu ko. varuskunnan (PV:n) johto- ja yms... varo -ja turvallisuusmääräyksistä.

Toivottavasti tämän vuoden Häyhässä sallitaan .50 BMG:t.

On täysin kilpailutiimin oma asia, huvittaako roudata .50 BMG:tä.

Eki Monnilta ja HJulta kannattaa tarkistaa tämän vuoden tilanne asian tiimoilta.

Carpe Diem,

MJ

HJu

Simo Häyhä -kisan osalta tilanne selvinnee ensi viikon aikana.
Terveisin,

HJu