Main Menu

Aseen puhdistus

Aloittaja Swagger, heinäkuu 03, 2009, 19:32

« edellinen - seuraava »

er

pistetään tähän väliin kysymys. tiedättekö yhtään asevoimaa joka käyttäisi moly luoteja?  Ehkä joku käyttää mutta enemmistö ei. Syykin on nähdäkseni selvä. Liikaa mietittävää/huolehdittavaa ilman selkeää hyötyä.Hyödyt jos niitä on tulevat esiin enemmän rata-ammunnassa, jossa ammutaan putkeen suuria ls määriä.

kuparointi saadaan minimimiin ilman molyakin kun piippu kolvataan käsin.
Train hard--->Fight easy

haivula

Lainaus käyttäjältä: erpistetään tähän väliin kysymys. tiedättekö yhtään asevoimaa joka käyttäisi moly luoteja?  Ehkä joku käyttää mutta enemmistö ei. Syykin on nähdäkseni selvä. Liikaa mietittävää/huolehdittavaa ilman selkeää hyötyä.Hyödyt jos niitä on tulevat esiin enemmän rata-ammunnassa, jossa ammutaan putkeen suuria ls määriä.

kuparointi saadaan minimimiin ilman molyakin kun piippu kolvataan käsin.

Mitähän tuolla mietittävällä ja huolehdittavalla tarkoitat? Itse käytän juurikin helpon huollettavuuden ja hieman parempien lähtönopeusien takia.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

er

sitä että ajan saatossa molya kertyy piippuun kerros, jollei sitä ajoittain poista. Liiaalinen moly voi aiheuttaa painevaihtelua ja tätä kautta käynnin katoamista. perus taistelija kantaa asettaan enemmän kuin ampuu sillä. Molyn alle jäänyt ruutipaska yhdessä kosteuden kanssa syövyttää piipun, kuten omallekin piipulle kävi. Edellinen omistaja putsasi aseen sillalla ja öljyllä---inttityylillä. Käynti oli hällä kunnossa, mutta pommi kyti alla. Perustaistelija ei edes ta omaa kasa-ampujat puhdistusväline settiä.
Train hard--->Fight easy

jthyttin

Lainaus käyttäjältä: erpistetään tähän väliin kysymys. tiedättekö yhtään asevoimaa joka käyttäisi moly luoteja?

Vastakysymys: tiedätkö yhtään ongelmaa, jonka asevoimat voisivat ratkaista käyttämällä molya?

Kuten sanottua, harrastajilla näitä ongelmia on. Sopivalla yhdistelmällä über-kaliiperia ja ei-huippulaatuista piippua ei vedetä edes Häyhää (muistikuva joltain vuodelta: kilpailijan pitää varautua ampumaan 80lks) läpi ilman että käynti alkaa heikentyä. Jos moly tähän auttaa, ymmärrän hyvin että sitä käytetään.

er

En oikeasti keksi mitään ongelmaa jota molylla voisi asevoimien käytön kannalta korjata. Laadukas piippu kestää lämärilläkin ampua 80ls ilman merkittävää käynnin heikkenemistä.

Jotakin ehkä kuvaa että lapua on lopettanut molypinnoitetun  cal.338 250grs scenarin tuottamisen ja 300grainista ei sellaisena ole koskaan tarjottukaan kuten ei myös b408:ia. Vastaavasti 30cal d46, 11g lb, 9,7g lb eli sotilaskuulat eivät saa pinnoitetetta.
Train hard--->Fight easy

JL

d- luotia tai lockaseja ei ole koskaan saanut molynä, valmistusteknisistä syistä.

Itsellä vajaa parituhatta molykuulaa odottamassa.

hyödystä en osaa niin sanoa- näyttävät ainakin komeammalta...

toisekseen, tekisi mieli luulla että metallin pinnalla oleva MOS toisaalta myös suojaa puhdistamatta jäänyttä  piippua.

Ei sillä että molyllä voisi jotenkin korvata tai edes vähentää puhdistamista- mutta periaatteessa kuitenkin.

260

Jos joku haluaa kokeilla 30cal D46, 11g molukuulaa niin olis vajaa 100kpl laatikko jouten. Lähtee 0,30€/kpl+itellat.

Sorry offtopic. :oops:

Yv:llä tavoittaa..
<t></t>

haivula

Lainaus käyttäjältä: ersitä että ajan saatossa molya kertyy piippuun kerros, jollei sitä ajoittain poista. Liiaalinen moly voi aiheuttaa painevaihtelua ja tätä kautta käynnin katoamista. perus taistelija kantaa asettaan enemmän kuin ampuu sillä. Molyn alle jäänyt ruutipaska yhdessä kosteuden kanssa syövyttää piipun, kuten omallekin piipulle kävi. Edellinen omistaja putsasi aseen sillalla ja öljyllä---inttityylillä. Käynti oli hällä kunnossa, mutta pommi kyti alla. Perustaistelija ei edes ta omaa kasa-ampujat puhdistusväline settiä.

Ei olisi näköjään kannattanut kysyä. Rupesi heti tuntumaan siltä että nyt täytyyy lähteä kotiin rassaamaan piippua. Itse olen ollut koko ajan siinä uskossa että putsaus n. 100 laukauksen välein riittää. Silloin olen ensin putsannut piipun crc:hen kastetulla sillatupolla ja sitten vetänyt forrestia perään (onhan se laihaa mutta varmaan parempaa kuin ei mikään). Sitten puikkopumpuliputsaus perään. En ole oikein osannut huolestua kun ei tunnu piippuun oikein paska tarttuvan, tai sitten se ei vaan lähe irti.

Jostain olen antanut itseni ymmärtää että moly lähtisi helpoiten irti, kun ampu pari tavallista kuulaa läpi, ja sitten putsaa. Ei tosin hajuakaan mistä olen näin kuullut / lukenut.
\"Mistäs jos opetettelisit ampumaan?\"

Poikma

Piipun kuroutumisesta/tukkeentumisesta/ahtaumasta (miksi sitä nyt haluaakaan kutsua...) johtuvan ylipaineen ja hylsyn pesään juuttumisen jälkeen olen pitänyt tapana n. 100 laakin jälkeen kuurata piipun timanttitahnalla. Ensin VFG-tulpalla ja BF:llä irtonaiset palokarstat pois, sitten lyijyluotitulkilla selville ahtaumat (pahin yleensä heti pesän etupuolella) jonka jälkeen VFG-tulpalla+tahnalla ahtaumat pois välillä tulkilla kokeillen. Puhdistuksen jälkeen ekan laukauksen v0 on n. 10 m/s normia alhaisempi ja kohoaa lähes normiin jo seuraavalla.

Kaliiperi 6,5-284 ja moly-kuulat käytössä.

Jotenki tuntuu puhdistuksen jälkeen oudolta vain yhden laukauksen v0-muutos ja sekin alaspäin... :think:  Vois kuvitella että tahnahionta ottais molya piipusta pois ja ekan laukauksen v0 olis korkeampi suuremman kitkan ja suuremman paineen vuoksi.

Olen antanut itseni ymmärtää että molyista nakuihin tai päin vastoin siirryttäessä v0:n tasaantuminen tarvii jonkinmoisen laukausmäärän.

308:lla ja moly-luodeilla ampuessa oli tapanani VFG+öljy putsauksen lisäksi ehkä joka toinen kerta rassata putki reilusti pronssiharjalla eikä reilun tuhannen laukauksen aikana ongelmia ollut.

JL

Lainaus käyttäjältä: haivula[olen ensin putsannut piipun crc:hen kastetulla sillatupolla ja sitten vetänyt forrestia perään.

Silla taitaa lähinnä vaan levittää kakkaa.

Hommatkaa nyt hyvät ihmiset kunnolliset välineet. Ei ne paljoa maksa, ja suhteessa aseen hintaan ovat suorastaan ilmaisia.

Säästää aikaa, hermoja ja ennen kaikkea- kalustoa:

http://img3.imageshack.us/img3/23/p012753sq03.jpg">

http://img214.imageshack.us/img214/6931/jagit.jpg">

http://img20.imageshack.us/img20/4949/s7217047imageset01.jpg">

paragon

Viimeaikoina olen putsannut .22LR-piipun hammastanalla.

er

ja merkki on arvatenkin colgata.

Aikoinaan käytin baking soda(leivonta sooda)hammastahnaa. Oli sen verran tehokasta että vei hetkeksi hammaskiilteen, joka on tunnetusti kovaa.

Vakavasti puhuen koskien 22lr puhdistusta soita heikki taipalukselle ikkeläjärvelle. Hänellä on myynnissä suomen kattavin valikoima 22lr ja:177 lajien harrastajille ja vankka tieto. Jeesa mielelllään.
Train hard--->Fight easy

RipeH

Huh huh, tiukassa on kuparit piipussa!

Forrestia olen usean tunnin liotuksella tarjonnut useaan kertaan. Välillä messinkiharjaa ja eikun irtoo vaikka ja kuinka. Kyseessä .308win ja Sporteri Tikka alkuperäisellä piipulla. 8mm VFG-tulpalla kun työntää niin näkee hyvin jotta siellä rihlan kulmassa sitä kökköä muhii.

Nooh, annetaas taas liota tuolla ja välillä käydä uuttaa vaahtoa putkeen lyömässä.

er

Itse käytän forrestin kanssa aikasuureena 12h/liotus. Piippu lähes vaakaan, siten että paska valuu astiaan.  Lyhyemmät on turhaa hommaa.

Jos homman haluaa tehdä nopeasti niin sitten kehiin  sweetsiä, ammoniakkia ta roblaa tms. Näiden kanssa pitää muistaa neutralointi.
Train hard--->Fight easy

RipeH

Ainut vaan kun tuntuu kuivahtavan sinne piippuun, vai onko se jopa se haluttu lopputulos?